AMD avtäcker Zen 3 och Radeon RX 6000 i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elemental:

Aha, trodde att det varit sagt under en längre tid att både Zen 3 och RDNA 2 skulle släppas i slutet av 2020?

Och jag trodde det var tvärtom, att RDNA 2 kommer vara ett större hopp än Zen 3? Men jag är extremt dåligt insatt i dessa saker haha, så jag kan definitivt ha förstått det fel xD

RDNA2 kommer ju vara dubbelt så stor som förra chippet och alltså hamna i en helt annan prestandaklass helt klart, men arkitekturen har nog inte ändrats lika fundamentalt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nytt chipset med TB4/USB4?

Thunderbolt är Intel specifikt så det kommer inte på något AMD chipset, såvida inte någon tillverkare inkluderar en krets med Thunderbolt 3 ihop med full specifikation av USB 4.
Men att Intel skulle certifiera ett moderkort avsett för AMD CPU'er, är kanske lite långsokt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

När går sweclockers nda med 3080 ut? Är sjukt sugen att läsa tester viktigast är ju 1440p eftersom 1080p är irrelevant med nya generationens prestanda, och 4k+ är enligt mig irrelevant i dagsläget eftersom det inte finns 4k skärmar med 120+ hz, vilket är det jag som gamer kräver, ser ingen mening med att spela högupplöst med "dålig" uppdateringsfrekvens

Permalänk
Hjälpsam

AMD gör rätt om de nu satsar mer på sina CPUr, de flesta kan tänka sig att köpa en Zen 3, medan många bara vill har RDNA 2, för att kunna köpa Ampere till ett lägre pris.

Navi 2 räcker för att AMD, skall kunna hålla dörren öppen för grafikkorten, men de har en väldig uppförsbacke vad gäller Nvidias högre popularitet.
Det kommer ta tid att ändra på den saken, om de ens någonsin kommer att lyckas.

Man ser t.ex kommentarer av typen "AMD kommer säkert bli törstigt och varmt", detta trots att TDP på 3090 är satt till 350 Watt, sådant spelar på något sätt ingen roll.
Det finns en seglivad myt om att AMD skulle ha dålig energieffektivitet, det stämmer inte.

Även om AMD kom med något som skulle slå Nvidias hela utbud, skulle de ändå inte sälja speciellt bra, detta eftersom de flesta föredrar Nvidia.

På CPU sidan håller de däremot på att slå sig in, där finns större chans till pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av medbor:

jag hoppas så många som möjligt väntar, för jag tror de har chans på 3090 om de kan klocka lika högt som PS5 (men det blir nog tight med mindre än 350W...)

Håhå, om 3090 är specad till 350W redan i grundutförande så får du nog räkna med närmare 500W om du ska pumpa upp den till över 2.1GHz... Vega sörplar cirka 70W extra av att öka frekvensen bara cirka 150MHz, här handlar det ju om över 400MHz.

Skrivet av Shiprat:

Mitt Meg Ace är knäpptyst i ett Define R6, men man kan ju inte låta bli att undra hur länge fläkten kommer hålla.

Det som jag bekymrar mig är att en fläkt hjälper till att slamma igen kylflänsen med damm.

Annars, damm, och även hetta brukar vara ett gissel för dessa småfläktar. Sitter ju i allmänhet en GPU och vräker ut varm luft rakt över chipset i speldatorer, sånt får (oftast glidlagrade) småfläktar att lägga av på endast månader ibland.

Skrivet av medbor:

RDNA2 är väl bara förra årets navi med lite förbättringar

RDNA2 är en rätt stor förändring. Du får högre IPC, rejält högre FLOPs/W och full DX12 Ultimate-kompabilitet med flera funktioner som AMD tidigare inte haft stöd för, inklusive "strålspårning" (är det verkligen det riktiga svenska ordet för tekniken, eller bara en muppig direktöversättning), osv. Så det känns som en rätt ordentlig uppgradering skulle då jag säga iallafall...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror tyvärr chiplets tillför för mycket latens till ramminnet och det spelar roll vid höga bildfrekvenser. Mycket svårt att se att de kan klå klockade 10-serien. Intel har tyvärr lyckats långt över förväntan att vrida ur sin gamla disktrasa...

Säger samma sak som redan sagt i tråden, Vadå "tyvärr"?

Det är ju jättebra att Intel har lyckats att klämma ut prestandan de har gjort ur sin 14nm arkitektur. Det är ju inte så att Intel sitter kvar på 14nm för att de tycker att det är kul. Det är ju för att de inte har fått ordning på yields på mindre processer. Om de inte hade lyckats med det hade ju AMD stått ohotade. Konkurrens är ju alltid bra.

