Stationära Ryzen 4000 "Vermeer" uppges få 10‑kärnig variant

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Knappast, folk betalar ju fortfarande 1500-2000:- för en i7 7700K. ...
Men det är ju PGA att ribban inte riktigt höjts av annat än 10700K och 10900K. Det enda man kan jämföra med är R5 3600 som kostar runt 2000:- och inte är särskilt rolig.

Alla människor har inte pengar att gödsla med.
En i7 7700K presterar i paritet med Ryzen 3 3300X.
Givet att man har en Skylake eller Kaby Lake i3/5 sedan tidigare ger byte till i7 en märkbar prestandahöjning för <2 kkr.
Samma pengar vid köp av nyare komponenter ger sämre prestanda eftersom man behöver både CPU och moderkort (och eventuellt även nytt RAM).

Samtidigt vill jag hävda att Ryzen 5 3600 är riktigt trevlig och ett vettigt alternativ om man vill hålla en ganska stram budget.

Permalänk
Medlem

En Vermeer med tio kärnor låter inte omöjligt. Med nya CCX finns inga tekniska invändningar mot att låta bli, utan det handlar om yields och affärsmässiga bedömningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Det finns ju vad som är bäst för mig... sen kan man ju välta på tanken att rösta också med plånboken sin. Kanske får en lite kortare i rocken till produkt(AMD) för mina ändamål men, det är la en pixelknäpp på snoken åt Intel.

Egentligen är väl känslan att Intel står lite stiltje och släpper en nysminkad gammal produkt. Medan AMD tågar på framåt, vilket är kul och bra för oss också! I slutändan hade det nog räckt med bara en större uppgradering av RAM-minnet, typ 128GB så Chrome får nå att bita i.

Andelen människor som tänker så kan räknas på ena handen. Samma sak med allt annat, politik, miljö etc. Det som är "bäst för mig" är det som folk följer.

Jag ger t.ex. blanka fasen i vem som är kung så länge mina FPS går upp.
Min dator (sign) är ganska gammal vid det här laget, och skillnaden i en uppgradering till 10900k eller 3800xt skulle troligtvis aldrig spela mig någon roll.
Dock har jag i genomsnitt haft datorer i 6 år, och då kan AMDs stöd för PCI-E 4 dra det längsta strået. Även fast inte ens 3090 troligtvis maxar bandbredden för PCI-E 3 i dagsläget kan nya spel som nyttjar funktionen att direkt ladda mot VRAM snart kunna maxa sagda bandbredden.

Därför vill jag att Ryzen 4000 även slår 10900 i gibb.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Från Phoronix:

"Of the 134 benchmarks ran in total, when just looking between the Ryzen 5 3600XT and Core i5 10600K, the AMD part was 4.6% faster than the Core i5 10600K. The Ryzen 9 3900XT meanwhile came out less than 1% faster than the Core i9 10900K with this mass array of benchmarks but with significantly lower power use. Obviously if breaking it down to just the multi-core results and other areas is where the Ryzen 9 3900XT delivered the biggest blows over the Core i9 10900K while the Intel Comet Lake CPU tended to lead in a number of the single-threaded workloads."

Så det är ganska jämnt skägg mellan Intel och AMD i icke-spel applikationer, med visst övertag till AMD. AMD har bättre prestanda per Watt och prestanda per kr.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

10900K är just nu världens snabbaste CPU i lite fler saker än spel. SweClockers m.fl. borde kanske omvärdera sin fördelning av icke-spel-fall man testar, nuvarande fördelen där ~40 % utgörs av någon form av 3D-rendering (en nisch och en nisch där all-core CPU prestanda blir allt mindre relevant p.g.a. GPGPU) kanske inte är helt optimalt.

Ett annat test som illustrerar detta väldigt tydligt är Puget Systems snabbkoll på Autodesk 3ds Max med aktuella CPUer.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Ryzen-XT-and-Intel...

Här tittar man på både vanligt förekommande arbetsuppgifter och i allt som är interaktivt/singeltrådat vinner Intels senaste generation klart, och i allt som är bättre flertrådat, främst rendering, är det föga förvånande AMD som vinner.

Om man då planerar att gå över till en GPU-baserad renderare i sin pipeline har man inte särskilt stor nytta av alla trådar, däremot vinner man som kreatör nästan alltid på att ha bättre interaktiv prestanda.

