Köp inte dyra 1080Ti & 2080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Hej!

På jakt efter 1080ti eller 2080ti åt damen. Men efter att ha kollat här på swec samt blocket mm har jag kommit fram till att allt är ett stort skämt! Låt mig förklara.

Ni som säljer era kort nu efter att Nvidia kommit ut med sina priser på 3000 serien. Hur tänkte ni nu? 6000-8000 kr för 2080ti och 3000-4500 för 1080ti? Tror ni på fullaste allvar att ni ska få dessa pengar från folk? Antagligen från någon stackare som blir lurad på värdet utav era kort, som tyvär inte är värd mer än 3000kr MAX!! för ett 2080ti och 1080ti ska vi inte prata om.

Jag riktar mig nu till alla er där ute efter ett 2080ti eller 1080ti. KÖP INTE! Om de överstiger 3000kr på ett 2080ti. Ni blir lurade och kan lika gärna köpa ett RTX 3070 som både slår 2080ti och är billigare NY!. De som säljer nu är desperata! Då Nvidia precis dödat värdet på dessa kort.

KÖP! MEN FÖR GUDS SKULL! BETALA INTE MER ÄN 3000kr

Om man resonerar som du gör så "lurar" ju även butikerna sina kunder eftersom dom fortfarande säljer 2080Ti för runt 10k..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Om du inte förstår tråden vilket du inte gör, kanske tänka till lite med det jag vill säga. Man behöver absolut inte gå med i tråden eller bry sig överhuvudtaget om denna tråd. Pressa priserna åt mig själv? Ska ju köpa ett 3070 samt 3080 åt mig och damen så betalar ju vad de än må kosta när de kommer ut så förstår inte vad priserna har med mig att göra. Tråden är riktad åt de i banan som inte kommer köpa 3000 serien. Att inte vara snabba och kasta sina hårt arbetande pengar mot säljarna nu utan vänta lite. Och sen girig? Hur är jag girig då jag verken lagt bud på något kort eller försökt pressa ner priset med någon säljare.

Läs ditt första inlägg som du valde att starta denna tråd med så kanske du själv kan ta några sekunder och reflektera över hur du framställer dig själv på nätet. Du startar tråden med att gråta om att begagnade korten kostar för mycket för tillfället och att ett mer rimligt pris vore 3000kr. Finns bara en anledning till att du vill att dom ska kosta så lite och det framför Du ganska klart och tydligt i ditt inlägg när du berättar att du letar efter ett begagnat kort åt din flickvän. Hade du kunna få tag på ett rtx 2080 Ti för 3500-4000kr hade du köpt det idag. Så ja jag och andra anser ditt enda mål med denna tråd är att försöka skapa en opinion som ska hjälpa till att sänka priser på Nuvarande generations grafikkort till en nivå som är bekväm för dig.

Regelbrott borttaget /Mod
Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexi Estada:

Va? 'avsaknad att föra teknologi framåt?'

nVidia har ju ray tracing nu, vilket man trodde va många år borta. Visst det är inte sinnessjukt bra ännu men det kommer vara riktigt häftigt om några år (2-5) med nya spel till PC/nya konsol generationen.

De som skriver att "det har stagnerat" exponerar ett par grejer om sig själva, främst att de saknar kunskaper för att uttala sig, och i andra hand att de inte spelar några nyare grafiktunga spel med några högre kvalitetsinställningar.

Permalänk
Medlem

Helt nyregistrerad som skriver en tråd som detta....sure. Internet skulle behöva körkort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Hur menar du nu? Herren på täppan var de tills nya 3000 serien kom/släpps. Det är ett jättebra kort men får stryk av alla andra nya kort så de får nog kliva ner ifrån täppan och inse sig besegrad.

