Gigabyte B550I Aorus Pro AX

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte B550I Aorus Pro AX

Testlabbet får besök av Gigabytes B550I Aorus Pro AX, ett kompakt moderkort utan fläkt med stöd för PCI Express 4.0.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trevligt kort.

Permalänk
Medlem

Hade önskat intel nic, eller 2st nic , och sen fler usb portar. Annars så tycker jag det verkar solidt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Nog för att det säkert är små prestandaskillnader, men kan det inte göras ett snabbt bänkande mellan B450, B550 och X570?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Kul test, mtp att det ligger på skrivbordet med RAM och CPU och redo att stoppas in i ett NR200 : ) (Ni har testat med Define C mini som är mitt nuvarande chassi). Blåtand 5.0 är skoj, har en fråga om att strömma ljud från i Ljud-sektionen som ingen i kosmos verkar ställt sig..
Skulle tro svaret är "ljud upplevs individuellt. Utan APTX/annan bra ljudteknologi är Blåtand 5 bra för räckvidd åtminstone. Om siktar på att ersätta kablar så skaffa blåtandapter med aptx (sen Audioengine B1)."

Kan kanske ta bort ethernetsladden tvärs över golvet åtminstone..

Ang Ryzen 5 3600 som jag skaffade just nu, Vermeer som kommer nångång före nyår och 3600MHZ CL16 är visst rekat för Matisse och det fanns inte så många B/X4**-kort, om några, som stödjer sådana hastigheter.

Har aldrig byggt med eller ens sett ett mini-ITX-kort förr. Mindre än jag förväntade mig,

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Irriterande fläkt vettefan. Jag har ett MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi (drygaste namnet) som har fått recensioner om att ha bland de sämsta VRMen som sitter på X570 brädor.

Nu är väl visserligen kylaren bortkopplad från den aspekten, men har aldrig hört fläkten gå igång även fast jag kör med en PCI-E Gen 4 NVME disk.

Kanske blir annorlunda om man kör med ett 3090 eller likande och den får jobba mer, men jag känner att fläkten sitter där "ifall att" den behövs.

Även vid full belastning på disken under 1-2 minuter så har inte fläkten dragit igång.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nog för att det säkert är små prestandaskillnader, men kan det inte göras ett snabbt bänkande mellan B450, B550 och X570?

Optimum Tech har gjort jämförelser på olika chipset.

Vill du gå down and dirty med kretskorten så kan jag rekommendera Actually Hardcore Overclocking som har genomgång av massvis med moderkort och deras PCB. Dock verkar han inte ha gått igenom just denna modellen.

Buildzoid have tydligen gjort en genomgång på Gamers Nexus kanal angående detta kortet.

Permalänk
Medlem

Tar det verkligen 6 veckor att få ut en test som denna?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Jag som köpte gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI för ett år sen önskar att det här funnits till salu redan då!
Hör inte den lilla fläkten, men då har jag datorn på andra sidan väggen med ett hål för kablarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fint med dubbla m.2 platser.

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Hade önskat intel nic, eller 2st nic , och sen fler usb portar. Annars så tycker jag det verkar solidt.

Håller med, verkar vara ett vettigt kort! Jag gillar formfaktorn och är sugen på att bygga en ny rigg i kompakt format, men varför snålar de med USB-portar? Det känns bättre att ansluta direkt till moderplankan och slippa USB-hubbar om möjligt.

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem

Både mATX och mITX b550 varianterna är extremt snålt med USB.
Har kollat på flera olika tillverkare och dom med bra prislapp har typ 4 USB portar.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag som köpte gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI för ett år sen önskar att det här funnits till salu redan då!
Hör inte den lilla fläkten, men då har jag datorn på andra sidan väggen med ett hål för kablarna

Exakt samma tanke här. Hade B550 vart ett alternativ hade jag valt detta istället.

Jag har dock heller aldrig märkt av styrkrets-fläkten över huvud taget i mitt NCASE M1.

Permalänk
Medlem

Kan personligen inte förstå detta enligt mig otroligt överdrivna störande på en liten mini-fläkt. Har ett Asus strix f-X570 gaming moderkort med fläkt. Aldrig hört den överhuvudtaget. Och min dator är generellt tyst. Men men. Smaken är ju bekant som baken....'
Kul med fler moderkort som är bra dock!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drenmi:

Exakt samma tanke här. Hade B550 vart ett alternativ hade jag valt detta istället.

Jag har dock heller aldrig märkt av styrkrets-fläkten över huvud taget i mitt NCASE M1.

Har också den brädan sen ett år men med en PCIe gen 3 under. Valde den mycket tack vare recensionen här på swec som sa att styrkretsfläkten var tyst. Aldrig hört fläkten heller. Det är inte mycket ljuddämpning i mitt Evolv Shift air chassi eller särskilt högljudda komponenter annars. Med det sagt klart b550 hade valts om den fanns då.

Permalänk
Medlem

Ville ha denna till mitt ITX bygge i somras men produkten vägrade komma in till lagren i tid. Blev ett MSI b550 itx istället för några hundringar till men fick en 50 eur steam voucher så det var också ok.

Permalänk
Medlem

En nackdel för mig är avsaknaden av frontpanel usb-c anslutning. Så ja siktar på Asrock b550 phantom gaming-itx/ax. Hyfsade reviews några ställen. Skulle inte swec kunna göra en rev på den? Så man får fler vinklar på gott o ont...

