Köp under kampanj gäller ej då kvittot blir daterat till dagen efter - Inet

Permalänk
Medlem

Köp under kampanj gäller ej då kvittot blir daterat till dagen efter - Inet

Hej

Jag köpte en Asus ROG Chakram på Inet i förrgår 31/8 runt 21-tiden, det stod på Inets produktsida att de körde en kampanj där man får två spel från Asus. Kampanjens sista dag var 31/8. Men när jag får kvittot dagen efter så står det 1/9 på kvittot vilket jag antar gör att Asus kommer att neka eftersom köpet då inte är gjort senast 31/8. Jag pratade med en företrädare för Inet på deras chat och han säger till mig att kvitton alltid dateras till när varan är skickad, inte när man gör själva köpet (jag betalade direkt via Swish). Deras representant skriver också att hade jag köpt musen i butik igår så hade jag fått ett kvitto som varit giltigt. Ja, det får man ju hoppas tycker jag.

Är det då inte falsk marknadsföring att på deras webbsida ha utskrivet att två spel följer med vid köp senast 31/8? Hur skall jag som konsument veta att 21.00 31/8 tydligen är försent att köpa något från deras webbsida? Borde inte Inet ta bort kampanjer tidigare under dagen om detta är den praxis de följer?

Nyfiken på vad andra tycker om detta. OBS, detta är inte en tråd skapad för att jag vill bli kompenserad, jag har alltid möjligheten med öppet köp om jag inte är nöjd. Jag är bara nyfiken på vad andra tycker och om Inet kanske borde ändra arbetssätt när de kör kampanjer. I efterhand kikade jag vad som stod under Asus villkor. GMT +8 har de satt som sista tid, bör en konsument behöva ha koll på tidszoner eller borde Inet ha tagit bort kampanjen från sidan så snart kunden inte kan få ett kvitto daterat till samma dag?

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Jag har då alltid trott att kvittot gäller från när man betalar men nu när du skriver denna tråd så visar det sig att det funkar likadant där jag jobbar med nät-köp. Anledningen är att betalningen egentligen inte är bunden till själv köpet i butiken utan först när man slår ut butikens kvitto så registreras ett egentligt köp av varor.
Svårt att säga hur man ska lösa detta. Du har ju köpt varan inom kampanjen så rimligen borde du kunna få vara med på den men om det nu är tvunget att finnas ett kvitto så ställer ju butikens rutiner till det lite och man borde upplyst om detta innan.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

Utöver tiden för när köpet registreras.
Är det lagligt i sverige att ha en kampanj där slut tid som ej är dygnsbytet och dom bara skriver GMT +8?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

När köptes musen? TS inlägg skrevs 2020-09-02, så "igår 31/8 runt 21-tiden" är alltså egentligen 2020-09-01 runt 21, inte 31/8.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Hej

Jag köpte en Asus ROG Chakram på Inet igår 31/8 runt 21-tiden, det stod på Inets produktsida att de körde en kampanj där man får två spel från Asus. Kampanjens sista dag var 31/8. Men när jag får kvittot dagen efter så står det 1/9 på kvittot vilket jag antar gör att Asus kommer att neka eftersom köpet då inte är gjort senast 31/8. Jag pratade med en företrädare för Inet på deras chat och han säger till mig att kvitton alltid dateras till när varan är skickad, inte när man gör själva köpet (jag betalade direkt via Swish). Deras representant skriver också att hade jag köpt musen i butik igår så hade jag fått ett kvitto som varit giltigt. Ja, det får man ju hoppas tycker jag.

Är det då inte falsk marknadsföring att på deras webbsida ha utskrivet att två spel följer med vid köp senast 31/8? Hur skall jag som konsument veta att 21.00 31/8 tydligen är försent att köpa något från deras webbsida? Borde inte Inet ta bort kampanjer tidigare under dagen om detta är den praxis de följer?