Vad det gäller RDNA2 så känns slutet av oktober alldeles för sent. Då har ju RTX 3080 varit ute ganska länge, även RTX 3090 och då är troligen även RTX 3070 ute. Då har de i princip låtit Nvidia bestämma storyn och hypen helt själva i en och halv månad. Med tanke på hypen så kommer många redan ha uppgraderat innan AMD ens är på banan.

Om de har något som helst att komma med så vore det helt korkat att inte visa / läcka lite prestanda siffror innan RTX 3080 släppet.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

När går sweclockers nda med 3080 ut? Är sjukt sugen att läsa tester viktigast är ju 1440p eftersom 1080p är irrelevant med nya generationens prestanda, och 4k+ är enligt mig irrelevant i dagsläget eftersom det inte finns 4k skärmar med 120+ hz, vilket är det jag som gamer kräver, ser ingen mening med att spela högupplöst med "dålig" uppdateringsfrekvens

1080p irrelevant? 65.55% av användarna på Steam, som är den populäraste PC-plattformen för spel, använder 1080p fortfarande.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Thunderbolt är Intel specifikt så det kommer inte på något AMD chipset, såvida inte någon tillverkare inkluderar en krets med Thunderbolt 3 ihop med full specifikation av USB 4.
Men att Intel skulle certifiera ett moderkort avsett för AMD CPU'er, är kanske lite långsokt...

Varför skulle det vara så? Det har kommit TB3 till vissa moderkort på AMD också, framförallt kommer ju USB4 vara lika öppet för alla inklusive mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

1080p irrelevant? 65.55% av användarna på Steam, som är den populäraste PC-plattformen för spel, använder 1080p fortfarande.

Är nog ganska få på 1080p som kommer köra 3080. Visst finns det en del med hög frekvens på skärmarna, men majoriteten är nog 60Hz.

Med det sagt, så vill jag ha kvar 1080p också

Permalänk
Medlem
Skrivet av LennyV:

Håhå, om 3090 är specad till 350W redan i grundutförande så får du nog räkna med närmare 500W om du ska pumpa upp den till över 2.1GHz... Vega sörplar cirka 70W extra av att öka frekvensen bara cirka 150MHz, här handlar det ju om över 400MHz.

Det som jag bekymrar mig är att en fläkt hjälper till att slamma igen kylflänsen med damm.

Annars, damm, och även hetta brukar vara ett gissel för dessa småfläktar. Sitter ju i allmänhet en GPU och vräker ut varm luft rakt över chipset i speldatorer, sånt får (oftast glidlagrade) småfläktar att lägga av på endast månader ibland.

RDNA2 är en rätt stor förändring. Du får högre IPC, rejält högre FLOPs/W och full DX12 Ultimate-kompabilitet med flera funktioner som AMD tidigare inte haft stöd för, inklusive "strålspårning" (är det verkligen det riktiga svenska ordet för tekniken, eller bara en muppig direktöversättning), osv. Så det känns som en rätt ordentlig uppgradering skulle då jag säga iallafall...

Intressant att du svarar mig två gånger i samma inlägg och säger lite olika saker... PS5 kommer nog inte dra extremt mycket ström och klockas ju upp i 2.23GHz enligt Sonys presentation. Detta ska alltså fungera på alla miljoner av konsoler... jag har svårt att se att 2 eller 2.1 ska vara ouppnåeligt på en separat GPU och som du själv säger har dom ju ökat prestanda per watt avsevärt mot navi1... Om allt det stämmer borde de ju kunna vara hyfsat nära 3090 med en dubbelt så stor krets, känns inte alls omöjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

1080p irrelevant? 65.55% av användarna på Steam, som är den populäraste PC-plattformen för spel, använder 1080p fortfarande.

Tror han menade att nya korten kommer prestera 200FPS+ i 1080p och det är nog mer relevant med 1440p då för en bättre upplevelse

Permalänk
Medlem

Oh nästa månad kommer bli nice, jag vill inte ha September mer gör ett stort hopp i tiden och hoppa direkt till Oktober så vi få detta överstökat.

Zen 3 är jag intresserad av, men RDNA 2 går inte att diskuteras om så mycket intresserad man är. Lär nog kanske inte gå om Nvidia men hade varit trevligt ändå att AMD lyckas få Nvidia svettas och lägga sig extremt nära.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Kommer blir skoj att se hur deras GPU är, men skulle blir chockad om den skulle vara bättre än 3070.

Lär komma flera kort och jag törs garantera att det kraftigaste navikortet kommer vara bra mycket snabbare än 3070. Även 3080 kan ligga risigt till. 3090 klarar sig. Men vem fan köper ett grafikkort för 15k.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

1080p irrelevant? 65.55% av användarna på Steam, som är den populäraste PC-plattformen för spel, använder 1080p fortfarande.

Läs vad jag skrev igen, det är helt irrelevant nu när det handlar om prestandan i 3000 serien, jag förstår att 90 procent av steam spelarbasen inte kommer ha råd med det

Permalänk
Medlem
Skrivet av thompson:

Säger samma sak som redan sagt i tråden, Vadå "tyvärr"?

Det är ju jättebra att Intel har lyckats att klämma ut prestandan de har gjort ur sin 14nm arkitektur. Det är ju inte så att Intel sitter kvar på 14nm för att de tycker att det är kul. Det är ju för att de inte har fått ordning på yields på mindre processer. Om de inte hade lyckats med det hade ju AMD stått ohotade. Konkurrens är ju alltid bra.

Vad det gäller RDNA2 så känns slutet av oktober alldeles för sent. Då har ju RTX 3080 varit ute ganska länge, även RTX 3090 och då är troligen även RTX 3070 ute. Då har de i princip låtit Nvidia bestämma storyn och hypen helt själva i en och halv månad. Med tanke på hypen så kommer många redan ha uppgraderat innan AMD ens är på banan.

Om de har något som helst att komma med så vore det helt korkat att inte visa / läcka lite prestanda siffror innan RTX 3080 släppet.

Jag säger tyvärr för att jag vill att alla ska se att AMDs processorer faktiskt är bättre nu när dom äntligen är det. Alldeles för många kollar bara på speltester i 720p som det enda relevanta för en processor, där är AMD hopplöst efter och kommer nog vara ett bra tag till. Det gör precis som med grafikkorten att många låser in sig i det hörnet och inte ens kollar åt andra hållet när de uppgraderar.

Intel behöver ingen sympati och även om de inte vore relevanta prestandamässigt skulle de fortfarande sälja servrar, laptops, oem-maskiner bara på befintliga avtal i volymer AMD inte ens kan drömma om. Och nu håller de fortfarande krampaktigt kvar i en prestandakrona bland entusiaster. Hade de tappat den kanske de hade släppt lite bättre och mer moderna processorer och kanske drivit utvecklingen litegrann? Jag tycker Intel skulle må bra av att hamna efter och behöva jobba ur underläge.

Om du tror att AMD skulle kunna dubblera sina priser för att Intel halkar efter så tror jag du missar att ganska liten mindshare föredrar AMD. Många skulle hellre köpa intel om de var bättre prestanda per krona, så AMD kan inte lägga sig över där på ett bra tag till.

Resten av ditt inlägg är mer eller mindre exakt mina tidigare inlägg i tråden så jag tror inte vi tycker alldeles för olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror han menade att nya korten kommer prestera 200FPS+ i 1080p och det är nog mer relevant med 1440p då för en bättre upplevelse

Skrivet av Daemon85:

Läs vad jag skrev igen, det är helt irrelevant nu när det handlar om prestandan i 3000 serien, jag förstår att 90 procent av steam spelarbasen inte kommer ha råd med det

Inte en chans. RTX 2080 Ti kan inte ens nå 120 FPS i 1080p på höga inställningar i Microsoft Flight Simulator och missar att nå populära 144 FPS/144 Hz med råge och då ska vi inte ens nämna 240 FPS/240 Hz. Inte heller når den 144 FPS/144 Hz kombon i Horizon: Zero Dawn i 1080p.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

När går sweclockers nda med 3080 ut? Är sjukt sugen att läsa tester viktigast är ju 1440p eftersom 1080p är irrelevant med nya generationens prestanda, och 4k+ är enligt mig irrelevant i dagsläget eftersom det inte finns 4k skärmar med 120+ hz, vilket är det jag som gamer kräver, ser ingen mening med att spela högupplöst med "dålig" uppdateringsfrekvens

Det finns 4K-skärmar med 120+ Hz men det är dyrt.

Permalänk
Medlem

3080 är absolut inte irrelevant till 1080p. Kör med 1080p då det är de bästa esport skärmarna för spel med 24'' och 240hz. Har 2070 och i rdr2 har jag inte ens 40 fps med allt på fullt och år ju därmed helt ospelbart. I Warzone kan jag droppa under 120 fps vilket heller inte är skönt.

En fråga bara, varför är alla så inriktade med att ryzen slagit ut Intel för länge sen? För det stämmer ju uppenbarligen inte eftersom de bästa spel processorerna ännu är intel i toppen. Om nu inte alla helt plötsligt blivit youtube profiler och gör film redigering på produktuonsnivå där man suktar efter att få ut renderingar fortare. Men 95% minst skulle jag gissa på är väll Gamers och därav än idag är Intel den ledande misstänker dock Zen 4 kan ändra på det. Men just nu har ju Intel hela topp 7 för sig själv i spel prestanda segmentet som jag antar de flesta är här för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Thunderbolt är Intel specifikt så det kommer inte på något AMD chipset, såvida inte någon tillverkare inkluderar en krets med Thunderbolt 3 ihop med full specifikation av USB 4.
Men att Intel skulle certifiera ett moderkort avsett för AMD CPU'er, är kanske lite långsokt...

Utan den symbiotiska korslicenseringen mellan Intel och AMD hade x86/AMD64 dött för länge sedan, den här myten om två ärkefiender verkar aldrig dö.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FortuN:

3080 är absolut inte irrelevant till 1080p. Kör med 1080p då det är de bästa esport skärmarna för spel med 24'' och 240hz. Har 2070 och i rdr2 har jag inte ens 40 fps med allt på fullt och år ju därmed helt ospelbart. I Warzone kan jag droppa under 120 fps vilket heller inte är skönt.

En fråga bara, varför är alla så inriktade med att ryzen slagit ut Intel för länge sen? För det stämmer ju uppenbarligen inte eftersom de bästa spel processorerna ännu är intel i toppen. Om nu inte alla helt plötsligt blivit youtube profiler och gör film redigering på produktuonsnivå där man suktar efter att få ut renderingar fortare. Men 95% minst skulle jag gissa på är väll Gamers och därav än idag är Intel den ledande misstänker dock Zen 4 kan ändra på det. Men just nu har ju Intel hela topp 7 för sig själv i spel prestanda segmentet som jag antar de flesta är här för.

Vet inte om du syftar på mitt inlägg.
#18593370
Jag skrev att de håller på att slå sig in, inte att de slagit ut Intel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TKD_1337:

Det finns 4K-skärmar med 120+ Hz men det är dyrt.

Det som antagligen menades var att ingen kabel/kontakt klarar 120+ Hz med bibehållen bildkvalitet och/eller färgdjup. HDMI2.1 med 48Gbit ska ju fixa det, men inga skärmar har väl stöd ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tror tyvärr chiplets tillför för mycket latens till ramminnet och det spelar roll vid höga bildfrekvenser. Mycket svårt att se att de kan klå klockade 10-serien. Intel har tyvärr lyckats långt över förväntan att vrida ur sin gamla disktrasa...

Ok så du vill inte ha bättre processorer och hårdare konkurrens? Bara AMD ”vinner” blir du nöjd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vet inte om du syftar på mitt inlägg.
#18593370
Jag skrev att de håller på att slå sig in, inte att de slagit ut Intel.

Nej det var allmänt bara såg att det var diskussion om de i tidigare poster så var tvungen skriva då jag tycker att det finns en felaktig bild för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Inte en chans. RTX 2080 Ti kan inte ens nå 120 FPS i 1080p på höga inställningar i Microsoft Flight Simulator och missar att nå populära 144 FPS/144 Hz med råge och då ska vi inte ens nämna 240 FPS/240 Hz. Inte heller når den 144 FPS/144 Hz kombon i Horizon: Zero Dawn i 1080p.

Du får prioritera din spelupplevelse som du vill, men jag tror inte de flesta behöver så många FPS, mycket viktigare med detaljer och upplösning för en bättre inlevelse enligt mig. Så länge det är över 60 eller 100 spelar det ingen roll längre tycker jag iaf...

Det kommer alltid gå att hitta spel som det inte stämmer i, kolla bara minecraft RTX eller annat skit som det, men att tycka att 3080 är rimligt för 1080p kan du nog försöka övertyga någon annan om. Visst om man har en 240/360Hz skärm och en klockad 10900K och spelar FPS och tror att millisekunder är viktiga kanske, men knappast ett rimligt scenario enligt mig. I det läget bör man nästan vara sponsrad ändå

Permalänk
Skrivet av Hevin:

Ser fram emot Zen 3, men RDNA 2 kommer inte ens visas förren 28:e Oktober? Det låter inte väldigt övertygande enligt mig.

Och det är bara en reveal, inte när de går att köpa korten.

Jag tror de fick skjuta fram sin release för att branda om sitt kort som man trodde skulle tävla med 3080 till att tävla med 3070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Inte en chans. RTX 2080 Ti kan inte ens nå 120 FPS i 1080p på höga inställningar i Microsoft Flight Simulator och missar att nå populära 144 FPS/144 Hz med råge och då ska vi inte ens nämna 240 FPS/240 Hz. Inte heller når den 144 FPS/144 Hz kombon i Horizon: Zero Dawn i 1080p.

Skrivet av FortuN:

3080 är absolut inte irrelevant till 1080p. Kör med 1080p då det är de bästa esport skärmarna för spel med 24'' och 240hz. Har 2070 och i rdr2 har jag inte ens 40 fps med allt på fullt och år ju därmed helt ospelbart. I Warzone kan jag droppa under 120 fps vilket heller inte är skönt.

En fråga bara, varför är alla så inriktade med att ryzen slagit ut Intel för länge sen? För det stämmer ju uppenbarligen inte eftersom de bästa spel processorerna ännu är intel i toppen. Om nu inte alla helt plötsligt blivit youtube profiler och gör film redigering på produktuonsnivå där man suktar efter att få ut renderingar fortare. Men 95% minst skulle jag gissa på är väll Gamers och därav än idag är Intel den ledande misstänker dock Zen 4 kan ändra på det. Men just nu har ju Intel hela topp 7 för sig själv i spel prestanda segmentet som jag antar de flesta är här för.

Båda era exempel handlar väl mer om att cpu begränsar snarare än gpu?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Zen 3 måste bli kraftigt förändrad för att komma undan akilleshälen den har i spel. Ser inte helt hur dom skall klara det på så kort tid sedan zen 2. 30-50% mer minneslatency blir inte enkelt att komma runt. Möjligtvis att dom ger ut en ren gamer-cpu, men den skulle nog bli dyr att tillverka. Men fasen så häftigt det hade varit.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ok så du vill inte ha bättre processorer och hårdare konkurrens? Bara AMD ”vinner” blir du nöjd?

@FortuN:
Jag vill att intel ska förlora så de faktiskt behöver kämpa och släppa något bra igen. 10900K släpptes ju redan i Juni 2017 med namnet 7900X (10 core skylake). Den hade också fler minneskanaler och stöd för fler PCIe-banor för SSDer och så vidare

De har alltså under extremt lång tid inte gjort något mer än att ge 2 kärnor till med 100MHz och folk är nöjda ändå. Bara för att något är ’bäst’ i en kategori betyder det inte att det är bra eller bra nog.

Min känsla är att AMD redan nu vinner i 90% av alla tester, även singeltrådade trots lägre klock, men många hakar upp sig på en extremt liten del av allt.

Intel hade redan nu kunnat släppa mycket bättre grejer (som de redan gjort till laptops i flera generationer nu), men eftersom alla köper befintliga så gör dom inte det.

Jag tycker inte den typen av beteende ska uppmuntras i alla fall... AMD försöker ju göra nya saker i alla fall och är bättre än någonsin med långt mindre budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Båda era exempel handlar väl mer om att cpu begränsar snarare än gpu?

Nej min 9900k används sällan till fullo i spel. Har kommit upp i 70% ca i warzone i cpu användning. I exempelvis spellbreak som jag testar på nu ligger jag knappa 20-30%. Ända spelet där cpu går till fullo nästan som jag kört är BF 5. Men lär ju ändå få ett lyft där då samverkan mellan gpu och cpu som jayztwocent beskriver här

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du får prioritera din spelupplevelse som du vill, men jag tror inte de flesta behöver så många FPS, mycket viktigare med detaljer och upplösning för en bättre inlevelse enligt mig. Så länge det är över 60 eller 100 spelar det ingen roll längre tycker jag iaf...

Det kommer alltid gå att hitta spel som det inte stämmer i, kolla bara minecraft RTX eller annat skit som det, men att tycka att 3080 är rimligt för 1080p kan du nog försöka övertyga någon annan om. Visst om man har en 240/360Hz skärm och en klockad 10900K och spelar FPS och tror att millisekunder är viktiga kanske, men knappast ett rimligt scenario enligt mig. I det läget bör man nästan vara sponsrad ändå

Ett 3080 är absolut inte orimligt till 1080p. Folk sa att gtx 1080 va overkill och man va dum i huvet som köpte det till 1080p på den tiden. Tog inte många månader innan de kom spel som fick grafikkortet att gå på knäna när man ville vrida upp inställningarna. Och då ska vi inte prata om hur de såg ut ett par år senare. Haft mitt i 4 år nu, gick i somras upp till 1440p, och nu är de dags för nytt grafikkort kände jag.

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i