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Inaktiv

Fläkt är inget bekymmer för mig, hör den typ aldrig. Men det större bekymret är bristen på CM NR200.

Sneglade på Asus B550 Strix innan men kör hellre Gigabyte än Asus i dagsläget. Inte helt hundra på att detta är rätt kort så tillverkare kommer förstås efter Specs.

Permalänk
Medlem

Hade gärna tagit en med två fläktar

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Sitter också och kollar på detta kortet. Asus har ju dock 30 euros cashback på Asus B550-I just nu.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Fläkt är inget bekymmer för mig, hör den typ aldrig. Men det större bekymret är bristen på CM NR200.

Sneglade på Asus B550 Strix innan men kör hellre Gigabyte än Asus i dagsläget. Inte helt hundra på att detta är rätt kort så tillverkare kommer förstås efter Specs.

Skrivet av FiftyFifty:

Sitter också och kollar på detta kortet. Asus har ju dock 30 euros cashback på Asus B550-I just nu.

Ja Asusen har ju den sämre VRMen av de mer påkostade B550 itx korten
Var lite sugen på MSIs, men högre pris och framförallt clear CMOS under/bakom IO plåten var en big no no
Så blev Gigabytes, rätt nöjd än så länge iaf, bastant plåt på baksidan!

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Detta blir nog mobot i mitt nästa itx-bygge. Till skillnad mot @anon5930 så har jag ett NR200P som står tomt och väntar på komponenter...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av marcusOCZ:

Tar det verkligen 6 veckor att få ut en test som denna?

Några sex arbetsveckor tar det givetvis inte att skriva en recension. Jag har ju utöver sweclockers även ett vanligt heltidsjobb samt en oväntad flytt inträffade för mig i början av Augusti som såklart sköt på schemat.

Skrivet av EvonS:

En nackdel för mig är avsaknaden av frontpanel usb-c anslutning. Så ja siktar på Asrock b550 phantom gaming-itx/ax. Hyfsade reviews några ställen. Skulle inte swec kunna göra en rev på den? Så man får fler vinklar på gott o ont...

Vi är väl inte främmande från att titta på Asrocks grejer men deras närvaro i norden är inte speciellt utbredd. Att vi tittar på Asrocks B550-moderkort är nog osannolikt tyvärr på grund av schemat i höst men jag säger inte nej rätt ut.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

Sitter också och kollar på detta kortet. Asus har ju dock 30 euros cashback på Asus B550-I just nu.

Har dom? Jag ser bara att de hade nått spelpaket till den 31 Augusti.

Jag köpte ett Asus B550-I Strix eftersom Gigabyte som var billigare inte fanns i lager. Jag tycker också att de två Asus z170-i har varit bra. Det end ajag skulle vilja klaga på är väl att CMOS batteriet sitter jäkligt till. Var tvungen att montera ut moderkortet och lyckades precis koppla ur det med en nagel

Anledningen till att jag var tvungen att ta ut batteriet var att jag när jag satte en offset vcore på -0,1V så vägrade kortet POSTa men det löste inte problemet utan jag var tvungen att använda BIOS Flashback. Det verkar inte som att moderkortet gillar att man använder offset vcore då jag har fått väldigt skumma värden på det.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Min oro för småfläktar på styrkretsar är egentligen inte nödvändigtvis att de låter mycket inledningsvis utan istället att de skär ihop efter ett tag och börjar låta som in i helvetet. Men det kanske är en obefogad oro från förr och att kvaliteten är betydligt bättre på den fronten nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Har dom? Jag ser bara att de hade nått spelpaket till den 31 Augusti.

https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite tester på moderkort. Fråga: Finns det några moderkort med startknapp kvar? Var vanligt förr vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonasT:

Min oro för småfläktar på styrkretsar är egentligen inte nödvändigtvis att de låter mycket inledningsvis utan istället att de skär ihop efter ett tag och börjar låta som in i helvetet. Men det kanske är en obefogad oro från förr och att kvaliteten är betydligt bättre på den fronten nu.

Skulle kunna gå vidare på detta och inte vara orolig för ljudet utan att om den slutar fungera; vad överhettar och hur snabbt?

Själv tror jag inte det är något problem men hellre lite ljud än att den stannar helt utan att man märker det så börjar det typ lukta bränt.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Anthraxious:

Skulle kunna gå vidare på detta och inte vara orolig för ljudet utan att om den slutar fungera; vad överhettar och hur snabbt?

Själv tror jag inte det är något problem men hellre lite ljud än att den stannar helt utan att man märker det så börjar det typ lukta bränt.

Absolut är det bättre att höra att den är på väg att paja ihop än att den stannar utan att man vet om det. Det jag syftade på är snarare att småfläktar på moderkort har haft en hög tendens att gå sönder, vilket slutar i tidsödande RMA-ärenden. Nu säger jag inte att det är så med de nuvarande moderkorten, då tillverkarna säkert lärt sig att inte använda vilket skit som helst på sina brädor, men det ligger dock kvar inbränt i mitt medvetande efter att fått hantera otaliga returer på just trasiga chipsetfläktar genom åren.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att samarbete, Noctua X Gigabyte eller något skulle få folk att se förbi att det är en liten fläkt på vissa moderkort.

Det skulle iallafall övertygat mig.

Jag plockade bort sydbrygge fläkten på min första dator. Den fläkten lät mer än hela resterande datorn. (från DDR1 tiden)

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.