Nyfiken på vad andra tycker om detta. OBS, detta är inte en tråd skapad för att jag vill bli kompenserad, jag har alltid möjligheten med öppet köp om jag inte är nöjd. Jag är bara nyfiken på vad andra tycker och om Inet kanske borde ändra arbetssätt när de kör kampanjer. I efterhand kikade jag vad som stod under Asus villkor. GMT +8 har de satt som sista tid, bör en konsument behöva ha koll på tidszoner eller borde Inet ha tagit bort kampanjen från sidan så snart kunden inte kan få ett kvitto daterat till samma dag?

Tycker att det bör ligga på Inet att lösa det så du blir nöjd, antingen via goodwill värdecheck på ett symboliskt belopp, eller att dom tar kontakten med Asus för att justera så att du får ta del av kampanjen, ger dom inte dig den servicen så hade jag nog lämnat tillbaka produkten.

Vilka spel va det som ingick? Nyfiken

Permalänk
Medlem

Tycker inte detta är rätt av Inet faktiskt, om en kampanj gäller till ett datum och du köper produkten kampanjen avser för det datumet så är det givet att du ska ha kampanjen.

Att du får kvitto dagen efter eller att det blir skickat dagen efter kan väl knappast du rå för. Vad händer om de haft mycket att göra och din vara blev skickad 1 vecka senare då? "Sorry vi hade för mycket att göra du blir utan kampanj".

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Jag har då alltid trott att kvittot gäller från när man betalar men nu när du skriver denna tråd så visar det sig att det funkar likadant där jag jobbar med nät-köp. Anledningen är att betalningen egentligen inte är bunden till själv köpet i butiken utan först när man slår ut butikens kvitto så registreras ett egentligt köp av varor.
Svårt att säga hur man ska lösa detta. Du har ju köpt varan inom kampanjen så rimligen borde du kunna få vara med på den men om det nu är tvunget att finnas ett kvitto så ställer ju butikens rutiner till det lite och man borde upplyst om detta innan.

Ett alternativ är att göra som Proshop när jag köpte av dem under en kampanj, de mailade koden dagen efter. På det sättet kan butiken utgå från när beställningen är lagd/betald.

Skrivet av twit:

När köptes musen? TS inlägg skrevs 2020-09-02, så "igår 31/8 runt 21-tiden" är alltså egentligen 2020-09-01 runt 21, inte 31/8.

Felskrivet av mig, korrigerat till förrgår. Beställningen/köpet utfördes 31/8. Inets orderbekräftelse: Mån 31 aug. 20:54

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Fick du inget digitalt kvitto samma dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Fick du inget digitalt kvitto samma dag?

Nej, enligt personen i Inets webbchat så skickas kvitto när Inet har hanterat beställningen. Och de jobbar inte vid 21 så det blir dagen efter.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Nej, enligt personen i Inets webbchat så skickas kvitto när Inet har hanterat beställningen. Och de jobbar inte vid 21 så det blir dagen efter.

Det kan jag i och för sig tycka är rimligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan jag i och för sig tycka är rimligt.

Fast då borde kampanjen avslutats senast den 31 kl 16:30 för att garantera att kvittot hinner bli skapat innan kl 21 (vilket borde stå tydligt och inte 31/8 isf).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det kan jag i och för sig tycka är rimligt.

Jag tycker dock som jag sagt tidigare att det känns konstigt att göra en beställning och det står på sidan att ASUS kör en kampanj att man får med Dying Light 1 + 2, men att man sedan inte får det för att Inet producerar ett kvitto först när de har hanterat beställningen. Borde då inte kampanjen tas bort från sidan vid den tidpunkt när Inet inte längre kan producera ett kvitto som är giltig för kampanjen? Det finns inget som informerar mig om att ett köp runt 21 på sista dagen av kampanjen inte kommer ge tillgång till erbjudandet. Det blir ju falsk marknadsföring. Produkten köps under premissen av en kampanj som jag sedan ej får ta del av.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Känns som en typisk situation där kunden hamnar i kläm p.g.a. slarv. Tillverkaren (ASUS i det här fallet) kör en kampanj för att locka kunder, skickar informationen till Inet som troligen inte kontrollerar informationen närmare utan bara slänger upp det på produktsidan.

För det första tycker jag ASUS borde godkänna en orderbekräftelse plus kvitto i det här fallet (orderbekräftelse daterad rätt datum, kvitto dagen efter), alternativt att Inet daterar kvittot till korrekt datum då betalningen faktiskt genomförts. För det andra borde ASUS eller Inet inkludera klockslag om det inte är vår tidszon som gäller. Känns ganska självklart att kunden utgår från att det är lokal tidszon om inget annat anges.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag vill bara tillägga att jag annars är nöjd med mina tidigare kontakter med Inet, de har vid ett tillfälle även tagit tillbaka en produkt på goodwill (de kunde inte replikera ett hårdvaruproblem som jag fick hemma).

Och tack för feedbacken, intressant att se hur andra tänker kring detta.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Har butiken marknadsfört att produkten ingår i en kampanj som varit aktiv vid köptillfället är butiken skyldig att erbjuda kampanjen. Att skylla på interna rutiner är inte ett giltigt skäl att neka den utlovade kampanjen eftersom konsumenten inte kan förväntas veta vilka rutiner företaget använder.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Testpilot

Har du kollat med Asus? du skriver bara att du "antar" att Asus kommer neka det hela. Tycker inte det verkar helt orimligt att de, iallafall efter en förklaring, låter dig få spelen ändå.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Inet

@Klumpeduns: Hej Klumpeduns!

Kvittot följer varans väg och dateras därför till när ordern slås ut ur systemet, detta är bland annat av skatterättsliga skäl så tyvärr inget vi kommer runt och även så det fungerar för de flesta e-handlare.

Det går dock jättebra att skicka med orderbekräftelsen till ASUS på claim-sidan då denna är daterad till när ordern lades så kan du fortfarande ta del av erbjudandet.

Skulle det uppstå några som helst problem får du jättegärna kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Vänligen,

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har du kollat med Asus? du skriver bara att du "antar" att Asus kommer neka det hela. Tycker inte det verkar helt orimligt att de, iallafall efter en förklaring, låter dig få spelen ändå.

Jag klickade mig igenom Asus procedur, på en av sidorna står det att orderbekräftelse ej gäller utan endast invoice, så det gjorde mig fortsatt osäker. Jag tänkte tanken så klart tanken att jag kan försöka ändå, men sen så skall man ange produktens serienummer och jag ville inte riskera att eventuellt förlora ångerveckan innan jag läst lite feedback i denna tråd samt bestämt mig för om jag behåller musen oavsett.

Skrivet av Inet:

@Klumpeduns: Hej Klumpeduns!

Kvittot följer varans väg och dateras därför till när ordern slås ut ur systemet, detta är bland annat av skatterättsliga skäl så tyvärr inget vi kommer runt och även så det fungerar för de flesta e-handlare.

Det går dock jättebra att skicka med orderbekräftelsen till ASUS på claim-sidan då denna är daterad till när ordern lades så kan du fortfarande ta del av erbjudandet.

Skulle det uppstå några som helst problem får du jättegärna kontakta oss så hjälper vi dig vidare.

Vänligen,

Tack för återkopplingen, jag skall göra detta. Lite synd att er chat-support inte nämnde att det inte borde vara ett problem att göra så, men det är inte hela världen. Samtidigt så fick kanske många en insikt i hur det fungerar nu efter att ha läst denna tråd. För övrigt så fick jag för första gången en pingvinstång medskickad. Lite ödets ironi kanske att det var en smak jag inte gillar, men tack ändå.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Uppdatering för de som är intresserade. Jag skickade min orderbekräftelse samt kvitto till Asus och koden till de två spelen kom senare utan ett enda problem.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.