Köp inte dyra 1080Ti & 2080Ti

Permalänk
Medlem

För begagnad elektronik så är det som jag ser det 1/2 nypriset för varan som är utgångspunkten om den är upp till ett år gammal. Sedan sjunker det.

Kan visserligen finnas undantag från detta i speciella fall där efterfrågan överstiger utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

För begagnad elektronik så är det som jag ser det 1/2 nypriset för varan som är utgångspunkten om den är upp till ett år gammal. Sedan sjunker det.

Kan visserligen finnas undantag från detta i speciella fall där efterfrågan överstiger utbudet.

Håller med.
Brukar hålla mig till bud, blir ofta rättvist då (och för att jag inte riktigt bryr mig om jag får 200kr extra).

Dock finns det undantag.
t.ex iphones verkar stå emot denna "regel" (Efterfrågan?)
Jämför motsv Android med samma ålder så blir man alltid förbryllad att beg-marknaden är så hög för iphones.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

För begagnad elektronik så är det som jag ser det 1/2 nypriset för varan som är utgångspunkten om den är upp till ett år gammal. Sedan sjunker det.

Kan visserligen finnas undantag från detta i speciella fall där efterfrågan överstiger utbudet.

Du köper en produkt för 10000kr.
Ett år sedan släpper företaget en uppdaterad version för samma pris men med dubbel prestanda och en ny produkt med samma prestanda som den gamla versionen för halva priset.

Är 1/2 nypriset fortfarande utgångspunkten då?

Permalänk
Medlem

kommer alltid finnas folk som inte orkar göra research innan de handlar. De blir förförda över att det står super-maxxium-Ti på kartongen o snubben som säljer berättar att han får 1000fps i CSGO. Nypriset var 15000 men nu säljer han det för 9500:-

Jag blir ofta irriterad på att begagnatpriset på många saker är "crazy", men man får väl tänka att de får det sålt för det priset, annars hade priset sjunkit. Så länge det finns okunniga köpare, så kommer det finnas "fräcka" säljare

// LZ

Permalänk
Medlem

Trodde TS pratade om SweC Marknad men nu blandas Ebay in i diskussionen? Vad har det ena med det andra att göra? Jag har då aldrig sett ett 2080Ti på Marknad för mer än 10k (innan debaclet med 3000-lanseringen).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Denna tråd har ju spårat ur fullständigt, jag släpper diskussionen då de finns en del som inte förstår vad jag menar och är tvungna att komma med antaganden som är helt fel.

Vad resterande har skrivit får stå för dem.

Permalänk
Medlem

Denna var ganska rolig faktiskt hehe

Permalänk
Medlem

Många jämför priset på ett nytt 3070 med ett begagnat 2080 Ti, något jag tycker är missvisande. Frågan är ju vad ett begagnat 3070 kommer säljas för, även om detta utbud inledningsvis kommer vara minimalt. Med ett nypris på 5600:- skulle jag räkna med ett begagnatpris omkring 4000 kronor. Om nu 2080 Ti presterar som ett 3070 samtidigt som det drar mer ström och förmodligen är 1-2 år äldre (alltså ingen eller kort återstående garanti) känns ett pris under 4000 kronor som det mest relevanta.

Fyra brasklappar dock:
1: Vi vet inte exakt hur 3070 kommer prestera jämfört med 2080 Ti.
2: Utbudet av begagnade 3070 kommer vara minimalt i månader framöver.
3: 2080 Ti har som redan nämnts mer VRAM
4: 2080 Ti finns att köpa IDAG.

Så med allt detta i betraktade kan ett pris på ett 2080 Ti på uppemot 5000 kronor vara försvarbart också de kommande månaderna.

Permalänk
Avstängd

Nej, du kan fylla i infon för att få veta när du kan beställa.

Du kan inte beställa just nu för det priset, så det är helt orelevant innan det faktiskt är aktuellt

Förhoppningsvis stämmer det ju, är ju jäkligt fult att skriva ut ett lägre pris innan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det är väl bra med en heads up. Om man inte är i ett akut behov av grafikkort så borde man väl klara att vänta ett par veckor till korten har släppts och testats?

Känns ju dumt att stressköpa "gamla" kort till "eventuella överpriser" om nya kort är precis runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

För begagnad elektronik så är det som jag ser det 1/2 nypriset för varan som är utgångspunkten om den är upp till ett år gammal. Sedan sjunker det.

Kan visserligen finnas undantag från detta i speciella fall där efterfrågan överstiger utbudet.

Fast detta är en regel som har massor med undantag. Ett chassi får du vara glad om du får halva priset för, en flera år gammal SSD kan ännu säljas för uppemot 70-80 procent av priset på en helt ny. Detta även här på SC.

