Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scienta:

Som forumledare borde du kunna läsa att jag redan svarat på det. "Regelbrott är alltid regelbrott"

Tror nog det flög över huvudet på dig, exemplerna från @NordhNet var en av vardera typ. Det första var ett otrevligt och oönskat inslag. Ett regelbrott, det andra exemplet var skälig priskritik.

Om du ser något som är oklart i marknaden så använder du lämpligen "anmäl".

Att rakt av förbjuda budgivning under utsatt pris är inget vi i dagsläget ens funderat på att göra. Än mindre förbjuda diskussioner om pris, förutsatt folk håller en god ton.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tror nog det flög över huvudet på dig, exemplerna från @NordhNet var en av vardera typ. Det första var ett otrevligt och oönskat inslag. Ett regelbrott, det andra exemplet var skälig priskritik.

Om du ser något som är oklart i marknaden så använder du lämpligen "anmäl".

Att rakt av förbjuda budgivning under utsatt pris är inget vi i dagsläget ens funderat på att göra. Än mindre förbjuda diskussioner om pris, förutsatt folk håller en god ton.

Jag såg det och stämde in att regelbrott (otrevliga inlägg) är regelbrott (det är ingen som rimligtvis tycker det är ok). Vart är det ni försöker komma?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Jag såg det och stämde in att regelbrott (otrevliga inlägg) är regelbrott (det är ingen som rimligtvis tycker det är ok). Vart är det ni försöker komma?

För min del så var det att förtydliga vilket "gnäll" man ska tåla om man väljer att annonsera på Sweclockers. Jag tror vi är rätt överens där, och jag kan ha uppfattat ditt inlägg på ett sätt som du inte menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Om ingen är villig att betala 7 000:- så är det ju de facto ett överpris.
Jag tycker det är fullt rimligt att påpeka för säljaren när något är galet prissatt och varför.

1. För att säljaren får chansen att justera priset så att han/hon kan få varan såld.
2. Ovetande köpare får mer information och slipper göra ett dåligt köpt.

Så är det. Fast lägger du ut ett kort för 7000:- så börjar budgivning på 4000:-. Lägger du ut samma kort fast för 5000:- så börjar budgivning på 2500:-. Hade inte skambud eller rejäla underbud varit standard på Sweclockers marknad så hade jag hållit med dig att man ska sätta rimliga slutpris direkt i annonsen, men nu tycker man ska sätta ut för överpris och se vad man får alternativt 1 kr och budgivning.

Sedan så är saklig priskritik alltid bra av de anledningar du nämner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

För min del så var det att förtydliga vilket "gnäll" man ska tåla om man väljer att annonsera på Sweclockers. Jag tror vi är rätt överens där, och jag kan ha uppfattat ditt inlägg på ett sätt som du inte menade.

Alltså rena regelbrott med otrevliga kommentarer är ju inte tillåtet någonstans, men det är också något helt annat än vad tråden faktiskt handlar om.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Moderator
Forumledare

@scienta: Ah, sorry. Menade inte att citera dig för det inlägget. Skulle det från början men såg ditt svar. My bad ❤️

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av scienta:

Jag såg det och stämde in att regelbrott (otrevliga inlägg) är regelbrott (det är ingen som rimligtvis tycker det är ok). Vart är det ni försöker komma?

Och jag hjälper till genom att tolka dig lite olyckligt.
Tror vi alla är överens och på samma plan.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv

Tillgång och efterfrågan sätter alltid priset på produkten.

Permalänk
Medlem

Till saken tycker jag hör att för en ärlig säljare är det väl aldrig någonsin ett problem att någon tycker att en produkt är för dyr, eller? Finns det köpare som trots det aktuella läget är villiga att betala ett visst pris, och säljaren är villig att sälja för detta så är det en bra affär för båda.

Men om säljaren försöker lura potentiella köpare som sedan informeras om att de är på väg att bli lurade, vilken hederlig människa kan möjligen ha något alls mot detta?

Jättebra att folk säger ifrån, speciellt just nu när man ser rena galenskaper på marknaden.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Sålt en hel del här. Skriver jag Budstart på xxxxkr så är det det som gäller.
Vet jag att jag har ett hyffsat billigt startbud, ex 2080TI för 3000kr budstart så gäller det.
Kommer sen nått Ufo och bjuder under det så blir hen ignorerad resten av tiden annonsen är öppen. Inte svårare än så. Ibland har jag även bara (Pris: Bud) så får folk starta hur lågt dom vill men det är ju en annan sak då.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Ja alltså hela den här tråden illustrerar väl varför jag håller mig till Tradera, även om saker generellt sett är dyrare där. Inget jidder, det kostar vad du är villig att betala.

EDIT: Jag vill klargöra att jag inte ser något fel med att kommentera på annonser och att det är trevligt när entusiaster säljer till entusiaster, men jag är helt enkelt inte en fan av dels löst budande och rent allmänt att ha mer kontakt än absolut nödvändigt. När jag köper på Tradera behöver jag ofta inte ens ha med säljaren att göra, samma när jag säljer, och personligen tycker jag det är skönt. Inga frågetecken. Jag klargör i annonsen vad som gäller och priset blir vad det blir. Inget jidder. Jag vill också poängtera att när jag säljer på Tradera är det specifika slaskgrejor som bara ett fåtal är intresserade av, med lågt utropspris; skulle jag sälja dyrare, mer moderna datorkomponenter skulle jag absolut göra det här på Sweclockers istället.

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag det är helt idiotiskt att 3:e part som inte har någon som helst inblandning i affären ska få gå in och kommentera pris...

Vissa av oss tycker inte att det är speciellt kul som det redan är att sälja begagnade prylar, så att behöva deala med ännu mer dumma kommentarer och frågor är extremt störande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Tillgång och efterfrågan sätter alltid priset på produkten.

Det kan vara en hyfsad start på en utvärdering men finns många andra parametrar. Om du är osäker på att få pengarna eller produkten kommer det flytta prisbilden, detsamma med flera andra faktorer som ifall produkten är äkta eller väl fungerande. Det är därför det går att luras över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Har man sålt på Facebook eller Blocket förstår man snabbt värdet i att sälja här på Sweclockers.. Man får leva med att folk är mer prismedvetna och inte får ut lika mycket som på andra säljsidor men å andra sidan slipper man i regel svammel och besvärliga människor.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Det kan vara en hyfsad start på en utvärdering men finns många andra parametrar. Om du är osäker på att få pengarna eller produkten kommer det flytta prisbilden, detsamma med flera andra faktorer som ifall produkten är äkta eller väl fungerande. Det är därför det går att luras över huvud taget.

Marknadsreferenser?
Risker med använda produkter finns alltid.

Permalänk
Medlem

Nu när vi är färdiga med den här diskussionen undrar jag om någon vill köpa mitt 2080TI för 9900kr? Någon? Kan tänka mig att sträcka mig till 9500kr vid snabb affär.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152617:

Marknadsreferenser?
Risker med använda produkter finns alltid.

Jag ville bara visa att det finns många andra faktorer som kan bestämma priset, inte att problemen jag nämnde finns just på denna marknad på swec. Kolla bara på alla som köpt win-nycklar på ebay för 50kr, en hel del får ingen nyckel och får försöka igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Har man sålt på Facebook eller Blocket förstår man snabbt värdet i att sälja här på Sweclockers.. Man får leva med att folk är mer prismedvetna och inte får ut lika mycket som på andra säljsidor men å andra sidan slipper man i regel svammel och besvärliga människor.

Jag köper och säljer i en del grupper på facebook. Dessa grupper är hårt modererade. Gillar man inte en annons är det bara att scrolla vidare. Ger du dig in och klagar på annonsen blir du bannad från gruppen. Funkar bra, och man slipper massa skit som här. Folk som inte är intresserade kan ge fan i att kommentera.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jag köper och säljer i en del grupper på facebook. Dessa grupper är hårt modererade. Gillar man inte en annons är det bara att scrolla vidare. Ger du dig in och klagar på annonsen blir du bannad från gruppen. Funkar bra, och man slipper massa skit som här. Folk som inte är intresserade kan ge fan i att kommentera.

Håller med, jag ska aldrig sälja mer här.
Man slipper allt härj och får mer på andra ställen.

Mvh

Permalänk
Medlem

Blir man upprörd över att (rättvisa)varningar om överpriser i säljannonser får fortsätta så är man förmodligen själv ohederlig och vill kunna försöka lura folk att handla till överpriser. Ungefär som en del företag lurar folk på telefon, de företagen är självfallet upprörda över att de som framgångsrikt varnar för skojarna är omtyckta.

Har man inte en önskan att lura folk på pengar så har man ingenting emot att det varnas för överpriser i annonserna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nioreh83:

Jag köper och säljer i en del grupper på facebook. Dessa grupper är hårt modererade. Gillar man inte en annons är det bara att scrolla vidare. Ger du dig in och klagar på annonsen blir du bannad från gruppen. Funkar bra, och man slipper massa skit som här. Folk som inte är intresserade kan ge fan i att kommentera.

Såna grupper är ok, när de är stängda och gäller för väldigt specifika saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Alltså rena regelbrott med otrevliga kommentarer är ju inte tillåtet någonstans, men det är också något helt annat än vad tråden faktiskt handlar om.

Så är det. Fast vad är det för gnäll som säljaren ska tåla? Det är det jag inte förstår vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Så är det. Fast vad är det för gnäll som säljaren ska tåla? Det är det jag inte förstår vad du menar.

Allmän priskritik som inte bryter mot trivselregler, eller som drar iväg till en hel diskussionstråd.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Blir man upprörd över att (rättvisa)varningar om överpriser i säljannonser får fortsätta så är man förmodligen själv ohederlig och vill kunna försöka lura folk att handla till överpriser. Ungefär som en del företag lurar folk på telefon, de företagen är självfallet upprörda över att de som framgångsrikt varnar för skojarna är omtyckta.

Har man inte en önskan att lura folk på pengar så har man ingenting emot att det varnas för överpriser i annonserna.

