Avstörningsfilter till äldre Equalizer

Permalänk
Medlem

Avstörningsfilter till äldre Equalizer

Hej!
Jag har en udda konfiguration för ljudet till min dator. Jag har ett Asus Xonar Essence stx ljudkort. Från det kopplar jag en gammal Yamaha equalizer vidare till en Technics HD51 mini-stereo. Till detta kopplar jag mina hörlurar Sennheiser HD 598.

Detta låter kalas i mina öron förutom jag jag har ett brum som jag tror kommer från equalizern. Det är ett brummande ljud som blir lägre om jag vrider ner volymen på Technics-förstärkaren. Equalizern har också en volymkontroll, men sänker jag volymen på den så blir inte brummandet lägre. Kopplar jag bort equalizern och går direkt till stereon är det knappt nått brum alls.

Jag undrar om ett avstörningsfilter kommer att funka eller om det bara beror på att equalizern är gammal och skröplig? Den har för övrigt inte en jordad kabel för strömmen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Ä allt jordat som det ska?(i jordat eluttag) Låter ev som jordbrum på mixern.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ä allt jordat som det ska?(i jordat eluttag) Låter ev som jordbrum på mixern.

Ja allt sitter i jordat uttag. Men spelar det någon roll om equalizern inte har en jordad sladd? Jag är lite okunnig om sånt...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Eazy:

Ja allt sitter i jordat uttag. Men spelar det någon roll om equalizern inte har en jordad sladd? Jag är lite okunnig om sånt...

Nej då är den såklart inte jordad.

Men brukar sitta en tumskruv nånstans att ansluta kabel mellan apparaterna om man kör blandat jordad och dubbelisolerad utrustning för att få samma potential i hela systemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Hej!
Jag har en udda konfiguration för ljudet till min dator. Jag har ett Asus Xonar Essence stx ljudkort. Från det kopplar jag en gammal Yamaha equalizer vidare till en Technics HD51 mini-stereo. Till detta kopplar jag mina hörlurar Sennheiser HD 598.

Detta låter kalas i mina öron förutom jag jag har ett brum som jag tror kommer från equalizern. Det är ett brummande ljud som blir lägre om jag vrider ner volymen på Technics-förstärkaren. Equalizern har också en volymkontroll, men sänker jag volymen på den så blir inte brummandet lägre. Kopplar jag bort equalizern och går direkt till stereon är det knappt nått brum alls.

Jag undrar om ett avstörningsfilter kommer att funka eller om det bara beror på att equalizern är gammal och skröplig? Den har för övrigt inte en jordad kabel för strömmen.

Låter som klassiskt jordbrum.

Om du spelar upp musik via tex mobilen (eller gärna annan icke vägguttag-ansluten utrustning) -> EQ -> Technics, har du jordbrum då?
Om ja, prova vänd på kontakt-erna i vägguttaget för EQ och stereo, dock ej samtidigt.
Försvinner brummet så är det klassiskt jordbrum, då behöver du helt enkelt hitta rätt håll på stickpropparna i vägguttagen när du kopplar in det till din dator. (Kan även inkludera stickproppen till skärm och annan kringutrustning.)
Om jordbrummet är kvar oavsett vilket håll stickpropparna i vägguttagen är vända åt när du har tex en mobil kopplad till EQ:n och sedan till stereon så kan det eventuellt vara något internet fel i EQ:n, såvida du inte skickar en väldigt låg signal till EQ:n och boostar den något enormt, eller låg signal från EQ till stereo som du boostar massor.

Permalänk
Medlem

Tycker jag märkte skillnad när jag vände på kontakterna... Det blev lite värre så de satt nog rätt från början. Jag har ingen mobil att testa med som jag kan koppla till eq'n direkt, men om jag kopplar bort ljudet från datorn så ingen källa är kopplat till borde väl i så fall brummet försvinna? Det gör det inte. Jag gissar då att det är min EQ som är gammal då helt enkelt. Jag gissar att avstörningsfiltret inte skulle hjälpa något? Jag tänker om man kopplar det mellan EQ och mini-stereon.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Jag borde tittat på din länk lite tidigare. Jag antar att du kopplat in ljudet på "Line In" och på "Line out" på "LINE", har du provat "TAPE"-anslutningarna?, det är mer eller mindre samma sak fast en annan "kanal".

Om du inte har tummen mitt i handen, så kan du alltid ta av locket och inspektera kondensatorerna. Några av dessa kanske behöver bytas.
Tänk på att låta enheten vara strömlös och gärna varit strömlös ett tag innan du ger dig på att ta av locket då endel komponenter framförallt kondensatorer kan hålla ganska stark laddning ganska länge. Men att visuellt inspektera dem är ingen fara.
http://45.40.169.48/Faulty-Capacitors-1.html

Kondensatorer kan bli dåliga på olika sätt. De kan svälla, läcka och "lyfta" sig från kretskortet.
Dåliga kondensatorer kan ha mycket stor inverkan på ljudet.

Jag kan tyvärr inte svara på om brummet borde försvinna om du kopplar bort signalen.
Det är ju frågan om analoga signaler och när det kommer till analoga signaler så finns det inget direkt "off-läge". Endel enheter behöver en liten signal för att filtrera bort störningar. Det kan även vara frågan om självsvängninar som orsakar jordbrum/brus när inget är anslutet.

Om du är ute efter att justera ljudet från datorn till stereon så finns det mjukvara som kan göra det åt dig utan att du använder en separat EQ-förstärkare.

Jag använder själv mjukvara från https://vb-audio.com/Voicemeeter/index.htm "Voicemeeter". (finns flera versioner)
Försökte titta lite på deras sida, men jag tror 15Bands EQ (VB-Audio Graphic EQ 15), följer med installationen.
Det finns även andra liknande program och rena EQ:n om inte mjukvaran till ditt ljudkort har sådana funktioner.

Edit:
Om ljudet knastrar väldigt mycket när du justerar ljudet på olika sätt på EQ:n, så är det mycket troligt något problem med denna och den kan behöva en service.

Permalänk
Medlem

Kan testa med en annan kanal... har inte tänkt på att testa det. Jag hade isär EQ'n för ett par år sedan och inspekterat kondingar samt rengjorde varje kontroll så mycket jag kunde komma åt.

Jag använder Linux och det är lite tunnsått med mjukvaru-EQ. Jag använde PulseAudio-Equalizer redan. Tyvärr höjer den inte tillräckligt på basen så jag har min Yamaha att göra resten. Nu finns det en annan mjukvaru-EQ som jag i skrivande stund inte minns vad den heter. Jag har använt den förut men den hade vissa komplikationer minns jag. Får testa den igen. Nu gillar jag hellre fysisk EQ så ska försöka få till detta först. Får köpa en ny EQ annars. Har kollat på denna tidigare:
https://www.adorama.com/befbq800.html men vet inte om den är nåt bra...

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Eazy:

Kan testa med en annan kanal... har inte tänkt på att testa det. Jag hade isär EQ'n för ett par år sedan och inspekterat kondingar samt rengjorde varje kontroll så mycket jag kunde komma åt.

Jag använder Linux och det är lite tunnsått med mjukvaru-EQ. Jag använde PulseAudio-Equalizer redan. Tyvärr höjer den inte tillräckligt på basen så jag har min Yamaha att göra resten. Nu finns det en annan mjukvaru-EQ som jag i skrivande stund inte minns vad den heter. Jag har använt den förut men den hade vissa komplikationer minns jag. Får testa den igen. Nu gillar jag hellre fysisk EQ så ska försöka få till detta först. Får köpa en ny EQ annars. Har kollat på denna tidigare:
https://www.adorama.com/befbq800.html men vet inte om den är nåt bra...

Brum får du bort på ett sätt, du löser jordfelet men det kan du göra på flera sätt, endera genom att jorda korrekt vilket ofta är det svåraste sättet för det kan ju innebär att man behöver bygga om elmatningen.
Men man kan också sätta en galvanisk isolator på signalkabeln, dvs man kopplar signalen via en kondensator eller transformator och det finns diverse färdiga "klunsar" att köpa, det börjar med typ dessa https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/tillbe...

Ska du byta eq så rekommenderar jag dig verkligen att skaffa en seriös eq eller ingen alls, det är värt varje korna med en bra eq till skillnad från en man irriterar sig på för att den inte kan göra det man vill, en grafisk eq bör alltså ha minst 31 band men ännu bättre är det om du har en parametrisk eq eller kombinerar både parametrisk och grafisk.
Behringer har bra eq ar men inte den lille du länkade, denna är bra.
https://www.behringer.com/product.html?modelCode=P0146
Jag har en
https://www.behringer.com/product.html?modelCode=P0B6H
Det är en högtalarprocessor så den kan göra lite andra saker typ delningsfilter men den går att equalisera i också även om den kanske inte är bästa valet om man bara är ute efter den funktionen.
Skulle jag köpa nått nytt idag så tror jag att jag skulle valt en Minidsp baserad lösning
https://www.minidsp.com/
de har en massa bitar som man kan plocka ihop i en väldigt flexibel och skräddarsydd lösning utan att det blir så dyrt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jo, det hade inte varit fel med en ny EQ, men har just uppgraderat till en ny dator så pengar finns inte i dagsläget. Får bli i framtiden.

Jag har laborerat lite med volymer på dator, mini-stereon och EQ'n och kunnat minimera bruset/brummet så pass att jag kan leva med det. Jag köper nog den där avstörningsfiltret så länge. Funkar det inte kanske jag får lämna tillbaka den. Får fråga dem först.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable