Hur monterar jag en SSD och vad behöver jag köpa?

Permalänk

Hur monterar jag en SSD och vad behöver jag köpa?

Hej!
Jag har endast en 240 SSD på datorn som lagring och tänkte köpa en Samsung 860 Evo 500 GB SSD för ytterligare lagring till spel. Jag byggde inte datorn själv (Inet gjorde det åt mig) så jag vet inte hur jag ska montera den.

Jag har fått veta att jag behöver beställa en SATA kabel och skruvar men är det något mer jag behöver?

Behöver jag köpa en strömkabel som går mellan SSDn och nätaggregatet? Behöver jag koppla ihop min nuvarande SSD med den nya?

Kan jag leda kablarna från SSDn varsomhelst i datorn?

Tacksam för hjälp!

::TILLÄGG::
Kika på min kommentarer längre ner i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Jag har fått veta att jag behöver beställa en SATA kabel och skruvar men är det något mer jag behöver?

Det beror på hur monteringen i just ditt chassit ser ut, men utan att veta vilket chassi du är det omöjligt att säga.

Skrivet av WaldenKing:

Behöver jag köpa en strömkabel som går mellan SSDn och nätaggregatet?

Nej, strömkablar följer med eller är fast anslutna till nätaggregatet, det är inget man köper till. Eventuellt kan det behövas någon adapter om du inte har tillräckligt med lediga SATA-kontakter, men sannolikt finns det lediga.

Skrivet av WaldenKing:

Behöver jag koppla ihop min nuvarande SSD med den nya?

Nej.

Tala gärna om vad du har för hårdvara i övrigt också, beroende på vad du har så kan det finnas bättre alternativ än en 860 EVO SATA.

Permalänk
Medlem

Det sköna med SSD diskar (2,5") är att man kan sätta dem nästan precis var man vill. Lite dubbelhäftande tejp och saken är biff!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

@WaldenKing:

1. Du behöver en SATA kabel och skruvar.
2. Ström tar du får en ledig kabel från ditt nätagg. Det finns redan.
3. Du kopplar den till uttag för SATA på ditt moderkort.
4. Ja, du kan dra dina kablar precis som du vill. Men gärna inte nära cpu och gpu då det blir varmt där.
Kolla på folks datorer på nätet så ser du. Bara att googla.
5. Det kan hända att du behöver ändra något i Bios eller i ditt OS. Men det märker du. Återkom då.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av WaldenKing:

Hej!
Jag har endast en 240 SSD på datorn som lagring och tänkte köpa en Samsung 860 Evo 500 GB SSD för ytterligare lagring till spel. Jag byggde inte datorn själv (Inet gjorde det åt mig) så jag vet inte hur jag ska montera den.

Jag har fått veta att jag behöver beställa en SATA kabel och skruvar men är det något mer jag behöver?

Behöver jag köpa en strömkabel som går mellan SSDn och nätaggregatet? Behöver jag koppla ihop min nuvarande SSD med den nya?

Kan jag leda kablarna från SSDn varsomhelst i datorn?

Tacksam för hjälp!

Det kan hända att du redan har en SATA-kabel och de skruvar du behöver. När man bygger en dator som är byggd av en butik av Inet brukar man få med lite extrakartonger med överblivet material från monteringen. Kolla t.ex. i moderkortskartongen, det är klassiskt att skruvarna hamnar där.

Har du ändå inte några skruvar så är det enklaste att köpa ett helt skruvkit som innehåller de flesta skruvar du kan tänka dig behöva i en dator.

Ska du köpa en SATA-kabel, tänk efter om du vill ha den med rak eller vinklad anslutning. I moderkortsänden brukar du vilja ha en rak, och rak eller vinklad SATA i diskänden beror på hur chassit är konstruerat och var du tänkte montera SSD:n. Rak i båda änder brukar vara det säkraste kortet om du är osäker, men har du en vinklad så kan det ju passa ändå.

Utöver det behöver du inte något mer. Eventuellt kan du behöva en monteringsadapter om du tänkt montera SSD:n i en plats avsedd för en 3,5":s hårddisk, men det är omöjligt att svara på om du behöver en sådan utan att veta vilket chassi du har och vad som redan sitter monterat.

