Kompatibelt. M.2 bättre än SATA?

Permalänk
Medlem

Kompatibelt. M.2 bättre än SATA?

Hej! Jag har en Asrock b450m steel legend motherboard och tänkte uppgradera min SSD och då är frågan är en M.2 SSD bättre än en SATA SSD?
Och hur vet jag om det skulle vara så att jag köper en M.2 SSD att mitt moderkort och M.2 är kompatibla?

Jag har tittat på 2 stycken olika M.2 som nån kanske kan ge råd om vilken som är det bästa alternativet:

Kingston A2000 M.2 1TB
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB

Jag har tittat lite på specifikationerna på bägge och har kommit fram till att Samsungen är bättre. Men hur mycket bättre är den och är det värt de 400 kronorna mer?

Permalänk
Medlem

Samsungs Evo Serie är riktigt bra och rekommenderad av många!

Har själv en 960

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

En M2 bör funka enligt spec ialf. En rekommendation brukar vara att uppdatera BIOS innan man kör in ex en NVME disk om det inte gjorts på ett tag men behövs såklart inte alltid, upp till dig att kolla. Sen om du kommer att märka någon praktiskt skillnad mot en SATA SSD, så skulle jag säga nej, ingen märkbar skillnad, "något" snabbare laddtider eventuellt ibland.
Personligen kör jag M2 diskar för att slippa kablar o spara utrymme, så gå på bäst utrymme per krona...

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

Hej! Jag har en Asrock b450m steel legend motherboard och tänkte uppgradera min SSD och då är frågan är en M.2 SSD bättre än en SATA SSD?
Och hur vet jag om det skulle vara så att jag köper en M.2 SSD att mitt moderkort och M.2 är kompatibla?

Jag har tittat på 2 stycken olika M.2 som nån kanske kan ge råd om vilken som är det bästa alternativet:

Kingston A2000 M.2 1TB
Samsung 970 EVO Series MZ-V7E1T0BW 1TB

Jag har tittat lite på specifikationerna på bägge och har kommit fram till att Samsungen är bättre. Men hur mycket bättre är den och är det värt de 400 kronorna mer?

Behöver du den extra prestandan? 90% troligt att så inte är fallet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

Jag har tittat lite på specifikationerna på bägge och har kommit fram till att Samsungen är bättre. Men hur mycket bättre är den och är det värt de 400 kronorna mer?

Med tanke på din andra tråd är det främst spelande du gör, och för detta kommer du inte kunna märka någon skillnad mellan de två. 970 evo har bättre värden i teorin, men i praktiken är dessa värden sällan relevanta.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Rekordmedlem

M.2 är bara en formfaktor och porten kan elektriskt använda sata eller nvme.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

M.2 är bara en formfaktor och porten kan elektriskt använda sata eller nvme.

De diskar som tråden handlar om är dock NVME, men alltid bra att någon pekar ut felaktigheter

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Ok tack!

@medbor: ok tack!

@X078: ok tack!

@mrqaffe: Så Samsungen bör fungera till mitt moderkort?

Sammanfogar inlägg för att uppmärksamma funktionen ”citera flera” ;)
Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

@Herr Kantarell: Ok tack!

@medbor: ok tack!

@X078: ok tack!

@mrqaffe: Så Samsungen bör fungera till mitt moderkort?

Båda diskarna använder samma gränssnitt. De kommer fungera bra, och jag vågar sticka ut hakan och säga att i ditt fall så betalar du bara extra för Samsung-disken, den billigare A2000 ger dig exakt samma sak för dina behov.

Permalänk
Medlem

Det borde gå bra, men du har två M2-platser på ditt moderkort.
Använd den som sitter mitt på moderkortet mellan processorn och grafikkortet, den som sitter i hörnet nära SATA-portarna stöder bara SATA, inte NVME.

Sedan beror det också på vilken processor du har vilken hastighet som stöds på anslutningen.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

@Novdid: Okej tack så mycket för hjälpen!!

Permalänk
Medlem

@aniron: Okej tack så mycket!! Men jag har en Ryzen 7 2700x så det borde väl fungera fint eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fhs:

@aniron: Okej tack så mycket!! Men jag har en Ryzen 7 2700x så det borde väl fungera fint eller?

Japp, den tillhör familjen Pinnacle Ridge och ger därmed stöd för "M Key type 2242/2260/2280 M.2 PCI Express module up to Gen3 x4 (32 Gb/s)" enligt moderkortets manual.

Bägge SSD du pratar om ovan har också den maxhastigheten, och formfaktorn 2280, så det ska gå fint.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

@aniron: Ok härligt!! tackar för hjälpen.