Be Quiet lanserar Pure Loop – prispressade AIO-kylare

Permalänk
Melding Plague

Be Quiet lanserar Pure Loop – prispressade AIO-kylare

Med en kvartett nya slutna vattenkylare satsar företaget på frikopplade pumpar och möjlighet till påfyllning av vätska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En annan fördel med att flytta ur pumpen ur blocket är ju att eventuella vibrationer får svårare att fortplanta sig, vilket kan ge en lägre ljudnivå.

Smart vidareutveckling av AIO kylare.

Nackdelen blir ju dock att de är svårare att integrera i små SFF chassin.

Permalänk
Medlem

Bra pris på 360 varianten.
Tyvärr inte så snyggt med pumpdelen sådär. Men jag förstår också varför.
Någon som vet hur länge vätskan håller sig i en AIO?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Avdunstningen, sker det genom slangarna eller?

Hade en Corsair H60 AIO, upptäckte efter ett tag att den läckte ner på moderkortet, som tur var klarade sig.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Helt klart en bra grej med påfyllningsmöjlighet, men kag skulle också ännu hellre se en reservoar med påfyllnads-porten på så man kan klara lite luftbubblor på ett bättre sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Avdunstningen, sker det genom slangarna eller?

Hade en Corsair H60 AIO, upptäckte efter ett tag att den läckte ner på moderkortet, som tur var klarade sig.

Vad jag har förstått så är det genom slangarna. Hade en beggad H55 som efter ett år började gurgla och kyla dåligt, köpte en ny likadan som fungerar utmärkt än snart ett år senare. Misstänker att det tar iaf 2 år innan det hunnit dunsta nog mycket så att det märks.

Läcker det så att du märker av det så är det väl en rent av defekt kylare

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara hur det kommer sig att vattnet kan dunsta i ett slutet system?

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chimo:

Vad jag har förstått så är det genom slangarna. Hade en beggad H55 som efter ett år började gurgla och kyla dåligt, köpte en ny likadan som fungerar utmärkt än snart ett år senare. Misstänker att det tar iaf 2 år innan det hunnit dunsta nog mycket så att det märks.

Läcker det så att du märker av det så är det väl en rent av defekt kylare

Japp, den var defekt, men garantin hade hunnit gå ut så jag lade inte ner någon energi på det.
Har undvikt AIOs efter det faktiskt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Hade en silent loop som blev 1,5 år innan pumpen packade ihop. Öppnade titthålen som även fanns på den och det var fullt med vätska men radiatorn såg ut som helvetet. Jag gissar på dett klassiska med kopparblock med radiator i aluminium. Det var kraftig oxid. Som tur var så hade den 3 år garanti så den byttes ut mot annat.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Hujeta:

Någon som kan förklara hur det kommer sig att vattnet kan dunsta i ett slutet system?

Inget system är helt slutet, ur strikt fysisk synpunkt. Inga material är helt "vattentäta" över tillräckligt långa tidsenheter.
Du har en svag diffusion genom nära nog varje material i enheten, framförallt i porösa eller tunna material, så slangarna och i kylflänsarna.
Men detta är ju på mikroskopisk nivå, inget du kommer se en vattenpöl från, och kan ta åratal att få effekt. Sen har du rent mekaniska läckor, där en tätning inte är helt korrekt osv.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer pumpen ge upp innan vattnet försvinner tillräckligt för att skapa problem, men det är ju trevligt att kunna fylla på med vatten oavsett, om man har tur med pumpen.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Rätt så trevligt! Tyvärr så är det ju lite dyrt o jämförelse med Arctic Liquid Freezer II. An ars see set ut som en smidigare lösning för små byggen, men som sagt kan pumpen hamna i kläm i minimala chassin.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Trevligt med nytänk och AIO som inte har pumpen på vattenblocket, tyvärr uppskattar jag inte plastkåpan som håller fast själva vattenblocket, den kunde man gott ha skippat.
Gillar dock att slangarna sitter på sidan av vattenblocket.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Kul att se alternativ till den gamla standardlösningen med pumpen i vattenblocket. Priset kan man verkligen inte klaga på heller.

Jag hade dock gärna sett en liknande lösning med lite rejälare pump och radiator.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Kul att se alternativ till den gamla standardlösningen med pumpen i vattenblocket. Priset kan man verkligen inte klaga på heller.

Jag hade dock gärna sett en liknande lösning med lite rejälare pump och radiator.

200mm radiator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

200mm radiator?

200mm tjock hade varit något. Lär dock kräva en rätt mäktig pump.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Bra pris på 360 varianten.
Tyvärr inte så snyggt med pumpdelen sådär. Men jag förstår också varför.
Någon som vet hur länge vätskan håller sig i en AIO?

Jag köpte en Corsair H70 2009. 2019 pangade jag igång den, ingen avdunstning vad jag kunde märka. Skruvade isär den och allt blänkte där inne. Blev ganska imponerad - den fick snurra ytterligare 6 månader i en ful-custom-loop. Nu ligger den på hyllan och lär användas för något kul projekt i framtiden.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag köpte en Corsair H70 2009. 2019 pangade jag igång den, ingen avdunstning vad jag kunde märka. Skruvade isär den och allt blänkte där inne. Blev ganska imponerad - den fick snurra ytterligare 6 månader i en ful-custom-loop. Nu ligger den på hyllan och lär användas för något kul projekt i framtiden.

Varmt flödande vatten med lite tryck dessutom från pumpen ökar avdunstningen såklart, men sen är det olika kvalitet på material i slangar och olika modeller, och ovanpå allt detta kommer alla exemplar ha olika kvalitet vid produktion.

Kul att ditt exemplar mår bra såklart, men tror inte det gäller alla. GamersNexus gjorde nyligen en video på ämnet (21 minuter in):

Permalänk

Ska skrota min AIO i dagarna, inte pajjat än men snart suttit 24/7 i 3 år

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Avstängd

Deras förra modell silent loop, som de slutade med, hade också möjlighet till påfyllning. Men pluggen satt i vattenblocket tillsammans med pumpen.