VR över en kabel med Virtuallink är i praktiken död och begraven

Permalänk
Melding Plague

VR över en kabel med Virtuallink är i praktiken död och begraven

Trots namnkunniga företag som Nvidia, AMD, Oculus och Valve i ryggen lyser VR över en enskild USB Type-C-kabel med sin frånvaro.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bara att slopa sladden helt, det är framtiden! Kör med Oculus Quest och när jag har prövat andra är man bara irriterad av sladden nu mera.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ah, jag vettefan om detta hade hjälpt så mycket egentligen. Det är ju "3 in 1" kabel på min vive pro, så skulle ju inte direkt märka någon större skillnad.

Tror även alla tillverkare är medvetna om detta, och att om man ska göra något med kablaget så är det att ta bort det helt istället.

Permalänk
Medlem

Framtiden är ändå trådlös VR, budget via Wifi och premium genom instickskort. Men jag hade gärna sett att grafikkort gick över till USB-c som standardkontakt ändå. Det hade varit smidigt att bara ha fullt med USB-c överallt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Virtuallink var alltså DisplayPort Alternate Mode över UDB-C, fast den vanliga USB 2.0-kanalen utbytt mot USB 3.1 (gen2), vilket kräver nya kablar för att fungera. Behövdes verkligen all den bandbredden för VR? För om inte, hade man ju kunnat köra en vanlig USB-C med DisplayPort och sluppit definiera en ny standard.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Bättre att satsa på trådlöst.
Blev så skönt att inte behöva bry sig om kabeln när ja fick den trådlösa adaptern till vive.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Trådlöst i all ära men det är nog också ett symptom på att VR inte är så hett just nu Lär dröja något år till nästa boost. Frågan är väl om trådlöst hänger med då, med högre upplösningar eller förhoppningsvis åtminstone högre uppdateringsfrekvenser.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av mkk:

Trådlöst i all ära men det är nog också ett symptom på att VR inte är så hett just nu Lär dröja något år till nästa boost. Frågan är väl om trådlöst hänger med då, med högre upplösningar eller förhoppningsvis åtminstone högre uppdateringsfrekvenser.

Jag tror och hoppas att VR kommer skjuta i höjden nu när det dels kommer nya consoler som pallar med VR och även nu när det kommer grafikkort som på riktigt orkar med att driva VR på en respektabel nivå.

Det enda spel som jag sett hittills som har respektabel prestanda samt grafik man blir imponerad av är Half life Alyx.

Det blir spännande att se utvecklingen framöver när PS5 finns på marknaden. MS kommer nog inte vara sena med att implementera VR till Xbox heller om det visar sig att Sony ligger i framkant på denna front.

Permalänk
Medlem

Strömförsörjningen blir knepig att lösa trådlöst...

... men om ljud/bild löser sig så kanske man kan ha ett batteri i en ryggsäck

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Trådlöst i all ära men det är nog också ett symptom på att VR inte är så hett just nu Lär dröja något år till nästa boost. Frågan är väl om trådlöst hänger med då, med högre upplösningar eller förhoppningsvis åtminstone högre uppdateringsfrekvenser.

Det där är en vanlig missuppfattning, VR är större än någonsin och växer exponentiellt. Se: #18566329

Oculus Quest har visat att trådlös VR är gångbar, med USB-sladd som alternativ. Krävs en nyare krets än Snapdragon 835 bara, så att vi får Wifi-6 och högre bandbredd för avkodning med kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Strömförsörjningen blir knepig att lösa trådlöst...

... men om ljud/bild löser sig så kanske man kan ha ett batteri i en ryggsäck

Quest grejar redan 2-3h, vilket för de flesta är längre tid än man vill hålla på i sträck ändå. Firmwareläckor tyder på att Oculus kommer börja sälja officiella batteripaket, då har du ett sådant på baksidan av headsetet och förlänger speltiden ytterligare.

Permalänk
Medlem

Trådlöst innebär tyvärr alltid högre latenser än med kabel, och även om man tog bort USB-kabeln så har man fortfarande bildöverföringen samt att man skulle behöva tynga ner HMDn med batterier för att driva skärmarna i ett antal timmar, vilka dessutom behöver laddas.

Trådlöst-hypen kommer sannolikt inte slå in den här gången heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest grejar redan 2-3h, vilket för de flesta är längre tid än man vill hålla på i sträck ändå. Firmwareläckor tyder på att Oculus kommer börja sälja officiella batteripaket, då har du ett sådant på baksidan av headsetet och förlänger speltiden ytterligare.

Yay, mer vikt är vad alla VR-headsets saknar

Tror mer på ett patteripack på ryggen eller något då men lite osmidigt också.

För mig som nästan enbart spelar VR i datorstolen så är kabeln inget större problem, men förstår den är riktigt jobbig om man kör room-scale.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ceogar:

Yay, mer vikt är vad alla VR-headsets saknar

Tror mer på ett patteripack på ryggen eller något då men lite osmidigt också.