Det handlar mindre om ålder och mer om personliga preferenser, tillgång till substitut, varans storlek och vikt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Många jämför priset på ett nytt 3070 med ett begagnat 2080 Ti, något jag tycker är missvisande. Frågan är ju vad ett begagnat 3070 kommer säljas för, även om detta utbud inledningsvis kommer vara minimalt. Med ett nypris på 5600:- skulle jag räkna med ett begagnatpris omkring 4000 kronor. Om nu 2080 Ti presterar som ett 3070 samtidigt som det drar mer ström och förmodligen är 1-2 år äldre (alltså ingen eller kort återstående garanti) känns ett pris under 4000 kronor som det mest relevanta.

Fyra brasklappar dock:
1: Vi vet inte exakt hur 3070 kommer prestera jämfört med 2080 Ti.
2: Utbudet av begagnade 3070 kommer vara minimalt i månader framöver.
3: 2080 Ti har som redan nämnts mer VRAM
4: 2080 Ti finns att köpa IDAG.

Så med allt detta i betraktade kan ett pris på ett 2080 Ti på uppemot 5000 kronor vara försvarbart också de kommande månaderna.

Bra skrivet, men skulle du inte hellre lägga 700kr mer för ett helt nytt kort som kommer prestera likvärdigt, dock med mindre ram?
Det som gör att jag förespråkar ett nytt kort är ny krets, mer stöd för nya funktioner, antagligen mer optimerat för pcie4.0, garanti osv osv.

2080ti är ett fantastiskt bra kort, vet ej hur många ggr ja skrivit detta men om en butik går ut med ett pris på 5700kr så är de priset satt och kommer vara de priset du får betala när korten släppts.

Det gör att för min del så hade jag alla dagar i veckan lagt 700kr mer på ett nytt kort oavsett om ett 2080ti är ett superbra kort som kommer hålla i många år framöver. Men jag hade inte gett mer än halva priset av vad ett nytt 3070 kort kostar om de presterar likvärdigt oavsett om 2080ti har kostat 15000 kr tidigare. När de nya korten är ute så tror jag man får vara glad om man får runt 4000kr för ett 2080ti men de är vad jag tror, marknaden kanske är villig att ge mer vilket är toppen för säljarna.

Det handlar inte om manipulation eller liknande, eller att jag ens är intresserad av att köpa ett kort nu! Jag själv spelar i 1440p och mitt rx5700xt funkar ypperligt för de ändamål, kan spela red dead 2 med höga grafikinställningar och ändå ha bra fps allt ifrån 60-80 fps beroende på väder etc. då är de flesta inställningar på ultra etc. EFT ligger jag på runt 120 fps med okej inställningar fast det spelet är värdelöst optimerat. Jag kommer mycket troligen köpa nytt grafikkort ev under mellandagsrean Men skall oxå vänta på bignavi för att se hur deras prestanda vs pris kommer vara!

Alla Nvidia fanboys kan ju tacka AMD till stor del då Nvidia är tvungna att prispressa sina nya kort för att ha en chans gentemot AMD som är på framspång inte bara med deras CPU's utan även på GPU marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Meningslös tråd!
Där tråd startaren lägger upp sina egna värderingar angående köp av diverse kort pga av att han tydligen inte själv vill betala
Det som säljarna vill ha/eller vad det är värt och pga av detta vill han mana andra att inte betala för mycket och påverka priserna så han själv har råd med det han vill köpa till sin dam!
Vill jag tex köpa ett 2080 Ti för vi säger 6000 så ska jag få göra det utan sån här meningslösa tråd. Man väljer väl själv???

Var och en bestämmer själv vilket pris man vill sälja eller köpa för ja, självklart.

Dock tycker även jag att det är ganska dumt att sälja/köpa dessa kort så pass dyrt precis innan de nya lanseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Var och en bestämmer själv vilket pris man vill sälja eller köpa för ja, självklart.

Dock tycker även jag att det är ganska dumt att sälja/köpa dessa kort så pass dyrt precis innan de nya lanseras.

Lite det jag skrivit i flertalet poster tidigare men det sticker tyvärr folk i ögonen att höra den bistra sanningen, det handlar inte om att lura eller manipulera utan att upplysa vilket de som säljer sina kort nu inte vill att vi skall göra för de vill ha ut så mycket som möjligt för sina kort vilket man kan förstå. Men de kan inte frånta att diskussioner ang pris osv kommer dyka upp när Nvidia släpper kort som är bättre som du kommer kunna köpa för samma pengar som ett begagnat kort oavsett om de begagnade kortet kostat 15000kr tidigare så kommer de inte vara värt mer bara för att de var dyrt vid inköpet.

Man kan jämföra de med en sportbil, ferrari släpper en grym bil för 2 miljoner kronor som har en topphastighet på 300km/h och gör noll till 100 på 3 sec.

Sedan 2 år efter de lanserat den bilen så släpper de en ny ferrari för 1 miljon kronom som kommer ha en topphastighet på 350km/h och gör noll till 100 på 1.5 sec.

Hade du köpt en begagnad ferrari för 1 miljon kronor eller hade du köpt den nya ferrarin som inte rullat 1 mil och presterar bättre samt har bättre garantier, bättre mjukvara, bättre ljud etc etc..

Det säger sig självt att man är fett dum om man köper en begagnade ferrarin om man får en ny för samma pris som är bättre! Det är detta som inte folk förstår! Sen är fortfarande den ferrarin man köpte för 2 år sedan en fantastisk sportbil men vill man jaga prestanda och ha det bästa så kan man inte tro att man får samma pris som den nya bilen.

Känns som man måste förklara på dagisnivå för att vissa skall förstå!

Permalänk
Medlem

Jag kanske är helt ute och cyklar men jag tycker att det är för tidigt att säga "köp inte 2080ti för mer än 4-5k"

Jag väntar hellre på faktiska speltester, någonstans tror jag inte riktigt på att 3070 presterar bättre än 2080ti, kanske om man kör med raytracing, men inte i ren råstyrka.

Hoppas jag har fel, dagens entusiastkort är för dyra om man jämför med för några år sedan. Den som lever får se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Var och en bestämmer själv vilket pris man vill sälja eller köpa för ja, självklart.

Dock tycker även jag att det är ganska dumt att sälja/köpa dessa kort så pass dyrt precis innan de nya lanseras.

Jag håller med i det men samtidigt noterar jag att detta gäller det mesta. Konsumenter är statistiskt sett inte speciellt rationella, vi vill inte alltid optimera värde per betalad krona, det finns så många andra aspekter som styr våra val.

Permalänk
Inaktiv

Hade jag inte haft 2080s hade jag sagt att du kan tagga mig när du ser ett 2080ti för under 4000 så köper jag direkt. Att 3070 kommer prestera lika eller bättre än 2080ti tror jag när jag ser det. För att inte tala om drivrutinsproblemen vi alltid ser på nya kort (även om Nvidia är bättre än AMD där)

Permalänk
Medlem

Tycker TS låter bitter för att han/hon inte kan lyckas få köpa billigt 2080
. Vad andra säljer sina kort för är upp till dom, det kan inte du som potential köpare bestämma mer än att du inte köper av dom. Lägg ner bitterheten och vänta till korten kommer.!

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dyngsur:

Alla Nvidia fanboys kan ju tacka AMD till stor del då Nvidia är tvungna att prispressa sina nya kort för att ha en chans gentemot AMD som är på framspång inte bara med deras CPU's utan även på GPU marknaden.

Alltså, det blir lite löjligt att attackera "fanboys" med den mest fanboy-aktiga kommentaren man kan dra För att ha en chans? Lol.

Och innan du drar felaktiga slutsatser. Proud owner of 5700 XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Alltså, det blir lite löjligt att attackera "fanboys" med den mest fanboy-aktiga kommentaren man kan dra För att ha en chans? Lol.

Och innan du drar felaktiga slutsatser. Proud owner of 5700 XT.

Vad menar du nu de är väl toppen att Nvidia inte har möjlighet att ta hutlösa priser på sina kort. Mitt kort fungerar till mitt ändamål, jag spelar ej i 4k vilket innebär att jag ej behöver ett 3090 eller 3080 kort enda anledningen för mig att uppgradera är att om jag vill köra de nyare AAA titlarna med absolut max inställningar.

Vad skall jag ha chans till? Du kanske skulle läsa hela inlägget ist för att haka upp dig på vissa saker. Och nej jag är ej ens intresserad av ett beg 2080ti kort men att föra en diskussion tycker jag är bra! Oavsett om de missunnar säljare eller köpare, det är därför denna tråd existerar.

Det jag menade var att de som vill ha nvidia kort borde ju se de positivt att priserna sjunkit, eller skulle de va bättre att betala 15000 kr och uppåt för alla nvidias kort? De var ingen attack snarar att jag formulerade mig klumpigt vilket jag gladjeligen ber om ursäkt för om du tog illa vid dig.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Oooooch...Där har tråden gjort sitt.

Tyvärr rörde tråden upp alldeles för mycket känslor hos alldeles för många och det blev liksom inge bra av det hela.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord