Köpa Bitcoin i Sverige billigast?

Permalänk
Medlem

Köpa Bitcoin i Sverige billigast?

Hej,

Jag har läst och läst för att leta fram det billigaste stället att köpa Bitcoin på i Sverige. Och givetvis måste det även vara enkelt! (Helst direkt med bankkort/swish). Har försökt sammanfatta en kort beskrivning av populära platser i Sverige och deras avgifter. Komplettera gärna så förlänger vi listan och jämför handelsplatser och guider

eToro kan man köpa MasterCard/VISA med en avgift på 1.5%. (Jag följde den här guiden, rekommenderar starkt!):
Köp Bitocin eToro med Mastercard/VISA

Coinbase räknas väl ändå som sverige eftersom de är så stora. Avgiften med bankkort är 4% plus 1.5% så totalt 5.5%:
Köp Bitcoin coinbase med banköverföring

Safello har blivit populär på sistone eftersom de erbjuder Swish. (Jag har testat och det går verkligen snabbt! Men bara om man redan har en plånbok, det blev krångligt för min kompis..) Avgiften är 7%:
Köp Bitocin med swish safello/

BTCX har funnits länge i sverige men alltid varit dyr som ni vet. Den var 10% förut plus extra spread. Kommentera om detta har förändrats:
Köp Bitcoin på BTCX/

Permalänk

Värt att tänka på är att förutom avgiften så har ovanstående kryptobörser också en högre kurs.
Behöver man BTC akut är dom ett bra men dyrare alternativ.

Permalänk
Medlem

@Swensson: Antingen är det dyrt och enkelt eller krångligt och billigt.
Jag har gjort på det billiga sättet.
1. för över pengar till coinbase->flytta dom till coinbase pro (Tidigare GDAX)-> köp crypto t.ex EUR-BTC (OBS EJ till marknadsvärde)

Permalänk
Medlem

Litet OT tips, om man vill köpa in sig i bitcoin smidigt utan att äga bitcoin så kan man köpa certifikat på tex Avanza. Följer bitcoinkursen och man kan ha dom på ett ISK så man bara schablonskattar.

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk

Är inte Localbitcoins det smidigaste? Alternativt Kraken (ej svensk / swish etc).

Permalänk
Avstängd

Tre enkla sätt att köpa bitcoin i Sverige

Permalänk
Avstängd
Skrivet av linusdunkers:

Trijo (https://trijo.co/sv) har tillkommit sedan jag skrev förra inlägget! Riktigt bra alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

BTCX bar ju med I första posten och ansågs som dyr

Permalänk
Medlem
Skrivet av linusdunkers:

Trijo (https://trijo.co/sv) har tillkommit sedan jag skrev förra inlägget! Riktigt bra alternativ!

Vad har dessa för avgifter (även de andra du tipsade om)

Permalänk
Medlem

Tar bort

Visa signatur

Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 Intel Core i5-4690K 16GB Corsair Vengeance 1600MHz ASUS GTX 560Ti Cooler Master v700

Permalänk
Medlem

Svårt att hitta de flesta jag vet har 5% avgift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ahlen:

Litet OT tips, om man vill köpa in sig i bitcoin smidigt utan att äga bitcoin så kan man köpa certifikat på tex Avanza. Följer bitcoinkursen och man kan ha dom på ett ISK så man bara schablonskattar.

Skulle säga att man tappar 90% av vitsen med bitcoin då, och finns inget som garanterar att de som utfärdar certifikaten inte försvinner. Tycker man bitcoin är hög risk så är certifikat extremt hög risk.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Istället för Coinbase, logga in på Coinbase Pro med samma konto. Banköverföring av Euro med SEPA kostar inte mycket i avgift och sker på ca 1 dag. Sedan är det 0,5% i avgift på köpet men köper man för mindre belopp så kompenseras det av att Coinbase Pro har ingen överföringsavgift när man skickar bitcoin (kan kosta runt 50 kr på andra ställen bara att skicka till sin egna privata plånbok). En annan skillnad mot vanliga Coinbase är att man kan lägga en limit. T.ex. köp BTC för maxpris €10000/BTC så sker köpet först när priset går under gränsen du satt. Där tjänar man lätt in avgiften på 0.5%. Priset varierar ju ofta mer än ±0,5% under en dag. Att sätta en något lägre limit och vänta ett par dagar att köpvillkoret ska uppfyllas lönar sig nästan alltid.

https://help.coinbase.com/en/pro/trading-and-funding/trading-...

Jag har jämfört med Binance Jersey. De har visserligen 0,1 % avgift på köpet med tar 0,0005 BTC i avgift för att överföra BTC. Det blir ju sisådär 50 kr i överföringsavgift och för att det ska bli billigare än Coinbase Pro behöver man köpa för minst 12000 SEK eller något sådant på binance (0,1 % av köpesumman plus 50 kr).
https://www.binance.je/fees.html

Finns ingen anledning som jag kan komma på att först skicka till coinbase och sedan till coinbase pro (kanske var så förut men inte längre). Går att skicka pengarna direkt till coinbase pro med banköverföring.

