Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Proxann:

Nåja, infon är ju praktiskt taget redan ute om att prestandaförbättringarna i mer vanligt förekommande upplösningar (1080p & 1440p) inte är i närheten av 2x, därav valet att skylta med 4K-prestandan. Kul för alla som paniksålt sina kort ur 20-serien billigt.

Att de skulle skjuta upp det två dagar i sista stund för att några har prokrastinerat känns jääävligt sketchy.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Proxann:
Skrivet av Sveklockarn:

Nåja, infon är ju praktiskt taget redan ute om att prestandaförbättringarna i mer vanligt förekommande upplösningar (1080p & 1440p) inte är i närheten av 2x, därav valet att skylta med 4K-prestandan. Kul för alla som paniksålt sina kort ur 20-serien billigt.

Att de skulle skjuta upp det två dagar i sista stund för att några har prokrastinerat känns jääävligt sketchy.

Kan bekräfta att embargot nu är flyttat till den 16:e september klockan 15:00, såg precis mailet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan bekräfta att embargot nu är flyttat till den 16:e september klockan 15:00, såg precis mailet.

*harkel*

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Om det som Videocardz "läckte" på sin sida, så lär det inte bli ett köp. Då räcker mitt 2080ti gott och väl. Möjligtvis om ett 3090 kan vara "värt" att köpa.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan bekräfta att embargot nu är flyttat till den 16:e september klockan 15:00, såg precis mailet.

Vad händer om ni glömmer att läsa och sover tills måndag 15:00? Givetvis med recension satt på timer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan bekräfta att embargot nu är flyttat till den 16:e september klockan 15:00, såg precis mailet.

What mail...?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av wargreymon:

Vad händer om ni glömmer att läsa och sover tills måndag 15:00? Givetvis med recension satt på timer?

Då kommer Jensen och piskar oss med en av sina färggranna köksspatlar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan bekräfta att embargot nu är flyttat till den 16:e september klockan 15:00, såg precis mailet.

Nåja, vad är väl en GeForce-release... den kan ju vara fruktansvärt långtråkig, och dötrist, och tråkig... och och...

Permalänk
Medlem

En dag på sig att läsa på för att bestämma sig, taskigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nåja, vad är väl en GeForce-release... den kan ju vara fruktansvärt långtråkig, och dötrist, och tråkig... och och...

Alldeles, alldeles... över-hypad.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Själv hoppas jag på 144 FPS i QHD. Kanske lite optimistiskt i kommande titlar men ändå... Du lär ju, precis som du säger, behöva en processor är redo för jobbet. Jag misstänker att dagens processorer kommer flaska en hel del i 1080p och i många fall även i QHD.

Ja och du kanske ska kika lite åt 3090 hållet. Dyrt men det lär nog fixa de fps du behöver.
Trodde aldrig att man skulle få eng gpu som kunde få cpun att bli flaskhals för under 10 tusen.
Frågan är om man ska vänta på amd, tyvärr har jag inte så höga förhoppningar där, dom får nog fortsätta slåss med bäst pris/prestanda skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Kan bekräfta att embargot nu är flyttat till den 16:e september klockan 15:00, såg precis mailet.

Jonas, hur blir det med 3e parts korten? Kommer recensioner längre fram eller är det samma embargo som FE? (sorry om frågan redan besvarats).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Alldeles, alldeles... över-hypad.

Haha jo, det är nog ingen omöjlighet att det kan vara så för många fler än man tänkt sig.

Det vore intressant om Quake 2 RTX var med som referens (blink blink @Kenneth). Mitt 2080 orkar ju inte dra runt det i mer än ca 30 FPS. Om vi säger att 3080 visade sig dra runt det i t.ex. 75 FPS så skulle det ju visa på ett enormt kliv för RT-prestandan och kunna vara ett bra skäl att uppgradera ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då kommer Jensen och piskar oss med en av sina färggranna köksspatlar!

Kom igen, ta en färggrann kökspaddel för laget!