Angående ström - det tar du från en kabel på nätaggregatet. Ska du montera din SSD bredvid din befintliga så finns det sannolikt lediga uttag i den kabeln som du kan använda. I värsta fall (modulär nätdel) behöver du dra en ny kabel från nätaggregatet för mer SATA-ström. Du bör då ha fått med eventuella extra interna strömkablar med din dator. OBS: Du får inte använda strömkablar från en annan modell av nätaggregat, även om de ser ut att passa kan de vara kopplade på ett annat sätt och orsaka skador på dina komponenter om du använder dem. Det finns ingen standard.

Permalänk
Avstängd

Det kan mycket väl vara så att skruvar finns i en påse i chassit eller så, för Inet bygger ju datorer av standardkomponenter och i standard chassin får man alltid med ett gäng skruvar. Annars är det inte dyrt förstås. SATA-kabel kan du behöva köpa men även där brukar det ju följa med i alla fall ett par stycken med moderkortet.

Som nämnt så kan du sätta en SSD nästan var som helst så länge den inte blockerar luftflöde eller blir för varm, men det finns ju sannolikt platser för diskar i chassit om det inte är väldigt litet.

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde ha både kablar och skruvar, elkabeln tillhör nätdelen, datakabeln kommer med moderkortet och skruvarna kommer med chassit.
Har du slarvat bort dem så får du köpa nya men du lär ha fått med delarna från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det beror på hur monteringen i just ditt chassit ser ut, men utan att veta vilket chassi du är det omöjligt att säga.
Nej, strömkablar följer med eller är fast anslutna till nätaggregatet, det är inget man köper till. Eventuellt kan det behövas någon adapter om du inte har tillräckligt med lediga SATA-kontakter, men sannolikt finns det lediga.
Nej.

Tala gärna om vad du har för hårdvara i övrigt också, beroende på vad du har så kan det finnas bättre alternativ än en 860 EVO SATA.

Jag har detta chassi: https://www.inet.se/produkt/6902140/be-quiet-pure-base-600-si...

Det finns en till plats för SSD bredvid den befintliga. Jag fick med ett gäng skruvar, de är svarta och små.

Jag har en i5 6600K, 8 GB ram och ett GeForce Gtx 1060 samt ett Asus Z170-M plus som moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Jag har detta chassi: https://www.inet.se/produkt/6902140/be-quiet-pure-base-600-si...

Det finns en till plats för SSD bredvid den befintliga. Jag fick med ett gäng skruvar, de är svarta och små.

Det verkar finnas 8 platser för 2.5" SSDer, så det borde inte vara något problem att hitta något ställe att skruva fast den då.

Skrivet av WaldenKing:

Jag har en i5 6600K, 8 GB ram och ett GeForce Gtx 1060.

Jag var mer intresserad av vad du har för moderkort och nuvarande SSD(er), med tanken att det kanske skulle vara vettigare med en M.2 SSD som t.ex. A2000 500GB. Då slipper du kablar helt, och den är även mycket snabbare och lite billigare än 860 EVO. Men det förutsätter att du har en ledig M.2-port på moderkortet.

Tillägg: Såg att du redigerat ditt inlägg och skrivit dit moderkortet också. Moderkortet har en M.2-port, så jag skulle då rekommendera en A2000 istället om du inte redan använder M.2-porten.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det verkar finnas 8 platser för 2.5" SSDer, så det borde inte vara något problem att hitta något ställe att skruva fast den då.
Jag var mer intresserad av vad du har för moderkort och nuvarande SSD(er), med tanken att det kanske skulle vara vettigare med en M.2 SSD som t.ex. A2000 500GB. Då slipper du kablar helt, och den är även mycket snabbare och lite billigare än 860 EVO. Men det förutsätter att du har en ledig M.2-port på moderkortet.

Tillägg: Såg att du redigerat ditt inlägg och skrivit dit moderkortet också. Moderkortet har en M.2-port, så jag skulle då rekommendera en A2000 istället om du inte redan använder M.2-porten.

Tack! Är en A2000 lika hållbar som en 2.5? Är den lätt att montera? Finns det några nackdelar med en sådan?

