Permalänk
Medlem

Plötsligt lägre FPS

Har för närvarande följande setup på en PC som jag byggde för ungefär ett år sedan:

  • Moderkort: Asus Prime Z370-A II

  • CPU: Intel i5 9600K

  • CPU cooler: Noctua NH-D15S

  • GPU: Sapphire RX 580 Nitro+ 8 GB

  • SSD: Intel 660p Series M.2 2280 SSD 1TB

  • PSU: Corsair RM750X

  • RAM: Kingston HyperX Fury Black DDR4 3200MHz 2x8GB

  • WiFi/Bluetooth: fenvi T919

  • FireWire: SYBA Low Profile SD-PEX30009

  • Fläktar: 2x Fractal Design Dynamic X2 GP-14 PWM och 2x Fractal Design Dynamic X2 GP-12 PWM

  • Case: Fractal Design Define C

Har kunnat köra exempelvis Civilization IV med rätt mjuk och hög FPS tidigare, men när jag igår spelade lite igen efter att inte ha spelat på ett ganska bra tag så märkte jag av en betydligt lägre FPS än tidigare. Radeon Software säger att medel-FPS ligger på 24.9, vilket är en märkbart lägre siffra än tidigare då det flöt på utan några som helst hack i grafiken. Har även testat andra spel som ska rulla mjukt, men även där är FPS:en låg. Generellt så verkar datorn prestera betydligt sämre än vad den egentligen bör göra grafikmässigt.

Vad kan detta bero på? Jag har inte gjort några hårdvaruuppdateringar sedan jag först byggde den och inte gjort några andra inställningar. Är orolig att detta kan bero på en eventuell överhettning. Jag får 100% i GPU, 80% i CPU och 58% i VRAM om jag tittar i Radeon Software utan att ha något spel eller liknande igång. Det låter för mig som väldigt dåliga värden givet att inget grafikmässigt är igång. Graderna på grafikkortet låg på 75°C i samband med att jag såg dessa procentvärden.

Börjar misstänka att det beror på att datorn är för omsluten under skrivbordet då den står i ett skåp, dock öppen både bak och fram. Eller kan det vara någon malware/bitcoin-historia som står och jobbar i bakgrunden?

Väldigt intresserad av vad detta kan bero på och vad som kan göras åt det.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kika i din task manager, vad är det som äter 100% cpu? Låter absolut som att du har något som äter upp alla resurser, och din misstanke om en cryptminer låter ju vettigt.

Task manager > Details, ordna efter CPU usage

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

@Printscreen: Okej, ska testa! Återkommer.

Permalänk
Medlem

Har windows 10 uppdaterats till v2004 sedan du spelade sist kanske? I så fall testa att uppdatera drivrutinen till grafikkortet. Nvidia kom ju med en drivrutin för ett tag sedan som skulle funka bättre med senaste windows versionen så kan hända att AMD också har en ny version.

Permalänk
Medlem

@Åsa-Nisse: Antar att drivrutinen uppdateras genom Radeon Software? Detta har jag redan gjort och märkte ingen skillnad efter detta, tyvärr. Ska prova task manager idag som @Printscreen föreslog så får vi se vad den säger.

Permalänk
Medlem

Task Manager var "inaktiverat av min administratör", vilket minst sagt lät suspekt. Så jag laddade ner Malwarebytes och scannade datorn. Hittade 56 hot med "bitcoin" och "trojan" i namnet, så efter att ha rensat detta så fungerar datorn som den ska igen. Skönt!

Dock när jag först höll på att skriva detta meddelande så låste sig datorn och musen fick en konstig artefakt runt sig. Den blev liksom pixlig och låste sig på skärmen, så att jag var tvungen att starta om datorn. Detta låter för mig som att grafikkortet fortfarande felar, vilket säkert inte har med malwaret att göra.

Jag använder datorn som en hackintosh och har macOS installerat på en separat disk. Har fått liknande låsningar där, där muspekaren fastnar och får glitchiga pixlar runt sig.

Kan mitt grafikkort vara sönder på något sätt eller varför får jag denna typ av låsningar lite då och då oavsett operativsystem?

Permalänk
Medlem

Kan trojanen ha gjort skada på operativsystemen? Om det inte är alltför besvärligt skulle jag börja med ominstallation (kom ihåg att spara allt du är rädd om någon annan stans) innan du börjar köpa ny hårdvara.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av toge:

Task Manager var "inaktiverat av min administratör", vilket minst sagt lät suspekt. Så jag laddade ner Malwarebytes och scannade datorn. Hittade 56 hot med "bitcoin" och "trojan" i namnet, så efter att ha rensat detta så fungerar datorn som den ska igen. Skönt!

Dock när jag först höll på att skriva detta meddelande så låste sig datorn och musen fick en konstig artefakt runt sig. Den blev liksom pixlig och låste sig på skärmen, så att jag var tvungen att starta om datorn. Detta låter för mig som att grafikkortet fortfarande felar, vilket säkert inte har med malwaret att göra.

Jag använder datorn som en hackintosh och har macOS installerat på en separat disk. Har fått liknande låsningar där, där muspekaren fastnar och får glitchiga pixlar runt sig.

Kan mitt grafikkort vara sönder på något sätt eller varför får jag denna typ av låsningar lite då och då oavsett operativsystem?

Det första ett virus gör är att säga åt OS och efterinstallerade virusprogram att allt är lugnt.

Skadan är redan skedd, jag hade installerat om OS, sen ska du låta bli att stänga av det inbyggda windows defender, eller sluta surfa snusk på konstiga siter

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Skadan är redan skedd, jag hade installerat om OS, sen ska du låta bli att stänga av det inbyggda windows defender, eller sluta surfa snusk på konstiga siter

Haha. Inget snusk här och Windows Defender har jag haft igång och uppdaterat när det frågat mig. Så väldigt konstigt hur detta skett, men måste ju ha ramlat in på något skumt vid något tillfälle.

Men hur manifesterar sig annars ett felande grafikkort? Hade det inte fungerat över huvudtaget om något var fel/slitet eller skulle det också kunna vara att själva hårdvaran på GPU:n har sett sina sista dagar och därför gör att datorn låser sig då och då?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av toge:

Haha. Inget snusk här och Windows Defender har jag haft igång och uppdaterat när det frågat mig. Så väldigt konstigt hur detta skett, men måste ju ha ramlat in på något skumt vid något tillfälle.

Men hur manifesterar sig annars ett felande grafikkort? Hade det inte fungerat över huvudtaget om något var fel/slitet eller skulle det också kunna vara att själva hårdvaran på GPU:n har sett sina sista dagar och därför gör att datorn låser sig då och då?

Kolla snabbt så du inte råkar ha garanti på kortet, då är ju allt lugnt! Eftersom du får konstiga artefakter i macOS också så låter ju kortet skadat kanske. Det kanske är din cryptominer som gjort att kortet gått fullt flås hela tiden och tagit skada, men jag vet inte hur mycket skada det egentligen gör att köra en miner, det har ju folk gjort i åratal, även om dom kanske då underklockar och drar ner spänningen till GPUn när de minar.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com