Köpa PVM i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

@pålis Grattis! Vet du vilken modellbeteckning det är?

Min första PVM var en 14M2MDE, tätt följt av en 1454QM. Sedan kände jag att det fick räcka med små skärmar och kom över en 20F1 och blev som frälst.

Min råkar också vara just en 14M2MDE Den var lite mindre än vad jag trodde men känner inte jag skulle ha plats för en 20" ändå. Har tyvärr inte haft så mycket tid att leka med den än, väntar fortfarande på mina RGB SCART-sladdar från RetroGamingCables. Såg dock jävligt skarpt ut bara med komposit. Vet du om det går att justera horizontal/vertical på bilden? Måste man öppna upp den och skruva för sånt? Trodde det skulle finnas i menyerna.

Har du fortfarande kvar dina två 14" eller gick du all-in på 20F1:an?

Permalänk
Bildexpert

Det var ett tag sedan jag meckade med specifikt en PVM men minns när jag hade en 20L4 att man skulle gå in i menyn och hålla i enter och sedan trycka degauss för att komma åt servicemenyn. M2 (samt 54-serien) är lite luddig ur det avseendet dock, eftersom man bara ser ett reglage i taget. Tror också att du har separat V size för 50 respektive 60 Hz. Bara att höra av dig om det är något mer du undrar så kan jag nog ge dig ett bra svar.

De två skärmarna sålde jag för många år sedan. Den "enda" 14" jag har kvar är en BVM-A14 på jobbet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det var ett tag sedan jag meckade med specifikt en PVM men minns när jag hade en 20L4 att man skulle gå in i menyn och hålla i enter och sedan trycka degauss för att komma åt servicemenyn. M2 (samt 54-serien) är lite luddig ur det avseendet dock, eftersom man bara ser ett reglage i taget. Tror också att du har separat V size för 50 respektive 60 Hz. Bara att höra av dig om det är något mer du undrar så kan jag nog ge dig ett bra svar.

De två skärmarna sålde jag för många år sedan. Den "enda" 14" jag har kvar är en BVM-A14 på jobbet.

Tack för infon, ska prova i helgen. Btw, hur löste du ljudet på din PVM? Fick inget ljud på Audio Out på Line A/Komponent med 2RCA->1RCA adapter. Plocka ljud direkt från konsolen via RCA ger mig extremt låg volym på mina Arctis 3 med volymkontroll och extremt högt ljud på mina mobilhörlurar utan volymkontroll. Förlorar man mycket kvalitet om man kör ljud ut via PVM:en, förutom att stereon mixas ihop till mono? Tänker att det är lättaste sättet att få volymkontroll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert

PVM:erna har väl högtalare som är jämförbara med klockradioapparater? I vilket fall är de uteslutande mono vad jag vet.

Har alltid använt extern högtalaranläggning med dedikerad förstärkare för allt ljud de senaste tolv åren eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

PVM:erna har väl högtalare som är jämförbara med klockradioapparater? I vilket fall är de uteslutande mono vad jag vet.

Har alltid använt extern högtalaranläggning med dedikerad förstärkare för allt ljud de senaste tolv åren eller så.

Tänkte mest att man kör in ljudet via Line in A och B och sen kopplar hörlurar till Audio Out via RCA->3,5mm adapter så man har volymkontroll på ljudet och inte behöver koppla om ljudet beroende på om man använder Line A eller B. Har du kopplat högtalarna direkt från ljudkällan då eller gått via PVM:en?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert

Jag går direkt från ljudkällan till någon av mina förstärkare. BVM:erna, som jag använder, har inga ljudingångar till och börja med.

Ljudutgången på PVM:en (RCA) är väl bara linjeutgång utan förstärkning? Lär låta lite klent i ett par hörlurar kan jag tänka mig.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas ett fåtal grupper formade kring ljud- och bildutrustning på Facebook, t.ex. Där kanske det finns någon som sitter på en PVM de kan tänka sig sälja?

Permalänk
Medlem

Jag letar som en tok efter en PVM alt. BVM 14+ tum

Någon som vet var man kan hitta dessa i Stockholmsområdet nuförtiden? Möjligen någon affär som säljer av dem?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Såg den, tack!

Intressant för fler modeller kvarstår! : )

Permalänk

PVM

Söker också efter en PVM, måste inte vara en Sony. Mellan 8-12 tum.

Permalänk
Medlem

För de som söker en större CRT skärm finns det just nu en EIZO T68 uppe på Tradera (går ut om ~3 dagar), dock endast avhämtning i Gävle vilket kan förstås med tanke på att denna bjässe säkerligen väger ~35kg.

EIZO FlexScan T68 19" CRT Monitor

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Säljer en Sony pvm 1442qm på tradera om det är någon som lurkar och är intresserad.
https://www.tradera.com/item/170703/428432310/sony-trinitron-...

Permalänk
Medlem

Drömmen vore att få tag i en 20" PVM/BVM.
Så om någon sitter på en sådan och söker ny ägare så vet ni att det finns en här.