jag menar följande. 3000 serien finns inte tillgängligt att köpa i butik ännu. Vi kan nog förutsätta att korten även kommer bli svåra att få tag på de närmaste månaderna. Av erfarenhet brukar det bli så när nvidia släpper en ny serie. Så tillsvidare så är 2080 ti det kortet med bäst prestanda som du i praktiken kan använda.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Om du inte förstår tråden vilket du inte gör, kanske tänka till lite med det jag vill säga. Man behöver absolut inte gå med i tråden eller bry sig överhuvudtaget om denna tråd. Pressa priserna åt mig själv? Ska ju köpa ett 3070 samt 3080 åt mig och damen så betalar ju vad de än må kosta när de kommer ut så förstår inte vad priserna har med mig att göra. Tråden är riktad åt de i banan som inte kommer köpa 3000 serien. Att inte vara snabba och kasta sina hårt arbetande pengar mot säljarna nu utan vänta lite. Och sen girig? Hur är jag girig då jag verken lagt bud på något kort eller försökt pressa ner priset med någon säljare.

Jag tror problemet här är att du gick ut väldigt hårt med både capslock och utropstecken och princip krävde ett maxpris på 3000:- för 2080 Ti annars var man lurad.
Vilket som många säger, är helt orimligt lågt. För att inte tala om vad folk faktiskt budar.
Sen om du tycker en helt annan sak det är OK. Det är därför vi diskuterar på forumet

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Helt nyregistrerad som skriver en tråd som detta....sure. Internet skulle behöva körkort.

Man får väl ändå säga att det är en rätt effektiv bait.
nVidias hypemaskin har gjort många rejält engagerade i releasen av RTX 3000-serien, på gott och ont.
Tar man på sig foliehatten kan en sådan här tråd ses som en uträknad del av marknadsföringen, om än kanske osannolikt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dyngsur:

Som sagt detta har diskuterats både FB köp och sälj etc, jag förstår de som har köpt ett kort för 15000 kr + att man vill ha ut så mycket som möjligt.
Men det är bara att inse att NVIDIA har gjort rätt denna gång, dvs du får snarlik prestanda med ett 3070 kort som kommer ligga på runt 5700 kronor - ZOTAC GeForce RTX 3070 Twin Edge (finns på komplett)

Ett 3080 kort presterar bättre än ett 2080ti och kommer ligga på runt 7800 kr - ZOTAC GeForce RTX 3080 Trinity (finns på komplett)

Sen givetvis är de upp till säljaren att ta de pris som de vill men att säga att ett begagnat 2080ti skulle ha en rimlig prissättning på 5-6000 kr är enligt mig helt fel! Då man kan köpa ett nytt kort för samma pengar med samma om inte bättre prestanda i vissa spel.

Det den stora skara tyvärr inte förstår är att teknik sjunker i värden något enormt, sedan är inte en 2080ti ett dåligt kort men så fort man kan köpa de andra korten så kommer de inte finnas någon som är lite insatt som kommer ge mer är 3-4000kr för ett 2080ti, men åter igen det är upp till säljaren att antingen säljer man det för de som den stora skaran kommer vara villig att betala alternativt så hittar man någon som ej är insatt och lyckas få lite mer för sitt Begagnade kort eller så behåller man sitt kort.

Ni kan sitta och diskutera detta fram och tillbaka i dö dagar, men de kommer inte ta bort den fakta som finns!

Skaparen skapade nog inte tråden för att vara bitter eller liknande utan för att upplysa! Det finns gott om annonser som enligt mig har alldeles för hög prissättning, men åter igen så är de säljaren som sätter priset men att folk blir sura för att man upplyser och försöker få folk att inse att man kanske borde se över prissättning är inte fel utan bör diskuteras enligt mig.

Hoppas nu att man hålla diskussionen på en vuxen nivå istället för att kasta skit på varandra.

Fast det går ju inte att köpa korten för de priserna som de ligger ute för?

För mig står det iaf bara "Meddela mig" så att man får ett mail när produkten går att köpa, inte alls säkert att priset förblir oförändrat.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Fast det går ju inte att köpa korten för de priserna som de ligger ute för?

För mig står det iaf bara "Meddela mig" så att man får ett mail när produkten går att köpa, inte alls säkert att priset förblir oförändrat.

