Windows 7 uppgradering till Window 10 med MCT (MediaCreationTool)

Permalänk

Windows 7 uppgradering till Window 10 med MCT (MediaCreationTool)

Tja,

Ber om ursäkt om liknande tråd redan finns, men kunde inte hitta den.

Är det någon som använt sig av MCT när dem uppgraderat från windows 7 till Window 10? Och rekommenderar det?
Hur fungerar det med appar: så som Word/PDF/excel/adobe samt installerade program som Steam,Battle.net, MSI/Nvidia Grafikkorts appar? försvinner allt vid uppdateringen? Eller den sparas och det är endast windowsfilerna som ändras/får tillägg?

Har själv läst/tittat på videos och där är många som ger olika rekommendationer och gör på olika sätt.

Min dator har för närvarande en Windows 7 Professional 64.bit äkta license och om jag nu kör MCT behöver jag då köpa en nytt OEM för windows 10 professional 64bit för att den ska fungera helt fullständigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheNihilist1:

Tja,

Ber om ursäkt om liknande tråd redan finns, men kunde inte hitta den.

Är det någon som använt sig av MCT när dem uppgraderat från windows 7 till Window 10? Och rekommenderar det?
Hur fungerar det med appar: så som Word/PDF/excel/adobe samt installerade program som Steam,Battle.net, MSI/Nvidia Grafikkorts appar? försvinner allt vid uppdateringen? Eller den sparas och det är endast windowsfilerna som ändras/får tillägg?

Har själv läst/tittat på videos och där är många som ger olika rekommendationer och gör på olika sätt.

Min dator har för närvarande en Windows 7 Professional 64.bit äkta license och om jag nu kör MCT behöver jag då köpa en nytt OEM för windows 10 professional 64bit för att den ska fungera helt fullständigt?

Erbjudandet för gratis uppgradering till 10 från äldre Windowsversioner hade ett slutdatum för flera år sedan, men folk säger att Windows 10 fortfarande aktiveras vid *uppgradering*: https://www.zdnet.com/article/heres-how-you-can-still-get-a-f...

Är den där uppgraderingen "okej" rent licensmässigt? Jag vet inte, men Microsoft accepterar den tydligen i sin aktiveringstjänst.

Är det okej att köpa en OEM-licens till en befintlig dator? Nej, det är det väl inte såvitt jag vet.
Det bryter väl mot hela grundförutsättningen för OEM-varianten av Windows, att den enbart får förinstalleras av systembyggare på nya datorer.
Om man ska göra Rätt™ i så fall så är det väl antingen någon uppgradering eller en full licens man ska köpa, vad som nu finns att få tag på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Inga problem att använda din win 7 nyckel till Windows 10.
Installerade 3 datorer för typ 2 veckor sen med win 7 pro nycklar och de blev godkända och aktiverade för win 10 pro.

Jag körde Windows media creation tool men valde att blåsa datorerna helt med ren installation. Bättre du sparar allt själv innan och gör en ren installation.

Permalänk

@BalleR: Behövde du installera om drivrutiner för grafikkort,moderkort,processor osv vid den rena installationen?

Permalänk
Medlem

Windows 10 sköter allt sånt automatiskt.
Enda drivrutin jag laddat ner är nog nvidias.
Även fast win 10 hittade grafikkortet o installerade nån fungerande drivrutin så gjorde jag så iallafall.

Men se till att göra en ordentlig backup på allt du vill ha sparat innan nu bara.