Hyra för hyresrätt.

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av kribol01:

@robinhermansson Finns det en utförd och godkänd ventilationsmätning för lägenheten (kan det heta OVK?)? Om inte så bjud in kommunen att göra en, blir den underkänd ska du nog se att det tar hus i helvete. Begär hyresnedsättning så länge ventilationen inte uppfyller boendestandard och blanda in hyresgästförening/hyresnämnd eller vad som direkt. Malicious compliance ftw...

Finns inte risken att lägenheten bedöms som otjänligt boende och att han helt plötsligt står hemlös istället?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fahrbot:

Finns inte risken att lägenheten bedöms som otjänligt boende och att han helt plötsligt står hemlös istället?

OVK ska dock vara gjord var 3e eller 6e år beroende på om det är mekanisk ventilation eller självdrag. Så om detta inte redan finns har ägaren ett större problem

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd

Hur ser resten av lägenheten ut om den är belägen i källaren?

Antar att du iaf har fönster? Vad är det för storlek på dessa?
Min fundering är om du ens har tillgång till två utrymningsvägar

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahrbot:

Finns inte risken att lägenheten bedöms som otjänligt boende och att han helt plötsligt står hemlös istället?

Frågan är väl om det faller på hyresgästen att följa upp OVK. Om inte så borde hyresvärden ansvara för alternativt boende eller ekonomisk ersättning för tillfälligt boende. Kanske inte så kul att behöva flytta till hotell eller random sunkig lägenhet, men frågan är väl om man av hälsoskäl vill stanna kvar. Och hur värt man tycker det är att sätta dit hyresvärden.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Har du inget kök? Hur lagar du mat?

Visst, en kokplatta eller mikro klarar man, men en spis/ugn brukar kräva en egen säkring på minst 20 A eller 3 x 16 A.

Jo har ett kök men de går väl på en egen säkring antar jag.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Du har redan fått några bra svar men bidrar med mitt....

Hyresvärd får inte gå in i den lokal eller lägenehet som en hyrestagare hyr utan att annonsera och fråga om lov. Nu hade i och för sig en säkring gått sönder och ni kikade väl på det tillsammans.

Förhoppningsvis har ni ett befintligt undertecknat hyresavtal. Det borde reglera hyresnivån. Det mest vanliga med ett hyresavtal är att en justering av hyresnivån endast kan ske när det befintliga hyresavtalet löper ut. Det är inte ovanligt att man på lokaler skriver kontrakt som löper i tre år. För att en hyresvärd ska kunna höja hyran i förtid måste det befintliga hyreskontraktet sägas upp och vid uppsägning ska det framgå att uppsägningen sker pga en kommande justering av avgiften. I de fall som man har treårskontrakt är det också som standard att uppsägningstiden är nio månader.

Mitt tips är att du köper en energimätare från t.ex. Kjell & Co och ansluter dina strömkrävade grejer via en sådan. Mät hur mycket ström server och pc drar så att du har bra underlag vid en kommande förhandling.

Har ett kontrakt som jag skrev med gamla ägaren. Och de har inte kommit med ett nytt, så det jag har ska ju gälla. Och där står det att hyran ska gå upp med 2% per år.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Hur ser resten av lägenheten ut om den är belägen i källaren?

Antar att du iaf har fönster? Vad är det för storlek på dessa?
Min fundering är om du ens har tillgång till två utrymningsvägar

Jag har fullstora fönster men de är placerade på marknivå. Så man kan säga att jag bor under mark 1meter ungefär.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Har ett kontrakt som jag skrev med gamla ägaren.

Menar du en tidigare hyresvärd?

Skrivet av robinhermansson:

Och de har inte kommit med ett nytt, så det jag har ska ju gälla.

Det ska det göra.

Skrivet av robinhermansson:

Och där står det att hyran ska gå upp med 2% per år.

Då är det 2% som gäller så länge det inte finns någon klausul i hyreskontraktet som möjliggör hyresjusteringar under den löpande hyresperioden.