Sen blir det säkert en jäkla hype försäljningsmässigt och det blir brist på kort precis som när 1000-serien släpptes. Och då drivs priserna upp ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det du nämner är inte bedrägeri. Bedrägeri är att uppsåtligen vilseleda någon, det innefattar inte att köparen själv bedömer värdet på en vara annorlunda än resten av marknaden, och att säljare och köpare kommer överens om ett pris därefter.

Däremot är det givetvis sällan så enkelt, och om säljare manipulerar köpare för att artificiellt påverka dennes uppfattning av varans värde kan vi röra oss in på bedrägeri-territorium.

Fast pratades det inte om att 2000-serien skulle sluta tillverkas för att motverka den här effekten, i större grad än vanligt?

Hoppas också att vi kan sluta göra antaganden baserat på nVidias egen hype, och i stället invänta oberoende tester för att få trovärdiga prestandareferenser. Att göra massa antaganden och hävdande baserat enbart på nVidias egna uttalanden känns inte rimligt, oavsett hur upphetsad man blivit av deras hype. Deras marknadsföring =/= "fakta", tyvärr.

Det kommer gå alldeles utmärkt att köra ett RTX 3000-kort på ett PCIe 3.0-moderkort, då standarden är bakåtkompatibel.
Med tanke på hur prestandan ser ut med ett RTX 2080 Ti i konfigurationer som är lägre än PCIe 3.0 x16 så känns det osannolikt att just PCIe 3.0 x16 skulle vara någon flaskhals i sig. (Se prestandan för RTX 2080 Ti i PCIe 3.0 x8, vilket motsvarar 2.0 x16, som gott exempel. Att köra flaggskeppskort på förra generationens PCIe-länk är med andra ord inte en särskilt märkbar prestandaförlust.)

Att det är bakåtkompatibelt är det inga frågor om. Däremot ser det ut som att ett RTX3080 skulle kunna bli flaskat av 3.0. särskilt om man tittar på just techpowerup där dom faktiskt testat PCI express scaling på föregående Serie. 5% prestanda förlust är ändå 5% och nu vet vi ju inte exakt hur 3000 serien kommer bete sig i tester heller eftersom det inte ens finns ute på marknaden. Dock så förändrar det inte det faktum att rtx 2080Ti kommer bli ett kort som många vill ha som en sista uppgradering till deras dator innan dom blir tvingade att byta plattform och cpu. särskilt eftersom om det kommer en Ti modell av 3080 så kommer man nog med stor sannolikhet behöva Gen 4.0

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Det den stora skara tyvärr inte förstår är att teknik sjunker i värden något enormt, sedan är inte en 2080ti ett dåligt kort men så fort man kan köpa de andra korten så kommer de inte finnas någon som är lite insatt som kommer ge mer är 3-4000kr för ett 2080ti, men åter igen det är upp till säljaren att antingen säljer man det för de som den stora skaran kommer vara villig att betala alternativt så hittar man någon som ej är insatt och lyckas få lite mer för sitt Begagnade kort eller så behåller man sitt kort.

Fast nu sjunker det som en sten, speciellt gällande 2080Ti, vilket visar två saker - att nVidia prissatte kortet helt fel samt att folk utnyttjar hajpen till att roffa åt sig kort långt under rimlighetens gränser.

Skrivet av Dyngsur:

Ni kan sitta och diskutera detta fram och tillbaka i dö dagar, men de kommer inte ta bort den fakta som finns!

Äkta och slutgiltlig fakta kommer vara tillgänglig den 17e klockan 15:00 eller när nu NDA är slut. 2080Ti var också superhajpat när det släpptes men var egentligen en besvikelse jämfört med 980Ti vs 1080Ti. Nu tror jag inte 3080 kommer att bli en besvikelse, tvärtom - dock känns det inte rätt att lita på best case scenarion från nVidia.

Skrivet av Dyngsur:

Skaparen skapade nog inte tråden för att vara bitter eller liknande utan för att upplysa! Det finns gott om annonser som enligt mig har alldeles för hög prissättning, men åter igen så är de säljaren som sätter priset men att folk blir sura för att man upplyser och försöker få folk att inse att man kanske borde se över prissättning är inte fel utan bör diskuteras enligt mig.