Permalänk
Medlem

Jag kör uphold.com funkat felfritt för mig och tycks vara billigast. Coinbase avgifter e sjuka

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Det går inte att föra över till eller ta ut pengar från Coinbase längre med SEPA banköverföring. Hur gör man egentligen om man vill ta ut pengarna man har där (eller föra över mer pengar utan 5% i avgift)?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

@ronnylov: Det går inte att föra över till eller ta ut pengar från Coinbase längre med SEPA banköverföring. Hur gör man egentligen om man vill ta ut pengarna man har där (eller föra över mer pengar utan 5% i avgift)?

Jag loggade in nyss och har fortfarande alternativet SEPA transfer på Coinbase Pro. Testa om du kan flytta över pengarna till Coinbase Pro och gör SEPA överföringen därifrån.

Coinbase kan ta ut till Paypal, men har inte riktigt koll på avgiften. Tror att överföringen till Paypal är avgiftsfri men tyvärr tar paypal växlingsavgift EUR-SEK om man skickar vidare till svenskt konto. Kanske köpa något i Euro med paypal?

Edit: Överförde med SEPA till Coinbase Pro i idag. Fungerade utan problem.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Ok, vilken bank använder du? Swedbank har blockerat överföringar dit iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nordea

Permalänk
Medlem
Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://cryptonews.com/news/coinbase-pro-introduces-withdrawa...

Fick mail från Coinbase Pro att de inför uttagsavgifter när man skickar kryptovaluta ut från coinbase pro till en annan plånbok. Framgick inte hur stora avgifterna skulle bli.

https://help.coinbase.com/en/pro/trading-and-funding/trading-...

Om nu alla får ungefär liknande avgifter på överföringar så blir det trading fee man får jämföra istället. Vilka alternativ finns det till Coinbase Pro som har lägre än 0,5 % trading fee? Har hittat Binance Jersey men de har ganska låg omsättning men kan nog funka ändå om man inte har så bråttom att köpa.

Verkar som man kan göra SEPA överföring till binance.com till kostnad 0,5 EUR. Men går det att lägga order på BTC/EUR med limit där eller köper man bara rakt av till nuvarande kurs?
Antar man kan handla med sina överförda EUR här?
https://www.binance.com/en/trade/BTC_EUR?layout=pro
Vad är då meningen med Binance Jersey?

https://www.reddit.com/r/binance/comments/cjxcn4/binance_jers...
Så man kan sätta in EUR via Binance Jersey och sedan skicka dem vidare till binance.com.
Men när jag loggade in på binance.com verkade det att gå att göra EUR SEPA transfer direkt dit.

Nackdelen är att man måste verifiera sin identitet. Har gjort det på Coinbase Pro men risken ökar ju desto fler ställen som har tillgång till min identitet (hackerattacker som stjäl mina data o.s.v.) Men känner att jag inte vill gynna Coinbase Pro om de hela tiden ökar sina avgifter och man kommer inte ifrån att identifiera sig när man växlar med fiat. Kommer troligtvis testa binance.com och strunta i Jersey.

Aha jag tror jag förstår. Binance.com har ganska nyligen infört möjligheten med SEPA direkt dit. Tidigare har man tvingats gå via Binance Jersey.
https://www.binance.com/en/support/articles/411f23eba3d94c7c9...
Men där står avgiften 1,50 EUR

https://www.binance.com/en/support/articles/360044359251
Här står det 0,50 EUR (och även om jag loggar in och väljer SEPA).
Kanske har de sänkt avgiften.

Men en viktig aspekt i slutändan är att om man köper BTC någonstans så kanske man ändå överför dem till binance.com och får då överföringsavgift. Köper man BTC direkt på binance.com bör man slippa överföringsavgiften för kryptoöverföringen. Där man man sedan växla mot något mynt med låga överföringsavgifter. Exempelvis Monero eller Litecoin och sedan flytta dessa till egen plånbok.

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Hur funkar limit grejen egentligen? För något år sen kunde man köpa med limit utan avgift på Coinbase Pro men nu betalar man en avgift även när man använder limit...

Säg att dig vill köpa valuta X med limit, innebär det att du sätter ditt pris till det nuvarande högsta köpbudet?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

@ronnylov: Hur funkar limit grejen egentligen? För något år sen kunde man köpa med limit utan avgift på Coinbase Pro men nu betalar man en avgift även när man använder limit...

Säg att dig vill köpa valuta X med limit, innebär det att du sätter ditt pris till det nuvarande högsta köpbudet?