Permalänk
Skrivet av Rolle2000:

Menar du en tidigare hyresvärd?
Japp det var den tidigare jag skrev med.

Det ska det göra.

Då är det 2% som gäller så länge det inte finns någon klausul i hyreskontraktet som möjliggör hyresjusteringar under den löpande hyresperioden.

Jag tror att de vet mycket väl att de inte får göra så här. Så därför chansar de att jag bara ska betala.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Om det stämmer så kan du ju som mest förbruka runt 1656kWh/mån (230V * 10A * 24timmar * 30dagar). Jag band mitt elpris i Stockholm till 30 öre/kWh nyligen. Det skulle motsvara 500kr/mån i el om du maxar säkringen konstant (osannolikt). Mer sannolikt är att du ligger på en snittbelastning om max 50% dvs 250kr/mån. Säg att de har ett dåligt elavtal och betalar 1kr/kWh, då är det 1656kr/mån om du maxar säkringen hela tiden. Långt ifrån det de påstår.

Dina 30 öre/kWh, är det med nätavgift, skatt och moms eller bara för elen? Oftast är kostnaden för själva energin den lilla delen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Dina 30 öre/kWh, är det med nätavgift, skatt och moms eller bara för elen? Oftast är kostnaden för själva energin den lilla delen.

Inkl allt enligt elskling.se
Edit: eller inte inkl nätavgiften såklart men den kan jag ju inte göra något åt heller och dem påverkar inte kW-priset.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inkl allt enligt elskling.se
Edit: eller inte inkl nätavgiften såklart men den kan jag ju inte göra något åt heller och dem påverkar inte kW-priset.

Det beror väl hur du ser på saken. Ju mer du förbrukar ju högre överföringsavgift får du betala.

Per kW får du betala priset för strömmen + överföringen. Så dina 30ören ligger mer troligt strax över 50öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

OVK ska dock vara gjord var 3e eller 6e år beroende på om det är mekanisk ventilation eller självdrag. Så om detta inte redan finns har ägaren ett större problem

Det som avgör intervallet i flerbostadshus är om tilluften är mekanisk eller inte. Mekanisk ventilation i sig ger inte treårsintervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Inkl allt enligt elskling.se
Edit: eller inte inkl nätavgiften såklart men den kan jag ju inte göra något åt heller och dem påverkar inte kW-priset.

Fast du måste betala nätavgiften och den är per kWh och utgör en stor del av kostnaden för elen. I TS fall så tror jag inte att hyresvärden endast tittar på elpriset utan hela kostnaden. Att den däremot verkar vara väldigt fel är en annan sak.

Permalänk
Medlem

De kan väl inte ta betalt för el utan att installera en elmätare så de faktiskt vet vad du förbrukar, låter ju sjukt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ztenlund:

Det som avgör intervallet i flerbostadshus är om tilluften är mekanisk eller inte. Mekanisk ventilation i sig ger inte treårsintervall.

Så jävla petigt var det inte xD Poängen är ändå detsamma.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Fast du måste betala nätavgiften och den är per kWh och utgör en stor del av kostnaden för elen. I TS fall så tror jag inte att hyresvärden endast tittar på elpriset utan hela kostnaden. Att den däremot verkar vara väldigt fel är en annan sak.

Okej men räkna högt då som jag skrev? Fortfarande inte i närheten. Vad är din poäng?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej men räkna högt då som jag skrev? Fortfarande inte i närheten. Vad är din poäng?

Min poäng är att du inte kan räkna med priset på elskling och basera din kostnad 100% på det priset.

Min räkning för maj och juni, förbrukningen var 1942 kWh och elpriset var i snitt 24 öre/kWh:
elhandel: 563 kr inkl moms
elnätskostnad: 1181 kr inkl moms
energiskatt: 856 kr inkl moms

Totalt 2602 kr, dvs 134 öre/kWh. Elkostnaden är den lilla delen.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Min poäng är att du inte kan räkna med priset på elskling och basera din kostnad 100% på det priset.

Min räkning för maj och juni, förbrukningen var 1942 kWh och elpriset var i snitt 24 öre/kWh:
elhandel: 563 kr inkl moms
elnätskostnad: 1181 kr inkl moms
energiskatt: 856 kr inkl moms

Totalt 2602 kr, dvs 134 öre/kWh. Elkostnaden är den lilla delen.

Okej hade faktiskt inte koll på att det blev så många gånger mer i slutändan, trodde det kanske landade på dubbla mot elpriset men det blir alltså nätan femdubbla 😬

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

"Elkostnaden var under 2019 i genomsnitt 240 öre per kilowattimme för mindre lägenheter (årsförbrukning 1000 – 2499 kWh) och 220 öre för större lägenheter (årsförbrukning 2500 – 4999 kWh). Detta inkluderar elnätsavgifter, elpris och skatter." - https://www.eon.se/el/guider-tips/lagenhet

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Okej hade faktiskt inte koll på att det blev så många gånger mer i slutändan, trodde det kanske landade på dubbla mot elpriset men det blir alltså nätan femdubbla 😬

Skrev detta inlägg i juni i en annan diskussion:
#18465008

Dock så kan fastighetsägaren ha lägre kostnad per kWh än vad som gäller för en typisk lägenhet eftersom den inköpta volymen oftast är lite till mycket större. Detta gäller även när man jämför en typisk villa med en lägenhet i samma område. Sedan har villan normalt sett högre kostnad i kronor eftersom det går åt mer, men räknat per kWh är det normalt sett billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robinhermansson:

Jo har ett kök men de går väl på en egen säkring antar jag.

Då låter det mer normalt

Förra lägenheten jag bodde i byggdes på 40-talet, var 2 säkringar (diazed) när jag flyttade in, en 10 A för hela lägenheten (4 rum) och en 20 A för spisen, tredje propphållaren var oanvänd fram tills diskmaskin installerades. Då hade jag en ganska strömhungrig maskin som rullade 24/7 plus en annan maskin så kanske 250-300 W 24/7. Elräkningar kanske var mellan 600-800 kr och kostade nog över 2 kr per kWh.

Har du bara din HP-burk 24/7 kan vi utesluta att du skulle kosta över 1000 kr/mån i el, och deras abonnemang kostar inte 2 kr per kWh heller. Kan dock vara bra att kolla på en maskin som inte drar någon större effekt när den inte jobbar, idlar grejerna på 300 W så går de varmt hela tiden och det minskar livslängden.

Gällande förbrukning, hur gick det med dina mätningar?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Då låter det mer normalt

Förra lägenheten jag bodde i byggdes på 40-talet, var 2 säkringar (diazed) när jag flyttade in, en 10 A för hela lägenheten (4 rum) och en 20 A för spisen, tredje propphållaren var oanvänd fram tills diskmaskin installerades. Då hade jag en ganska strömhungrig maskin som rullade 24/7 plus en annan maskin så kanske 250-300 W 24/7. Elräkningar kanske var mellan 600-800 kr och kostade nog över 2 kr per kWh.

Har du bara din HP-burk 24/7 kan vi utesluta att du skulle kosta över 1000 kr/mån i el, och deras abonnemang kostar inte 2 kr per kWh heller. Kan dock vara bra att kolla på en maskin som inte drar någon större effekt när den inte jobbar, idlar grejerna på 300 W så går de varmt hela tiden och det minskar livslängden.

Gällande förbrukning, hur gick det med dina mätningar?

Det beror helt på temperatur. Att ha grejerna i 40-45 C kontinueligt är bättre än att termiskt cykla komponenterna mellan 35-70 C ett par gånger om dagen.

Över lag är det rätt lite som tar stryk av att ligga på en och samma temperatur över lång tid utan det är temperaturförändringarna som ger ett mekaniskt slitage.

Däremot är det kasst att ha grejer som drar 300 W i idle av andra anledningar och slitaget är troligen billigare än elräckningen oavsett vid detta laget.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det beror helt på temperatur. Att ha grejerna i 40-45 C kontinueligt är bättre än att termiskt cykla komponenterna mellan 35-70 C ett par gånger om dagen.