Då tycker jag det vore på plats med en tråd som upplyser motsatsen dvs alla som bjuder 2500-3000kr för 2080Ti vilket är åt skogen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Att det är bakåtkompatibelt är det inga frågor om. Däremot ser det ut som att ett RTX3080 skulle kunna bli flaskat av 3.0. särskilt om man tittar på just techpowerup där dom faktiskt testat PCI express scaling på föregående Serie. 5% prestanda förlust är ändå 5% och nu vet vi ju inte exakt hur 3000 serien kommer bete sig i tester heller eftersom det inte ens finns ute på marknaden. Dock så förändrar det inte det faktum att rtx 2080Ti kommer bli ett kort som många vill ha som en sista uppgradering till deras dator innan dom blir tvingade att byta plattform och cpu. särskilt eftersom om det kommer en Ti modell av 3080 så kommer man nog med stor sannolikhet behöva Gen 4.0

Jag stannar gärna kvar vid det du nämner - att vi inte vet hur kortet beter sig då det inte är testat än.
Drar mig också för att vara så tvärsäker, att det skulle vara faktum att många (hur många?) vill ha 2080 Ti som sista uppgradering innan plattformsbyte. Jag tror inte det valet är så enkelt - många kanske väntar till den dagen (om den kommer) Intel släpper något annat än 14nm (med valfritt antal + efter), och att den faktorn styr i stor utsträckning också?

Att några (ensiffrigt tal) procent prestanda skulle vara en dealbreaker känns för mig personligen lite svagt som argument, då det i så fall finns en drös faktorer som torde vara det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Sen givetvis är de upp till säljaren att ta de pris som de vill men att säga att ett begagnat 2080ti skulle ha en rimlig prissättning på 5-6000 kr är enligt mig helt fel! Då man kan köpa ett nytt kort för samma pengar med samma om inte bättre prestanda i vissa spel.

Var kan du köpa ett nytt kort med samma prestanda?

Så länge inga tester kommit i kombination med att inga nya kort finns att köpas så kommer värdet på begagnade kort ändå ligga hyfsat, även om stor tillgång och begränsad efterfrågan naturligtvis pressar priserna en del.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Vänta på benchmarks... skulle jag säga.
Vet dock inte när embargot släpper.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av SVP:

Egentligen så är det där ett perfekt exempel. de flesta som köper ferrari gör det inte för att köra fort, utan för att det ska kännas exklusivt. precis så det är på många sätt med konsumenter på pc sidan. få som använder produkterna till fullo eller har ett balanserat system som klarar av att använda all kraft tillsammans utan att flaskhalsa något.

Om man på något sätt ska göra riktlinjer för värden idag baserat på vad jag sett folk är villig att betala och faktiskt har betalat efter dessa nyheter så är det 5500-7000 för ett RTX 2080Ti och 2800-3600 för ett GTX 1080Ti, ska man kolla på dagens värde och hur värdet bör se ut om 2 månader så kommer nog ett RTX 2080Ti ligga runt 4000-4500kr och ett GTX 1080Ti runt 2500kr. Att 2080Ti kommer hålla betydligt bättre värde är just för att det är sista TOP kortet som kommer använda sig av PCI express Gen 3.0. Detta innebär i praktiken att många kommer vilja ha detta kort som en sista uppgradering i deras dator innan det är dags att göra en full uppgradering och behöva byta plattform, cpu och så vidare.

Jupp föredelen med 2080ti är att de är pci3.0 och folk kan nyttja de gamla systemen, men de nya korten som stödjer pcie4.0 det innebär fortfarande inte att man inte kan använda dem till de äldre systemen som stödjer 3.0 enbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jag stannar gärna kvar vid det du nämner - att vi inte vet hur kortet beter sig då det inte är testat än.
Drar mig också för att vara så tvärsäker, att det skulle vara faktum att många (hur många?) vill ha 2080 Ti som sista uppgradering innan plattformsbyte. Jag tror inte det valet är så enkelt - många kanske väntar till den dagen (om den kommer) Intel släpper något annat än 14nm (med valfritt antal + efter), och att den faktorn styr i stor utsträckning också?

Att några (ensiffrigt tal) procent prestanda skulle vara en dealbreaker känns för mig personligen lite svagt som argument, då det i så fall finns en drös faktorer som torde vara det.

Det gör jag med, tror nog att vi båda två förstår vad varandra försöker belysa. Det är viktigt att man ta alla sidor av myntet vid en diskussion som denna.

Visa signatur

Main: Corsair 5000D Airflow, HX1200, i9 13900K, Asus TUF OC 3090Ti, 32GB @5600, Z690 Gigabyte Aorus Elite Pro, Kingston KC3000 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyngsur:

Jupp föredelen med 2080ti är att de är pci3.0 och folk kan nyttja de gamla systemen, men de nya korten som stödjer pcie4.0 det innebär fortfarande inte att man inte kan använda dem till de äldre systemen som stödjer 3.0 enbart.

Varför är det en fördel om 4.0 ändå är bakåtkompatibelt?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag skall formulera mig igen, det är inget fel att dessa saker diskuteras på en vuxen nivå enligt mig. Jag håller med många av er att man skall vänta på benchmarks etc som enbart ej kommer ifrån Nvidia, men det som Nvidia går ut med bör vara relativt nära sanningen då de bör finnas belägg om inte så skjuter Nvidia sig i foten och de lär bli rabalder pga det, sen exakta siffror vet vi ej.

Angående Pcie3 kontra 4a så har de tidigare varit marginell skillnad till ingen skillnad, men den nya grafikkretsen kan kanske utnyttja pcie4.0 bättre än tidigare och ja då kan de med nyare system som stödjer 4.0 tjäna på detta! Men om så är fallet så lär alla som kör Intel bli besvikna vilket jag ej tror att de kommer vara, utan jag tror fortfarande att skillnaden emellan 3 vs 4 kommer vara marginell och de är inte det som kommer göra den stora skillnaden.

Varför jag tar upp att prissättningen kan vara lite hög på vissa kort när nyare kort ligger runt hörnet är pga den större prestandan man får på ett nytt kort. Sen priset är redan satt på flertalet av korten, dvs priset kommer vara det vid release om inte så kan butikerna få problem med falsk marknadsföring etc. så de kort jag länkade till tror jag kommer kosta som de står på sidan, sen kommer ASUS modellerna vara dyrare pga märket.

Men för att avsluta med vad jag tycker och tänker är att de är upp till säljaren att sätta priset men säljaren bör ha i åtanke att man kanske inte kan få de priset som man sätter då de priset har många gånger vara lika högt som ett nytt kort som släpps snart med bättre prestanda.

2080ti är fortfarande ett jättebra kort men att köpa ett begagnat kort för nästan samma pris som ett nytt kort är något jag inte hade gjort. Men åter igen de är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doorfen:

jag menar följande. 3000 serien finns inte tillgängligt att köpa i butik ännu. Vi kan nog förutsätta att korten även kommer bli svåra att få tag på de närmaste månaderna. Av erfarenhet brukar det bli så när nvidia släpper en ny serie. Så tillsvidare så är 2080 ti det kortet med bäst prestanda som du i praktiken kan använda.

Ja absolut, innan de nya korten släppts så är 2080ti bäst, men de nya korten släpps om några dagar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Skall man vara aktiv i tråden skall man även vara trevlig, annars kan man låta bli att skriva inlägg!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Siimuliize:

Hej!

På jakt efter 1080ti eller 2080ti åt damen. Men efter att ha kollat här på swec samt blocket mm har jag kommit fram till att allt är ett stort skämt! Låt mig förklara.

Ni som säljer era kort nu efter att Nvidia kommit ut med sina priser på 3000 serien. Hur tänkte ni nu? 6000-8000 kr för 2080ti och 3000-4500 för 1080ti? Tror ni på fullaste allvar att ni ska få dessa pengar från folk? Antagligen från någon stackare som blir lurad på värdet utav era kort, som tyvär inte är värd mer än 3000kr MAX!! för ett 2080ti och 1080ti ska vi inte prata om.

