Permalänk
Medlem

Snabbare nätverk

Hej hoppas att ni har en bra Fredag så här långt

Sitter och funderar lite över mitt nätverk, jag har en gammal Netgear switch 10/100 Mbps som tidigare har fungerat bra men nu när jag börjat med video redigering så blir det ganska tunga filer som ska föras över till min "server" vilket tar längre tid.

Som det är nu så använder jag det inbyggda nätverkskortet på moderkortet men gör det nån skillnad om jag skulle köpa nätverkskort till bägge burkarna?

Jag har insett att nyare switchar tar 100/1000 Mbps men vet inte vad jag ska göra av gamla switchen går inte att sälja direkt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Huh? Dina nätverkskort behöver matcha eller överstiga bandbredden i övrig infrastruktur (switchar, kablar, router om du ska ut mot internet). I övrigt gör nya nätverkskort ingen skillnad.

EDIT: Gammal utrustning kan du donera eller slänga.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Nya nätverkskort gör ju ingen skillnad om switchen är flaskhals.
En ny gigabitswitch kostar inte mer än ett par hundra.

Lämna den gamla till elektronikåtervinning om du inte har behov av den.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Rekordmedlem

Köp en ny Gbitswitch för de kostar från 300 kr för en bra modell eller satsa på snabbare standarder men då blir det rejält mycket dyrare delar men allt hänger ju på om du vill spendera nån hundring eller ett par tusen eller mer.
Din gamla 100 Mbitswitch kan du lämna på återvinningen om det inte är nån företagsmodell med andra funktioner som gör den intressant till vissa applikationerr typ att den har PoE eller är managerbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

En sak att tänka på är att gamla kablar ofta inte klarar gigabithastighet. Resultatet blir ofta en massa konstiga fel och långsamma hastigheter. Så byter du switch så passa på att byta kablarna också om du inte vet att de är nya.

Nätverkskortet i datorn behöver du inte byta, det klarar förmodligen redan gigabit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En sak att tänka på är att gamla kablar ofta inte klarar gigabithastighet. Resultatet blir ofta en massa konstiga fel och långsamma hastigheter. Så byter du switch så passa på att byta kablarna också om du inte vet att de är nya.

Då skall det vara väldigt gamla kablar. Det är nästan 20 år sedan Cat5 kablar började ersättas av Cat5e kablar som är gjorda för att klara gigabit, och många Cat5 kablar klarar gigabit över kortare avstånd i vilket fall som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

En sak att tänka på är att gamla kablar ofta inte klarar gigabithastighet. Resultatet blir ofta en massa konstiga fel och långsamma hastigheter. Så byter du switch så passa på att byta kablarna också om du inte vet att de är nya.

Nätverkskortet i datorn behöver du inte byta, det klarar förmodligen redan gigabit.

Skrivet av Erik_T:

Då skall det vara väldigt gamla kablar. Det är nästan 20 år sedan Cat5 kablar började ersättas av Cat5e kablar som är gjorda för att klara gigabit, och många Cat5 kablar klarar gigabit över kortare avstånd i vilket fall som helst.

Min förening har installerat nätverksuttag i varje rum, har ingen koll på när detta gjordes då det va innan jag flyttade in. Ska man försöka öppna lite på listen och kolla vad som står på kabeln?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Min förening har installerat nätverksuttag i varje rum, har ingen koll på när detta gjordes då det va innan jag flyttade in. Ska man försöka öppna lite på listen och kolla vad som står på kabeln?

Nej. Koppla in något som stöder gig i respektive ände och kolla vad de länkar upp i.

Visa signatur

---

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av crew seven:

Min förening har installerat nätverksuttag i varje rum, har ingen koll på när detta gjordes då det va innan jag flyttade in. Ska man försöka öppna lite på listen och kolla vad som står på kabeln?

Nej det är totalt onödigt för är det så pass nytt att det är installerat i en bostad är chansen mikroskopiskt liten att kablagen inte klarar Gbit, jag tor knapp att "100 Mbit max kablage" existerar i praktiken men det kan ju finnas skadade kablar som bara ger kontakt på 2 par men det är ju egentligen inte kabelns fel om det är avbrott.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.