AMD avtäcker Zen 3 och Radeon RX 6000 i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Moderkort utan fläkt? Eller är de fortfarande en wrom wrom spinner på AMD moderkort?
I så fall no thank you.

B550 har ingen fläkt och har PCIe4

Permalänk
Medlem

Lite av en huvudkliare- som vanligt tror jag inte någonsin att AMD eller Nvidia är i det mörka om vad den andre gör, så undrar varför de skulle känna sig så bekväma att vänta med info om sina GPU's tills efter Nvidia's lansering?

1. Antingen vet de verkligen inte vad de håller på med, tvivlar dock.
2. De har anledning att tro att Nvidias lansering inte kommer blir så viktig som trott.
3. De känner sig väldigt säkra på sina GPU's.
4. De planerar kallt att slänga ut en massa väldigt skryt-optimerade benchmarks snarare än att ge "riktig" info typ som med Doom Eternal videon för att röra om i grytan.

Tåls att tänka på, jag har inte bråttom så kommer vänta either way.
Dock intressant att se vad Zen 3 bringar och om det kommer finnas en värdig uppgradering till innan de går till nästa sockel.

Och lite tröttsamt med Frank Azors tweet som teasar ett avslöjande om ett datum för ett avtäckande. Boring.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

That was fun.

”Jag hämtar energi från stora lanseringar” var väl det du sa här nyligen

Kanske inte gäller alla dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@medbor: Hoppas du har rätt

Något rykte nyligen sade 2080ti+15%, det skulle tyda på kassa frekvenser vilket inte är omöjligt. Kanske är därför de är så sena, de kanske har fått tillverka en fixad batch med kisel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Släpper dom inte nån info om Rdna2 innan 3080 släpps så är dom ju helt pantade.
Hade gärna kört på ett Rdna2 om jag vetat att det ligger i 3080 hastighet exempelvis men jag pallar ju inte vänta 1 månad för sen bli besviken och alla Nvidiakort är slutsålda.

Enligt påstått rykte från OEM så förväntas leverans av RDNA 2 kretsar denna månaden, om det stämmer så kan knappast kort finnas på hyllorna förrän närmare mitten av Oktober (gissningsvis).
Det skulle då vara ca: 2-veckor efter presentationen, så misstänker att det är orsaken.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av medbor:

”Jag hämtar energi från stora lanseringar” var väl det du sa här nyligen

Kanske inte gäller alla dock

Inte två dagar före julafton med obefintlig headsup.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B550 har ingen fläkt och har PCIe4

Om man inte vill ha mellanklass krets då.
Det finns väl typ 1-2 X moderkort utan fläkt som kostar en njure.

Eller de kommer inga nya moderkort till Zen3?
Hade hoppats de kunnat slopa fläkt på X moderkorten, det är inte år 2000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om man inte vill ha mellanklass krets då.
Det finns väl typ 1-2 X moderkort utan fläkt som kostar en njure.

Eller de kommer inga nya moderkort till Zen3?
Hade hoppats de kunnat slopa fläkt på X moderkorten, det är inte år 2000.

Mitt Meg Ace är knäpptyst i ett Define R6, men man kan ju inte låta bli att undra hur länge fläkten kommer hålla.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Tror jag väntar tills både 3080 och Zen 3-processorerna kommit.

8 tusen för 3080, 4 tusen för en Zen 3-CPU, 3,5 tusen för ett moderkort med wifi (orkar inte dra ethernet), sedan RAM, Windows 10, nätagg och allt det andra så kommer man in på 21-23 tusen totalt. Låter det korrekt?

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Om man inte vill ha mellanklass krets då.
Det finns väl typ 1-2 X moderkort utan fläkt som kostar en njure.

Eller de kommer inga nya moderkort till Zen3?
Hade hoppats de kunnat slopa fläkt på X moderkorten, det är inte år 2000.

Jag vet inte vad du saknar i den kretsen, men den är ju bättre än allt Intel har i alla fall, så att kalla den mellanklass känns lite konstigt...

Lär väl komma nya kort inför Zen3, kanske nytt chipset eller bättre kylare kommer då också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castanea:

Tror jag väntar tills både 3080 och Zen 3-processorerna kommit.

8 tusen för 3080, 4 tusen för en Zen 3-CPU, 3,5 tusen för ett moderkort med wifi (orkar inte dra ethernet), sedan RAM, Windows 10, nätagg och allt det andra så kommer man in på 21-23 tusen totalt. Låter det korrekt?

Finns nog moderkort billigare än 3500kr med wifi, annars finns ju bra kort att stoppa i för mellanskillnaden... men totalsumman stämmer nog hyfsat om du inte behöver ny skärm och alla andra tillbehör

Permalänk

Vet vi anledningen till att Microsoft och Sony valt att använda Zen 2 istället för Zen 3 i de nya konsolerna? Tänker eftersom att de båda använder RDNA 2, och både RDNA 2 och Zen 3 ska väl släppas i Q4?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Finns nog moderkort billigare än 3500kr med wifi, annars finns ju bra kort att stoppa i för mellanskillnaden... men totalsumman stämmer nog hyfsat om du inte behöver ny skärm och alla andra tillbehör

4K skärm har jag och behöver inte hosta upp för, gudskelov.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Vet vi anledningen till att Microsoft och Sony valt att använda Zen 2 istället för Zen 3 i de nya konsolerna? Tänker eftersom att de båda använder RDNA 2, och både RDNA 2 och Zen 3 ska väl släppas i Q4?

Zen3 var väl inte garanterat klar vid detta lanseringsfönster?

