Nvidia avslöjar fler detaljer kring kyllösningen på Geforce RTX 3000-serien

Permalänk
Medlem

Någon som har uppgifter om effektivitet på g-kort?

Tänker att det måste vara extremt lågt med tanke på de kraftiga kyllösningarna som måste användas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

Test släpps samma dag som korten släpps. Dem försa sig på Inets Q&A. Finns på youtube

Jonas nämnde i fredagspanelen att dom höll på med grafikkortstest men specificerade inte vilka kort 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jonas nämnde i fredagspanelen att dom höll på med grafikkortstest men specificerade inte vilka kort 🙂

Testare fick nog korten redan i veckan. De måste ju hinna med att testa och skriva. Samt om något verkar konstigt att de kan ställa frågor till Nvidia och få svar. Sedan har ju sweclockers gjort om sin svit, så då blir det ju massa omtestningar med gamla kort också.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om denna lösning är bättre eller sämre än tredjepart (på luft). Founders Edition vs Asus Strix (OC) är de jag är mest intresserad av...

Permalänk
Medlem

Utifrån alla andra bilder att döma så är den rödmarkerade delen mest sannolikt bara en plastgrill för att kortet ska få ett sammanhängande utseende, samtidigt som det kan ske viss luftväxling i området.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Tror att framtiden får visa på vad som är rätt, men kylflänsar av plast utan funktion är ju som att sätta en plastattrapp i motorrummet i hopp om att lura folk till tron att där sitter en V8'a när det i själva verket är en 1,1 Liters 4'a...
Är ju inte ens nördigt

Biltema tuning, ändrör.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@brillorm: Om du har kollat på Digital Foundry's video där de fick tillgång till 3080 i förtid så verkar de som om de blir semi-passiva.
Kollar du 1:40-2:05 så ser du att systemet är igång och fläktarna på 3080 står stilla.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Frågan är ju om denna lösning är bättre eller sämre än tredjepart (på luft). Founders Edition vs Asus Strix (OC) är de jag är mest intresserad av...

Det är såklart omöjligt att säga innan vi ser riktiga tester men om inte Strix är bättre borde Asus skämmas ögonen ur sig. Jag menar, det är avsevärt dyrare, större och har fler fläktar. Kan de inte slå referenskylaren under dessa förutsättningar vore det pinsamt.

Samtidigt tror jag Nvidias kylare kommer fungera bra. I fråga om pris/prestanda kan de nog bli ett attraktivt alternativ. Funderar själv på ett FE-kort och gillar jag inte kylningen kommer jag ändå undan billigare med att fixa vattenkylning än att betala för ett Strix-kort. Får se lite vad övriga tredjepartstillverkare gör.

Permalänk
Medlem

En full custom loop är billigare än en Strix kylare haha

Permalänk
Medlem

Jag är rädd (som tänker köpa 3090 om det blir något) att tredjepartstillverkarna inte har modiferat sina kylare tillräckligt mycket för faktum att 3090 kortet har minnesmoduler på andra sidan också. Några tillverkare verkar ha heatpipes på backplaten men andra verkar inte ens ha detta.. hur ska det gå när hälften av minnena mer eller mindre inte är kylda?

Nvidia har ju iaf tänkt till och det ser ut som att kylaren sitter som ett wrap över kortet så båda sidorna får kylning, kanske blir en FE ändå men jag hoppas verkligen på att dessa kort hinner nå reviewers innan den 24th för annars blir det kaos... köper man inte dag 1 timme 1 så lär 3090 vara slut överallt pga samsungs dåliga framställning av 8nm som duger till denna kretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fac31:

En full custom loop är billigare än en Strix kylare haha

Ja, faktiskt. Men visst, det är möjligt att de kan skryta om bättre PCB och VRM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jag är rädd (som tänker köpa 3090 om det blir något) att tredjepartstillverkarna inte har modiferat sina kylare tillräckligt mycket för faktum att 3090 kortet har minnesmoduler på andra sidan också. Några tillverkare verkar ha heatpipes på backplaten men andra verkar inte ens ha detta.. hur ska det gå när hälften av minnena mer eller mindre inte är kylda?

Nvidia har ju iaf tänkt till och det ser ut som att kylaren sitter som ett wrap över kortet så båda sidorna får kylning, kanske blir en FE ändå men jag hoppas verkligen på att dessa kort hinner nå reviewers innan den 24th för annars blir det kaos... köper man inte dag 1 timme 1 så lär 3090 vara slut överallt pga samsungs dåliga framställning av 8nm som duger till denna kretsen.

Jag tror inte det kommer vara något problem. Minnena behöver förmodligen inte mycket kylning.

Permalänk
Medlem

Jag avskyr dom stealth liknande kylar-lösningningarna som Asus, MSI och Gigabyte kör med så just nu så är jag mest intresserad av ett 3090 FE men inväntar först testerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Utifrån alla andra bilder att döma så är den rödmarkerade delen mest sannolikt bara en plastgrill för att kortet ska få ett sammanhängande utseende, samtidigt som det kan ske viss luftväxling i området.
https://i.imgur.com/Ph8Qlo1.jpg

TACK! Det är det jag sagt i tråden. Även om det är metall har det högst begränsad förmåga att kyla eftersom flänsarna är slutna från båda sidor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

@brillorm: Om du har kollat på Digital Foundry's video där de fick tillgång till 3080 i förtid så verkar de som om de blir semi-passiva.
Kollar du 1:40-2:05 så ser du att systemet är igång och fläktarna på 3080 står stilla.

Bra spottat!
Mycket intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

@brillorm: Om du har kollat på Digital Foundry's video där de fick tillgång till 3080 i förtid så verkar de som om de blir semi-passiva.
Kollar du 1:40-2:05 så ser du att systemet är igång och fläktarna på 3080 står stilla.

Fast det är väl inte mer än man förväntar sig idag? Mitt GTX 980 gör det liksom....

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

TACK! Det är det jag sagt i tråden. Även om det är metall har det högst begränsad förmåga att kyla eftersom flänsarna är slutna från båda sidor

Ja, folk som skriver att det är kylflänsar verkar inte ha tittat på alla andra bilder som finns ute på korten utan gissar något utifrån bilden på den frilagda kylaren.

Permalänk
Medlem

@Sveklockarn: Då har du någon bild som visar att det är kosmetika endast?

Ser det som rätt förvånande om Nvidia tycker kosmetika är bättre än att hålla ner längden på kortet...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

@Sveklockarn: Då har du någon bild som visar att det är kosmetika endast?

Ser det som rätt förvånande om Nvidia tycker kosmetika är bättre än att hålla ner längden på kortet...

Jag vet inte om man kan kalla det "kosmetika", det som sitter under grillen kyls ju fortfarande effektivare genom konvektion om det inte är ett slutet utrymme, men det är ju tveklöst utformat som en del av designen på kortet. Längden på kortet har de ju utnyttjat för att få en användbar längd på sina heatpipes med vidhängande kylfläns.

Jag såg ett par närbilder i samband med den nya 12-pinskontakten, på en av de bilderna framstod det som att grillen inte var av samma material som det som ser ut att vara kylflänsar, sparade dock inte bilden och ingen lär väl veta innan någon gjort en grundlig teardown av kortet.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur långt själva kretskortet är? Eftersom kortet blir kortare utan kylaren på så kan man kanske klämma in det i ett litet chassi med vattenkylning om man vill.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fast det är väl inte mer än man förväntar sig idag? Mitt GTX 980 gör det liksom....

Med nVidia möjligen, sålänge de inte är någon variant med radialfläkt.

Skrivet av Masseman:

Är det någon som vet hur långt själva kretskortet är? Eftersom kortet blir kortare utan kylaren på så kan man kanske klämma in det i ett litet chassi med vattenkylning om man vill.

Gissningsvis någonstans mellan 18-19cm då pcb:n på ett Fury X är 7.6 tum/19.3cm och detta ser ut att vara ungefär lika stort eller möjligen lite lite kortare.

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fast det är väl inte mer än man förväntar sig idag? Mitt GTX 980 gör det liksom....

Den semi-passiva driften komibinerat med en alldeles för vek fläktkurva på 980 Ti och gjorde att man hamnade i en oändlig cykel av termothrottling, totalt värdelös feature som var bland de första grejerna som fick deaktiveras med hjälp av MSI Afterburner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Den semi-passiva driften komibinerat med en alldeles för vek fläktkurva på 980 Ti och gjorde att man hamnade i en oändlig cykel av termothrottling, totalt värdelös feature som var bland de första grejerna som fick deaktiveras med hjälp av MSI Afterburner.

Huvudsaken är väl ändå att det går att köra semi-passivt. Utöver det kan man ju justera fläktkurvan.

Permalänk
Medlem

Jag planerar köp av 3080 och i mitt Phantom ITX finns bara plats för kort med en tjocklek på ≤2,5 PCIe-slots. Founder's Edition och EVGA XC3 verkar vara de enda kandidaterna. Därför hoppas jag mycket på att se fina recensioner av iallafall ett av dessa kort.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Är ramen på kortet av plast eller metall?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker att kylningen inte är smart. Man skickar alltså varm luft upp mot CPU och RAM som sen kommer ta denna varmluft och skicka det mot sina flänsar som SEN kommer tas upp av exhaust fans...

Mkaay

Permalänk
Medlem

@jorgen69
Jag skulle tippa på att ramen följer samma trend som alla tidigare varianter av FE-kort, nämligen ett hölje av metall. Magnesium, om jag inte missminner mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag personligen tycker att kylningen inte är smart. Man skickar alltså varm luft upp mot CPU och RAM som sen kommer ta denna varmluft och skicka det mot sina flänsar som SEN kommer tas upp av exhaust fans...

Mkaay

Så länge du inte haft ett blower-kort så har väl den varma luften alltid stannat i chassiet tills den tryckts ut och då har den ändå mer eller mindre passerat CPU/RA som ju tenderar att sitta i närheten av bak/takfläktar. Detta kort kanske tom hjälper fläkten på CPU-kylaren genom att blåsa på kylflänsarna. Kanske även kyler ram genom att luften mellan stickorna får mer flöde. Så man måste inte se världen i svart. Vi får se vad testerna säger!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

GPUn lämnar här konstant 350W i värme, för att kyla mer behöver fläktarna snurra mer. För att hålla full BOOST behöver GPUn vara 75grader eller svalare, det gör den vid ca 26dB (den gamla ca 46dB). dB mäts så att 6dB hörs dubbelt så högt för våra öron, var vid 18dB är 3x så mycket. Det Nvidia sagt är att deras nya kylare är 3x så tystare jämfört med den gamla.

Det man skulle vilja se är hur många dB Titan RTX behövde för att kyla sina 280W, först då vet man om den nya är tystare.

Tack, läste lite noggrannare nu också när jag är mer vaken, hehe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Så länge du inte haft ett blower-kort så har väl den varma luften alltid stannat i chassiet tills den tryckts ut och då har den ändå mer eller mindre passerat CPU/RA som ju tenderar att sitta i närheten av bak/takfläktar. Detta kort kanske tom hjälper fläkten på CPU-kylaren genom att blåsa på kylflänsarna. Kanske även kyler ram genom att luften mellan stickorna får mer flöde. Så man måste inte se världen i svart. Vi får se vad testerna säger!

Några lär säkert undersöka om CPU temperaturen påverkas då detta kommenterats en del. RTX 3080 släpps om 11 dagar och de säkert vill ha ut recensioner innan, lär inte vara så långt kvar till recensioner.