Permalänk
Medlem

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Jag tror sonika att korten presterar för dåligt, och att mer tekniska testare har sagt ifrån. Nvidia kommer därmed med ett nytt bios/drivare.

Nvidia har hypat detta så in i granskogen att förväntningarna blir därefter. När dessutom AMD är helt iskalla och inte säger flasklock annat än ett rätt så stabilt datum så tror jag att nånting kommer hända. Nvidias stora fokus på software och features spär också på mina misstankar att denna release inte är så förbannat bra trots allt.

Att korten är bättre än föregående kort är ju helt klart, men inte så förbannat som dom vill få oss att tro.

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja och du kanske ska kika lite åt 3090 hållet. Dyrt men det lär nog fixa de fps du behöver.
Trodde aldrig att man skulle få eng gpu som kunde få cpun att bli flaskhals för under 10 tusen.
Frågan är om man ska vänta på amd, tyvärr har jag inte så höga förhoppningar där, dom får nog fortsätta slåss med bäst pris/prestanda skulle jag tro.

3090 är bara för dyr och med en 8086K i 5Ghz vet jag inte om ens skulle nyttja GPU;n fullt ut.
Jag hade ju annars väntat och sett prestandan från AMD. Även om de inte skulle slå Intel kanske de kommer nära plus att de har PCIe 4.0. Beror förstås på hur ofta man vill uppgradera men jag föredrar lite mer framtidssäkert än vad PCIe 3.0 är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Till halva priset så de som köpte ett 2080ti kunde köpt ett 3080 + en 21:9 1440p 240hz skärm (dock va).

Det var nog lite svårt att köpa ett 3080 i augusti 2018.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

3090 är bara för dyr och med en 8086K i 5Ghz vet jag inte om ens skulle nyttja GPU;n fullt ut.
Jag hade ju annars väntat och sett prestandan från AMD. Även om de inte skulle slå Intel kanske de kommer nära plus att de har PCIe 4.0. Beror förstås på hur ofta man vill uppgradera men jag föredrar lite mer framtidssäkert än vad PCIe 3.0 är idag.

Sitter med samma Intel-prolle, köpt på självaste jubileumsdagen. I nuläget känns det ju dock ganska meningslöst att byta till Intel 10000-serien med tanke på att den till Findus lasagne konverterade häst som deras plattform är fortfarande saknar PCIe Gen4. Nog för att Skylake-plattformen var ett rejält steg upp från vad de hade tidigare, men nu börjar det känns rätt tröttsamt att se svagt förbättrade iterationer av samma för femte gången.

Bättre att köpa så snabbt grafikkort man har råd med och ta den eventuella prestandaförlusten tills det finns något meningsfullt att uppgradera till i övrigt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Jag tror sonika att korten presterar för dåligt, och att mer tekniska testare har sagt ifrån. Nvidia kommer därmed med ett nytt bios/drivare.

Nvidia har hypat detta så in i granskogen att förväntningarna blir därefter. När dessutom AMD är helt iskalla och inte säger flasklock annat än ett rätt så stabilt datum så tror jag att nånting kommer hända. Nvidias stora fokus på software och features spär också på mina misstankar att denna release inte är så förbannat bra trots allt.

Att korten är bättre än föregående kort är ju helt klart, men inte så förbannat som dom vill få oss att tro.

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Det är mycket möjligt att AMD faktiskt har lyckats denna gång själva med sina grafikkort. Kanske de når 2080Ti i prestanda men till hälften av priset? Vore ju rätt finemang med tanke på garanti som ingår och så.

Man börjar ju undra vad det kommer bli för prestandaökning om vi jämför 3080 vs 2080. Endast 30% eller förhoppningsvis högre?

I värsta fall kan det vara en liknande ökning men med skillnaden att NVIDIA upptäckt att det inte gick att sälja grafikkort som är lika dyra som vissa datorkonfigurationer är.

Jag hoppas på det bästa (60-70% eller högre prestandaökning när 3080 jämförs mot 2080) och förbereder mig på det värsta (bara en ökning på 30% eller lägre hos 3080 när den jämförs mot 2080).

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Neei. Prestandaresultaten är under förväntan, Nvidia måste skjuta på avslöjandet. Kanske hafsa hop en ny drivrutin som de droppar på recensenterna kvällen innan onsdag. Är jag för cynisk?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Kanske de når 2080Ti i prestanda men till hälften av priset? Vore ju rätt finemang med tanke på garanti som ingår och så.

Varför inte tio gånger snabbare till 10% av priset med 10 års garanti, om vi ändå ska fantisera?

Om AMD lyckas sätta prestandan på RDNA2-korten så måste de ta mer betalt, allt annat är vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Det beror ju på vart i världen man befinner sig. Enligt en kommentar på reddit så ska "den största kanalen i Brasilien" (antar techyoutube) inte ha fått kortet förrän idag.

Bara för att ett gäng influencers i typ USA fått lägga vantarna på kortet betyder det inte att alla recensenter i hela världen hunnit få fram det.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Kan ni inte låtsas som att ni inte såg att de ändrat datumet?
Är ju lätt att ett mail hamnar i skräpposten eller så..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av kabex:

Det beror ju på vart i världen man befinner sig. Enligt en kommentar på reddit så ska "den största kanalen i Brasilien" (antar techyoutube) inte ha fått kortet förrän idag.

Bara för att ett gäng influencers i typ USA fått lägga vantarna på kortet betyder det inte att alla recensenter i hela världen hunnit få fram det.

Nä. Det gör det ju inte förstås. Men till världsmetropolen Sverige har det i alla fall kommit!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Det är mycket möjligt att AMD faktiskt har lyckats denna gång själva med sina grafikkort. Kanske de når 2080Ti i prestanda men till hälften av priset? Vore ju rätt finemang med tanke på garanti som ingår och så.

Man börjar ju undra vad det kommer bli för prestandaökning om vi jämför 3080 vs 2080. Endast 30% eller förhoppningsvis högre?

I värsta fall kan det vara en liknande ökning men med skillnaden att NVIDIA upptäckt att det inte gick att sälja grafikkort som är lika dyra som vissa datorkonfigurationer är.

Jag hoppas på det bästa (60-70% eller högre prestandaökning när 3080 jämförs mot 2080) och förbereder mig på det värsta (bara en ökning på 30% eller lägre hos 3080 när den jämförs mot 2080).

Läckor hittills har ju visat 25-40% över 2080Ti, vad snackar du för dravel om att det bara skulle vara 30% över 2080? Vi kommer se runt 60-80% mot ett 2080 där CPU inte flaskar, och i något speciellt fall över 100%, men de går nog att räkna på en hand.

Skrivet av Ejziponken:

Kan ni inte låtsas som att ni inte såg att de ändrat datumet?
Är ju lätt att ett mail hamnar i skräpposten eller så..

Jag räknar nästan med att vissa "glömmer" ändra till nya datumet. Så kan nog läsa på vissa sidor redan på måndag.

Permalänk
Medlem

Blir nog ett 3090 och prestandan lär nog vara rätt så stor mot mitt 1080Ti.

Får se vad testerna visar men hoppas på minst 70% mer prestanda.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk

@jorgen69: Jag vill se prestandaskillnaden mellan 3080 och 3090 först. Det senare verkar ju bli dubbelt så dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

@jorgen69: Jag vill se prestandaskillnaden mellan 3080 och 3090 först. Det senare verkar ju bli dubbelt så dyrt.

Skulle det skilja typ mindre än 20% är det inte värt det.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Skulle det skilja typ mindre än 20% är det inte värt det.

3090 har ju 20% mer kärnor med samma klock och 23% högre minnesbandbredd än 3080. Kan inte se något annat än att det är minst 20% snabbare. Sedan beror det ju på om du tänker överklocka till max, då kanske skillnaderna blir mindre mellan de två.