Permalänk

Skärm med 1440p, 144hz, 27" och IPS

Hej!

Eftersom jag tänkte uppgradera mitt trötta 970 till ett 3070 när de släpps känns det också rimligt att uppgradera min 1080p skärm.

Problemet är bara att det finns så sjukt många att välja mellan, och om random trådar på reddit ska vara att lita på så verkar det ju som att pris != kvalitet i detta skiktet.

Jag vill alltså som titeln hintar om ha en skärm med:

  • 1440p

  • 144hz (minst)

  • 27 tum

  • IPS panel

Kommer att använda skärmen främst till gaming och programmering, men även lite grafisk formgivning och tänker då att en IPS panel kan vara bra att ha.

Min budget ligger på ~5000 SEK.

Jag var otroligt nära på att köpa Asus VG27AQL1A utan att göra någon närmre efterforskning, men efter lite snabb googling verkar folk generellt rekommendera LG 27GL83A istället.

Hittade också ViewSonic VX2758-2KP-MHD som ska vara i samma liga.

Har ni själva provat någon av skärmarna och har några tankar? Tips på någon annan skärm?

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@policeinhelicopter: Majoriteten skärmar med den här specen – förmodligen alla även om jag inte tror någon testat dem alla – på 27 tum, 144+ Hz, IPS och 2560x1440-panel är trygga köp. Det är MO för den här kategorin skärmar. De bygger högst troligt på ett fåtal OEM/ODM-konstruktioner som skräddarsys efter önskemål om extrafinesser likt möjligheten till 165 Hz, HDR, extra mjukvara etc. Sedan gör varje tillverkare sin produkt av det hela med eget plastchassi, RGB-belysning, egen formgivning på menyer, olika stativ etc.

Men i grunden känner man igen beteenden, menyalternativ och hur skärmarna fungerar. Menyerna heter kallas olika saker hos olika tillverkare. Men placeringen i menyn är på ungefär samma plats och har samma effekt på bilden. Kontakterna på baksidan är placerade på sådant sätt att det är samma typ av bakplan i apparaterna.

Sedan blir de uppmärksammade på lite olika sätt. LG har stora muskler för marknadsföring. Viewsonic har kört sin modell på lågt pris vilket lockar en annan typ av köpare. De flesta verkar nöjda med just sitt köp.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@policeinhelicopter: Majoriteten skärmar med den här specen – förmodligen alla även om jag inte tror någon testat dem alla – på 27 tum, 144+ Hz, IPS och 2560x1440-panel är trygga köp. Det är MO för den här kategorin skärmar. De bygger högst troligt på ett fåtal OEM/ODM-konstruktioner som skräddarsys efter önskemål om extrafinesser likt möjligheten till 165 Hz, HDR, extra mjukvara etc. Sedan gör varje tillverkare sin produkt av det hela med eget plastchassi, RGB-belysning, egen formgivning på menyer, olika stativ etc.

Men i grunden känner man igen beteenden, menyalternativ och hur skärmarna fungerar. Menyerna heter kallas olika saker hos olika tillverkare. Men placeringen i menyn är på ungefär samma plats och har samma effekt på bilden. Kontakterna på baksidan är placerade på sådant sätt att det är samma typ av bakplan i apparaterna.

Sedan blir de uppmärksammade på lite olika sätt. LG har stora muskler för marknadsföring. Viewsonic har kört sin modell på lågt pris vilket lockar en annan typ av köpare. De flesta verkar nöjda med just sitt köp.

Tack för svaret, det var väldigt rogivande inför köpet! Realistiskt sett så tror jag att jag kommer vela i nån vecka till, slå till och sen vara nöjd precis som du säger. Just nu lutar det nog mest mot en LG 27GL850-B eller en LG 27GL83A. Läste en del om att folk tyvärr hade haft lite sisådär upplevelse av Asus-skärmen vid lägre fps... Hursomhelst, tack igen för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av policeinhelicopter:

Tack för svaret, det var väldigt rogivande inför köpet! Realistiskt sett så tror jag att jag kommer vela i nån vecka till, slå till och sen vara nöjd precis som du säger. Just nu lutar det nog mest mot en LG 27GL850-B eller en LG 27GL83A. Läste en del om att folk tyvärr hade haft lite sisådär upplevelse av Asus-skärmen vid lägre fps... Hursomhelst, tack igen för hjälpen!

Köpte nyss en LG 27GL83A strålande nöjd med denne.
LG 27GL850-B ska tydligen ha lite annorlunda färg återgivning som inte passar för alla. Finns test av den på sweclockers.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Den här har LG-panelen plus Dells treåriga premiumgaranti för pixelfel, så det kommer en gubbe med en ny skärm inom 24 timmar vid en enda död pixel

https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s2721d...

Permalänk

Dog intresset helt för Lenovo Legion Y27q-20 skärmen?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Valde också LG 27GL83 över 850 efter att ha läst nån recension på prisjakt om att den var bättre. Det enda jag saknar är en inbyggd USB-hub, men det är inte hela världen. Färgerna är rätt så ”urvattnade”, men kanske korrekta. Vad vet jag 🤷🏻‍♂️ Är nöjd oavsett

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av King Grub:

Den här har LG-panelen plus Dells treåriga premiumgaranti för pixelfel, så det kommer en gubbe med en ny skärm inom 24 timmar vid en enda död pixel

https://www.dell.com/sv-se/shop/spelsk%C3%A4rm-dell-27-s2721d...

Skrivet av Mr Dirkschneider:

Dog intresset helt för Lenovo Legion Y27q-20 skärmen?

Det där var två skärmar jag helt hade missat faktiskt! Jag köpte precis en LG 27GL850-B, men om det skulle visa sig att jag måste lämna tillbaks den av någon anledning så är de där två definitivt kandidater för mitt nästa köp. Tack för tipsen!

Permalänk
Skrivet av cerb1980:

Köpte nyss en LG 27GL83A strålande nöjd med denne.
LG 27GL850-B ska tydligen ha lite annorlunda färg återgivning som inte passar för alla. Finns test av den på sweclockers.

Skrivet av Gorian:

Valde också LG 27GL83 över 850 efter att ha läst nån recension på prisjakt om att den var bättre. Det enda jag saknar är en inbyggd USB-hub, men det är inte hela världen. Färgerna är rätt så ”urvattnade”, men kanske korrekta. Vad vet jag 🤷🏻‍♂️ Är nöjd oavsett

Jo jag hade nog också valt LG 27GL83A om det inte var så att jag kunde få en LG 27GL850-B till samma pris... Så jag gick lite dumdristigt efter att dyrare skulle vara bättre - vi får se om det var ett bra beslut eller inte när skärmen väl kommer

Permalänk
Medlem
Skrivet av policeinhelicopter:

Jo jag hade nog också valt LG 27GL83A om det inte var så att jag kunde få en LG 27GL850-B till samma pris... Så jag gick lite dumdristigt efter att dyrare skulle vara bättre - vi får se om det var ett bra beslut eller inte när skärmen väl kommer

Du blir helt säkert nöjd

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem

Det finns ett alternativ till 850 om priset avskräcker. LG släppte en ny 850 i år som heter 27GN850 och är utan USB hub men med ett lägre pris. Dock valde återförsäljarna i Sverige att avstå från denna modell men den går att köpas på Amazon.de.

https://www.amazon.de/-/en/dp/B088BS1LMX/?coliid=I2H1827AWUNC...

Själv blev det en Asus Tuf Gaming VG27AQL1A för 4995 plus att man får 30 EUR avdrag som en kampanj.

Lycka till!