Permalänk
Medlem

Tyst och diskret mITX

Hej!
Jag skulle vilja ha lite hjälp, min dator sen 10 år tillbaka dog i helgen och det är 10 år sen jag var insatt i det här med komponenter!
Jag vill nog ändå bygga ihop något nytt men då min förra var en värsting fulltower för 20000+ och man nu är 30+ så har spelplanen ändrats till att man vill ha något litet och absolut ingen RGB utan så cleant det bara finns.
Det behöver inte vara det minsta chassit på marknaden då jag gärna tar något lättbyggt också men ja ni förstår.
Jag är faktiskt en gamer men det enda som jag gamear är TF2 och har så gjort sen 2008! Skulle jag vilja spela något annat så är FM och CIV det som ligger närmast.
Så jag behöver inte ha det värsta men skulle jag kunna få nästa dator att leva i 10 år också så vore ju det helt fantastiskt. Jag är mer intresserad om man får i ett ljudkort i mITX?
Någon budget har jag egentligen inte men jag räknar ändå med att det kommer gå på 10k.
Jag vore tacksam för någon sorts input iallafall så får vi se vart vi hamnar!

Permalänk
Medlem

Här är någorlunda litet chassi (ca 20 liter), men ingen plats för PCIe ljudkort på dessa små moderkort. Prova mATX och större chassi för det.

Beroende på vad du vill lägga på grafikkortet så kan du ändra till annat.
RX 580 > 1660 Super > 5600XT > dyrare. (För dyrare är det bäst att gå begagnad eller vänta in nästa generation som släpps runt oktober/november.)

AMD kommer med nya processorer runt oktober också, dvs Ryzen 5 4600 som passar med nuvarande moderkort.

16Gb RAM kan vara för lite och 32Gb kostar ca 1600kr om du tänker ta det. (https://www.webhallen.com/se/product/323489-HyperX-Fury-Black...)

ASUS cashback erbjudande: https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek

Visa signatur

😑

Permalänk

Jag har liknande planer! Cooler master nr200p chassit verkar riktigt trevlig för pengarna. Men jag tänkte satsa på nvidia 3070 när det kommer ut. Det verkar dock vara lång leveranstid på många grejer nu

Permalänk
Medlem

Kika på dessa chassin:
NR200P
Silverstone RVZ03
Thermaltake Core V1

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Här är någorlunda litet chassi (ca 20 liter), men ingen plats för PCIe ljudkort på dessa små moderkort. Prova mATX och större chassi för det.

Beroende på vad du vill lägga på grafikkortet så kan du ändra till annat.
RX 580 > 1660 Super > 5600XT > dyrare. (För dyrare är det bäst att gå begagnad eller vänta in nästa generation som släpps runt oktober/november.)

AMD kommer med nya processorer runt oktober också, dvs Ryzen 5 4600 som passar med nuvarande moderkort.

16Gb RAM kan vara för lite och 32Gb kostar ca 1600kr om du tänker ta det. (https://www.webhallen.com/se/product/323489-HyperX-Fury-Black...)

ASUS cashback erbjudande: https://promotion.asus.com/en/nordics/gamingweek
https://komponentkoll.se/bild/ybqxQ.png

Tack för all info!
Chassit verkar som en nobrainer efter att ha läst lite.
16gb ram borde räcka om jag klarat mig på 8gb innan.
Är det vattenkylning som är the shit eller finns det tysta vettiga luftkylare? Aldrig haft vattenkylning och jag tycker det ser så klumpigt ut bara även fast det säkert inte är det!
Skulle det vara värt att vänta på nästa gen ryzen då? Är förväntningarna höga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kuve:

Tack för all info!
Chassit verkar som en nobrainer efter att ha läst lite.

Finns bara 4 svarta kvar på komplett, köp nu om du behöver ...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Okej, jag har klickat hem chassit!

Permalänk
Medlem

@kuve: Vattenkylning är smaksak och chassit har ändå bra stöd för luftkylare (upp till 155mm eller 153mm med glas sidopanel). Det är med ännu mindre chassi som det saknas utrymme för luftkylare som vattenkylning ger mest.

Förväntningarna på just spelprestandan är hög, men om det blir en papperslansering får du vänta länge. Köp nu och uppgradera processorn senare om du inte blir nöjd med prestandan, då moderkortet har stöd för kommande generation med framtida BIOS uppdatering.

Angående Arctic Cooling Liquid Freezer II, det passar i chassit men helst en annan pga hur slangarna sticker rakt ut från processorn och det kan skapa problem med NR200P.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@kuve: Vattenkylning är smaksak och chassit har ändå bra stöd för luftkylare (upp till 155mm eller 153mm med glas sidopanel). Det är med ännu mindre chassi som det saknas utrymme för luftkylare som vattenkylning ger mest.

Förväntningarna på just spelprestandan är hög, men om det blir en papperslansering får du vänta länge. Köp nu och uppgradera processorn senare om du inte blir nöjd med prestandan, då moderkortet har stöd för kommande generation med framtida BIOS uppdatering.

Angående Arctic Cooling Liquid Freezer II, det passar i chassit men helst en annan pga hur slangarna sticker rakt ut från processorn och det kan skapa problem med NR200P.

Okej! Tack för hjälpen!