RDNA2 är väl bara förra årets navi med lite förbättringar, Zen3 är nog en större ändring internt och processorn är inte lika kritisk för spel heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av spjakarn:

Läste först hårdvarulöst och tyckte synd om dig ett tag. Sen läste jag om det igen, insåg mitt misstag och gick tillbaka till att tycka synd om mig själv istället. Mycket intressant, men olidlig väntan!

Jag brukar i och för sig stava fel rätt ofta (stavningskontrollen räddar mig). Tur att jag inte gjorde det denna gången

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk

@Castanea: Låter exakt som min plan i höst. 3080 med Zen 3.. Om det nu går att få tag på i höst (aka innan jul..) återstår att se.

Visa signatur

Phantek P600S|MSI Tomahawk x570|AMD Ryzen 5900x|XFX Radeon 6800XT Merc 319|Corsair RM850|Corsair Vengeance 32gb| Noctua D15|Kingston 1tb och 500gb A2000 M.2 NVMe|Kingston 960gb x2 SSD|Samsung G7 27"|AOC CU34G2X

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Varför är Intels 10900k "tyvärr" bäst?

Därför att investera i en dyr 14nm cpu med 10 kärnor i slutet av 2020 känns rätt segt.
Speciellt när den saknar PCI-E 4 med mera.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Moderkort utan fläkt? Eller är de fortfarande en wrom wrom spinner på AMD moderkort?
I så fall no thank you.

Vilket är det du tackar nej till, moderkort med eller utan vrom vrom?

Permalänk
Medlem

Kommer inte ha råd med både ny GPU och ny processor.
Har idag R5 1600x och ett RX5700. Vilket hade ni valt att uppgradera?
Lutar åt processorn först, med en ny så kan man nog få ut ett gäng fps till från grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Väntan på ny teknik är alltid den längsta väntan.. 😔

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Kommer inte ha råd med både ny GPU och ny processor.
Har idag R5 1600x och ett RX5700. Vilket hade ni valt att uppgradera?
Lutar åt processorn först, med en ny så kan man nog få ut ett gäng fps till från grafikkortet?

CPU helt klart.

Permalänk
Skrivet av medbor:

Zen3 var väl inte garanterat klar vid detta lanseringsfönster?

RDNA2 är väl bara förra årets navi med lite förbättringar, Zen3 är nog en större ändring internt och processorn är inte lika kritisk för spel heller

Aha, trodde att det varit sagt under en längre tid att både Zen 3 och RDNA 2 skulle släppas i slutet av 2020?

Och jag trodde det var tvärtom, att RDNA 2 kommer vara ett större hopp än Zen 3? Men jag är extremt dåligt insatt i dessa saker haha, så jag kan definitivt ha förstått det fel xD

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 480 Nitro+ | Intel i5 2500K | Gigabyte P67A-UD3-B3 | Corsair 16GB Vengeance | Corsair TX 650W |
Samsung 850 Evo 512 GB | Samsung Spinpoint F3 1TB || LG IPS-236V | Philips 273EQH || Google Pixel 3 XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Innebär zen3 också ny threadripper?

Undrar samma sak. Behöver nya GPUer och sitter på PCI 3.0 så måste uppgradera.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Aha, trodde att det varit sagt under en längre tid att både Zen 3 och RDNA 2 skulle släppas i slutet av 2020?

Och jag trodde det var tvärtom, att RDNA 2 kommer vara ett större hopp än Zen 3? Men jag är extremt dåligt insatt i dessa saker haha, så jag kan definitivt ha förstått det fel xD

Antagligen uppfyller Zen 2 alla krav som Sony och MS hade på CPUn medan RDNA 2 krävdes för att de ville ha Ray Tracing och liknande. Sedan vet vi inte vilken kiselbudget varje Zen 3 har. Kanske för stora kärnor som hade tvingat fram kompromisser på GPU?

Permalänk
Medlem

Är personligen sjukt hypad på Zen3, har varit sugen att köpa nytt ett tag nu.
Behöver jag det till spelen jag spelar? Nej absolut inte. Dock så är det roligt att bygga datorer och alltid kul med prestandaökning. ser fram emot att få flera kärnör än min 5930k (6c/12t)
Hoppas det går att få tag i en CPU relativt snabbt efter release om de visar sig vara schyssta!

Permalänk

Jag lyckades klanta mig och köpa ett nytt itx b550 kort i tron att det skulle funka med med min r5 2600. Så Zen3 får gärna komma så fort som möjligt så jag slipper köpa en tillsvidare zen2 bara för att äntligen komma igång med nya bygget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

CPU helt klart.

Då får vi bara hoppas att Asus lägger till stöd för Zen3 på mitt B450 moderkort. Annars blir det ännu dyrare. 😅
För visst var det väl så att det gick att lösa stöd för nya processorerna men att det var upp till tillverkarna?

Permalänk
Medlem

Nytt chipset med TB4/USB4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Är rätt säker på 5ghz denna gång. Denna lansering slår intel alla kategorier

Hoppas verkligen men jag har svårt att se att AMD skulle gå förbi Intel i minneslatency, skiljer ju rätt rejält idag.

Permalänk
Skrivet av napahlm:

Då får vi bara hoppas att Asus lägger till stöd för Zen3 på mitt B450 moderkort. Annars blir det ännu dyrare. 😅
För visst var det väl så att det gick att lösa stöd för nya processorerna men att det var upp till tillverkarna?

Jag har för mig så (stöd).

Annars om du vill ha 6-kärnig så sägs det ju att 3600X kan klockas statiskt till runt 4.4 Ghz eller mer (de senare batcherna).