Apples egenutvecklade grafikteknik ska redan bräcka Intels integrerade grafik

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är samma bas, ja. Dock har inte Imagination lagt några stora resurser på att utveckla det under de senaste åren, så ett par år med Apples resurser kan göra underverk. Apple är också riktigt bra på cachedesign i sina CPUer, och det lär inte skada. Kombinera det med att GPUn i en A13 är 15 mm2, vilket är fullständigt minimalt på en marknad där NVidia gör kretsar över 800mm2 på samma process, så ser du att det finns möjlighet att skala upp. OK att det inte är en helt rättvis jämförelse eftersom Nvidias GPU innehåller en memory controller, men hela A13 är under 100 mm2. Apple kan gå mycket bredare, om de vill.

Apple ligger åtminstone 2 hela process noder före Nvidia. Nvidia har inte varit på bästa noderna på många år. Nya A14 som släpps med nya Macarna och iDevices nu i höst är byggda på 5nm hos TSMC, Nvidias senaste (Ampere) som presenterades igår är byggda på en modifierad 10nm process hos Samsung. Innan det var det Turing på modifierad 16nm (12nm) hos TSMC när apple var på 7nm...

I övrigt har du dock rätt så jag ska inte anmärka för mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Apple ligger åtminstone 2 hela process noder före Nvidia. Nvidia har inte varit på bästa noderna på många år. Nya A14 som släpps med nya Macarna och iDevices nu i höst är byggda på 5nm hos TSMC, Nvidias senaste (Ampere) som presenterades igår är byggda på en modifierad 10nm process hos Samsung. Innan det var det Turing på modifierad 16nm (12nm) hos TSMC när apple var på 7nm...

I övrigt har du dock rätt så jag ska inte anmärka för mycket

Det NVidia-kortet jag tänkte på var Ampere A100, som görs på 7nm TSMC och är en bit över 800mm2. Bara som ett exempel på hur stora chip man faktiskt kan göra på den processen.

Men du har rätt i att de första Macarna sannolikt får 5nm-SOCer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det NVidia-kortet jag tänkte på var Ampere A100, som görs på 7nm TSMC och är en bit över 800mm2. Bara som ett exempel på hur stora chip man faktiskt kan göra på den processen.

Men du har rätt i att de första Macarna sannolikt får 5nm-SOCer.

Tekniskt sett kan man ju absolut räkna A100 och A13 att båda vara på TSMC 7nm, men det är nästan en dubblering i densitet på ’LP’ (low power, Apple) vs ’HP’ (high performance, Nvidia) också om man ska jämföra dom.

Men som sagt var ditt resonemang i övrigt helt korrekt så jag håller med om röda tråden

Permalänk
Medlem

Den stora vattendelaren är vad de nya Mac-arna använder för minnesteknologi.
Om de använder DIMM slots, så kommer de även med DDR5 att vara mycket bandbreddsbegränsade gentemot både den snabbaste MacBook Pron, och ännu värre gentemot RX5700xt i nya iMacen. Och det är vad som säljs idag, om ett år har maknaden flyttat fram positionerna.
Min gissning är att man kommer att byta minnesteknik till något som erbjuder mycket högre bandbredd, men i gengäld inte går att uppgradera i efterhand.