Fast det som är lite känsligt är vad som är överpriser? Det är inte helt klart alla gånger. Om du frågar TS i den här tråden så anser han att alla 2080TI som lagts upp på Sweclockers marknad sedan Nvidias presentation är överprisade, jag håller inte med. Vem har rätt?

Jag tycker det blir fel när självutnämnda experter går in i annonser de inte är intresserade av och sågar säljaren som betalat pengar för att lägga ut sin annons, samtidigt som det strösslas in skambud för att lura säljaren. Ingen verkar se något problem med dessa skambud men det är ett jävla krav på att säljaren minsann inte ska få sätta priset själv.

Sedan för att förtydliga, ett regelrätt ockerpris har jag inga problem med att man sakligt kommenterar.

edit: Glömde lägga in länk som den klantskalle jag är.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Jag ville bara visa att det finns många andra faktorer som kan bestämma priset, inte att problemen jag nämnde finns just på denna marknad på swec. Kolla bara på alla som köpt win-nycklar på ebay för 50kr, en hel del får ingen nyckel och får försöka igen

Värdera potentiell förlust kontra vinst innan köp? Kan du ta förlusten så köp, annars avstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast det som är lite känsligt är vad som är överpriser? Det är inte helt klart alla gånger. Om du frågar TS i den här tråden så anser han att alla 2080TI som lagts upp på Sweclockers marknad sedan Nvidias presentation är överprisade, jag håller inte med. Vem har rätt?

Jag tycker det blir fel när självutnämnda experter går in i annonser de inte är intresserade av och sågar säljaren som betalat pengar för att lägga ut sin annons, samtidigt som det strösslas in skambud för att lura säljaren. Ingen verkar se något problem med dessa skambud men det är ett jävla krav på att säljaren minsann inte ska få sätta priset själv.

Sedan för att förtydliga, ett regelrätt ockerpris har jag inga problem med att man sakligt kommenterar.

edit: Glömde lägga in länk som den klantskalle jag är.

I princip alla köpråd trådar handlar om att maximera prestanda per krona med hjälp av alla kunniga medlemmar.
Så är det inte rimligt att informera att den kommande grafikkortsgenerstionen kommer sänka priset på nuvarande, inom en väldigt snar framtid?

Därmed inte sagt att varenda annons ska fyllas med dåliga kommentarer, det måste ju finnas en balans som både medlemmar och moderatorer hjälps åt att hålla.

Men jAg känner verkligen inte igen bilden att många/alla annons-trådar skulle kapas av prutare och skambudare. Tvärt om tycker jag trådarna oftast är informativa med relevanta kommentarer/frågor, och att öppen budgivning är ärligt mot spekulantet och fördelen att säljaren inte själv behöver uppdatera annonsen med just den informationen.

Det är ju inte blocket direkt... där varannan spekulant vill byta mot en trasig tvättmaskin som man själv är tvungen att montera loss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Jag tycker det blir fel när självutnämnda experter går in i annonser de inte är intresserade av och sågar säljaren som betalat pengar för att lägga ut sin annons, samtidigt som det strösslas in skambud för att lura säljaren. Ingen verkar se något problem med dessa skambud men det är ett jävla krav på att säljaren minsann inte ska få sätta priset själv.

Dom här självutnämnda experterna gör annonserna mer underhållande att läsa än vissa diskussionstrådar här på forumet. Min senaste favorit är denna: https://www.sweclockers.com/marknad/188012-mac-mini-2014
Säljaren vill 1100kr för sitt 1060, vilket enligt experten är på tok för högt, och inom mindre än en timme så blir säljaren erbjuden 900kr av en tredje person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast det som är lite känsligt är vad som är överpriser? Det är inte helt klart alla gånger. Om du frågar TS i den här tråden så anser han att alla 2080TI som lagts upp på Sweclockers marknad sedan Nvidias presentation är överprisade, jag håller inte med. Vem har rätt?

Jag tycker det blir fel när självutnämnda experter går in i annonser de inte är intresserade av och sågar säljaren som betalat pengar för att lägga ut sin annons, samtidigt som det strösslas in skambud för att lura säljaren. Ingen verkar se något problem med dessa skambud men det är ett jävla krav på att säljaren minsann inte ska få sätta priset själv.

Sedan för att förtydliga, ett regelrätt ockerpris har jag inga problem med att man sakligt kommenterar.

edit: Glömde lägga in länk som den klantskalle jag är.

Ja det är en annan fråga, vad som kan ses som överpris och inte. Men det finns en knapp för att anmäla ett inlägg om man anser att kommentaren inte är berättigad. Jag tycker också att medvetna skambud för att pressa ner priset är lika förkastligt, har man en produkt som tittat på ålder och slitage borde vara värd en viss summa men någon kommer in och lägger ett skambud på hälften av vad man ber om så är den personen inte heller så högt värderad i min bok.

Permalänk
Medlem

Ge varning till troll som kommentar priset på en annons DU betalt för!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Håller med, jag ska aldrig sälja mer här.
Man slipper allt härj och får mer på andra ställen.

Mvh

https://www.sweclockers.com/marknad/188119-i9-10900k-gigabyte...