Tips för att trimma Macbook Pro mid-2009

Permalänk
Medlem

Tips för att trimma Macbook Pro mid-2009

Jag använder en Macbook Pro 13" mid-2009 som enda dator här hemma med DVD-läsare. Den går tydligen inte att uppgradera från El Capitan, vilket är trist, men jag kan leva med det. Den har gradvis blivit oerhört slö under de senaste åren, trots att jag använt den väldigt sparsamt (kanske 30-40 timmars uptime per år). Visst, den har bara 8GB RAM (1067 MHz DDR3), men det är i princip aldrig över 40% använt, och processorn (2,26 GHz Intel Core 2 Duo) idlar på runt 20%.

Absolut inte världens bästa specs, men jag tycker ändå att den borde vara lite kvickare än den blivit nu. Har hårdvaran verkligen blivit så utsliten över åren, trots att jag knappt använt den? Jag använder den främst till att köra Chrome, och t ex Reddit tar över en halvminut att ladda in. Ibland rippar jag DVD-skivor och laddar upp dem till min Google Drive, men det tar nu drygt 6 timmar att rippa en DVD i Handbrake, vilket gör hela processen rätt frustrerande.

Alla tips på att trimma denna burk uppskattas!

Also, finns nån sorts workaround för att få in Sierra eller högre? Eller vore det kanske bättre att trycka in Ubuntu?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Byt till SSD. Hårddiskarna blir dåliga med tiden. Lägg inte mer pengar på den än så dock.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Och gör en ominstallation av os efter du bytt till ssd.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Återupplivar tråden igen, behöver lite extra tips.

Jag har läst på lite om att uppgradera hårdvaran, mer specifikt att det finns risk att valfri SSD inte kommer funka med detta chipset (Nvidia MCP79). Rekommendationerna jag hittar online är Samsung 840 Pro samt Crucial M500, ingen av dessa diskar säljs längre. Hittade ett företag som utför byten av diskar på gamla Macbooks, och de sätter in Samsung 860 EVO, så den verkar ju lovande.

Ska jag byta på eget bevåg behöver jag tydligen också köpa en Philips #00 samt en Torx T6, samt ett ESD-armband antar jag. Jag har svårt att hitta en Philips #00, men Torx T6 är såklart inga problem.

Frågan jag har till er är vilka av nedan alternativ som känns mest värt?

Byta själv:

  • Samsung 860 EVO 500GB, 790 kr

  • Philips #00 eller motsvarande, 59-ish kr?

  • Torx T6, 79 kr i set

  • ESD-armband, 89 kr

  • Ett par timmar för att byta

  • Totalt ca 1017 kr

Lämna in:

  • Samsung 860 EVO 500GB

  • De klonar originaldisken

  • Totalt 2390 kr

Tilläggas bör är att jag aldrig öppnat upp en enda laptop i hela mitt liv, så jag vet inte exakt hur svårt det kan bli. Så vad tror ni rent spontant, är det värt den extra tusenlappen för att få detta löst?

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Beror väl på. Det är inte raketforskning direkt, men SATA-kablarna är ökända för att skadas när man tar bort dem. De sitter limmade nämligen (åtminstone om de är monterade likadant som på 2011 och framåt). Men oftast går det bra.

Har du tänkt klona gamla disken?

Personligen skulle jag gjort det själv, men det är upp till dig hur mycket tid du är villig att lägga. 2400kr lät dyrt dock. På mStore i Västerås tar de priset på SSD + ~600kr för jobbet.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Har gjort det på 3st 2011 MacBook pros , absolut inga problem och körde på cruical mx500 som har funkat utmärkt . Tar Max 5 minuter

Visa signatur

Intel i7 10700K
ASUS Z490 Prime-P
Gigabyte Radeon RX 570
Corsair Vengeance 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av T.D!:

Återupplivar tråden igen, behöver lite extra tips.

Jag har läst på lite om att uppgradera hårdvaran, mer specifikt att det finns risk att valfri SSD inte kommer funka med detta chipset (Nvidia MCP79). Rekommendationerna jag hittar online är Samsung 840 Pro samt Crucial M500, ingen av dessa diskar säljs längre. Hittade ett företag som utför byten av diskar på gamla Macbooks, och de sätter in Samsung 860 EVO, så den verkar ju lovande.

Ska jag byta på eget bevåg behöver jag tydligen också köpa en Philips #00 samt en Torx T6, samt ett ESD-armband antar jag. Jag har svårt att hitta en Philips #00, men Torx T6 är såklart inga problem.

Frågan jag har till er är vilka av nedan alternativ som känns mest värt?

Byta själv:

  • Samsung 860 EVO 500GB, 790 kr

  • Philips #00 eller motsvarande, 59-ish kr?

  • Torx T6, 79 kr i set

  • ESD-armband, 89 kr

  • Ett par timmar för att byta

  • Totalt ca 1017 kr

Lämna in:

  • Samsung 860 EVO 500GB

  • De klonar originaldisken

  • Totalt 2390 kr

Tilläggas bör är att jag aldrig öppnat upp en enda laptop i hela mitt liv, så jag vet inte exakt hur svårt det kan bli. Så vad tror ni rent spontant, är det värt den extra tusenlappen för att få detta löst?

Öppna laptopen fixar du nog själv, finns guider på youtube om hur man gör sånt sen kan du klona disken själv. Köpte mig en dockningstation och gjorde det på min macbook pro mid 2012 och det funkade galant.
https://www.clasohlson.com/se/H%C3%A5rddisk-dockningsstation%...

Permalänk
Medlem

Testa safari över chrome, brukar vara lättare att driva i OSX.

(betala 1000kr extra för uppgradering till en dator som är värd runt 1000kr känns dumt)

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgraderade en mid 2011 MacBook Pro med mer minne och SSD. Det blev ett rejält lyft, men största skillnaden gjorde en ominstallation av OS'et. Så mitt tips är att inte klona disken.

Är för övrigt ganska imponerad av prestandan hos MacBooken efter denna uppgradering. Nu har ju dock min en Core i5 och inte Core 2 Due. Core i arkitekturen gav ganska mycket mer punch när den kom.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

SSD uppgradering är nog den mest märkbara som du kan göra, väldigt tydligt vid start av os och program.
Jag undrar lite, du skriver hur lång tid det tar nu att rippa en dvd men hur lång tid tog det tidigare när datorn gick bra i ditt tycke?
Rippa en dvd gör ju två saker, dels kopiera filerna till disk och sedan antar jag att du konverterar dom till ett annat format? i första skedet så är det ju disk som spelar roll med vid konvertering så är det cpu, så vid vilken del går det långsamt? Kan cpun bli överhettad så den klockar ner sig?

Visa signatur

Of all the things Ive lost, I miss my mind the most