Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.8.3

Permalänk
Medlem

Radeon™ Software Adrenalin 2020 Edition 20.8.3

Finns att ladda ner här.

Support For

  • Project CARS 3™

  • Marvel’s Avengers™

  • Fortnite™

Using AMD’s latest driver Radeon™ Software Adrenalin 2020 edition 20.8.3, a Radeon™ RX 5700 XT GPU offers an average 12% better FPS performance in Fortnite™ (DX12) on the Epic setting, vs. the previous driver iteration, Radeon Software Adrenalin 2020 edition 20.8.1.RS-340

Added Vulkan® Support

  • VK_EXT_extended_dynamic_state

  • VK_EXT_private_data

  • VK_EXT_image_robustness

  • VK_GOOGLE_user_type

Fixed Issues

  • Mortal Shell™ may experience a game or application crash when opening the inventory window in game.

  • Enabling HDR on some Radeon FreeSync 2 displays, may intermittently cause the display refresh rate to be forced to the FreeSync ranges minimum refresh rate during gameplay.

  • Surviving Mars™ may experience an application crash or hang at launch on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • eFootball PES 2020™ may experience an application crash at launch on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • Radeon Overlay may not be available or may fail to invoke on Hybrid Graphics system configurations when playing Hyper Scape™.

  • Counter-Strike: Global Offensive™ may experience intermittent stutter when some applications are running in the background such as third party matchmaking clients or Discord™.

  • YouTube playback may become frozen with Microsoft® Edge player and Chrome™ when played on an extended display on some AMD Ryzen™ 7 3000 series and AMD Ryzen™ 4000 series APU system configurations.

Known Issues

  • Project CARS 3™ may experience mirror like corruption when using VR during game menus on GCN based Radeon graphics products.

  • Project CARS 3™ may experience performance issues when the Radeon Software performance metrics overlay is enabled.

  • Performance issues may be experienced when playing Horizon Zero Dawn™ on select Radeon Vega graphics.

  • With Radeon FreeSync enabled on Radeon RX 5000 series system configurations, task switching to another display or application may cause the display to flicker for a few moments.

  • Brightness flickering may be experienced on some VP9 video content playback through applications or web browsers on Radeon RX 5000 series graphics product system configurations.

  • Enhanced Sync may cause a black screen to occur when enabled on some games and system configurations. Any users who may be experiencing issues with Enhanced Sync enabled should disable it as a temporary workaround.

  • Performance Metrics Overlay and the Performance Tuning tab incorrectly report higher than expected idle clock speeds on Radeon RX 5700 series graphics products. Performance and power consumption are not impacted by this incorrect reporting.

  • With HDR enabled, Windows® desktop may experience flickering, and performing a task switch while in a game may cause colors to become washed out or over saturated.

  • Audio may experience instability when connected through an Audio Video Receiver via HDMI® on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • Modifying the HDMI Scaling slider may cause FPS to become locked to 30.

  • Some games may exhibit stutter intermittently during gameplay on Radeon RX 5000 series graphics products.

  • AMD will continue to monitor and investigate any new reports of black screen or system hang issues during extended periods of gameplay closely. Users are encouraged to use the new Bug Reporting Tool for any issues they may encounter.

Permalänk
Medlem

Även om det är bra att de släpper nya för att stödja nya spel, förbättra prestanda etc.
Så borde de fasiken ta minst ett steg tillbaka och se till att fixa buggar som har funnits med hur länge som helst

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Även om det är bra att de släpper nya för att stödja nya spel, förbättra prestanda etc.
Så borde de fasiken ta minst ett steg tillbaka och se till att fixa buggar som har funnits med hur länge som helst

Det är förmodligen inte svartvitt. Flera olika team som jobbar och alla kan inte fokusera på samma sak, det är inte rimligt. Personligen upplever jag 20.8.1 som väldigt stabil sett till att spel inte längre kraschar med mitt Radeon VII. Ändå har de inte nämnt något om att det skall vara åtgärdat.

Permalänk
Medlem

Varför måste kvidits släppa drivrutiner till varje spel? Är det för att lindarna inte följer api:erna?

Permalänk
Medlem

Efter stutter-versionen kom, så gick jag tillbaka till 2019.12
En sån miss i drivrutinen måste få högsta prio tillsammans med andra buggar, rätt imponerande att AMD har gjort mig rädd för drivrutinsuppdateringar!

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jan-banan:

Varför måste kvidits släppa drivrutiner till varje spel? Är det för att lindarna inte följer api:erna?

Det är PC i ett nötskal.

Varför envisades min inbyggda nätverksport att bara ge runt 11-15Mbit/s nedladdningshastighet tills jag petade ur batteriet ur moderkortet och satte i det igen? Inte den blekaste, men nu får jag de 500 jag ska ha.

Ungefär samma med spel också. API-specifikationerna från MS eller Kronos säger en sak (och är ibland felaktig), AMD, Intel och NV tolkar dem på sitt sätt när de programmerar sina drivrutiner vilket inte alltid blir 100% rätt (och tillsätter även buggar här och där och/eller får sin dokumentation fel osv), spelprogrammerare tolkar drivrutinens APIer på sitt sätt eller använder dem "kreativt" som kanske inte var avsett (och tillsätter även sina buggar osv.) Ibland finns hårdvarubuggar i GPUn som måste arbetas runt i drivrutinen vilket kan ge problem i vissa spel, ibland är drivrutinen inte välutvecklad när det gäller ny teknologi och avancerade spel som pressar gränserna stöter på patrull pga det osv osv.

Slutsumman blir ibland en jäkla gröt helt enkelt. ...Vilket är typiskt PC. Gröt är PCns livsblod, och så har det alltid varit! (Det är bäst att älska gröt förresten, vare sig man faktiskt gillar det eller inte. Ens liv blir så mycket lyckligare som gejmer-nörd om man kan komma tillfreds med gröten hela vägen in i sin själ... )

Sedan är ju nya spel även ett marknadsföringsargument. Ett par procent mer prestanda i det nya senaste kan hjälpa till att övertyga någon att köpa just det märkets grafikkort.

Permalänk
Avstängd

@fredrik831: Jag Sitter på 2.7.2 just nu. har varit okej. även om jag inte kan undervolta lika lågt längre som jag kunde på 2019 års drivare. Och Fläktjusteringen fungerar inte alltid heller. Det är synd att dem gjorde en så dålig kylare till Radeon 7( dock bättre än reference kylaren) , dem kunde ha sålt den med hälften Vram o en mer påkostad kylare för halva priset ish o gjort vinst i stället för förlust.

AMD borde outsourca deras kylare till sapphire o låta dem göra något bra till deras referens kort. Sapphires budget kylare är ofta inte långt ifrån dem mer påkostade.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@_Merc_: Jag åtgärdade min kylare genom att helt enkelt dra åt de fyra skruvarna på baksidan liteför att öka trycket mot GPU-kislet. Det sänkte temperaturen med ca 10*C.

Permalänk
Avstängd

@fredrik831: ungefär hur mycket? pratar vi 1/10 dels varv ?

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem