Bli bättre på tredjepersons-spel

Permalänk
Medlem

Bli bättre på tredjepersons-spel

Jag är en van PC-användare och har vant mig att spela förstapersons-spel med mus och tangentbord.

Dock när jag ska spela tredjepersons-spel så känns det inte bra. Har även en PS 4 och där är det likadant.

Det är synd för det finns många tredjepersons-spel som verkar bra.

Några tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Försök formuera vad det är som du upplever som problem. Det hjälper kanske både oss och dig!

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreyWilk:

Försök formuera vad det är som du upplever som problem. Det hjälper kanske både oss och dig!

Tja, det är kanske inte så lätt.

Det är väl att man t.ex. måste justera kameran hela tiden.

Som exempel kan jag väl nämna Zelda:Link's awakening. Där känns det inte som några problem alls med tredjepersons-perspektivet. Däremot i Breath of the wild känns det svårare.

Antar att det är en vanesak.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Testa att invertera y-axeln och se om det känns mer naturligt. Och om inte, testa då att invertera både x och y. Jag kan inte styra kameran utan inverterad y-axel. Det är förvisso samma sak när jag lirar quake på datorn. Har alltid kört inverterat. Har iofs haft analoga styrspakar i mitt liv sen PS2-tiden så jag har ju haft ett tag på mig att vänja mig även om jag spelar konsol rätt sällan. Men det kanske är svårare att lära sig på gamla dar? Försökte lira A way out med min farsa som är över 70. Han sprang och kollade ner i golvet halva tiden typ.

Justera inte kameran då och då utan panorera hela tiden. Och om du ska springa åt vänster, gör det då inte med styrspaken utan den springer du rakt fram med och panorerar kameran istället. Om du börjar springa vänster med styrspaken blir ju effekten ungefär som strafeing åt det hållet. Hänger du med i mitt resonemang?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Justera inte kameran då och då utan panorera hela tiden. Och om du ska springa åt vänster, gör det då inte med styrspaken utan den springer du rakt fram med och panorerar kameran istället. Om du börjar springa vänster med styrspaken blir ju effekten ungefär som strafeing åt det hållet. Hänger du med i mitt resonemang?

Hänger inte med riktig men kan tänka mig att det är lite som mus och tangentbord.

Förflyttar mig och rör mig sidledes (strafar?) med tangenbordet men svänger med musen (och siktar med musen också)

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Tja, det är kanske inte så lätt.

Det är väl att man t.ex. måste justera kameran hela tiden.

Som exempel kan jag väl nämna Zelda:Link's awakening. Där känns det inte som några problem alls med tredjepersons-perspektivet. Däremot i Breath of the wild känns det svårare.

Antar att det är en vanesak.

Jag hade samma problem som dig när jag började spela allt mer på konsol faktiskt. Det tråkiga svaret är tyvärr att det känns oerhört avigt i början men att man kommer in i det efter ett tag. Försök att svänga kameran samtidigt som du svänger din karaktär, tar ett tag men det är nog tyvärr det bästa rådet jag kan ge dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av greb1989:

Jag hade samma problem som dig när jag började spela allt mer på konsol faktiskt. Det tråkiga svaret är tyvärr att det känns oerhört avigt i början men att man kommer in i det efter ett tag. Försök att svänga kameran samtidigt som du svänger din karaktär, tar ett tag men det är nog tyvärr det bästa rådet jag kan ge dig.

Borde finnas något sätt att lösa det på. Som att kameran följer med automatiskt eller något.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10