Se det som en auktion. Jag bjuder 9000 Euro/bitcoin t.ex och så väntar man och ser om någon vill sälja till mig för det priset. Om man sätter sin limit under nuvarande pris när man lägger ett köpbud så finns risken att priset aldrig faller ner till priset man vill betala. Men förr eller senare händer det att priset dippar. De som vill sälja lägger säljbud något över nuvarande pris. När någon lägger köpbud på samma prisnivå som ett säljbud så blir det affär. Precis som en aktiebörs.

Stämmer att de tagit bort avgiftsfria alternativet.

Permalänk
Medlem

Jo, men vill du ha ut crypton i cash måste du sälja förr eller senare, oavsett vilken crypto du har. Men visst, vill man skyffla runt crypton till olika wallets kanske man kan tjäna på att sälja från BTC till en valuta med lägre överföringsavgift.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oreo:

Jo, men vill du ha ut crypton i cash måste du sälja förr eller senare, oavsett vilken crypto du har. Men visst, vill man skyffla runt crypton till olika wallets kanske man kan tjäna på att sälja från BTC till en valuta med lägre överföringsavgift.

Det är osäkert att lagra kryptovaluta hos t.ex. Coinbase. De kan bli hackade eller av någon anledning spärra ditt konto. Jag tar för vana att alltid flytta över det till en egen wallet som jag hostar själv. Inte dina nycklar - inte dina mynt. Visst man kanske ska sälja men då förlorar man ju värde om avgiften är högre.

Permalänk
Medlem

Jo, kanske är säkrast att ha i en egen wallet. Men hela cryptomarknaden är väldigt volatil vet inte om man är riktigt säker någonstans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det inte måste var svenskt så tycker jag Crypto.com är klart enklast att handla ifrån.

Permalänk
Medlem

Blir inte klokare efter att läst alla inlägg, det verkar vara rätt komplext att köpa bitcoin.
Kolla Etoro guiden ovan och det verkar ju okej vid första anblick att kunna köpa för en låg avgift.
Men sedan googla jag på att överföra och dess avgifter, då dyker det upp massa dolda avgifter, såsom withdraw-avgift och transaktions-avgift utöver avgifter man betalar för att köpa BTC.

Vet inte riktigt hur jag ska räkna på det här.
Det verkar som att ett köp med Etoro kan sluta med samma slutsumma som att köpa med SWISH
För jag förmodar att jag kan föra över dom direkt till min plånbok, t.ex. mobilen med QR kod eller till Ledger Live APP
Och slipper trading-avgiften och withdraw-avgiften och eventuellt transaktions-avgiften.
Förutsätter att dom är inbakade i SWISH priset.

Så när det står att SWISH är med hög konstnad, så verkar det inte så när man läser det finstilta.

Blir inte klokare, men tycker 5% eller 50 kr per tusenlap är dyrt, skulle kunna tänka mig 2.5 eller lägre för att skaffa mig bitcoin till Ledger Live APPEN.
Något förstag på det.

MVH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Skulle säga att man tappar 90% av vitsen med bitcoin då, och finns inget som garanterar att de som utfärdar certifikaten inte försvinner. Tycker man bitcoin är hög risk så är certifikat extremt hög risk.

Ja du får en tredjepartsrisk, men vadå förlorar vitsen? Det är förövrigt väldigt ovanligt att utställare "försvinner" eller går i konkurs.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Ja du får en tredjepartsrisk, men vadå förlorar vitsen? Det är förövrigt väldigt ovanligt att utställare "försvinner" eller går i konkurs.

Du har ingen tillgång till den underliggande bitcoinen. Det du köper är inte bitcoin, det är inte längre decentraliserat och "permissionsless". Du kan inte skicka dina bitcoin nånstans, betala med dom eller handla med dom 24/7.

Jag kan förstå att det lockar att köpa sådana produkter när det gäller t.ex guld, men när det gäller bitcoin så har jag svårt att förstå varför mans kulle välja en pappersprodukt istället för den riktiga varan.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Vitsen är ju att fysisk äga och förvalta Bitcoin, såsom Guld.
Min åsikt.

Att ha papper på något ägande är värdelöst om något skulle haverera.
Civil försvaret förespråkar att man har en summa kontanter hemma och krisen skulle bli ett faktum.
10.000 kr i kontanter och fysiskt guld samt bitcoin med en fysisk plånbok.

Alla minns grekland och nu pandamin och ändrar världs bild och levnadsvanor som aldrig kommer återgå till det normala.
Jobba hemmifrån, digital ålder besannas, europa sneglar på och påväg att utveckla elektroniska valutor för att det ekomoniska systmet som det är idag håller på att falierar.
Moder jord urholkas.
Och framtiden förutser rymdfärder och befolka en annan planet.

Det är inte fiktion.

Männsikan kommer inte rädda denna planet och vi kommer fortsätta urholka och göra den obebodd, samt överbefolkning är ett värdsligt problem.
Man kan inte längre förlita sig på banker, staten, utan man får med alla medel se till att man fysiskt äger och tillhandahar sina tillgångar, om möjligheten finns.

MVH