AMD rapporteras möta RTX 3000-serien med 16 GB grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gruarn:

...När sänkte nVidia priset på prestanda senast? Titta på 3070. De har höjt teoretisk beräkningskraft med upp till x2 men sänkt priset med 20%. För att möta vilken konkurrent? Samma med 3080, medan prissättningen på 3090 verkar vara mer i linje med förväntningar.

nVidia har alltid höjt sina priser ordentligt om de har kunnat och i förhållande till de kort AMD har ute (plus nVidia-skatten), men vilken är måltavlan med denna prissättning?

Fast det är väl bara turings extremt usla prissättning som gör att priset, och pris/prestanda ser så bra ut?
980 var väl runt 35% snabbare än 780, och 1080 65% snabbare än 980, 2080 är väl runt 30% snabbare än 1080 och ryktet säger väl att 3080 är runt 70% snabbare än 2080. Så ser man över två generatoner med en nodkrympning så är det väl inget märkvärdigt? Man offrade prestanda/kr när man la massa kisel på RTX utan en ordentlig nodkrympning, att priset gick upp när man hade ett 60-kort med en GPU större än tidigare 80-kort (t ex 1080) var självklart. Sen kommer iof tillägget av all RTX-prestanda göra denna generation riktigt bra, men om vi kollar på pris/prestanda i traditionell prestanda alltså.

Att dömma utifrån responsen på lanseringen så har nvidia gjort helt rätt även om AMD inte ens skulle haft några kort att komma med. Inte nog att nvidia kommer kränga ordentligt med kort, dom kommer kunna etablera alla deras investeringar i RTX när folk springar till butikerna för dessa "gåvor" från nvidia. Damage controllern är ju av turing, något dom av allt att dömma, har lyckats enormt bra med. Hade inte förvånat mig om detta blir nvidias mest lönsamma generation någonsin.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/8001?key=ba5c4d25...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11130?key=42b1e6d...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15067?key=704f64d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Radeon VII Kom aldrig så högt. Snarare som ett 5700xt eller 1080ti

Alltså 2080 som var motsvarande xx80 kort på den generationen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mr[M]:

varför ska de se spelkonsoler som ett hot? de som köper spelkonsoler köper spelkonsoler?

Gamers spenderar pengar på gaminghårdvara. Diskreta grafikkort och spelkonsoller konkurrerar delvis om samma marknad, särskilt när rykten gjort gällande att grafikprestandan i uppkommande spelkonsoller från Microsoft och Sony kommer vara i klass med ett RTX 2080 Ti. I det läget så funkar det inte att ha diskreta grafikkort som kostar mer än en hel en spelkonsoll med samma grafikprestanda.

Så på det sättet är spelkonsollers prestanda ett hot. Vill man ha ytterligare bevis på det så är det bara att titta på att Nvidia även lanserade stöd för DirectStorage i samma prestentation, något som är tänkt att delvis ge en PC liknande I/O-bandbredd i spelscenarion som en spelkonsoll.

En annan grej är att RTX 2000-seriens främsta konkurrent inte har varit AMD, utan snarare GTX 1000-serien. Många som valt att inte uppgradera från fungerande Pascal-kort eftersom de fortfarande är "good enough", medan RTX inte tillfört särskilt mycket i form av pris/prestanda. Det enda nya har varit raytracing och DLSS, och det har utvecklare varit skeptiska till att implementera. Det har också gjort att Turing inte sålt superbra, folk känner sig inte lockade att uppgradera. Det är nog lite därför Nvidia ryckt upp sin pris/prestanda denna generation. Vill de fortsätta trycka på Raytracing så måste det finnas många spel som klarar av detta på ett vettigt sätt, och det kräver också att spelarna faktiskt väljer att köpa grafikkort med RT-stöd, vilket i sin tur kräver att spel finns, etc.

Poängen är att det behöver inte vara så att RTX 3000-serien är så bra pris/prestanda-mässigt som den är idag p.g.a. konkurrens från AMD:s kommande diskreta grafikkort, utan det kan lika gärna vara konkurrens från framtida spelkonsoller (vilket indirekt är AMD-grafik) och/eller de egna tidigare Pascal-grafikkorten.