Att bara titta på rendering i ett benchmark är väldigt missvisande, om det inte är just det man främst pysslar med. Men om du är 3d-modellerare har du troligtvis större nytta av hög singeltrådsprestanda. Samma sak med tung videoredigering där det sällan är transcoding/rendering som är din största utmaning.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ford Prefect:

@Yoshman:

Från Phoronix:

"Of the 134 benchmarks ran in total, when just looking between the Ryzen 5 3600XT and Core i5 10600K, the AMD part was 4.6% faster than the Core i5 10600K. The Ryzen 9 3900XT meanwhile came out less than 1% faster than the Core i9 10900K with this mass array of benchmarks but with significantly lower power use. Obviously if breaking it down to just the multi-core results and other areas is where the Ryzen 9 3900XT delivered the biggest blows over the Core i9 10900K while the Intel Comet Lake CPU tended to lead in a number of the single-threaded workloads."

Så det är ganska jämnt skägg mellan Intel och AMD i icke-spel applikationer, med visst övertag till AMD. AMD har bättre prestanda per Watt och prestanda per kr.

Exakt! Man kommer i praktiken fram till att det är helt jämnt skägg, det över nästan 200 tester i det fall du kikar på. Tittar man på deltester inser man att det ofta är rätt liten skillnad, men finns också fall där det tippar över en del åt ena eller andra hållet. Går alltså inte att säga: Ryzen är bättre utanför spel.

Jag gillar Phoronix, han gör en lysande jobb givet att det i stort sätt är en enmansshow. Tyvärr är inte heller deras tester fläckfria, är ju nästan en omöjlighet. Invändningen man absolut kan ha mot Phoronix är att de testar kanske lite väl mycket HPC-laster och kanske framförallt testar de dessa utan att använda Intels MKL på Intel-systemen.

Motiveringen är rimligen: man vill köra samma programvara på alla system, MKL är lite hit-and-miss på Ryzen, ibland är det riktigt bra, ibland presterar det långt sämre än OpenBLAS (som är det Phoronix typiskt använder). Kanske låter vettigt fram till att man inser att MKL är världens mest använda bibliotek för många flyttalsintensiva områden och det är förinstallerat i flera fall. Enda anledningen att jag har någon koll på detta är då jag råkar använda saker just inom den smala nischen. Använder NumPy samt R, framförallt NumPy presterar märkbart bättre på Intel med MKL medan jag manuellt bytt till OpenBLAS ttill min 3900X p.g.a. dålig prestanda med MKL.

Inte ens perf/W är så enkelt som det verkar, detta då Ryzen 3000 drar förvånansvärt mycket ström i fall som använder få kärnor. Tänk 80:20 regeln, i praktiken är det ett långt vanligare fall än att alla kärnor är lastade till 100 % (där vinner inte 10900K några perf/W priser!).

Nu har i.o.f.s. Intel pushat just 10900K lite väl även i enkelkärnetesterna, men där har den ändå bättre perf/W än 3900X/XT

TL;DR att göra relevanta generella jämförelse mellan CPUer är idag nästan hopplöst. Enda som i praktiken fungerar är att hitta tester som är specifika för de fall man bryr sig om.

Skrivet av reflux:

Ett annat test som illustrerar detta väldigt tydligt är Puget Systems snabbkoll på Autodesk 3ds Max med aktuella CPUer.
https://www.pugetsystems.com/labs/articles/Ryzen-XT-and-Intel...

Här tittar man på både vanligt förekommande arbetsuppgifter och i allt som är interaktivt/singeltrådat vinner Intels senaste generation klart, och i allt som är bättre flertrådat, främst rendering, är det föga förvånande AMD som vinner.

Om man då planerar att gå över till en GPU-baserad renderare i sin pipeline har man inte särskilt stor nytta av alla trådar, däremot vinner man som kreatör nästan alltid på att ha bättre interaktiv prestanda.

Att bara titta på rendering i ett benchmark är väldigt missvisande, om det inte är just det man främst pysslar med. Men om du är 3d-modellerare har du troligtvis större nytta av hög singeltrådsprestanda. Samma sak med tung videoredigering där det sällan är transcoding/rendering som är din största utmaning.

Ett tips till SweC här är ju att Blender faktiskt har andra delar som är ordentligt CPU-krävande och som inte kan avlastas av GPU (inte än i alla fall, kan dock ändras i framtiden). T.ex. finns ju olika former av fysiksimuleringar, rök, eld, vätskor, kollision av många små kroppar, etc. Tycker inte man helt ska skippa CB, men kanske räcker att köra 3D rendering på CPU med CB20.

Blender verkar öka allt mer i popularitet, så det ska man behålla men som sagt kanske testa andra CPU-krävande moment i. Finns ju färdiga benchmarks att hämta hem. Kanske göra lite tweaks inför hösten/vinters lansering av Zen2 och Rocket Lake S.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Åh, vilken beslutsångest. Ska man gå på 3900X nu eller ska man invänta Vermeer? Eller kanske Intel 10900K? Jag har egentligen inget större behov av en sådan värsting till CPU, men det är ju skönt att ha lite "marginal" och den där j*dra vill-ha-känslan har infunnit sig. Eller ska man vänta några månader och kanske spara lite pengar?

Fasen, det här med teknik är hopplöst när det släppts nytt hela tiden. Helt kluven!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Exakt! Man kommer i praktiken fram till att det är helt jämnt skägg, det över nästan 200 tester i det fall du kikar på. Tittar man på deltester inser man att det ofta är rätt liten skillnad, men finns också fall där det tippar över en del åt ena eller andra hållet. Går alltså inte att säga: Ryzen är bättre utanför spel.

Jag gillar Phoronix, han gör en lysande jobb givet att det i stort sätt är en enmansshow. Tyvärr är inte heller deras tester fläckfria, är ju nästan en omöjlighet. Invändningen man absolut kan ha mot Phoronix är att de testar kanske lite väl mycket HPC-laster och kanske framförallt testar de dessa utan att använda Intels MKL på Intel-systemen.

Motiveringen är rimligen: man vill köra samma programvara på alla system, MKL är lite hit-and-miss på Ryzen, ibland är det riktigt bra, ibland presterar det långt sämre än OpenBLAS (som är det Phoronix typiskt använder). Kanske låter vettigt fram till att man inser att MKL är världens mest använda bibliotek för många flyttalsintensiva områden och det är förinstallerat i flera fall. Enda anledningen att jag har någon koll på detta är då jag råkar använda saker just inom den smala nischen. Använder NumPy samt R, framförallt NumPy presterar märkbart bättre på Intel med MKL medan jag manuellt bytt till OpenBLAS ttill min 3900X p.g.a. dålig prestanda med MKL.

Inte ens perf/W är så enkelt som det verkar, detta då Ryzen 3000 drar förvånansvärt mycket ström i fall som använder få kärnor. Tänk 80:20 regeln, i praktiken är det ett långt vanligare fall än att alla kärnor är lastade till 100 % (där vinner inte 10900K några perf/W priser!).

Nu har i.o.f.s. Intel pushat just 10900K lite väl även i enkelkärnetesterna, men där har den ändå bättre perf/W än 3900X/XT

TL;DR att göra relevanta generella jämförelse mellan CPUer är idag nästan hopplöst. Enda som i praktiken fungerar är att hitta tester som är specifika för de fall man bryr sig om.

Ett tips till SweC här är ju att Blender faktiskt har andra delar som är ordentligt CPU-krävande och som inte kan avlastas av GPU (inte än i alla fall, kan dock ändras i framtiden). T.ex. finns ju olika former av fysiksimuleringar, rök, eld, vätskor, kollision av många små kroppar, etc. Tycker inte man helt ska skippa CB, men kanske räcker att köra 3D rendering på CPU med CB20.

Blender verkar öka allt mer i popularitet, så det ska man behålla men som sagt kanske testa andra CPU-krävande moment i. Finns ju färdiga benchmarks att hämta hem. Kanske göra lite tweaks inför hösten/vinters lansering av Zen2 och Rocket Lake S.

Jag skulle vilja se ett större fokus på idle, alltså effekt vid vila. Kanske också en undersökning på hur många timmar med full belastning på en eller få kärnor man har på en cpu under en normal dag. Kan iofs bli svårt då en del har hibernation på och liknande. Vissa processorer har ett väldigt lågt effektförbruk under belastning, men också ett högt sådant vid vila, jämfört med konkurrenter dvs.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TL;DR att göra relevanta generella jämförelse mellan CPUer är idag nästan hopplöst. Enda som i praktiken fungerar är att hitta tester som är specifika för de fall man bryr sig om.

Exakt. Jag väger samman alla speltester medan någon annan väger samman alla kompressionstester etc.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

@Aka_The_Barf: Låter som att du är redo för Microsoft Flight Simulator.

Hoppas på 60 fps i 1080p medium iallafall 😉

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag skulle vilja se ett större fokus på idle, alltså effekt vid vila. Kanske också en undersökning på hur många timmar med full belastning på en eller få kärnor man har på en cpu under en normal dag. Kan iofs bli svårt då en del har hibernation på och liknande. Vissa processorer har ett väldigt lågt effektförbruk under belastning, men också ett högt sådant vid vila, jämfört med konkurrenter dvs.

Jag skulle vilja se en jämförelse hur stor tid systemet är i idle eller avstängt normaliserat på årsbasis. Är det någon skillnad mellan AMD-användare och Intel-användare i det avseendet?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

10900K är just nu världens snabbaste CPU i lite fler saker än spel. SweClockers m.fl. borde kanske omvärdera sin fördelning av icke-spel-fall man testar, nuvarande fördelen där ~40 % utgörs av någon form av 3D-rendering (en nisch och en nisch där all-core CPU prestanda blir allt mindre relevant p.g.a. GPGPU) kanske inte är helt optimalt.

Hur förklarar man annars att 10900K i genomsnitt är snabbare än 3900X hos TechPowerUp och Phoronix, en av de få där man faktiskt har en rejäl bredd på sina icke-spel tester (Phoronix testade >380 fall, inget är spel). I Phoronix-testet har man gjort del-resultat, 3D-rendering på CPU är ett relativt avvikande värde sett till helheten (vilket borde förvåna få, det är just de fall som avviker på detta sätt som utförs betydligt mer effektivt på GPU).

TechPowerUp och Phoronix genomsnittliga resultat för icke-spel-tester

Tittar man på 80:20 regeln borde majoriteten (80-delen) enbart bry sig om enkeltrådprestanda då än i dag går det även applicera den regeln på den programvara vi kör: majoriteten av allt skalar fortfarande inte förbi ens en handfull kärnor.

Ryzen 3000 var inte så bra för att man klämde till med 16 kärnor i en konsumentprodukt (en produkt som samtidigt höjde pristaket för "konsumentprodukt" från ~$500 till ~$750), Ryzen 3000 var bra för att man för första gången sedan Athlon åter är i nivå (typ <20 %) ifrån Intel i prestanda per kärna.

AMD behöver fin IPC-ökning i Zen3 givet vad vi sett från Sunny Cove, där klarade sig AMD på att kretsen inte kunde klockas på något vettigt sätt. Mycket tyder på att Rocket Lake S kommer nå i alla fall 5,0 GHz och allt pekar på att det är Sunny Cove på 14 nm (18-20 % högre IPC än Skylake).

På serversidan ser man indikation på att AMD är fullt medveten om hur viktig prestanda per kärna är. För Zen3 kommer man därför långt mer satsa på 32 kärnor och färre i form av att skruva upp absolut prestanda per kärna. Modellerna med fler kärnor kommer optimeras primärt för perf/W då väldigt få utanför HPC har någon nytta av de modellerna idag, för HPC är perf/W det kritiska då man är kapabel att skala till tusentals kärnor.

Får se om man gör något liknande för konsumenter. Tyvärr lär man ta sig både en och två funderare, en 10 kärnig Zen3 krets som har högre frekvens i praktiken än en 12 kärnig Zen3 kommer göra den senare irrelevant för i princip hela kundbasen.

AMD vet om detta, Intel vet om detta. Är därför man anstränger sig så hårt att toppmodellen även ska vara den med högst maximal turbo. Om så inte är fallet blir toppmodellen poänglös för nästan alla, även om man ignorerar prislappen.

80:20 regeln på SweClockers: 80 % lär inte göra något annat på sin dator än just spelande där dagens desktop CPUer gör något relevant skillnad.

Övriga 20 % lär inse att genomsnittlig värde i ett CPU-test inte är speciellt relevant för dem, Phoronix-testet är väldigt illustrativt på just detta: vill man ha en byggserver, håller på med simuleringar på molekylnivå eller kör retro 3D-rendering på CPU är Ryzen 3000 toppvalet, jobbar man med linjäralgebra/AI, spelar eller fnular i Python är Comet Lake toppvalet (för just linjäralgebra/AI bör man fundera på en CPU med AVX512 + fet Nvidia GPU).

Japp. Mitt inlägg var mer en reflektion över att folk dömer hela utbudet efter halo-produkten, och det är ingen bra utgångspunkt, så om AMD kan lansera något som faktiskt "trycker till" Intel i spel, eller vad man nu anser relevant för sitt use case, så kanske det får folk att börja tänka mer utefter egna behov och titta på mer parametrar än att "Företaget har en produkt som är bäst på X, så det betyder att ALLA deras produkter är bäst på X", som de flesta verkat resonera innan.

Alltså jag vill ha ett marknadsläge där varken AMD eller Intel kan förlita sig på vad som är "intränat" hos folk utan att de måste slåss om kundernas gunst med bra produkter, istället för historik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.