Nvidia presenterar DLSS 2.1 – justering med 8K och VR i sikte

Permalänk
Melding Plague

Nvidia presenterar DLSS 2.1 – justering med 8K och VR i sikte

Under Nvidias Ampere-avtäckande visar företaget bland annat upp uppskalningstekniken DLSS i dess senaste inkarnation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Härligt med stöd för VR. Jag gissar att man inte måste ha ett 3000 kort för att detta ska fungera, så länge spelet har stöd för DLSS 2.1?

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk

8k, jag har inte ens gått ifrån VGA 640 × 480. Vill man ha hög fps så gäller det att dra ner på upplösningen.
Nå 8k har sitt behov när tvappater blir allt större. Man kan diskutera vilken storlek man behöver ha för att se någon skillnad? Men tänk er en lägenhet där man vill ha en 100" skärm på vägen som illustrerar att man bor högt upp på en skyskrapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Härligt med stöd för VR. Jag gissar att man inte måste ha ett 3000 kort för att detta ska fungera, så länge spelet har stöd för DLSS 2.1?

Skulle förvåna mig om det inte fungera för 2000-serien också

Permalänk
Hjälpsam

Jag skulle vilja se uppskalade filmer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Heller 20 000 fps i 320x240

Permalänk
Medlem

Hur var det med det där om att DLSS ska fungera med alla spel som har TAA? Kanske bara var rykten eller kommer det kanske senare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

8k, jag har inte ens gått ifrån VGA 640 × 480. Vill man ha hög fps så gäller det att dra ner på upplösningen.
Nå 8k har sitt behov när tvappater blir allt större. Man kan diskutera vilken storlek man behöver ha för att se någon skillnad? Men tänk er en lägenhet där man vill ha en 100" skärm på vägen som illustrerar att man bor högt upp på en skyskrapa.

Hahaha 640 x 480? Du kör alltså med 307 200 pixlar; själv kör jag med en enda pixel i 14 kHz vilket motsvarar 400 x 300 i 120 fps.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Jag skulle vilja se uppskalade filmer.

Filmer är smidigare att skala upp då det inte nödvändigtvis behöver ske i realtid och programvaran som skalar upp kan få se fram och bak några frames och ta hänsyn till det med. Mycket kan skalas upp otroligt bra från en video nu jämfört med för hur det var för något enstaka år sedan bara.

https://www.youtube.com/watch?v=MwCgvYtOLS0

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Kör en 3218K Dell 8k skärm, 2.1 DLSS är med mycket välkommet!

Alla jag visar äkta 8k clips/spel för blir hänförda. Så om DLSS 2.1 gör att vi kommer närmare detta i realtime är det bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Hur var det med det där om att DLSS ska fungera med alla spel som har TAA? Kanske bara var rykten eller kommer det kanske senare?

Som tekniken fungerar nu är det inte möjligt, men nVidias vanliga scaler är väl helt OK? Vet att AMDs scaler numer är så bra att jag alltid har den på

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Alltså... Vilken jävla jämförelsebild, varför är 1080p bilden helt fylld av komprimeringsartifakter?

Att DLSS får stöd för dynamisk upplösningen är väl ändå en stor och välkommen nyhet!

Permalänk
Medlem

Helt bra, men största problemet med DLSS är ju bristen på stöd...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

För egen del är det mest intressanta här en variabel-upplösning som input. Skulle vara rätt ballt att bara bestämma en output-upplösning och sedan den lägsta frekvensen/upplösningen en är bekväm med. Beror på hur många ms DLSS tar, men då kan en få väldigt hög frekvens om en specifik scen inte tar så mycket kraft.

Har hört många som tycker att hoppet från 1440p till 4k på 27 tum är dumt för att en inte ser skillnad och det "kostar" mer, men här skulle det vara en bra idé: Typ Sätt in 1440p som lägsta grundinställning och sen låt DLSS uppskala från det/allt upp till native.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

8k, jag har inte ens gått ifrån VGA 640 × 480. Vill man ha hög fps så gäller det att dra ner på upplösningen.
Nå 8k har sitt behov när tvappater blir allt större. Man kan diskutera vilken storlek man behöver ha för att se någon skillnad? Men tänk er en lägenhet där man vill ha en 100" skärm på vägen som illustrerar att man bor högt upp på en skyskrapa.