Med det sagt så hoppas jag så klart att AMD:s kommande grafikkort är riktigt bra!

Permalänk
Medlem

Ju mera konkurrenskraft dom får ju bättre, att Nvidia är själva på toppen slutar priser som 2080 TI hade.

Jag väntar till efter alla releaser och hype innan jag köper något alls.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Gamers spenderar pengar på gaminghårdvara. Diskreta grafikkort och spelkonsoller konkurrerar delvis om samma marknad, särskilt när rykten gjort gällande att grafikprestandan i uppkommande spelkonsoller från Microsoft och Sony kommer vara i klass med ett RTX 2080 Ti. I det läget så funkar det inte att ha diskreta grafikkort som kostar mer än en hel en spelkonsoll med samma grafikprestanda.

Så på det sättet är spelkonsollers prestanda ett hot.

En annan grej är att RTX 2000-seriens främsta konkurrent inte har varit AMD, utan snarare GTX 1000-serien. Många som valt att inte uppgradera från fungerande Pascal-kort eftersom de fortfarande är "good enough", medan RTX inte tillfört särskilt mycket i form av pris/prestanda. Det har också gjort att Turing inte sålt superbra, folk känner sig inte lockade att uppgradera. Det är nog lite därför Nvidia ryckt upp sin pris/prestanda denna generation.

Poängen är att det behöver inte vara så att RTX 3000-serien är så bra pris/prestanda-mässigt som den är idag p.g.a. AMD, utan det kan lika gärna vara konkurrens från framtida spelkonsoller (vilket indirekt är AMD-grafik) och/eller de egna tidigare Pascal-grafikkorten.

Anektotiskt, men personligen så satt jag faktiskt och fundera på om jag skulle skita i att upgradera datorn denna generation när de nya konsolerna avtäcktes. Och då har jag haft speldatorer sen 90-talet... En tanke som faktist svalnade efter denna lansering.

Sen håller jag helt med, tror helt klart man tappar potentiella spel-pc köpare om en låda för 5k trycker ut en likvärdig spelupplevelse som en dator för 20k. Jag fick iaf känslan att det var åt andra hållet i slutet av ps3 generationen när PC kunde leverera en ordentligt mycket bättre grafisk upplevelse. Sen finns det såklart dom som aldrig skulle kunna tänka sig en PC, eller en konsol, men det finns absolut konsumenter där emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Sen håller jag helt med, tror helt klart man tappar potentiella spel-pc köpare om en låda för 5k trycker ut en likvärdig spelupplevelse som en dator för 20k.

Det finns alltid de som kommer att nöja sig med mindre, men jag tror knappast att PC-gaming är hotad av konsolerna. Det fanns ju förståsigpåare som sa detta redan för 20 år sedan, men ingen av dem fick rätt. Det är snarare så att folk har flera olika enheter för olika typer av upplevelser.

Att jazza runt semi-passiv i någon lagom seg storytelling framför TVn känns som konsolernas grej, samt sällskapsspel av olika slag. I många andra scenarion är en handkontroll alldeles för oprecis och begränsad i förhållande till tangentbord & mus, och sen har vi den inlåsning som behövs eftersom hårdvaran säljs med förlust så att de kan sälja spelen och tjäna pengarna... inget som skulle funka att implementera på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns alltid de som kommer att nöja sig med mindre, men jag tror knappast att PC-gaming är hotad av konsolerna. Det fanns ju förståsigpåare som sa detta redan för 20 år sedan, men ingen av dem fick rätt. Det är snarare så att folk har flera olika enheter för olika typer av upplevelser.

Att jazza runt semi-passiv i någon lagom seg storytelling framför TVn känns som konsolernas grej, samt sällskapsspel av olika slag. I många andra scenarion är en handkontroll alldeles för oprecis och begränsad i förhållande till tangentbord & mus, och sen har vi den inlåsning som behövs eftersom hårdvaran säljs med förlust så att de kan sälja spelen och tjäna pengarna... inget som skulle funka att implementera på PC.