Över lag är det rätt lite som tar stryk av att ligga på en och samma temperatur över lång tid utan det är temperaturförändringarna som ger ett mekaniskt slitage.

Däremot är det kasst att ha grejer som drar 300 W i idle av andra anledningar och slitaget är troligen billigare än elräckningen oavsett vid detta laget.

Beror på vilka komponenter vi talar om, kondensatorer och diskar gillar 30-40 grader bättre än 40-60. Att förlora diskar i onödan är bara jobbigt. Svullna och läckande kondensatorer ger till slut stabilitetsproblem.

Permalänk
Medlem

2k i elkostnad? lol Jag har dator igång nästan 24/7, Tv och spelkonsol och elkostnad 260 sek/mån.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Petterk:

Beror på vilka komponenter vi talar om, kondensatorer och diskar gillar 30-40 grader bättre än 40-60. Att förlora diskar i onödan är bara jobbigt. Svullna och läckande kondensatorer ger till slut stabilitetsproblem.

Nja, pratar vi flash-enheter så är 40-50C bättre än 30-40C så det blir såklart mer avvägning.

Även elektrolytkondensatorer mår bättre av jämn temperatur än lägre vilotemperatur och kraftiga svängar vid laster.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nja, pratar vi flash-enheter så är 40-50C bättre än 30-40C så det blir såklart mer avvägning.

Även elektrolytkondensatorer mår bättre av jämn temperatur än lägre vilotemperatur och kraftiga svängar vid laster.

Hemmaserver brukar inte ha kraftiga laster och jag förutsätter att det är mekaniska diskar inte ssds i en så gammal maskin. Vätskelager brukar inte gilla höga temperaturer.

Permalänk
Medlem

För några år sen bodde jag i en lgh med garages är elen i garaget var gratis då den gick på samma propp som källare, tvättmaskiner och annat junk. Efter att ha bott där i många år så fick jag ett brev liknande ditt. Jag upplyste då min hyresvärd om att vi hade ett kontrakt och att jag inte hade några önskemål om att bryta det. Sen hände inget mer. Efter några år flyttade jag ut och de tog då bort garaget från att ingå i lägenheten och det blev ett outnyttjat förråd istället.

Jag körde ibland motorvärmare och element i garaget och hyresvärden var en snål jävel så han ville väl inte betala en spänn för elen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

Uppdatering. Jag prata med hyresgästföreningen idag. Och de var inte glada, hyra ska förhandlas med dem. Hur mycket el jag än drar spelar ingen roll när den ingår. Så det blev ett ärende direkt, det kommer ringa en handläggare om några dagar.
Får tacka än en gång för alla svar från er alla.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Då låter det mer normalt

Förra lägenheten jag bodde i byggdes på 40-talet, var 2 säkringar (diazed) när jag flyttade in, en 10 A för hela lägenheten (4 rum) och en 20 A för spisen, tredje propphållaren var oanvänd fram tills diskmaskin installerades. Då hade jag en ganska strömhungrig maskin som rullade 24/7 plus en annan maskin så kanske 250-300 W 24/7. Elräkningar kanske var mellan 600-800 kr och kostade nog över 2 kr per kWh.

Har du bara din HP-burk 24/7 kan vi utesluta att du skulle kosta över 1000 kr/mån i el, och deras abonnemang kostar inte 2 kr per kWh heller. Kan dock vara bra att kolla på en maskin som inte drar någon större effekt när den inte jobbar, idlar grejerna på 300 W så går de varmt hela tiden och det minskar livslängden.

Gällande förbrukning, hur gick det med dina mätningar?

Serverskåp ligger på ca 234W. Det är med server och en hp 24port switch.
Kontor 218W Dator med en kruvad 35 tums skärm. Om jag spelar drar den upp i ca 400W
Vardagsrum är jag sällan i. Standby 29W.

Visa signatur

Intel i7-6700K 4.00 GHz
32GB ram
GeForce GTX 1080Ti.