Permalänk

Ny Ryzendator

Jag håller på att bygga en dator på pappret med bl a Ryzen 7 3700x + 32ram + 1TB M.2.
Grejen är att jag spelar INTE alls. Ska använda datorn till Lightroom Classic, Photoshop och Filmora 9 (videoprg) med lite 2K och kanske 4K senare.
Eftersom allt är så spelinriktat hittar jag inte så mycket om det när det gäller grafikkort.

Är det någon här som kan tipsa om ett kort på ca 2500-3000k? (måste finnas DVI-D)

Permalänk
Medlem

Ett begagnat gtx 1080 kort är det du letar efter.
Det verkar inte som att dvi finns på de nyare korten. (rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Finns grafikkort under 1000 kr som har DVI. Sök ex via Prisjakts filter.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med DVI-D? DVI-Digital only eller DVI-Dual link?

Permalänk
Medlem
Skrivet av photorunner:

Jag håller på att bygga en dator på pappret med bl a Ryzen 7 3700x + 32ram + 1TB M.2.
Grejen är att jag spelar INTE alls. Ska använda datorn till Lightroom Classic, Photoshop och Filmora 9 (videoprg) med lite 2K och kanske 4K senare.
Eftersom allt är så spelinriktat hittar jag inte så mycket om det när det gäller grafikkort.

Är det någon här som kan tipsa om ett kort på ca 2500-3000k? (måste finnas DVI-D)

Istället för att låsa dig mot en gammal standard så leta fram en adapter istället.
Fundera framledes på en skärm med displayport för har den bara dvi-d så kan den som max ha 2048x1536 pixlar och det kan vara tråkigt när man ska jobba med 4k film.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@teejee: Jag har en Yamakasi med 2560x1440 och endast DVI dual link. Jag är väldigt nöjd med skärmen och vill inte byta den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Istället för att låsa dig mot en gammal standard så leta fram en adapter istället.
Fundera framledes på en skärm med displayport för har den bara dvi-d så kan den som max ha 2048x1536 pixlar och det kan vara tråkigt när man ska jobba med 4k film.

Var hittar du en sån adapter som inte är tokdyr ( >2000kr )? Det är nog minst lika bra att köpa 1660-kortet som länkas ovan, då får man ju ett bra grafikkort också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Var hittar du en sån adapter som inte är tokdyr ( >2000kr )? Det är nog minst lika bra att köpa 1660-kortet som länkas ovan, då får man ju ett bra grafikkort också.

97% säker att det är single link dock?

Pricerunner säger dock dual link...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Finns det någon adapter där för TS behov? Dvs DP till dual link DVI skärm?
Jag har bara hittat den här i Sverige, och den kostar ca 2500kr
https://www.dustinhome.se/product/5010749020/adapter-displayp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

97% säker att det är single link dock?

Pricerunner säger dock dual link...

Fast produktinfon för grafikkortet i länken ovan säger ju dual link

Fast det blir ju ofta oklart eftersom benämningen DVI-D är så oklar (digital only eller dual link), så du har kanske rätt.