1080ti övervärderade på begagnatmarknaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Kolla min uppdatering i tidigare inlägg, finns nya detaljer om detta från Nvidia.

Låter ju onekligen positivt.
Att Nvidia skulle vara så generösa trots avsaknad av konkurrens hade jag inte kunnat ana
Håller tummarna, tack för info

Visa signatur

|CPU: Intel i9-13900k |GPU: Gigabyte RTX 4080 OC |MB: Gigabyte Aorus Pro |RAM: 32GB |Chassi: Fractal Design Torrent |PSU: Seasonic PU Titanium 1000W|
Skärm: ASUS PG42UQ, Asus PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Det finns även en tröghet hos säljarnas värdering. Förra veckan kunde man säkert få 4000kr för ett 1080Ti, men efter lanseringen av 3000-serien så kanske det inte längre är rimligt.

Om Nvidias påstående att RTX 3070 är snabbare än 2080Ti i spel utan RayTracing, så kommer ju 2080Ti vara väldigt dyrt oavsett och inte så värdefulla på andrahandsmarknaden, källa Nvidia via TechPowerUp: Prestandajämförelse utan RayTracing

Priset 5625kr för RTX 3070 FE står längst ned på sidan

MEN innan man köper allt detta utan en skopa salt, så ska man vänta in recensionerna från exempelvis Sweclockers

Den där jävla bilden har ju skapat kaos på andrahandsmarknaden. Nu tror alla att 3070 är mycket snabbare än 2080Ti (vilket inte står någon annanstans överhuvudtaget) vilket gör att folk budar 3000kr för kortet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

det ligger ju många 2080 TI ute för 9000 lycka till sälja dessa till de priserna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den där jävla bilden har ju skapat kaos på andrahandsmarknaden. Nu tror alla att 3070 är mycket snabbare än 2080Ti (vilket inte står någon annanstans överhuvudtaget) vilket gör att folk budar 3000kr för kortet.

Helt rätt tycker jag. 2080ti var alltid överprisat

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Helt rätt tycker jag. 2080ti var alltid överprisat

Absolut, men det är ju nVidias fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Iom 3000 serien så har marknaden verkligen ballat ur. Vem betalar 5000sek för ett begagnat 2080ti när du om några månader kan få ett nytt kort bättre kort för det priset? Ett nytt 2080ti borde max vara värt runt 5000sek just nu medans ett begagnat borde gå för 3000. Väldigt roligt att se alla försöka sälja sina kort för 9-7000sek på div sidor när de finns annonser för 5000sek. Ett använt 1080ti är mycket äldre och borde vara värt knappt 2000sek just nu.

Permalänk
Medlem

För 2 dagar sen gick ett 2080super loss här på Sweclockers för 3700kr på marknaden så nu är det väl mer eller mindre fakta att priserna djupdykt och att folk sakterliga börjat acceptera den nya prisbilden.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

För 2 dagar sen gick ett 2080super loss här på Sweclockers för 3700kr på marknaden så nu är det väl mer eller mindre fakta att priserna djupdykt och att folk sakterliga börjat acceptera den nya prisbilden.

Vi får hoppas det. Har alltid rekommenderat Sweclockers marknad för datordelar eftersom att priserna är humana. Det verkar dock inte vara fallet med 1080 TI eller 2000-serien.

Finns just nu ett 2080 Super ute för 6 500 kr (nypris 8 400 kr). 77 % av nypris är helt absurt med tanke på 3000-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Absolut, men det är ju nVidias fel.

Eller så är det vi konsumenter.........

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Vi får hoppas det. Har alltid rekommenderat Sweclockers marknad för datordelar eftersom att priserna är humana. Det verkar dock inte vara fallet med 1080 TI eller 2000-serien.

Finns just nu ett 2080 Super ute för 6 500 kr (nypris 8 400 kr). 77 % av nypris är helt absurt med tanke på 3000-serien.

Stor skillnad vad kortet ligger ute på mot vilket slutpris någon betalar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

För 2 dagar sen gick ett 2080super loss här på Sweclockers för 3700kr på marknaden så nu är det väl mer eller mindre fakta att priserna djupdykt och att folk sakterliga börjat acceptera den nya prisbilden.

Sen är det ju sorgligt att folk litar på några gröna prickar på ett diagram från nVidia. Jag tror mycket hellre på SweCs tester som kommer att visa hur stor prestandaskillnaden faktiskt blir.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Sen är det ju sorgligt att folk litar på några gröna prickar på ett diagram från nVidia. Jag tror mycket hellre på SweCs tester som kommer att visa hur stor prestandaskillnaden faktiskt blir.