Jag riktar mig nu till alla er där ute efter ett 2080ti eller 1080ti. KÖP INTE! Om de överstiger 3000kr på ett 2080ti. Ni blir lurade och kan lika gärna köpa ett RTX 3070 som både slår 2080ti och är billigare NY!. De som säljer nu är desperata! Då Nvidia precis dödat värdet på dessa kort.

KÖP! MEN FÖR GUDS SKULL! BETALA INTE MER ÄN 3000kr

Det är lugnt. Majoriteten av folk på Sweclockers kommer inte låta sig "luras". Flashback, Hamsterpaj, Existenz, och liknande hemsidor hade dock mått gott av dessa konsumenttips. Lustigt att du tror att just Sweclockers medlemmar kommer låta sig luras av ockerpriser inom datorkomponenter!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Jag förstår Nvidias prissättning och deras prestandasiktning. De senare åren som haft sådant stort fokus på mining och AI har ju medfört att det både finns och framöver kommer att finnas ett enormt överskott av high-end grafikkort. I och med att prissätta korten på detta viset så minskar pris/prestanda ration enormt jämfört med föregående generationer.

Jag sitter fortfarande med ett GTX980 och spelar i 1080p, för mig har det inte funnits en anledning till att uppgradera tills nu då spelen som kommer börjar att kräva avsevärt mer än förr.

Men de har verkligen lyckats, jag har köpt begagnade grafikkort i snart 10år och detta är första gången jag verkligen överväger att köpa ett helt nytt kort då vinsterna verkar vara fler än det lilla man sparar på att köpa begagnat nu.

Men jag håller med de andra här om att det är ingen idé att tända brasan innan vi vet hur heta dessa korten kommer att vara från oberoende tester.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför är det en fördel om 4.0 ändå är bakåtkompatibelt?

amd systemen kan nyttja 4.0 vilket kan ge de en marginell prestanda ökning eller till ingen som de varit tidigare, det är ny teknik.
Det har tidigare varit marginell skillnad men ingen vet hur de nya kretsarna kommer nyttja 4.0, vi får vänta och se helt enkelt.

Varför de är bakåtkompatibelt är för att flertalet av moderkort och intels cpuer inte har stöd för 4.0 än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det du nämner är inte bedrägeri. Bedrägeri är att uppsåtligen vilseleda någon, det innefattar inte att köparen själv bedömer värdet på en vara annorlunda än resten av marknaden, och att säljare och köpare kommer överens om ett pris därefter.

Jag har aldrig påstått ett exempel på bedrägeri eller något som helst exempel som anknyter till definitionen enligt juridisk mening i min text så förstår inte hur du resonerar.

Jag gav gav bedrägeri som ett exempel för att definiera skillnaden mellan termerna värde och pris då detta var otydligt för andra medlemmar.

Lagen som du hänvisar till förstärker dock påståendet av hur värde och pris, som är två av varandra oberoende termer, kan förklaras genom ett exempel av bedrägeri per definition om bedrägeriet innefattas av ekonomisk art. Ett mer konkret exempel skulle kunna vara fordringsbedrägeri som omnämns i 9 kap. 3 a §.

”[i] innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne...”

Du säger att en frimarknad där köpare och säljare är eniga om pris inte kan kategoriseras som bedrägeri, det är vi alla överens om.

Jag skrev bland annat om bedrägeri per definition, som exempel, för att bevisa differens mellan en varas pris och dess värde.

Mvh,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Var kan du köpa ett nytt kort med samma prestanda?

Så länge inga tester kommit i kombination med att inga nya kort finns att köpas så kommer värdet på begagnade kort ändå ligga hyfsat, även om stor tillgång och begränsad efterfrågan naturligtvis pressar priserna en del.