Det handlar inte om att PC kommer dö, det handlar om att få dig att köpa ett kort denna generation också och vänta några månader till med ditt konsol-köp

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns alltid de som kommer att nöja sig med mindre, men jag tror knappast att PC-gaming är hotad av konsolerna. Det fanns ju förståsigpåare som sa detta redan för 20 år sedan, men ingen av dem fick rätt. Det är snarare så att folk har flera olika enheter för olika typer av upplevelser.

Att jazza runt semi-passiv i någon lagom seg storytelling framför TVn känns som konsolernas grej, samt sällskapsspel av olika slag. I många andra scenarion är en handkontroll alldeles för oprecis och begränsad i förhållande till tangentbord & mus, och sen har vi den inlåsning som behövs eftersom hårdvaran säljs med förlust så att de kan sälja spelen och tjäna pengarna... inget som skulle funka att implementera på PC.

Javisst. I vårt hushåll (två vuxna personer med spelintresse) har vi två speldatorer (tre om vi räknar med en laptop med RTX 2060-kort i) och en PS4. PS4:an används i princip bara för spel som är konsollexklusiva. Och precis som du säger så finns det spel som passar bättre eller sämre på konsoll jämfört med PC.

Men det är nog en ganska liten andel av marknaden ändå som ser ut på det sättet, de flesta har det ena eller det andra. Det finns t.ex. ändå jättemånga som spelar FPS-spel på spelkonsoll. De hittar du ju så klart inte särskilt många av här på Sweclockers forum som är ett forum för datorentusiaster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det handlar inte om att PC kommer dö, det handlar om att få dig att köpa ett kort denna generation också

Som sagt, förstår inte formuleringen eftersom det är två olika typer av upplevelser som erbjuds på respektive plattform.

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Känns som att Big Navi knappt kommer nå upp till 2080Ti prestanda. Och AMD kan inte sänka priser mer pga lönsamhet nu när Nvidia släpper över 2080Ti prestanda för $499 .

@Defender senaste vart ifrån? Gissningar av AMD fanboys på AMD fanboy subreddits javisst.

Tror inte att Lisa så självsäkert, pratat om Big Navi. Och sagt att det är ett HALO kort, som kommer göra 4k till mainstream. Om det knappt når befintliga 2080ti. Lisa visste ju dessutom, att Nvidia hade något nytt på g.

Ett tankeexperiment: Ta nuvarande 5700xt plus 50% utlovad prestanda/watt ökning. Då får du vid 220 w, mer än 2080ti (3070). Lägg på beräkningsenheter, upp till 300-350w så bör du ha prestandan? 3080-3090?

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk
Avstängd

Hade vilja se AMD minne när Nvidia visa upp sitt monsterkort, AMD måste ha skriket högt fan inte nu igen vi kommer alltid efter.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, förstår inte formuleringen eftersom det är två olika typer av upplevelser som erbjuds på respektive plattform.

PC och konsoll har ett ganska stort överlapp i vilken typ av upplevelse du kan få. Många spel på PC finns även på konsoll och tvärtom. Sedan finns det ju spel som endast finns på konsoll, och saker du bara kan göra på en PC, i slutändan kan någon som äger en spelkonsoll och en gammal PC med gammalt grafikkort eller integrerad grafik få ungefär samma upplevelser som någon som äger en ny PC med uppdaterat grafikkort och ingen spelkonsoll.

Sen är ju inte spelkonsoll och PC samma sak, så klart, de är olika på många sätt, men att säga att de inte konkurrerar med varandra är att ta i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, förstår inte formuleringen eftersom det är två olika typer av upplevelser som erbjuds på respektive plattform.

Istället för att köpa en konsol och vänta till 4000-serien så vill de att du köper 3000-serien nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallandes:

Tror inte att Lisa så självsäkert, pratat om Big Navi. Och sagt att det är ett HALO kort, som kommer göra 4k till mainstream. Om det knappt når befintliga 2080ti. Lisa visste ju, att Nvidia hade något på g.