@Mocka

Japp och tänk om folk paniksäljer sina kort helt i onödan nu för underpris ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Mocka

Japp och tänk om folk paniksäljer sina kort helt i onödan nu för underpris ☺️

Vilket är lite det som sker just nu enligt min mening

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Vilket är lite det som sker just nu enligt min mening

Många ser priserna och tror det kommer bli ännu värre, vilket gör att det driver ner priserna mer eftersom fler kort finns tillgängliga, vilket bekräftar tesen, vilket få fler att sälja...

Detta är precis hur en vanlig börskrasch fungerar, men spelar ingen roll... bara bra för de som vill köpa kort. Ingen vits att sälja sitt kort nu om man inte behöver pengarna...

Begagnatmarknaden har ju varit helt sjuk hos Nvidia senaste åren så det känns rimligt att bubblan spricker till slut. Fortfarande för några veckor sedan köpte ju folk tre/fyra år gamla 1080ti för nära nypris... detta känns mycket mer rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Kort är värda det som köparen är villig att betala, det är så begagnatmarknaden fungerar.

Det är även så lägenhet- och husköp fungerar.

Nja, det är väl inte riktigt så marknadsekonomi fungerar. En bostad, ett värdepapper eller ett grafikkort som tillhör en marknad kan vara kraftigt under- eller övervärderade oavsett vad det reella priset är, således är ju värdesumman för produkten inte ekvivalent med varans fundamentala värde. Det är inte ovanligt att hela marknader heller köpes och säljes till under eller överpris. T.ex. en övervärderad bostadsmarknad som resulterar i ett kraftigt prisfall eller en aktie som säljs under det fundamentala värdet.

Produkten har det värde som du anser att det är värt. Däremot är priset värdesumman av vad köpare och säljare är eniga om.

On-topic: Hade jag köpt idag skulle jag inte betala över nedanstående, hade jag sålt hade jag såklart lagt ut det för högre så som de flesta gör just nu.

  • 1080 ti, 2400kr

  • 2070 super, 3000kr

  • 2080 super 3500kr

  • 2080 ti, 4000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Nja, det är väl inte riktigt så marknadsekonomi fungerar. En bostad, ett värdepapper eller ett grafikkort som tillhör en marknad kan vara kraftigt under- eller övervärderade oavsett vad det reella priset är, således är ju värdesumman för produkten inte ekvivalent med varans fundamentala värde. Det är inte ovanligt att hela marknader heller köpes och säljes till under eller överpris. T.ex. en övervärderad bostadsmarknad som resulterar i ett kraftigt prisfall eller en aktie som säljs under det fundamentala värdet.

Produkten har det värde som du anser att det är värt. Däremot är priset värdesumman av vad köpare och säljare är eniga om.

On-topic: Hade jag köpt idag skulle jag inte betala över nedanstående, hade jag sålt hade jag såklart lagt ut det för högre så som de flesta gör just nu.

  • 1080 ti, 2400kr

  • 2070 super, 3000kr

  • 2080 super 3500kr

  • 2080 ti, 4000kr

Absolut!

En kopp kaffe kostar något annat på en odling i Amazonas, eller rostat och malet på Ica, eller färdig latte på Starbucks. Det är inte före du sålt kortet som värderingen faller in. Man kan också behålla kortet utan att sälja det. Jag t.ex. har saker som jag värderar 10x marknaden personligen, men räknar inte med att någonsin sälja dom...

Permalänk
Inaktiv

Med tanke på hur 3070 ser ut att stöka om så känns det som att alla dagens befintliga kort skulle behöva tryckas ner rejält. Jag skulle inte betala mer än 3000kr för ett 2080Ti, och skulle nog inte ens köpa för det priset. 1080Ti borde närma sig 1000-lappen, speciellt kort som köptes 2017.

Otroligt bra att Nvidia valde att ändra om ordningen på marknaden men helt klart ett bekymmer för alla konsumenter som över en timme fick se sina dyra 2080Ti's tappa i värde likt en... jag vet inte vad. Tulpan? Aktie anno 1929?

Det blir nog bra i slutändan. Jag hoppas också att Nvidia varit ärliga för en gångs skull, har de ljugit i något av det de förmedlat åker de snart dit, än värre bränt många av sina fans rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Nja, det är väl inte riktigt så marknadsekonomi fungerar. En bostad, ett värdepapper eller ett grafikkort som tillhör en marknad kan vara kraftigt under- eller övervärderade oavsett vad det reella priset är, således är ju värdesumman för produkten inte ekvivalent med varans fundamentala värde. Det är inte ovanligt att hela marknader heller köpes och säljes till under eller överpris. T.ex. en övervärderad bostadsmarknad som resulterar i ett kraftigt prisfall eller en aktie som säljs under det fundamentala värdet.

Produkten har det värde som du anser att det är värt. Däremot är priset värdesumman av vad köpare och säljare är eniga om.

On-topic: Hade jag köpt idag skulle jag inte betala över nedanstående, hade jag sålt hade jag såklart lagt ut det för högre så som de flesta gör just nu.

  • 1080 ti, 2400kr

  • 2070 super, 3000kr

  • 2080 super 3500kr

  • 2080 ti, 4000kr

När nya 3060 kommer för 3500kr ish med 2080 Super prestanda eller bättre får dom där priserna skruvas ner 25%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Den där jävla bilden har ju skapat kaos på andrahandsmarknaden. Nu tror alla att 3070 är mycket snabbare än 2080Ti (vilket inte står någon annanstans överhuvudtaget) vilket gör att folk budar 3000kr för kortet.

"When the slide says RTX 3070 is equal or faster than 2080 Ti, are we talking about traditional rasterization or DLSS/RT workloads? Very important if you could clear it up, since no traditional rasterization benchmarks were shown, only RT/DLSS supporting games.

[Justin Walker] We are talking about both. Games that only support traditional rasterization and games that support RTX (RT+DLSS)."

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ilhao8/nvidia_rtx_30...

Direkt från nVidia själva

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

"When the slide says RTX 3070 is equal or faster than 2080 Ti, are we talking about traditional rasterization or DLSS/RT workloads? Very important if you could clear it up, since no traditional rasterization benchmarks were shown, only RT/DLSS supporting games.

[Justin Walker] We are talking about both. Games that only support traditional rasterization and games that support RTX (RT+DLSS)."

https://www.reddit.com/r/nvidia/comments/ilhao8/nvidia_rtx_30...

Direkt från nVidia själva

Visst, men jag hoppas även att det är samma prestandahopp i andra titlar än de som är cherrypickade av nVidia. Klart man kör en marknadsföringskampanj med de titlar som ger bäst resultat. Det kan ju vara så att Doom Eternal som de visade jämförelsevideo på tidigare är det spelet som har störst prestandahopp? Var ju så med 2080Ti också som var 60% snabbare än 1080Ti vid 4K och 44% snabbare vid 1440p pga Async Compute.

I SotTR var resultaten mycket sämre (minns det väl själv då jag lirade SotTR när jag köpte mitt första 2080Ti) med bara 20% skillnad vid 1440p och 4K mot 1080Ti.

Bottenresultatet är väl Gears 5 där prestandaskillnaden vid 1440p mot 1080Ti endast var 13% och i 4K var det lite bättre med 18%.

Vill inte klanka ner på 3000-serien men vill inte heller hoppa och skutta av glädje innan oberoende tester dyker upp på internet. Tycker nVidia gjort en galet bra marknadsföringskampanj och alla är hypade till det extrema men jag hoppas bara att det är så bra i verkligheten också. Tycker bara det är synd att hajpen fullkomligt krossat andrahandsmarknaden med prisförslag som 1000kr för 1080Ti och 3000kr för 2080Ti och folk som tar fram högafflar och facklor när stackars SweCare desperat försöker sälja sina kort för småsummor.

Skrivet av medbor:

Många ser priserna och tror det kommer bli ännu värre, vilket gör att det driver ner priserna mer eftersom fler kort finns tillgängliga, vilket bekräftar tesen, vilket få fler att sälja...

Detta är precis hur en vanlig börskrasch fungerar, men spelar ingen roll... bara bra för de som vill köpa kort. Ingen vits att sälja sitt kort nu om man inte behöver pengarna...

Begagnatmarknaden har ju varit helt sjuk hos Nvidia senaste åren så det känns rimligt att bubblan spricker till slut. Fortfarande för några veckor sedan köpte ju folk tre/fyra år gamla 1080ti för nära nypris... detta känns mycket mer rimligt

Måste säga att jag inte haft koll på just 1080Ti men tycker personligen att andrahandsmarknaden på SweC blivit allt sämre den senaste tiden. Även om man har en fin produkt med garanti kvar och allt så vill folk att man kapar priset med 75-80% och skambud syns ofta.

För någon månad sedan låg värdet på 2080Ti med garanti på runt 8-9k vilket jag tyckte var rimligt men trots det budade folk 6k.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vem trodde att "folk" skulle betala över 4000kr för ett begagnat 1080Ti i början av 2021?
Sinnessjuk marknad, avgå precis alla men specifikt Nvidia och AMD!

https://www.sweclockers.com/marknad/194708-gtx-1080ti-aorus-e...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vem trodde att "folk" skulle betala över 4000kr för ett begagnat 1080Ti i början av 2021?
Sinnessjuk marknad, avgå precis alla men specifikt Nvidia och AMD!

https://www.sweclockers.com/marknad/194708-gtx-1080ti-aorus-e...

