Huawei storsatsar på egna operativsystemet Harmony OS 2.0 redan år 2021

Permalänk
Melding Plague

Huawei storsatsar på egna operativsystemet Harmony OS 2.0 redan år 2021

Det kinesiska bolagets satsning på ett egenbyggt operativsystem går snabbare än väntat, med bred utrullning redan nästa år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Musikälskare

Undrar hur mycket folk dom har som jobbar med det, måste vara en arme med utvecklare bakom som bara köttar på, verkligen imponerande! Jag håller mig till iOS dock

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

’Redan nästa år’

Men de har ju inget annat val?

Varför ska man vara förvånad att de kör på sin nya plan som annonserades iom handelskriget?

Permalänk
Medlem

”Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.”

Låter som en spännande och bra funktion.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@medbor: när de lanserade version 1.0 förra året, enbart för den kinesiska marknaden, var väl den gängse tanken att de skulle använda den kinesiska marknaden som testbädd under några år för att sedan växla upp internationellt. Jag hade inte väntat mig att de skulle börja släppa kommersiella produkter och till och med telefoner nästa år. Visst, det är sannolikt inte produkter vi ser av i Sverige, men det är ändå en oväntat snabb expansion utanför Kina.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se vad de mynnar ut till

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det mest spännande är vad alla på XDA kommer tycka om det.
Dom lär gå igenom det i minsta detalj.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad USA vill ha ut av handelskriget, men rent spontant känns det som Kina kommer vara självförsörjande framöver, på alla fronter, bra eller dåligt, tja?

Permalänk
Medlem

Bra. Det behövs konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

”Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.”

Låter som en spännande och bra funktion.

För Kinesiska staten ja!

Men är det kina telefonerna som kommer ha öppen källkod eller de utanför Kina?

Om jag fattade det rätt så är den egna kärnan för Kina och kommer inte vara öppen källkod, men det kommer givetvis den linux/google baserade vara som ämnas att finnas i telefoner internationellt.

Internationell lansering så är Kineserna korkade om de inte banlyser Apple och Google, kan bli spännande det här.

Permalänk
Medlem

Nice, då får jag bojkotta Kinesiskt OS också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

”Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.”

Låter som en spännande och bra funktion.

Låter typ som definitionen av ett botnet.

Permalänk
Avstängd

Härligt med alternativ till Android, kommer följa utvecklingen med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXim:

Låter typ som definitionen av ett botnet.

Det är sant, Folding@Home passar också in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

’Redan nästa år’

Men de har ju inget annat val?

Varför ska man vara förvånad att de kör på sin nya plan som annonserades iom handelskriget?

Jodå, dom kan ju skeppa Android utan Google play tjänster som dom gjort med vissa telefoner som testats av användarna här bland annat.Finns ju både bankid och swish om jag minns rätt i deras egna butik.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Undra om svenska folket kommer älska deras OS lika mycket som deras telefoner? Man önskar att svenskarna hade mer sug att bojkotta allt vad kinesiska företag heter.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

USA kanske gräver sin egen grav pga handelskriget?

Permalänk

@requiro: Kina har alltid haft som mål att bli självförsörjande på bl.a. elektronik, t.ex. genom "Made in China 2025" (https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Jodå, dom kan ju skeppa Android utan Google play tjänster som dom gjort med vissa telefoner som testats av användarna här bland annat.Finns ju både bankid och swish om jag minns rätt i deras egna butik.

Det är väl exakt det som det här är? Harmony är väl Huaweis namn på Android Open Source Project?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl exakt det som det här är? Harmony är väl Huaweis namn på Android Open Source Project?

Nej det är ett helt nytt OS

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är väl exakt det som det här är? Harmony är väl Huaweis namn på Android Open Source Project?

Du hade ju kunnat läsa artikeln också Det förklaras väldigt grundligt där.

Citat:

Huawei satsade därför på att utveckla ett eget operativsystem vid namn Harmony OS, vars första version släpptes under år 2019. Målet med det egna systemet är att täcka in en rad olika typer av produkter, där allt från telefoner till uppkopplade enheter (IoT) och TV-apparater ingår. Den unika egenskapen med Harmony OS ställt mot Android är att det är ett så kallat "distribuerat system", och enheter med mjukvaran kan kommunicera och dra nytta av varandra dynamiskt.

Citat:

I dagsläget använder Huawei den öppna versionen av Android vid namn AOSP, och kombinerar detta med den egna mjukvarubutiken App Gallery som i dagsläget huserar cirka 81 000 applikationer. En övergång till Harmony OS på internationell skala blir dock en utdragen sådan då systemet är baserat på en egenutvecklad mikrokärna som inte är kompatibel med Androids Linux-baserade kodbas, och mjukvaruutbudet kommer därmed vara begränsat inledningsvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du hade ju kunnat läsa artikeln också Det förklaras väldigt grundligt där.

Jag ska ta på mig skäms-hatten!

Vet inte hur jag blandat ihop allt, men jag trodde verkligen deras nya app-butik skulle fungera på nya oset... jaja då blev det i alla fall lite mer spännande kanske? Något som kan spräcka duopolet om de kan lura över några andra tillverkare kanske? Blir nog svårt med att få stöd hos utvecklare dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag ska ta på mig skäms-hatten!

Vet inte hur jag blandat ihop allt, men jag trodde verkligen deras nya app-butik skulle fungera på nya oset... jaja då blev det i alla fall lite mer spännande kanske? Något som kan spräcka duopolet om de kan lura över några andra tillverkare kanske? Blir nog svårt med att få stöd hos utvecklare dock...

Känns inte värst lockade för mig som kund tbh, jag norpade deras "sista?" modell med Google tjänster (nova 5t med kirin 980) och har fått regelbundna uppdateringar från Android 9 till 10 och nu väntas även Android 11. Har aldrig varit så nöjd med en telefon, speciellt med priset 3500 och flaggskepps prestanda.

Tycker det är oerhört synd att Huawei ställs utanför. Dom gör synnerligen bra produkter. Pratar vi 5g och infrastruktur på internet så kan jag påstå att deras switchar också är högt rankade. Det sitter Huawei switchar lite överallt, många ISP använder dom både som accessswitch (sista till kund) Och som distrikts switch (Försörjer en stadsdel/ett område). Dom är ju populära där av en anledning, sällan man behöver pilla på dom..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Ironisk nog så är det tråkigt att USA kör med sin bolsjevik-kommunist taktik mot Huawei och andra kinesiska företag (rasism), då kinesiska bolag har inte på något sätt brutit mot någon internationell lag, inhemska lagar samt att USA snackar massa skit utan att bevisa något!

Men kul med mer konkurrens och nya tekniska innovationer. Kommer bli spännande med nytt system!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordAlgar:

@requiro: Kina har alltid haft som mål att bli självförsörjande på bl.a. elektronik, t.ex. genom "Made in China 2025" (https://en.wikipedia.org/wiki/Made_in_China_2025)

"Alltid" är en extrem överdrift. Det har inte ens varit deras mål i 10 år än

Permalänk

De är bara att bojkotta, igen.
De lugnt. Vi pratar ju om handeln och företagare här så de ingen fara att förklara varför det leder till det och varför del företagare/land har förlorat förtroende när de kommer till Kina produkter att satsa på.
Om några kinesiska företag har något att klaga på! Dom då bör klaga direkt till kommunist Kina partiet (CCP) och Xi dåliga ledarskap. Inget förtroende till CCP längre i dags läget! Därför blir de så inom företags handeln också. Allt leder tillbaka till dess eget trasiga och repressiva system! Därför är det svårt för även utländska företag att kanske satsa på Kina i framtiden.
Alltså tillit går ju hand i hand inom handeln också. Speciellt när de kommer till folks mänskliga rättigheter!

Permalänk
Medlem

Någonting säger mig att detta OS kommer ligga i framkant inom några år bara. Inga goda nyheter för Google och Apple , bra för konsumenter.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det går undan får ja säga. Ja tror de kommer fixa detta.

Skrivet av korvOlle:

Härligt med alternativ till Android, kommer följa utvecklingen med spänning.

Tänkte ja me 😁

Skrivet av Infiniti:

Undra om svenska folket kommer älska deras OS lika mycket som deras telefoner? Man önskar att svenskarna hade mer sug att bojkotta allt vad kinesiska företag heter.

Varför skulle vi det?

Skrivet av requiro:

USA kanske gräver sin egen grav pga handelskriget?

Ja tror det.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Varför skulle vi det?

Av samma anledning vi inte ska sälja vapen till Saudi Arabien, eller ha handel med Nordkorea, eller importera gas från Ryssland?

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Undrar hur mycket folk dom har som jobbar med det, måste vara en arme med utvecklare bakom som bara köttar på, verkligen imponerande! Jag håller mig till iOS dock

PRC Militären, med finansiering av CCP.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/