Ett tankeexperiment: Ta nuvarande 5700xt plus 50% utlovad prestanda/watt. Då får du vid 220 w, mer än 2080ti (3070). Lägg på beräkningsenheter, upp till 300-350w så bör du ha prestandan? 3080-3090?

Har sett den logiken svängas runt lite här och var. Baserat på erfarenheter med Vega 64 så tror jag på ett stabilt 300w+ AMD-kort när jag ser det
Om de får 50% bättre p/w så är det ju stort, men undrar om folk inte fokuserar lite för mycket på det kända okända här. Nvidia drog något riktigt oväntat ur hatten efter månader av diskussioner runt p/w, die size osv. Ryktena som antyder 80/72 CU's för Big Navi kan helt enkelt vara fel också. Det faktum att vad som verkade vara pålitliga leakers hade så fel om Ampere undrar om inte både AMD och Nvidia har gått all in på misinformation för denna generationen. Blir väl komplicerad level-k teori om man börjar tänka så, försökte skriva upp potentiella scenarion men är bara för mycket okänt. Spännande tider!

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, förstår inte formuleringen eftersom det är två olika typer av upplevelser som erbjuds på respektive plattform.

Förhoppningsvis två olika upplevelser, ibland får man ju bara en usel konvertering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det finns alltid de som kommer att nöja sig med mindre, men jag tror knappast att PC-gaming är hotad av konsolerna. Det fanns ju förståsigpåare som sa detta redan för 20 år sedan, men ingen av dem fick rätt. Det är snarare så att folk har flera olika enheter för olika typer av upplevelser.

Att jazza runt semi-passiv i någon lagom seg storytelling framför TVn känns som konsolernas grej, samt sällskapsspel av olika slag. I många andra scenarion är en handkontroll alldeles för oprecis och begränsad i förhållande till tangentbord & mus, och sen har vi den inlåsning som behövs eftersom hårdvaran säljs med förlust så att de kan sälja spelen och tjäna pengarna... inget som skulle funka att implementera på PC.

En gång var genren äventyrsspel rätt så populär. Sen dog de ut i stort sett totalt.

Förvänta dig inte att spel som använder mus och tangentbord alltid kommer att vara populära. Låt säga att det sker en ordentlig revolution när det gäller VR, vad skall man då ha mus och tangentbord till? Eller för den delen en PC.

Inte då sagt att det då inte kommer att tillverkas spel som använder sig av mus och tangentbord, men lika populära kommer de då inte vara.

Och gällande inlåsning så verkar det vara en större del som bara kan tänka sig att köpa spel för PC från Steam, de låser glatt in sig själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Radeon VII Kom aldrig så högt. Snarare som ett 5700xt eller 1080ti

Med 3080 menar jag föregångaren 2080 som den var som rival närmast.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Har sett den logiken svängas runt lite här och var. Baserat på erfarenheter med Vega 64 så tror jag på ett stabilt 300w+ AMD-kort när jag ser det
Om de får 50% bättre p/w så är det ju stort, men undrar om folk inte fokuserar lite för mycket på det kända okända här. Nvidia drog något riktigt oväntat ur hatten efter månader av diskussioner runt p/w, die size osv. Ryktena som antyder 80/72 CU's för Big Navi kan helt enkelt vara fel också. Det faktum att vad som verkade vara pålitliga leakers hade så fel om Ampere undrar om inte både AMD och Nvidia har gått all in på misinformation för denna generationen. Blir väl komplicerad level-k teori om man börjar tänka så, försökte skriva upp potentiella scenarion men är bara för mycket okänt. Spännande tider!

Tragglade mig igenom denna wot, och det är jag glad över Ja så kan det vara, men som du skriver. Spännande tider

Visa signatur

9900k på vatten

Permalänk

Min spekularation är att det spelar ingen roll vad AMD lanserar. Folk köper ändå Nvidia. Jag tror ej det handlar om att AMD ej kan lansera ett bra kort. Varför lägga så mycket tid och pengar när folk ändå vill bara ha det andra. Låt AMD satsa på sin Ryzen processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Förhoppningsvis två olika upplevelser, ibland får man ju bara en usel konvertering.

Den epoken tror jag åtminstone vi närmar oss slutet på tack vare de teknologiska framstegen hos sentida konsoler.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som sagt, förstår inte formuleringen eftersom det är två olika typer av upplevelser som erbjuds på respektive plattform.

Här finns det lite olika betraktningsvinklar. Det ena är inte mer rätt än det andra.

För en del är det här en identitetsfråga vilken plattform man väljer. Uttrycket "console peasants" kommer från precis det här ;).
För några handlar det kanske mer om hårdvaran än själva spelandet. Så är det för mig nu för tiden tror jag.
För andra handlar det inte så mycket om hårdvaran eller maximering av FPS.
Jag förstår att det är svårt att se hur man kan jämföra konsolspelande med PCspel på det här sättet när man är inbiten PCspelare som är taggad på maxprestanda and all that.
Men jag har flera vänner som inte ser på det så riktigt. De spelar för nöjes skull lite ibland och hårdvaran är av sekundärt intresse. Alltså även om det innebär byte mellan mus/tangentbord och handkontroll.

Ditt sätt att se på saken är på intet sätt fel. Jag förstår dig. Också. Senaste konsolen jag själv köpte var en PS2 hehe.
Poängen är väl att det helt enkelt finns olika förhållningssätt till spelplattformarna.

En del är främst priskänsliga. Andra väljer plattform efter inputmetod, eller spelutbud eller prestandakrav. Det finns ett brett spektrum där helt enkelt ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

AMD skickade precis mail om att de släpper ett RX5600XT..

"Now with 14 Gbps of memory speed out of the box, with up to 10% more gaming performance."

Ingen RTX3000-killer än

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Men strömmen då? Vad blir d för strömkrav på Navi? Kommer vi kunna länka ihop 2 kort o få en 3090 eller vaf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Här finns det lite olika betraktningsvinklar. Det ena är inte mer rätt än det andra.

För en del är det här en identitetsfråga vilken plattform man väljer. Uttrycket "console peasants" kommer från precis det här ;).
För några handlar det kanske mer om hårdvaran än själva spelandet. Så är det för mig nu för tiden tror jag.

Jag har varit sådan i ungefär 25 år på PC sidan. Uppgraderat för att jag tyckt det varit kul att vara på/nära teknologigränsen. Men sedan några år tillbaka har det också stått klart att det inte ger särskilt mycket reell funktion för mig, samtidigt som det har dragit iväg både i kostnad och strömförbrukning. Så det är varken särskilt kul eller meningsfullt numera, bara ett elände att kyla tyst.
Så den tiden känns som att den är på väg att vara över.

Citat:

En del är främst priskänsliga. Andra väljer plattform efter inputmetod, eller spelutbud eller prestandakrav. Det finns ett brett spektrum där helt enkelt ;).

Quoted for Truth!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD skickade precis mail om att de släpper ett RX5600XT..

"Now with 14 Gbps of memory speed out of the box, with up to 10% more gaming performance."

Ingen RTX3000-killer än

5600 XT har ju varit släppt hur länge som helst nu.
https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...
Är det en upphottad version alltså?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Jag väljer att tolka det som att AMD kommer göra ett gigantiskt hopp i prestanda och kunna konkurrera med Nvidia i toppsegmentet.
Hype är alltid kul, oavsett hur osannolikt det är att det är sant.

Hype!

Fast det är ju det som får produkter att anses som misslyckade och det är väl sällan bra. Manage expectations som det heter på engelska.

Permalänk
Medlem

Ett par grejer kan man lära sig av vad AMD har gjort historiskt:

1) Detta är AMDs toppkort. De gör inte toppkort varje generation, men när de gör det, så har de aldrig 256-bitars buss. Den är 384 bitar (Tahiti), 512 bitar (Hawaii) eller HBM (Fiji, Vega).
2) Toppkortet, när det finns, brukar vara dubbelt så stort som förra generationens mellanklassare räknat i antal CU - Vega mot Polaris 10, Fiji mot Tonga, Hawaii mot Pitcairn var alla väldigt nära en exakt dubbling. Det går t.o.m att titta längre tillbaka och jämföra Tahiti mot Barts (Barts hade motsvarande 14 CU) och Cypress mot RV770 och se samma trend. Nu snackar vi 10 år gamla kort här. Att gissa på 80 CU är således ganska säkert.
3) Om NVidia håller priserna nere, så är det för att de vet något. De hade inte kört ett 628mm2-chip med nya dyra minnen för $700 om de inte anade att AMD har något på gång i det området. Betyder inte att de slår det, men de kan hamna 5% bakom.
4) På samma sätt, 3090 hade inte kostat som det gör om det finns någon som helst chans att AMD slår det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

5600 XT har ju varit släppt hur länge som helst nu.
https://www.sweclockers.com/test/28925-sapphire-radeon-rx-560...
Är det en upphottad version alltså?

Ja den har ju varit ute ett tag. Det är bara att minnet har blivit snabbare antar jag? Det finns en länk till en massa kort som har de nya 14GBPS minnen i mailet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Ett par grejer kan man lära sig av vad AMD har gjort historiskt:

1) Detta är AMDs toppkort. De gör inte toppkort varje generation, men när de gör det, så har de aldrig 256-bitars buss. Den är 384 bitar (Tahiti), 512 bitar (Hawaii) eller HBM (Fiji, Vega).
2) Toppkortet, när det finns, brukar vara dubbelt så stort som förra generationens mellanklassare räknat i antal CU - Vega mot Polaris 10, Fiji mot Tonga, Hawaii mot Pitcairn var alla väldigt nära en exakt dubbling. Det går t.o.m att titta längre tillbaka och jämföra Tahiti mot Barts (Barts hade motsvarande 14 CU) och Cypress mot RV770 och se samma trend. Nu snackar vi 10 år gamla kort här. Att gissa på 80 CU är således ganska säkert.
3) Om NVidia håller priserna nere, så är det för att de vet något. De hade inte kört ett 628mm2-chip med nya dyra minnen för $700 om de inte anade att AMD har något på gång i det området. Betyder inte att de slår det, men de kan hamna 5% bakom.
4) På samma sätt, 3090 hade inte kostat som det gör om det finns någon som helst chans att AMD slår det.

Precis. Och vi vet ju en del spec om rdna2 pga konsolerna redan. Så ett kort med kring 80 CU och som det verkar 16GB ser ju ut att vara ganska säkert att det kommer. Vilket borde kunna lägga sig mellan 3070-3080 i prestanda.

Sen hoppas jag på att dom har ett till kort över det, men det är nog lite önskedröm. Som kanske har 100-120 CU och 20GB +

Men 3070-3080 prestanda för $549 låter ändå lovande och tillräckligt. Läst lite rykten om bra energieffektivitet som jag hoppas stämmer.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Har sett den logiken svängas runt lite här och var. Baserat på erfarenheter med Vega 64 så tror jag på ett stabilt 300w+ AMD-kort när jag ser det
Om de får 50% bättre p/w så är det ju stort, men undrar om folk inte fokuserar lite för mycket på det kända okända här. Nvidia drog något riktigt oväntat ur hatten efter månader av diskussioner runt p/w, die size osv. Ryktena som antyder 80/72 CU's för Big Navi kan helt enkelt vara fel också. Det faktum att vad som verkade vara pålitliga leakers hade så fel om Ampere undrar om inte både AMD och Nvidia har gått all in på misinformation för denna generationen. Blir väl komplicerad level-k teori om man börjar tänka så, försökte skriva upp potentiella scenarion men är bara för mycket okänt. Spännande tider!

De har ju redan visat 50% bättre p/w med PS5 (högre klock och lägre effekt)