Du har ju enormt låg upplösning.
1080p är ju på gränsen okej på 25 tum.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag väntar på att 65" 8K skärmar/TV ska hamna under 20 000 kr innan jag slår till. Känns som att jag skippar 4K och går direkt till 8K i så fall. Just nu prioriterar jag Hz och älskar mina 240 Hz.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

så coolt hoppas alla spel implementerar det nu också.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kaptenperre:

Filmer är smidigare att skala upp då det inte nödvändigtvis behöver ske i realtid och programvaran som skalar upp kan få se fram och bak några frames och ta hänsyn till det med. Mycket kan skalas upp otroligt bra från en video nu jämfört med för hur det var för något enstaka år sedan bara.

https://www.youtube.com/watch?v=MwCgvYtOLS0

Riktigt trevligt!
Hoppas på lite resultat snart.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså... Vilken jävla jämförelsebild, varför är 1080p bilden helt fylld av komprimeringsartifakter?

Att DLSS får stöd för dynamisk upplösningen är väl ändå en stor och välkommen nyhet!

Nu lyckas jag inte hitta hela bilden men Nvidia har zoomat in på telefonkiosken. Därför ser det rätt illa ut i 1080p.

Permalänk
Medlem

Perfekt för oss som gillar VR

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag verkar vara en av dom få här som tycker 1080p är helt ok så länge texturerna är skarpa

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

DLSS är en uppskalningsteknik som skalar upp (väldigt) bra på statiskt innehåll och saker som är förutsägbara. Utanför detta kommer det aldrig se perfekt ut. Att någonsin tro att uppskalning kommer ersätta eller till och med vara bättre än native upplösning har helt enkelt fel, eftersom hela processen utgår från den rederade bilden som sedan ’förbättras’ så bra som möjligt till önskad upplösning. Har man redan rätt upplösning så kan de endast lägga på sina sharpness-filter och sånt, vilket kanske ser skarpare ut, men ofta kan förstöra spelupplevelsen med avseende på rörelse-oskärpa, skärpe-djup och annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Nu lyckas jag inte hitta hela bilden men Nvidia har zoomat in på telefonkiosken. Därför ser det rätt illa ut i 1080p.

Alltså, dessa typer av fel har ju inget med upplösningen i spel att göra, detta har ju introducerats i efterhand och är inget som syns vid spelande. Det var iaf länge sedan jag spelade ett spel fullt med jpeg-block i 1080p som magiskt försvan vid högre upplösning, för det inte heller ett textur-problem då blocken sträcker sig över sig olika objekt.

Nä, det är taget från komprimerade källor, och är därmed inte representativt för skillnaden dom försöker påvisa.

Permalänk
Medlem

Precis vad jag är efter ,mer fps och skärpa .efter mitt 1080 ti, spelar stort sett bara VR numera

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså, dessa typer av fel har ju inget med upplösningen i spel att göra, detta har ju introducerats i efterhand och är inget som syns vid spelande. Det var iaf länge sedan jag spelade ett spel fullt med jpeg-block i 1080p som magiskt försvan vid högre upplösning, för det inte heller ett textur-problem då blocken sträcker sig över sig olika objekt.

Nä, det är taget från komprimerade källor, och är därmed inte representativt för skillnaden dom försöker påvisa.

Ja det är helt klart komprimeringsartefakter i Nvidias bilder.
När vi har möjlighet ska vi fixa bättre för egen maskin

Själva skärpan/detaljrikedomen går ju dock att uttyda i viss mån ändå även om det är dåliga förhållanden men det blir överdrivet till förmån för de högre upplösningarna här.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

DLSS är en uppskalningsteknik som skalar upp (väldigt) bra på statiskt innehåll och saker som är förutsägbara. Utanför detta kommer det aldrig se perfekt ut. Att någonsin tro att uppskalning kommer ersätta eller till och med vara bättre än native upplösning har helt enkelt fel, eftersom hela processen utgår från den rederade bilden som sedan ’förbättras’ så bra som möjligt till önskad upplösning. Har man redan rätt upplösning så kan de endast lägga på sina sharpness-filter och sånt, vilket kanske ser skarpare ut, men ofta kan förstöra spelupplevelsen med avseende på rörelse-oskärpa, skärpe-djup och annat

Algoritmen tränas på att skala/interpolera lågupplöst material till "perfect frames" på Nvidias DGX-servar. Gissningsvis (Nvidia har mig veterligen inte offentliggjort någon djupare information) lär sig algoritmen skillnaden mellan högupplöst och lågupplöst material - i rörelse dessutom då spelen ger rörelsevektorer till GPU;n - och kalibreringen av algoritmen/neurala nätverket skeppas med drivrutinerna till kortet. När du sen spelar kommer GPU;n försöka eliminera skillnaderna mellan de lågupplösta bilderna som spelet renderas i och målet med en "perfect frame". Troligtvis (återigen, Nivida har inte berättat nåt om det) sker det genom en iterativ process där resultatet blir bättre för varje iteration (och därför har vi inställningar för prestanda och kvalitet).

Kort sagt så har tekniken potential att vara bättre än native upplösning. Det är en fråga om hur bra Nvidias algoritm är och hur mycket beräkningskraft man kan lägga på problemet.

DLSS 2.0 (andra iterationen från april i år) ser väldigt bra ut. I vissa fall bättre än native upplösning men ibland lite sämre.

Permalänk

Grymt med DLSS i VR. Kommer behövas med HP Reverb2 och dess rejäla upplösning!

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Algoritmen tränas på att skala/interpolera lågupplöst material till "perfect frames" på Nvidias DGX-servar. Gissningsvis (Nvidia har mig veterligen inte offentliggjort någon djupare information) lär sig algoritmen skillnaden mellan högupplöst och lågupplöst material - i rörelse dessutom då spelen ger rörelsevektorer till GPU;n - och kalibreringen av algoritmen/neurala nätverket skeppas med drivrutinerna till kortet. När du sen spelar kommer GPU;n försöka eliminera skillnaderna mellan de lågupplösta bilderna som spelet renderas i och målet med en "perfect frame". Troligtvis (återigen, Nivida har inte berättat nåt om det) sker det genom en iterativ process där resultatet blir bättre för varje iteration (och därför har vi inställningar för prestanda och kvalitet).

Kort sagt så har tekniken potential att vara bättre än native upplösning. Det är en fråga om hur bra Nvidias algoritm är och hur mycket beräkningskraft man kan lägga på problemet.

DLSS 2.0 (andra iterationen från april i år) ser väldigt bra ut. I vissa fall bättre än native upplösning men ibland lite sämre.

Inget av det du säger motsäger någonting av det jag sade. Träningen hos Nvidia med 16K ’perfect’ frames kommer inte innehålla alla potentiella bilder från spelet, utan främst UI och bakgrunder. Det är omöjligt för dem att för-rendera positionen för partikel-effekter eller rök på skärmen, eller andra halvtransparenta och dynamiska sekvenser och innehåll. Alla fiender i spelet som kan befinna sig vart som helst och synas ur vilken vinkel som helst mot vilken bakgrund som helst går inte heller att för-rendera.

Algoritmen kommer alltså sträva efter att framställa perfekta bildrutor av främst tomma miljöer och från huvudstråken av spelvärlden. Det är helt enkelt så deep-learning tekniken fungerar.

Om nätverket har högre upplösning att utgå ifrån på den renderade bilden kommer såklart mer detaljer redan finnas och inte behöva skapas, vilket get ett bättre resultat, annars kan man ju skippa renderingen helt (kanske teoretiskt möjligt i framtiden?, till exempel att basera sig på objekts och kamerans position endast, tillsammans med föregående bildruta alltså)

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag det är super nice att dom fixat att DLSS ska funka i VR.
Det är hela anledningen att jag kommer uppgradera till ett 3090, från mitt 1080ti.
Mitt 1080ti orkar inte med över huvud taget att rendera spel som tex Assetto Corsa Competzione till min Valve Index.
Om just DLSS kommer funka/behövas för just den titeln med ett 3090 återstår att se, men oavsett så den rena kraften från ett 3090 kommer vara super nice!
Har väntat länge på denna lansering och nu när man ser siffrorna så ångrar jag mig inte att jag hoppade över 2000 serien

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Inget av det du säger motsäger någonting av det jag sade. Träningen hos Nvidia med 16K ’perfect’ frames kommer inte innehålla alla potentiella bilder från spelet, utan främst UI och bakgrunder. Det är omöjligt för dem att för-rendera positionen för partikel-effekter eller rök på skärmen, eller andra halvtransparenta och dynamiska sekvenser och innehåll. Alla fiender i spelet som kan befinna sig vart som helst och synas ur vilken vinkel som helst mot vilken bakgrund som helst går inte heller att för-rendera.

Algoritmen kommer alltså sträva efter att framställa perfekta bildrutor av främst tomma miljöer och från huvudstråken av spelvärlden. Det är helt enkelt så deep-learning tekniken fungerar.

Om nätverket har högre upplösning att utgå ifrån på den renderade bilden kommer såklart mer detaljer redan finnas och inte behöva skapas, vilket get ett bättre resultat, annars kan man ju skippa renderingen helt (kanske teoretiskt möjligt i framtiden?)

Det är inte frågan om att ens försöka träna algoritmen på alla potentiella bilder från spel, eller ha med alla tänkbara positioner för saker som rör sig. Vad den gör är i princip att lära sig generellt skilja på lågupplösta bilder mot högupplösta, för att sen skala/interpolera lågupplösta bilder så att de hamnar så nära högupplösta som möjligt.

Inte heller är det frågan om att försöka framställa perfekta bildrutor av främst tomma miljöer och från huvudstråken av spelvärlden. Det är inte så deep learning fungerar. Alls. Snarare tvärtom med massor av träningsdata där det finns både stor och liten variation mellan bilder.