Skrivet av Pirum:
Prisbilden är helt annorlunda för de flesta programmen till datorer också. Jag har inga som helst problem att "kasta iväg" ett par tior eller en femtiolapp på program jag tycker är bra, men ska man lägga ut flera hundra måste det (i mina ögon) vara exceptionellt nyttiga program. ( Skriver lite om det i den här tråden)
Dyraste programmet jag köpt på senare tid var Tuxera NTFS för att kunna skriva NTFS-diskar från MacOS, det kostade ca 150kr.
Jo, det är säkert så att man värderar mjukvara olika beroende på plattform. Jag själv gör ju det med spel exempelvis, är det rea i XBox-butiken så känns det ju superbilligt att köpa något storspel som är ett år eller två gammalt för typ 100-200 medan på PC ska ju reafynd snarare ligga max runt femtiolappen liksom, även om det är exakt samma spel. Vilket tyder på att prisbilden eller betalningsviljan är ganska beroende av hur stängd plattformen är.
Konsol kan få vara dyrt för där finns det ju bara ett ställe att köpa spel, för nedladdning i alla fall. På IOS betalar folk för sig i större utsträckning än på Android men där finns ju bara en butik medan man på Android kan ha några alternativ i alla fall, men piratmöjligheten är också mycket större, således betalas det inte lika mycket där utan apparna är mer beroende av reklamfinansiering. Sen har väl Google inget emot det heller då de ju tjänar sina pengar mestadels på just reklam.
Men datorer är ju lite annorlunda då det är en så mycket äldre plattform och så och därför tror jag mer det har att göra med vanor. Har man varit med länge så har man säkert betalat för mjukvara, men säkerligen också använt piratversioner av diverse program. Är man aningen yngre, typ började med PC på nittiotalet eller strax därefter, så hör man ju till "piratgenerationen" liksom och då har man ju vant sig vid att mjukvara är gratis. Ännu yngre personer däremot har ju mer växt upp med smartphones och IAP och är nog mer betalningsvillig även på datorer, å andra sidan är man ju van vid att mjukvara max kostar några tior.
Citat:
Sedan har jag förstått det som att en del appar drar in mer på "reklamversionen" än på "betalversionen", men, då har ju användaren ett val också. Jag har aktivt valt bort flera appar som har för störande reklam, så då är det ju bättre om programmerarna får sålt en licens till mig än att jag avinstallerar deras program.
Jo absolut. Jag tror dock inte reklamfinansiering ger särskilt mycket pengar, och tjänar man mer där än på betalversionen så måste det innebära att inte många köper premiumvarianten. Samtidigt är det ju utvecklarens val hur de vill ta betalt. Vägrar man reklamfinansierat så är det väl helt ok, man kanske begränsar sitt utbud rätt kraftigt (på mobiler alltså) men det är ju ett val man gör. Att blocka reklamen i reklamfinansierade appar är i mina ögon ingen skillnad från piratkopierande egentligen däremot. Men jag föredrar också att betala mig bort från reklamen om det är en app jag använder mycket, men samtidigt är det ju bra att det finns ett gratisalternativ som man kan testa först. Den typen av appfinansiering (freemium?) är ju typ dagens shareware med skillnaden att utvecklaren faktiskt får (lite) betalt även för gratisversionen.
Citat:
Men helt klart lägger folk mycket mer på spel än på program överlag.
Jag tror f.ö att folk numera är mycket mer vana att se reklam i mobilen än vad de är att se på datorn, på datorn klassas väl program med inbyggd reklam som närapå spy/malware som antivirusprogrammen ibland rackar ner på. Det gör att man kanske inte känner något behov av att betala på mobilen, för att slippa reklam.
Jo, förutom reklam för programmet självt förstås. Se bara på Winzip eller alla de här "gratis" antivirusprogrammen som många rekommenderar hela tiden. Men det hör väl ihop med shareware från förr liksom.
Samtidigt har ju reklamen i mobilapparna blivit bra mycket mer störande på senare år sedan man slutade få särskilt mycket betalt för reklamvisning. För bara några år sedan var det ju vanligt med appar eller spel som hade en liten banner längst ner och så var det bra med det, men idag är det ju reklamfilmer på 20-30 sekunder som ska visas mellan varje spelomgång eller så liksom.
Citat:
Tror även att piratkopiering på datorer är vanligare än på mobilen. Tror inte jag känner någon som piratat någon mobil-app.
Sannolikt men jag vet inte. Jag har piratat mobilspel och även appar, men det var länge sedan, vilket visserligen också gäller för PC. För mig är det helt enkelt inte värt tiden det tar att meka med piratversioner utan då väljer jag hellre att betala eller så tar jag något annat program utan reklam (med eller utan betalning). Delvis på grund av att jag har mer pengar nu än när jag var yngre förstås, men också för att det ofta finns genuina gratisprogram som duger gott. Alltså tror jag inte det är pirater som är konkurrensen eller det stora problemet för utvecklarna idag utan den stora mängd (mer eller mindre) gratis program som finns tillgängligt.
Men olika utvecklarstudios hanterar det ju på olika sätt. När det gäller program till PC så är det ju många som mer eller mindre nöjer sig med att ta betalt av företag, som MS med Windows eller Office exempelvis. De har liksom släppt jakten på pirater utanför företagsvärlden, sannolikt för att de räknar med att de tjänar mer på att folk använder deras mjukvara hemma och således vill använda samma på jobbet. Hade alla gått över till Google Docs hemma så hade många säkert börjat använda det inom företagsvärlden också. Nu har det ändå blivit svårt att pirata Windows och Office tack vare ständig uppkoppling, smartare licenshantering och så, men då har de istället låtit gråmarknaden frodas och också tillåtit att man använder sin jobblicens hemma också och så. Adobe har ju inte gått åt det hållet dock utan istället slagit ner hårt på piratversioner och har helt gått över till prenumerationsmodellen för sina stora program med rätt snäva restriktioner i användning, licensdelning och så, men jag vet inte om det är så smart. Jag började med bildbehandling på datorn med piratat Photoshop 3 tror jag, likaså började jag rita på datorn med piratat Illustrator. Hade jag gjort en karriär av det så hade jag förstås velat använda de verktygen, och har också gjort det professionellt för mindre saker, men hade jag behövt betala hundralappar varje månad för programmen när jag gick på gymnasiet eller så så hade jag förstås hittat gratisalternativ och sannolikt kört på med dem även professionellt (om de var tillräckligt bra förstås).
Alltså kan man väl säga att pengarna för utveckling utanför spel ligger antingen inom företagsvärlden eller genom reklamfinansierade (och spionerande) småappar idag. Eller så har man en tjänst som folk är villiga att betala för och det finansierar mjukvaran som tillhandahåller tjänsten, typ Spotify eller för den delen Dropbox.