Hmmm, jag har ett exakt sådant kort, jag kanske borde sälja mitt innan det är för sent.

Eller förresten, nej, jag har inte Xtreme edition utan det vanliga "AORUS GeForce® GTX 1080 Ti 11G" men sannolikt ingen stor skillnad. Tror faktiskt enbart firmware skiljer, de är lite kluriga där, korten ser helt identiska ut, Xtreme boostar pyttelite högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Vem trodde att "folk" skulle betala över 4000kr för ett begagnat 1080Ti i början av 2021?
Sinnessjuk marknad, avgå precis alla men specifikt Nvidia och AMD!

https://www.sweclockers.com/marknad/194708-gtx-1080ti-aorus-e...

Visst är det mycket pengar för ett gammalt grafikkort, men samtidigt finns det ju ingenting nytt att köpa i den prisklassen som presterar ens i närheten. Ett nytt RTX 2060 går till exempel för 4000 kr på CDON, och det presterar klart sämre än ett 1080 ti. Alla grafikkort har blivit dyrare, och då är det rimligt att det påverkar även begagnade kort.

Permalänk

Uppgradera precis med ett 1080TI och måste säga att jag är grymt imponerad av hur det kortet presterar trots dess ålder. Antingen var det kortet väldigt bra (för bra???) eller så är det inte lika stort hopp i prestanda på de nyare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Uppgradera precis med ett 1080TI och måste säga att jag är grymt imponerad av hur det kortet presterar trots dess ålder. Antingen var det kortet väldigt bra (för bra???) eller så är det inte lika stort hopp i prestanda på de nyare?

Well, GTX 1080TI och RTX 2080 TI var väldigt liten prestandaskillnad förutom RTX-kärnorna och att DLSS kom ut då.
GTX 1080TI vs RTX 3080 är nästan 70-90% prestandahopp vilket ändå är väldigt mycket. Och nypris är samma, ca 8000kr.

Nuvarande pris på 10 000kr är högt vilket innebär högre beg-priser.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Visst är det mycket pengar för ett gammalt grafikkort, men samtidigt finns det ju ingenting nytt att köpa i den prisklassen som presterar ens i närheten. Ett nytt RTX 2060 går till exempel för 4000 kr på CDON, och det presterar klart sämre än ett 1080 ti. Alla grafikkort har blivit dyrare, och då är det rimligt att det påverkar även begagnade kort.

Absolut, 2060 är för dåligt sett till pris vs prestanda.
Ett 3060Ti är väl i princip jämnbördigt men då är vi uppe på 6k samt väldigt knapp tillgång..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bluetrain:

Uppgradera precis med ett 1080TI och måste säga att jag är grymt imponerad av hur det kortet presterar trots dess ålder. Antingen var det kortet väldigt bra (för bra???) eller så är det inte lika stort hopp i prestanda på de nyare?

1080Ti var ett monsterkort när den kom, räcker att kolla specifikationerna mot 1080 och 1070. 2000-serien tillförde inte mycket utan det är först med 3000-serien som dessa blivit (rejält) omsprugna. Nu har jag varit ute efter nytt kort länge men då det inte går att köpa något vettigt blir jag sittandes med mitt 1080Ti. Allt fungerar fortfarande så behöver inte ens byta denna generationen, men i nyaste titlarna så är något vassare klart önskvärt. Flight Simulator 2020 och Cyberpunk 2077 är ganska tungdrivna.

Beroende på de krav man har och hur lång tid det tar innan raytracing blir mer än en gimmick så kommer Pascal förmodligen kunna hänga med rätt hyffsat. Men jag hade personligen inte köpt ett idag, troligen inte ens om mitt nuvarande kort skulle ge upp.

Skulle det scenariot inträffa så har jag ett 1070 liggandes om det inte går att få tag på några nya kort alls. Annars kan mitt PS5 kanske få lite mer användning.

Permalänk
Avstängd

Just nu finns ett 1080Ti i marknaden och just nu finns det bud på en bit över 4000 kr. Låter högt med tanke på att 2080Ti också finns på marknaden och där är utrop 5000 kr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC för 6999:- på Inet 2017-11-24 (BF?) och sålde det i slutet på december för 4500:- (1:- utropspris).
Under december månad har de ju gått för över 5000:-. Helt orimligt egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Jag köpte mitt ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC för 6999:- på Inet 2017-11-24 (BF?) och sålde det i slutet på december för 4500:- (1:- utropspris).
Under december månad har de ju gått för över 5000:-. Helt orimligt egentligen.

Kanske var 1080 Ti för billigt när det kom. Kronan var visserligen starkare, men Nvidia hade säkert kunnat ta mer betalt.