Reparera eller byta Kombinerad Kyl/Frys?

Permalänk

Reparera eller byta Kombinerad Kyl/Frys?

Har idag en Husqvarna / Electrolux QRT4630X https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=892191 som har börjat ge ifrån sig lite suspekta ljud från aggregatet. Svårt att beskriva men ett vysslande ljud, typ. Det började nu i sommar när det var så varmt, är inte hela tiden heller utan det kommer och går slumpmässigt. Det har hänt några gånger på natten den inte lyckats hålla kylan (det börjar pipa) i frysen, då har den indikerat -11 grader men inga läckage eller liknande.

Har förstått att Electrolux / Husqvarna inte är bra grejer längre så lär inte bli mer av det fabrikatet men första frågan är är, ska man ta hem en servicetekniker? Eller, bita i det sura och köpa något nytt?

Om köpa nytt har vi Siemens i övriga vitvaror och har bara hört gott om dem så känns tryggt men de har sju miljarder olika varianter!

Vi måste hålla oss till maxmåtten 2m högt (eller 2,05) 60cm brett och ca 64cm djupt och det ska krom. I övrigt kan jag inte komma på några krav.

Tjänar man något på att försöka hålla ut till black friday eller är priserna ungefär desamma?

Vad tror ni om denna?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4773600

Permalänk
Medlem

@bluetrain: Jag har hört ganska mycket negativt om Siemens, tydligen använde de iaf tidigare bristfälliga komponenter på kretskorten. Billigt att laga om man kan löda dock. Köpte själv vitvaror från Gorenje och Bosch. Gorenje läste jag görs i Bosch fabriker. Har fungerat för mig iaf. Annars är väl Miele den enda leverantören som har riktigt gedigen kvalité men då kostar det där efter också.

Laga skåpet kostar nog 1500 kr minst. Jag hade inte gjort det om det var äldre än 3 år.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

@bluetrain: Jag har hört ganska mycket negativt om Siemens, tydligen använde de iaf tidigare bristfälliga komponenter på kretskorten. Billigt att laga om man kan löda dock. Köpte själv vitvaror från Gorenje och Bosch. Gorenje läste jag görs i Bosch fabriker. Har fungerat för mig iaf. Annars är väl Miele den enda leverantören som har riktigt gedigen kvalité men då kostar det där efter också.

Laga skåpet kostar nog 1500 kr minst. Jag hade inte gjort det om det var äldre än 3 år.

Har bekanta som köpta kyl, frys och diskmaskin från Mile med just tanken att det är kvalitet och håller. Inom loppet av tre år hade alla behövt repareras på ett eller annat sätt.
Får lite känslan att många märken idag lever på gamla meriter.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hur gammalt är kylskåpet? Är det relativt nytt kanske det kan vara värt att ta ut en reparatör, annars hade jag nog satsat på ett nytt.

@ingenjören Bosch och Siemens tillhör ju båda BSH så det är i princip bara dekalen som skiljer där. Gorenje är däremot ett eget varumärke.

Permalänk
Skrivet av ingenjören:

@bluetrain: Jag har hört ganska mycket negativt om Siemens, tydligen använde de iaf tidigare bristfälliga komponenter på kretskorten. Billigt att laga om man kan löda dock. Köpte själv vitvaror från Gorenje och Bosch. Gorenje läste jag görs i Bosch fabriker. Har fungerat för mig iaf. Annars är väl Miele den enda leverantören som har riktigt gedigen kvalité men då kostar det där efter också.

Laga skåpet kostar nog 1500 kr minst. Jag hade inte gjort det om det var äldre än 3 år.

Det var ju inte bra. Vet du vilka maskiner det rörde sig om? Men är det inte mycket samma komponenter mellan Bosch och Siemens, det är väl samma grupp? (Tänker det är ungefär som Husqvarna / Electrolux..)

Permalänk
Skrivet av Vesh:

Hur gammalt är kylskåpet? Är det relativt nytt kanske det kan vara värt att ta ut en reparatör, annars hade jag nog satsat på ett nytt.

@ingenjören Bosch och Siemens tillhör ju båda BSH så det är i princip bara dekalen som skiljer där. Gorenje är däremot ett eget varumärke.

Skulle gissa runt åtta år.

Okej men som jag förstått på er så är det dumt att lägga ner tid på att mecka med det.

Permalänk
Medlem

Oj trodde faktiskt Miele skulle vara mer kvalité. Men är det inte lång garanti på de grejerna?

Är skåpet 8 år köper du nytt tycker jag.

En rolig anekdot:
När vi flyttade in i vårt nuvarande hus stod det ett kylskåp här från 80-talet (Elektrolux). Det sjuka var att gubben som sålde huset precis hade reparerat det för 1500 kr. Då snackar vi ett gammalt skåp som inte höll kylan och dessutom gick på freon. Där kan vi snacka dumsnål. Köpte sedan ett nytt Gorenjeskåp på kampanj från Elgiganten för ca 2500 kr (185 cm). Det har fungerat klockrent sedan dess (2013).

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Det var ju inte bra. Vet du vilka maskiner det rörde sig om? Men är det inte mycket samma komponenter mellan Bosch och Siemens, det är väl samma grupp? (Tänker det är ungefär som Husqvarna / Electrolux..)

Detta var för några år sedan men han som köpt prylarna köpte det värsta(bästa?) Siemens hade i samband med att han gjorde om hela köket. Han var så otroligt missnöjd. Men han hade sökt på nätet och lödde sedan om någon konding på kretskorten så blev det bra.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C