Permalänk
Medlem

Tv för spel ca 10k

På jakt efter ny TV för att spela på när Playstation 5 kommer ut. Skulle gärna ha 65 men vill helst inte gå över 12k. Det jag tittat på som verkar intressantast är Samsung Q70t på 55" för 11k.
Några andra bättre förslag som gärna är 65"

Kollade även in
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/149433/samsung-6... en del över budget men får med en datorskärm som jag också skulle behöva en av vet dock inte om Samsung G7 skärmen är något att ha

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kan svara på frågan om Q80T. Det är samma som förra årets Q70R med lite nyare funktioner. Fungerar superbra som spel-TV. Likaså med Samsung G7 som fått bra betyg, men beror på om du behöver en skärm. Går ju att kränga vidare annars.

Ska du köpa en ny TV bör du kika på en som har 120hz display och eventuellt freesync / gsync kompabilitet. Finns flera modeller från olika märken som klarar det, budgeten kanske spricker dock..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Kan svara på frågan om Q80T. Det är samma som förra årets Q70R med lite nyare funktioner. Fungerar superbra som spel-TV. Likaså med Samsung G7 som fått bra betyg, men beror på om du behöver en skärm. Går ju att kränga vidare annars.

Ska du köpa en ny TV bör du kika på en som har 120hz display och eventuellt freesync / gsync kompabilitet. Finns flera modeller från olika märken som klarar det, budgeten kanske spricker dock..

Ny skärm behöver jag skulle dock aldrig köpa en så dyr dator skärm eller en med böjd skärm. Kollade in 70r och 70t och där verkade 70r lite bättre och rätt billig just nu så blir troligen en 70r

Permalänk
Medlem

köp en 55" oled på black friday. borde finnas i den prisklassen då.
Finns ju redan nu för rätt pris.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5107986
Det är ju dock fjolårets modell.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom 2019-utbudet dit Q70R tillhör här: https://www.sweclockers.com/artikel/28511

Q70T och Q80T hör till 2020-utbudet och det går jag igenom här: https://www.sweclockers.com/artikel/29137

Så som Samsung fungerar är efterföljare med samma nummer steget sämre. Så Q70R är bättre än Q70T medan Q80T ersätter Q70R i funktion och är något bättre på alla punkter.

Permalänk
Medlem

Bra inlägg, jag undrade vilka TV-apparater som skulle vara lämpliga för PS5. Jag är verkligen upphetsad när konsolen äntligen kommer ut

Permalänk
Medlem

Hade kört samsung q70r har själv en q7fn (äldre modellen av q70r). superb att spela på Dessutom freesync osv

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Hade kört samsung q70r har själv en q7fn (äldre modellen av q70r). superb att spela på Dessutom freesync osv

Om jag ej missminner mig har inte Q70R ingen support för HDMI 2.1, vilket kan vara värt att tänka på om man tänker spela på en PS5. Jag skulle personligen kolla på modeller som har HDMI 2.1 support, likt Sonys 2020 modell xh90, men den kostar tyvärr runt 15000 i Sverige för en 55a.

Troligtvis kommre HDMI 2.1 TVs vara över din budget just nu, då det fortfarande inte finns många TVs att välja bland med den supporten i Sverige

Permalänk
Bildexpert 📺

@T0MT0M: Q70R har i alla fall två HDMI 2.1-funktioner, ALLM och VRR. Q80T och Q70T adderar också eARC samt 48 Gbps FRL på HDMI 4.

Och det är 48 Gbps FRL vi finner poängen med möjlighet till 4K/120 Hz med HDR utan subsampling. Även om detta kanske inte blir PS5:s signum så är det bättre än 4K/60 med HDR och subsampling som är gränsen hos Q70R.

Permalänk
Inaktiv

Jag sitter lite i samma sits och har funderat kring en Q70R för en PS5. Jag planerar mest att spela 4k60 eller 1080+120hz i något FPS. Är det värt att lägga de extra pengarna för hdmi 2.1 support då eller tycker du att en Q70R passar bra? @laxpudding

Permalänk
Medlem

Ibland bundlar t.ex. elgiganten tv och konsol, så det är nog värt att vänta tills den släpps för att de om det kommer några bra bundleerbjudande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon259487:

Jag sitter lite i samma sits och har funderat kring en Q70R för en PS5. Jag planerar mest att spela 4k60 eller 1080+120hz i något FPS. Är det värt att lägga de extra pengarna för hdmi 2.1 support då eller tycker du att en Q70R passar bra? @laxpudding

Det kan du nog bara svara på själv vad du drar gränsen. Du når med Q70R 4K/60 eller 1440p/120 men måste då subampla färger vid HDR. 1080p/120 går med HDR utan subsampling. Med Q70T får du en enklare TV (ingen FALD, lägre ljusstyrka etc.) men har ingen begränsning i bandbredd. Med Q80T får du högre bandbredd och samtidigt en något bättre bildkvalitet än Q70R.

Sedan återstår det att se hur PS5 fungerar här. Det vi först i november december. Ungefär samtidigt som rean påbörjar och en TV som Q80T lär sjunka i pris ytterligare.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding: Ska bli intressant att följa detta i nov-dec då. Ser fram emot det, tack för svar!

Permalänk
Medlem

Valet står mellan Samsung q70r för 13k eller Q80t för 20k men osäker om jag kan motivera 7k extra för den andra för det verkar vara så små skillnader mellan dem

Permalänk
Medlem

Blev en Q80t men hittar inte möjligheten i inställningar att välja ljud via HDMI som jag hade på gamla TVn så bara fått ljudet till min reciever att fungera via optical cable. Var tvungen att titta på netflix via PS3 för att kunna ha 5.1 ljud
Efter testat massa olika inställningar i recievern så fick jag ljudet att fungera genom HDMI till slut.

Kan lämna en kort sammanfattning om hur TVn är om någon vecka om det finns intresse

Permalänk
Inaktiv

Hej @rusthoi hur är det med TV'n? Som jag nämnde tidigare i tråden är jag själv intresserad av samsung tv apparater men idag har jag läst om ett stort problem som finns i praktiskt taget alla av samsungs 2019 och 2020 modeller nämligen corona/inverse ghosting.

Problemet härstammar från freesync/game mode funktionerna och skapar tydliga corona/ghosting effekter. Har du märkt av något av detta? Ville uppmärksamma dig då du eventuellt kanske vill byta tv när du vet om det. Finns de som påstår att problemet inte kommer existera i ps5/series x men jag vet inte. Det finns rapporter om problemet på allt från q70r till q90r, q70t till q95t. Tydligen har samsung hålilt tyst och ignorerat problemet sedan 2019 och släppt en firmware update i år som skulle fixa det men som inte hjälpte många personer.

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon259487: Samsungs TV kommer förinställda med interpolering påslaget i spelläget. Detta ger tydliga Halo-effekter runt rörelser. Stänger man av interpoleringen (som ligger i egen meny för spelen och inte under bildinställningar) ska mycket av detta försvinna.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding:

Googlar man runt lite på internet och läser youtube kommentarer kring detta så finns det folk som påstår att de har detta problemet även med game motion plus avstängd, freesync avstängd, till och med vissa som säger att det är problem med game mode avstängt också. Folk påstår att de lämnat tillbaka t.ex. q70r/q80r och skffat en q90r och haft tur att det fungerat, verkar vara defekta paneler eller något? Jag är inte tv-expert som dig men problemet verkar ligga i mer än vilka inställningar man använder, dessutom varför finns dessa inställningar om de skapar så stora problem? Jag menar, varför säga att man har ALLM och VRR om funktionerna skapar så hemska ghosting effekter? Köper man tv'n och får dessa problem så har man ju sen en tv utan vrr eller allm...

Har jag fel?

https://us.community.samsung.com/t5/Qled-and-Frame/Coronas-or...

https://www.youtube.com/watch?v=8Yvskef2h3k
(läs kommentarer)

https://www.youtube.com/watch?v=mhZpquC1Iig
samma sak här.

Jag såg verkligen fram emot en samsung tv till min ps5 men nu vet jag inte längre vad för tv jag ska köpa...

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon259487: Kan röra sig om dåliga exemplar med och att man haft otur i lotteriet. Har en tråd här om medlem som fått en sämre TV efter panelbyte: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1603954

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding:

Är det här med panellotteri någon man får tåla eller tycker du det finns bättre producenter kanske t.ex. LG eller sony? Är det något specifikt med samsung tror du? Skulle det likväl kunna vara lika mycket problem med allm, vrr osv på en LG tv? Känner mig som sagt vilse nu vad för tv jag ska införskaffa till min framtida ps5. Känns faktiskt surt att ha fått reda på detta...

Permalänk
Bildexpert 📺

@anon259487: Jag tycker man ska reklamera och uppmärksamma produkter som beter sig felaktigt.

Det svåra är att för många är det svårt att veta när det är fel på riktigt – jämfört med resultatet av en inställning, likt interpolering. Hör till en av de vanligaste frågorna från nya TV-köpare att filmen "...går för snabbt" eller liknande och man tror att det är fel på nya TV:n eller ett resultat av tekniken... "Köpte en LED-TV och bilden ser ut som en dokumentärfilm! Är alla LED såhär?" ...är en typ av frågor som alltid återkommer.

Andra gillar exakt samma funktion och håller den högt värderad. Spelinterpoleringen på Samsung ger mjukare flyt som får konsolens 30 FPS att kännas mycket mjukare än vad 30 FPS normalt kan ge. För en del personer är detta mycket mer värt och de lägger inte märke till, eller accepterar nackdelerna funktionen medför. Medan andra tycker precis tvärtom.

Och det är alltså svårt att avgöra på distans om det handlar om faktiskt krångel bland exemplaren eller ifall det är en funktion som användaren bara är obekant med.

Permalänk
Inaktiv

@Laxpudding:

Det kan du ha såklart ha rätt i att det är säkert många som inte kan tv funktionerna. Men om du kollar snabbt på denna videon (https://www.youtube.com/watch?v=mhZpquC1Iig) tycker du att det är normalt/acceptabelt att det ska ska se ut så med freesync igång (vilket då är deras vrr så vitt jag förstår) och game motion plus avstängd (interpolering?) Är det ett resultat av tekniken eller t.ex. en dålig panel? Med andra ord ska man tåla att det blir såhär om man vill ha vrr?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon259487:

Med andra ord ska man tåla att det blir såhär om man vill ha vrr?

Störs man av liknande så bör man välja en annan produkt. Det är en del datorskärmar som beter sig liknande samt med vissa typer av overdrive-inställningar, ofta "Strong" eller "Extreme". Detta är väldigt typiskt för VA-paneler generellt. Antingen mörka eftersläp eller så försöker man styra över så mycket att det blir inverterad effekt "inverse ghosting " etc. med ljusa skuggor.

Det finns de som inte störs alls av detta. Kanske för att de inte märker av det eller för att de spelar spel där det inte uppstår lika tydligt som i detta exempel. Kanske är det inte lika tydligt på just deras exemplar.

Är detta något du vill undvika och du planerar att köra VRR mot TV:n? Rekommenderat då att du väljer en TV där det är bekräftat att problemet inte uppstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@Laxpudding:

Det kan du ha såklart ha rätt i att det är säkert många som inte kan tv funktionerna. Men om du kollar snabbt på denna videon (https://www.youtube.com/watch?v=mhZpquC1Iig) tycker du att det är normalt/acceptabelt att det ska ska se ut så med freesync igång (vilket då är deras vrr så vitt jag förstår) och game motion plus avstängd (interpolering?) Är det ett resultat av tekniken eller t.ex. en dålig panel? Med andra ord ska man tåla att det blir såhär om man vill ha vrr?

Vad är det som är konstigt i videon? Vad är det jag ska kolla efter som verkar fel? Har själv inte testat spela på TVn än men kan testa min Ps3 någon dag och se om jag märker om något inte fungerar som det ska

Permalänk
Inaktiv

@Rusthoi: Titta runt 1:05 när freesync aktiveras (vilket är mer eller mindre vrr) och hur roboten får en grön kontur runt sig när han snurrar kameran.

Här har du en annan video där freesync inte är aktiverad men game motion plus är (vilket är en funktion som ska göra spelen mer flytande på lågfps spel på nuvarande konsoler som kör 30 fps, något även ps5/series x kommer göra på 4k)

https://www.youtube.com/watch?v=A-Dm7uCIa8g
tydlig ghosting.

Frågan är då varför samsung och andra utvecklare lägger in dessa funktioner och kallar dem för "game funktioner" men bildkvalitén skadas enormt av att aktivera dem.

I slutändan är det så klart upp till dig precis som laxpudding sa om det stör dig eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon259487:

@Rusthoi: Titta runt 1:05 när freesync aktiveras (vilket är mer eller mindre vrr) och hur roboten får en grön kontur runt sig när han snurrar kameran.

Här har du en annan video där freesync inte är aktiverad men game motion plus är (vilket är en funktion som ska göra spelen mer flytande på lågfps spel på nuvarande konsoler som kör 30 fps, något även ps5/series x kommer göra på 4k)

https://www.youtube.com/watch?v=A-Dm7uCIa8g
tydlig ghosting.

Frågan är då varför samsung och andra utvecklare lägger in dessa funktioner och kallar dem för "game funktioner" men bildkvalitén skadas enormt av att aktivera dem.

I slutändan är det så klart upp till dig precis som laxpudding sa om det stör dig eller ej.

Var tvungen att titta flera gånger för att upptäcka det. syns bara litegrann under kort stund när man gör snabba rörelser. Men kan kolla om jag ser något sånt på TVn