Varför är denna SSD så dyr?

Permalänk
Medlem

Varför är denna SSD så dyr?

Det är en annons ute nu som jag inte vill smutsa ned med frågor så jag frågar här:
Varför är denna SSDn så dyr fast den bara är 400gb?
Jag ser att den kostar över 4000kr ny, men jag förstår inte varför, för den skriver ju inte snabbare än en evo 860.
Min gissning är att den har oerhört lång livslängd eller att det bara är ovanligt med så snabba sata-ssd'er.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Avstängd

Ibland så har gamla saker hutlösa priser när de blir kvar i lager hos vissa företag som inte säljer bort för billigare peng.
Det är inget jag skulle ens fundera på att köpa.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

@Kaleid: Okej, så det är inget speciellt med den?
Nej jag tänkte inte köpa den heller, ska köpa en nvme 1tb att sätta på min ända m.2-plats.
Såg bara annonsen och blev fundersam

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Det är en annons ute nu som jag inte vill smutsa ned med frågor så jag frågar här:
Varför är denna SSDn så dyr fast den bara är 400gb?
Jag ser att den kostar över 4000kr ny, men jag förstår inte varför, för den skriver ju inte snabbare än en evo 860.
Min gissning är att den har oerhört lång livslängd eller att det bara är ovanligt med så snabba sata-ssd'er.

Intel's datacenter diskar. Bättre diskar generellt gällande driftsäkerhet.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Nej jag tänkte inte köpa den heller, ska köpa en nvme 1tb att sätta på min ända m.2-plats.

Jag klankar inte ner på din stavning, gud vet att jag också har min beskärda del av fel.

Men kunde inte låta bli... jag skrattade gott åt ovan stavning av enda

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

@Gustav-P: Haha, jag velar alltid mellan de två stavningarna och tar olika typ varje gång.
Konstigt då jag är uppväxt med en svenskalärare som mamma och har aldrig haft svårt med stavning!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@moire: Jaha okej! Så var ska man ha dom för att dom ska vara värda så mycket? knappast i en speldator tänker jag

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@Jonhed Du får tänka att ända är något man har på kroppen och enda är som i en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Det är en annons ute nu som jag inte vill smutsa ned med frågor så jag frågar här:
Varför är denna SSDn så dyr fast den bara är 400gb?
Jag ser att den kostar över 4000kr ny, men jag förstår inte varför, för den skriver ju inte snabbare än en evo 860.
Min gissning är att den har oerhört lång livslängd eller att det bara är ovanligt med så snabba sata-ssd'er.

Första saker jag noterar direkt när jag öppnar sidan:
Denna modell ingår i Intels serie för Data Center ("DC"). Dvs, det är något som säljs som serverhårdvara snarare än att vara inriktat mot konsument. Den har även utgått, så det är en äldre produkt... så nuvarande priser kan ju vara extra konstiga om den knappt finns att få tag på.

Vad innebär det här med att det är någon form av server-SSD rent praktiskt?
Förmodligen (man får läsa vad det faktiskt står om den) sådana saker som hög skrivtålighet och att den inte tappar data vid strömavbrott.

Om vi ser till skrivtåligheten så säger Samsung att garantin för 500GB-varianten av 860EVO gäller 5 år eller 300TBW.
Intel säger att garantin gäller 5 år, utan att nämna något villkor för mängd skrivningar. Däremot anger de separat en "Endurance Rating (Lifetime Writes)" på 8.3PB (det är väl då 8300 TBW om man vill formulera det på samma sätt).

Vad gäller strömavbrott säger Intel:
"Enhanced Power Loss Data Protection prepares the SSD for unexpected system power loss by minimizing data in transition in temporary buffers, and uses on-board power-loss protection capacitance to provide enough energy for the SSD firmware to move data from the transfer buffer and other temporary buffers to the NAND, thus protecting system and user data."

En frågeställning som inte brukar vara sådär jättehögt prioriterad för konsumentprodukter, jag ser inte att Samsung säger något om det för 860EVO och jag vet inte hur det ligger till där.

En mer rättvisande jämförelse är nog att jämföra med t.ex. Samsung 883DCT, Samsung 860DCT som väl är mer i samma kategori som Intel-enheten du pekade på.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Som ovanstående skrivit så är det en Disk för Datacenter "Server SSD". Normalt så är dessa diskar för datacenter tillverkade med tightare toleranser för att kunna säkerställa längre hållbarhet och bättre tålighet för säkerhetssystem m.m

Visa signatur

| AMD Ryzen Threadripper 3990X | ASUS RoG Zenith II Extreme Alpha TRX40 | MSI GeForce RTX 3090 Ventus 3X OC | Corsair AX1200i | G.Skill 32GB 3200MHz CL14 Flare X | ASUS RoG Strix Helios GX601 | Samsung 980 PRO Raid 0 |

Permalänk
Medlem

@backlulund: Jo när det blev påpekat så insåg jag att ända är inte rätt. Men o andra sidan stavas det ändå och inte endå, så det är mest det som förvirrar mig i stunden

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Jag förstår!
Men varför vill man hellre ha en solid state drive och inte en liten smidig nvme?

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

@Jonhed Du får tänka att ända är något man har på kroppen och enda är som i en.

Som i "den kom ända från USA"? Eller "det var dags att ända diskussionen"? Eller kanske "repända"?

("enda är som i en" är en bra tumregel, handlar det om antalet en (1) bör det vara enda)

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@evil penguin: Jag förstår!
Men varför vill man hellre ha en solid state drive och inte en liten smidig nvme?

Båda dina alternativ är väl exempel på solid state drives?

Menar du snarare "varför man hellre vill ha SATA/AHCI än PCIe/NVMe"?
Det vill man ju förmodligen egentligen helst inte (bortsett från eventuell fördel prismässigt), annat än om det är vad som passar i ens dator.

Intel har ju helt garanterat även NVMe enheter i DC-sortimentet. Eventuellt är det väl vanligare med U.2 snarare än M.2 i detta sammanhang, samt kanske även rena PCIe-kort.

Se t.ex. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/memory-...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

@evil penguin: Jag förstår!
Men varför vill man hellre ha en solid state drive och inte en liten smidig nvme?

Skrivet av evil penguin:

Båda dina alternativ är väl exempel på solid state drives?

Menar du snarare "varför man hellre vill ha SATA/AHCI än PCIe/NVMe"?
Det vill man ju förmodligen egentligen helst inte (bortsett från eventuell fördel prismässigt), annat än om det är vad som passar i ens dator.

Intel har ju helt garanterat även NVMe enheter i DC-sortimentet. Eventuellt är det väl vanligare med U.2 snarare än M.2 i detta sammanhang, samt kanske även rena PCIe-kort.

Se t.ex. https://www.intel.com/content/www/us/en/products/docs/memory-...

Eller menar du formfaktorn? Dvs, 2.5"-enhet (oavsett SATA, SAS eller PCIe via U.2) kontra M.2 (oavsett SATA eller PCIe) kontra fullstort PCIe-kort?
Det blir väl dock ett liknande svar, det handlar om vad för typ av enheter som det går att montera i datorn (och kanske inte bara en då).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: jag förstår! Det hade ju varit nice för mig med en ssd som satt i PCIe då min nvme-plats ändå bara skriver och läser högst 830mbs. Men å andra sidan har jag inte plats med något annat i PCIe så hade ju kanske inte spelat någon roll.
Hade faktiskt ingen aning att dessa fanns, jag antar att dom är sjukt dyra.

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Jo exakt, formfaktorn! Men jag förstår nu lite mer så, det var det jag tänkt också. För mig hade det ju fungerat med en evo 860 som lagring då jag bara har en plats, men å andra sidan kostar inte 1tb nvme-formfaktor speciellt mycket om man inte köper just evo 960 eller evo 970 plus, utan tex en crucial istället och då har jag det hellre rent och fint i mitt chassi, speciellt då nvme-platsen sitter på baksidan av moderkortet och inte syns alls om man inte öppnar chassit bakifrån!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Jag klankar inte ner på din stavning, gud vet att jag också har min beskärda del av fel.

Men kunde inte låta bli... jag skrattade gott åt ovan stavning av enda

Själv kunde jag inte låta bli att tänka på "Hur man än vänder sig har man SSD:n bak"

Permalänk
Medlem

När jag skrivit "NVMe-formfaktor" så menar jag M.2 som ni säkert förstår

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonhed:

Jag förstår! Det hade ju varit nice för mig med en ssd som satt i PCIe då min nvme-plats ändå bara skriver och läser högst 830mbs. Men å andra sidan har jag inte plats med något annat i PCIe så hade ju kanske inte spelat någon roll.
Hade faktiskt ingen aning att dessa fanns, jag antar att dom är sjukt dyra.

Det finns konsument riktade som denna Gigabyte Aorus RGB AIC NVMe 1TB vilken inte kostar så fasligt mycket.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns konsument riktade som denna Gigabyte Aorus RGB AIC NVMe 1TB vilken inte kostar så fasligt mycket.

Tack för tipset!

Visa signatur

i7 8700k 5.1ghz egengjord delid | 32gb G.Skill Trident Z RGB 3600mhz cl15 | MSI Suprim X 3070ti
https://valid.x86.fr/uudh64