Permalänk
Medlem

Det går att bara böka in den i chassit. Den fungerar lika bra liggande löst. Inga rörliga delar eller något annat som kräver vertikal eller horisontell fixerad montering.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WaldenKing:

Tack! Är en A2000 lika hållbar som en 2.5? Är den lätt att montera? Finns det några nackdelar med en sådan?

Den är mer känslig under installation, då den inte har någon "låda" som skyddar elektroniken, men när den är på plats är det ingen skillnad. Aningen svårare att montera skulle jag säga, men knappast svårt, och du slipper tänka på några kablar. En stor fördel är att den är mycket snabbare än en vanlig 2,5'' SSD, nackdelen är att priset också är högre.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Den är mer känslig under installation, då den inte har någon "låda" som skyddar elektroniken, men när den är på plats är det ingen skillnad. Aningen svårare att montera skulle jag säga, men knappast svårt, och du slipper tänka på några kablar. En stor fördel är att den är mycket snabbare än en vanlig 2,5'' SSD, nackdelen är att priset också är högre.

Denna är billigare än Samsungs 860 Evo som jag tänkte köpa först. https://www.inet.se/produkt/4301451/kingston-a2000-1tb-m-2-nv...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WaldenKing:

Denna är billigare än Samsungs 860 Evo som jag tänkte köpa först. https://www.inet.se/produkt/4301451/kingston-a2000-1tb-m-2-nv...

Jo då är det inte så mycket att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Denna är billigare än Samsungs 860 Evo som jag tänkte köpa först. https://www.inet.se/produkt/4301451/kingston-a2000-1tb-m-2-nv...

Jag skulle säga att en M.2 är mycket smidigare att installera, och de är dessutom mycket snabbare. Köp en sån. Du kan söka på youtube för att se en montering, går på 1 minut.

https://youtu.be/2UeWMgjwogU

Kan vara så att det inte redan sitter en skruv, då hoppar du över det första steget (att skruva ut skruven).

Öppna upp datorn och kolla så att det inte redan sitter en M.2 SSD. Det ser du lätt om det sitter något precis över grafikkortet, plats 14 på följande länk:

https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/tkC82KRIK...

När du satt in disken behöver du gå in i diskhanteraren och göra så att Windows kan använda SSD:n. Det brukar bara vara att trycka på OK, men det kan du också googla eller fråga här om du behöver mer hjälp. Mycket simpelt.

Efter det ska du självklart installera om (eller spegla) Windows på den nya SSD:n för att kunna utnyttja prestandan för startuptider etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Denna är billigare än Samsungs 860 Evo som jag tänkte köpa först. https://www.inet.se/produkt/4301451/kingston-a2000-1tb-m-2-nv...

Du måste ju fortfarande ta reda på om ditt moderkort har någon m.2 plats för att kunna sätta i en A2000. Kan du ta reda på det på nåt sätt? Kanske via orderbekräftelsen eller att öppna upp och titta i datorn?

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

@JoL_: Han har ett ASUS Z170-M Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

@JoL_: Han har ett ASUS Z170-M Plus

Ah sorry! Letade men lyckades tydligen missa den raden.

@WaldenKing: Då är det ju bara att köra på A2000

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Skrivet av Saddl3r:

Jag skulle säga att en M.2 är mycket smidigare att installera, och de är dessutom mycket snabbare. Köp en sån. Du kan söka på youtube för att se en montering, går på 1 minut.

https://youtu.be/2UeWMgjwogU

Kan vara så att det inte redan sitter en skruv, då hoppar du över det första steget (att skruva ut skruven).

Öppna upp datorn och kolla så att det inte redan sitter en M.2 SSD. Det ser du lätt om det sitter något precis över grafikkortet, plats 14 på följande länk:

https://dlcdnimgs.asus.com/websites/global/products/tkC82KRIK...

När du satt in disken behöver du gå in i diskhanteraren och göra så att Windows kan använda SSD:n. Det brukar bara vara att trycka på OK, men det kan du också googla eller fråga här om du behöver mer hjälp. Mycket simpelt.

Efter det ska du självklart installera om (eller spegla) Windows på den nya SSD:n för att kunna utnyttja prestandan för startuptider etc

Tack så jättemycket! Du har verkligen gjort det enkelt för mig!

Jag har redan Windows på en Sata SSD så jag antar att jag var skippar det där sista eller behöver jag spegla endå (vad det nu är för något)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Tack så jättemycket! Du har verkligen gjort det enkelt för mig!

Jag har redan Windows på en Sata SSD så jag antar att jag var skippar det där sista eller behöver jag spegla endå (vad det nu är för något)?

Spegla/klona innebär att du helt enkelt kopierar din gamla SSD till din nya. Det går inte att göra det med kopiera/klistra utan det krävs särskilda program.

Du behöver inte ha Windows på din nya SSD, men den kommer vara fyra gånger snabbare än din nuvarande så jsg rekommenderar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaldenKing:

Tack så jättemycket! Du har verkligen gjort det enkelt för mig!

Jag har redan Windows på en Sata SSD så jag antar att jag var skippar det där sista eller behöver jag spegla endå (vad det nu är för något)?

Skrivet av Saddl3r:

Spegla/klona innebär att du helt enkelt kopierar din gamla SSD till din nya. Det går inte att göra det med kopiera/klistra utan det krävs särskilda program.

Du behöver inte ha Windows på din nya SSD, men den kommer vara fyra gånger snabbare än din nuvarande så jsg rekommenderar det

Om du redan har Windows på en SSD så finns det väl egenligen ingen större vits att installera om eller flytta Windows till den nya SSDn? Bättre att bara installera alla spel på den nya istället såvida du inte har för avsikt att ta ut den gamla SSDn.

Mycket tveksam till att du kommer märka någon direkt skillnad vid användandet av Windows om du flyttar det till den nya, bättre isåfall att bara flytta över "swap-filen" (pagefile.sys) till den nya SSDn. (En ganska enkel procedur.)

Jag skulle själv föredra att ha lite snabbare ladding av spel än att Windows kanske startar 3s snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Bättre isåfall att bara flytta över "swap-filen" (pagefile.sys) till den nya SSDn. (En ganska enkel procedur.)

Jag skulle själv föredra att ha lite snabbare ladding av spel än att Windows kanske startar 3s snabbare.

Ja det är sant!

@WaldenKing: Du kan göra som Viita rekommenderar, i praktiken kommer du nog inte märka någon skillnad

Permalänk

Passar m.2 SSDn jag tänkte köpa i mitt moderkort? Det ska tydligen finnas olika storlekar (längd).

Det kanske är lättare att köpa en SATA-SSD, om jag ska ha en m.2 så måste jag ta bort både grafikkort och fläkten till CPUn (iallafall fläkten).

Permalänk

Ytterligare information, den större kabeln som går från min nuvarande SSD ligger löst nere i chassit. Ska det finnas ytterligare sätter ”L-formade” kontakter som jag ska använda till den nya SSDn?

Om jag skulle gå på en m.2 istället, är det då lätt att ta bort fläkten från CPUn för att installera den? Behöver jag isåfall även ta bort grafikkortet som sitter jättenära m.2 porten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WaldenKing:

Passar m.2 SSDn jag tänkte köpa i mitt moderkort? Det ska tydligen finnas olika storlekar (längd).

Det kanske är lättare att köpa en SATA-SSD, om jag ska ha en m.2 så måste jag ta bort både grafikkort och fläkten till CPUn (iallafall fläkten).

Angående storleken så är nästan alla tillgängliga för konsumenter samma storlek, den största, och moderkorten stöder alla olika storlekar så det är inget problem. De mindre är mer för laptops och så.

Angående att montera så vet jag inte, det kan mycket väl vara så att du får plocka bort lite saker för att komma åt. Grafikkortet brukar inte vara så svårt men processorkylaren kan vara meckigt.

Permalänk

Jag har kommit fram till att det blir för krångligt att installera en m.2 SSD då jag måste ta bort CPU-kylaren och kanske även grafikkortet. Det är enklare med en 2.5 SATA SSD, väljer samsungs 860 Evo. Tack för all hjälp i tråden!