För mig som nästan enbart spelar VR i datorstolen så är kabeln inget större problem, men förstår den är riktigt jobbig om man kör room-scale.

Faktum är att vikt just är vad t ex Oculus Quest behöver, i alla fall på "rätt" ställe. Jag köpte t ex ett kit som sätter extra tyngt på baksidan av headsetet vilket gör det mkt stabilare och sköanre att använda. Så vikt är i sig inte fel så länge den sitter rätt. Många använder ett extra batteripack för questen som sätts på baksidan och därigenom ger både längre speltid och skönare headset.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Yay, mer vikt är vad alla VR-headsets saknar

Tror mer på ett patteripack på ryggen eller något då men lite osmidigt också.

För mig som nästan enbart spelar VR i datorstolen så är kabeln inget större problem, men förstår den är riktigt jobbig om man kör room-scale.

Headseten kommer bli lättare ändå, Quests uppföljare uppges bli omkring 20% lättare (450g vs 570g). Och även om låg totalvikt är bra, så är viktfördelningen mer kritisk. Index väger 809g men det är nog ingen som påstår att Quest är skönare fastän den är 240g lättare.

VR behöver vara friktionsfritt för att man ska orka använda det regelbundet, att kränga på saker på ryggen faller därför bort väldigt hårt utom möjligen för en väldigt liten klick entusiaster.

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med "vikt" med min quest, kan inte sympatisera med folk som gnäller på den punkten, har ni inte nackmuskler?
Det florerade ju extremt mycket såna diskussioner vid release, och det var ju mest jänkare som gnällde på att det gjorde ont i ansiktet, nacken etc, när jag fick tag på min egen så undrade vafan som var fel på folk xD

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lap87:

Har aldrig haft problem med "vikt" med min quest, kan inte sympatisera med folk som gnäller på den punkten, har ni inte nackmuskler?

Det är inte nacken det är obekvämt för i första hand, utan att den gräver in i kinder och panna. I sitt originalutförande tyckte jag den blev väldigt obekväm efter 30-40 minuter, men med moddar funkar det bättre.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd tycker jag, Nu använder jag Oculus-Link och det funkar hur bra som helst förutom att sladden som hänger med är för korts å kan inte säkra den hur jag vill för att få bästa komfort. 10-15 meter hade vart bättre.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Quest grejar redan 2-3h, vilket för de flesta är längre tid än man vill hålla på i sträck ändå. Firmwareläckor tyder på att Oculus kommer börja sälja officiella batteripaket, då har du ett sådant på baksidan av headsetet och förlänger speltiden ytterligare.

Behövs det, när det redan finns powerbank?
Något som håller fast powerbank skulle vara bra dock.

Skrivet av Sveklockarn:

Trådlöst innebär tyvärr alltid högre latenser än med kabel, och även om man tog bort USB-kabeln så har man fortfarande bildöverföringen samt att man skulle behöva tynga ner HMDn med batterier för att driva skärmarna i ett antal timmar, vilka dessutom behöver laddas.

Trådlöst-hypen kommer sannolikt inte slå in den här gången heller.

Har du en sladd emellan headsetet och någonstans på kroppen(ryggen eller bältet kanske?), så kan du bli av med både batteri och beräkningsenheter som lägger vikt vid huvudet.

Jag är lite besviken på utvecklingen, Valve pratade väl om trådlös lösning redan innan Index släpptes, men nu har det gått ett år och är tyst om det.
Jag är inte riktigt nöjd med prestandan från Quest och vill köra trådlös VR vilket får mig att skjuta på inköp, hade det funnits trådlöst så hade jag nog köpt index redan idag.

Att VirtualLink inte används idag är ju ett dåligt tecken när det kommer till att standardisera VR lösningar, utöver det så är det inte så värst bra att det finns 3 stora VR platformar(PSVR, Steam och Oculus) som inte stödjer eller bara inofficiellt stödjer varandra, vilket antagligen skadar försäljningen en del.
Jag känner mig sugen men jag vill inte behöva köpa 3st headset av varierande kvalité och prisklass för att få tillgång till mjukvaran, skulle vara bra att bara behöva köpa headsetet i prisklassen man har råd med och sen kunna köpa mjukvaran som man är intresserad av.
Tidsexklusivitet är väl ok, men tyvärr så är det inte det som det handlar om här.
Jag menar alltså att segmentering är ett ganska stort problem här.

En annan sak som jag är lite nyfiken på är hur VR upplevelsen påverkas av komprimering och skalningstekniker, blir man mer känslig för det i VR? Det påverkar ju i så fall DLSS och långsamma kablar/WiFi lösningar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mkk:

Trådlöst i all ära men det är nog också ett symptom på att VR inte är så hett just nu Lär dröja något år till nästa boost. Frågan är väl om trådlöst hänger med då, med högre upplösningar eller förhoppningsvis åtminstone högre uppdateringsfrekvenser.

Tror du har fel jag.
https://www.roadtovr.com/steam-survey-vr-headset-growth-augus...

"To put this into perspective, Steam users with connected VR headsets are about twice as common as those using Linux, and a little more than half as common as those using MacOS."

Jag vet att det är många som sitter och väntar på HP Reverb G2. Ska bli kul att se om det blir någon skillnad i graferna när det är släppt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Strömförsörjningen blir knepig att lösa trådlöst...

... men om ljud/bild löser sig så kanske man kan ha ett batteri i en ryggsäck

Batteriet till vive sätter man på byxorna/bältet, inget man märker och varar ~3 timmar.
Går snabbt att byta ut batteriet om man vill spela längre så ser inte det som något problem.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det där är en vanlig missuppfattning, VR är större än någonsin och växer exponentiellt

Det är en rätt låg exponent och tillverkarna är inte nöjda, därav den svaga satsningen på nya högpresterande produkter på senare tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Batteriet till vive sätter man på byxorna/bältet, inget man märker och varar ~3 timmar.
Går snabbt att byta ut batteriet om man vill spela längre så ser inte det som något problem.

Tills batteriet hasar ner dina mjukisbrallor när du börjar röra dig i motionsspelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Det är en rätt låg exponent och tillverkarna är inte nöjda, därav den svaga satsningen på nya högpresterande produkter på senare tid.

Jag vet inte riktigt vad du menar, det har gått från 750k användare på Steam januari 2019 till över 1.5M användare till januari 2020 till 2.6M användare i juli 2020. Håller det i sig dröjer det inte länge innan modellen med att subventionera AAA-spel kan slopas. Du skrev också att VR inte är så hett nu, statistiken visar på motsatsen.

Vet heller inte vad du menar med svag satsning på högpresterande produkter, men det som bygger upp marknaden brett är garanterat de lägre prisnivåerna. Rift S var vanligaste headsetet på Steam förra månaden (https://uploadvr.com/rift-s-retakes-august-steam-survey/) men samtidigt är den typ 2.5x dyrare Index inte jättelångt ifrån. HP kommer snart med sin G2, men nyckeln för generation 2 av VR-headsets är pålitlig eye tracking. Detta möjliggör foveated rendering för superhög upplösning, adaptivt fokusdjup med pannkakslinser med mera. Detta är problem som jobbas på och pumpas in enorma R&D-pengar på. Det är alltså på gång, men tar tid för att det är en tuff nöt att knäcka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tills batteriet hasar ner dina mjukisbrallor när du börjar röra dig i motionsspelen.

Beroende på vad det är för "motionsspel" så kan detta ju till och med anses vara en feature.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Tills batteriet hasar ner dina mjukisbrallor när du börjar röra dig i motionsspelen.

Heh mjo, har dock aldrig haft mjukisbrallor när ja spelat. blir på med träningshortsen och knyta snören
Är alltid något av det första folk säger när dom provat på VR hos en, speciellt om det är beat saber. "Skulle haft träningskläderna på, blir ju fan svettigt av detta!"

Superhot är också roligt, krälar runt på golvet som en idiot för att undvika skotten

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Strömförsörjningen blir knepig att lösa trådlöst...

... men om ljud/bild löser sig så kanske man kan ha ett batteri i en ryggsäck

...Är ju bara att fixa någon matrixesque modul som genererar el från kroppens biologiska energi, operera in den samt en anslutning i nacken, plugga in VR och köra på

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

*Snyft* Köpte ett 2070 i oktober förra året, och hade som ett måste krav att det skulla ha virtuallink. Hade man haft en tidsmaskin så skulle jag väntat ett år till 3070 när jag redan väntat så länge med att uppgradera.. Körde ett GTX 670 innan

Visa signatur

Mina 3dkort:
Voodoo Graphics > Voodoo2 > Voodo2 SLI >Riva TNT > TNT 2 Ultra > Matrox G400 Max > GF 2 Mx > GF4 Ti4200 > GF 6600GT > GF 6800GT > GF 8800GTS > Radeon 5850 > GF GTX 670 > RTX 2070 > AMD RX 6800

Permalänk
Medlem

Det var väl tyvärr väntat. Jag har i princip alla headsets på marknaden men har ännu inte lyckats använda min Virtual Link utgång. Just USB-C känns ju som en av de sämsta kontakterna när det gäller hållfasthet, som jag tror ändå kan vara en viktig detalj när ett kabelryck i kan förekomma lite då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det var väl tyvärr väntat. Jag har i princip alla headsets på marknaden men har ännu inte lyckats använda min Virtual Link utgång. Just USB-C känns ju som en av de sämsta kontakterna när det gäller hållfasthet, som jag tror ändå kan vara en viktig detalj när ett kabelryck i kan förekomma lite då och då.

Beror nog på hur tjock kabeln blir. Är det i form av en tjock HDMI kabel med hölje så kommer den inte hålla något utan att ha någon plats att fästa mot. Blir den tunn som en vanlig usb C kabel så kan det nog funka.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.