På de flesta ställen kommer du kunna köpa de nya korten om några dagar då de släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Jag har aldrig påstått ett exempel på bedrägeri eller något som helst exempel som anknyter till definitionen enligt juridisk mening i min text så förstår inte hur du resonerar.

Jag gav gav bedrägeri som ett exempel för att definiera skillnaden mellan termerna värde och pris då detta var otydligt för andra medlemmar.

Lagen som du hänvisar till förstärker dock påståendet av hur värde och pris, som är två av varandra oberoende termer, kan förklaras genom ett exempel av bedrägeri per definition om bedrägeriet innefattas av ekonomisk art. Ett mer konkret exempel skulle kunna vara fordringsbedrägeri som omnämns i 9 kap. 3 a §.

”[i] innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne...”

Du säger att en frimarknad där köpare och säljare är eniga om pris inte kan kategoriseras som bedrägeri, det är vi alla överens om.

Jag skrev bland annat om bedrägeri per definition, som exempel, för att bevisa differens mellan en varas pris och dess värde.

Mvh,

Ville mest poängtera att det inte alltid är konstruktivt att använda termer som faktiskt har en juridisk innebörd, det kan bli så att de tappar sitt värde då. (Oh, the irony.) Att kalla en skillnad i pris och värde (där det senare kan vara i praktiken omöjligt att objektivt definiera) bedrägeri tycker jag känns väldigt långsökt, även om det kan upplevas så.

I juridiska termer pratar vi om uppsåt och att med andra ord medvetet vilseleda - något som inte behöver vara fallet när något säljs mellan privatpersoner till vad andra uppfattar som överpris. Om jag verkligen, verkligen, verkligen, verkligen vill ha just ett 2080 Ti av ett specifikt märke/av en specifik modell (jag kanske är speciellt förtjust i designen/kylaren/komponentvalen eller vad det nu må vara), så är det inte bedrägeri av en säljare att ta det som denne vill ha för det. Om det nu är så att säljaren uppsåtligen vilseleder för att innebära skada för köparen och/eller vinning för sig själv, så har du så klart helt rätt!

Håller på mycket med retrogrejer, och där märks den här principen av i mycket större utsträckning, men den är tillämpbar även på nyare grejer. Där finns dock en större automatisk marknadsreglering, med tanke på större tillgång och efterfrågan.

Skrivet av Dyngsur:

På de flesta ställen kommer du kunna köpa de nya korten om några dagar då de släpps.

Fast är du säker på det? Finns det några säkra källor på hur stor den faktiska tillgången är?
Visst, det är kanske inte en pappersrelease av historiska mått, men det känns nästan oförtjänt optimistiskt att tro att alla som vill ha ett 3000-kort kommer kunna köpa ett precis vid release. Jag är skeptisk, men jag har gärna fel i det och ser bra lagersaldon framöver.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Hej!

På jakt efter 1080ti eller 2080ti åt damen. Men efter att ha kollat här på swec samt blocket mm har jag kommit fram till att allt är ett stort skämt! Låt mig förklara.

Ni som säljer era kort nu efter att Nvidia kommit ut med sina priser på 3000 serien. Hur tänkte ni nu? 6000-8000 kr för 2080ti och 3000-4500 för 1080ti? Tror ni på fullaste allvar att ni ska få dessa pengar från folk? Antagligen från någon stackare som blir lurad på värdet utav era kort, som tyvär inte är värd mer än 3000kr MAX!! för ett 2080ti och 1080ti ska vi inte prata om.

Jag riktar mig nu till alla er där ute efter ett 2080ti eller 1080ti. KÖP INTE! Om de överstiger 3000kr på ett 2080ti. Ni blir lurade och kan lika gärna köpa ett RTX 3070 som både slår 2080ti och är billigare NY!. De som säljer nu är desperata! Då Nvidia precis dödat värdet på dessa kort.

KÖP! MEN FÖR GUDS SKULL! BETALA INTE MER ÄN 3000kr

Kan inte du göra en prissättningsmall göllande grafikkort.
2080ti
2080
2060
1080ti
1070
Osv osv.
Misstänker att försäljaren ganska snabbt med din tro om prissättning kommer få ge bort sina kort.

Kommer priserna sjunka? absolut men du missar att kort så gammal som 900 serien fortfarande är helt okey spelkort för väldigt många med ganska hög upplösning eller detaljivå.
Att de skulle bli värda någon hundralapp är inte helt realistiskt.
Hoppas du finner ett grafikkort men jag hoppas att säljaren inte går på din prissättningside.

Permalänk
Medlem

På tal om nvidias tester å grejer. Vi kan ju bara spekulera i om nvidias prestandatester stämmer överens med "verkliga tester". Man ska dock veta att nvidia är ett företag som vill tjäna pengar och vad nvidia precis gjorde var att skjuta ner försäljningen av sina egna kort i 2000-serien. Varför gör ett företag så istället för att höja prisbilden så att 2000 -och 3000 serien kan samregera? Nu spelulerar jag kraftigt här, men jag tror att nvidia är riktigt rädda för big navi och därav denna strategi. Jag kan inte dra mej till minnes att priserna sjunk såhär kraftigt mellan 900 serien och 1000 serien. Nä, jag spekulerar att nvidia fått nys om nånting från AMD som vi andra inte vet än. Jag hade varken köpt ett gammalt kort eller ett kort från 3000 serien innan AMD visat sin hand 😊

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fast nu sjunker det som en sten, speciellt gällande 2080Ti, vilket visar två saker - att nVidia prissatte kortet helt fel samt att folk utnyttjar hajpen till att roffa åt sig kort långt under rimlighetens gränser.

Äkta och slutgiltlig fakta kommer vara tillgänglig den 17e klockan 15:00 eller när nu NDA är slut. 2080Ti var också superhajpat när det släpptes men var egentligen en besvikelse jämfört med 980Ti vs 1080Ti. Nu tror jag inte 3080 kommer att bli en besvikelse, tvärtom - dock känns det inte rätt att lita på best case scenarion från nVidia.

Då tycker jag det vore på plats med en tråd som upplyser motsatsen dvs alla som bjuder 2500-3000kr för 2080Ti vilket är åt skogen.

Klart att Nvidia prissatte 2080ti helt fel, överpris enligt mig, men de gjorde de för de kunde.

Angående fakta så absolut väntar vi alla med spänning vad och hur stor skillnaden kommer vara, vi kan ju med all säkerhet veta att både 3080 och 3090 kommer vara snabbare, 3070 vet jag ej.

3000-4000 kr kan nog vara rimligt pris för ett 2080ti när de nya korten kommer, om ett 3070 presterar lika bra eller bättre och kommer kosta runt 5700kr så lär du inte få mer för ett 2080ti. Men ja man behöver ej komma med skambud heller och hade jag lagt 15 lax på ett grafikkort så hade jag förmodligen inte sålt det utan använt det tills nästa gen då de fortfarande är ett bra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

På tal om nvidias tester å grejer. Vi kan ju bara spekulera i om nvidias prestandatester stämmer överens med "verkliga tester". Man ska dock veta att nvidia är ett företag som vill tjäna pengar och vad nvidia precis gjorde var att skjuta ner försäljningen av sina egna kort i 2000-serien. Varför gör ett företag så istället för att höja prisbilden så att 2000 -och 3000 serien kan samregera? Nu spelulerar jag kraftigt här, men jag tror att nvidia är riktigt rädda för big navi och därav denna strategi. Jag kan inte dra mej till minnes att priserna sjunk såhär kraftigt mellan 900 serien och 1000 serien. Nä, jag spekulerar att nvidia fått nys om nånting från AMD som vi andra inte vet än. Jag hade varken köpt ett gammalt kort eller ett kort från 3000 serien innan AMD visat sin hand 😊

Jag tror det handlar mer om nya konsolerna än vad AMD kommer visa med Big Navi.
De har haft över två år på sig att släppa något som presterar bättre 2080. Nu släpps ett 3070 för 5600:- som presterar dubbelt så mycket bättre.
Tror inte Big Navi kan ta ikapp så mycket...

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken