Geforce RTX 3080 rullar för fullt i testlabbet – men recensionsembargot skjuts fram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag trodde mining gått från GPUer till ASICs p.g.a. kostnad/beräkningskraft, men det kanske svänger fram och tillbaka?

Bitcoin är väl extrem majoritet ASIC nu, men många andra valutor är designade för att fungera dåligt att ’kisel-optimera’ så att gruvorna ska vara utspridna så mycket som möjligt om jag förstått det rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Det där med fraktproblem är ju 100% bullshit när man ser högvis av vanliga influencers redan har fått kortet. Alltså influensafolk med bortimot noll kunskaper om datorer över huvud taget.

Jag tror sonika att korten presterar för dåligt, och att mer tekniska testare har sagt ifrån. Nvidia kommer därmed med ett nytt bios/drivare.

Nvidia har hypat detta så in i granskogen att förväntningarna blir därefter. När dessutom AMD är helt iskalla och inte säger flasklock annat än ett rätt så stabilt datum så tror jag att nånting kommer hända. Nvidias stora fokus på software och features spär också på mina misstankar att denna release inte är så förbannat bra trots allt.

Att korten är bättre än föregående kort är ju helt klart, men inte så förbannat som dom vill få oss att tro.

Det kan visa sig att AMD faktist kan få in en fot och ta andelar. Det vore fantastiskt.

Du har köpt en AMD cykel och är ute och cyklar.
En hel del har fått korten i Torsdags/Fredags och vägrar jobba på Helgen, och har skjutit upp tester etc av korten för andra projekt. Helt enkelt, de har latat sig, och gråter till Nvidia "men ge oss mer tid!".

Att Nvidia skjuter upp releasen är en liten spark till de som faktiskt engagerat sig i höstens största och mest viktiga hårdvarurelease.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Så blir ännu mindre tid att bestämma sig om man ska köpa eller inte.

Blir lite rädd av de ryktena jag har hört om denna releasen. Att det är en paper launch, framförallt för FE, där kylaren ska vara väldigt dyr, så de vill inte sälja väldigt många av den. Sen kan Asus, MSI etc. efter ett tag säga att det är brist på kort och priset kommer gå upp. Eller att de slutar sälja de billigare modellerna.

Känns mer och mer som att man måste bestämma sig på Onsdag och sen gå all in för FE eller någon lite dyrare tredjepart kort, eller vara beredd på att det kanske tar ett tag innan man kan få tag på ett för rimligt pris (kanske aldrig om AMD inte har något att komma med)

Känns mer och mer som den perfekta stormen för att få alla att trycka på knapparna så fort korten kommer in för varje batch... tror de är på riktigt rädda för AMD annars hade de inte agerat så här.

Prestandan som läckt är inte alls oväntat bra, bara 2000-serien som var undermålig med alldeles för högt pris... folk glömmer fort! Om man lägger på den kassa värmeutvecklingen kommer dessa kort troligtvis tas emot ganska dåligt av recensenter tror jag.

3080FE kommer försöka leva på kylaren hos 3090FE, för de liknar varandra och effektuttaget på korten är samma (bortsett från extra minneskapslarna på baksidan). Sanningen är dock att 3080FE definitivt kommer bli Hot&Loud skulle jag tro, dels för att ge utrymme för partners, men också för att spara pengar och pressa priset på korten.Det visas ju av prisökningen vi sett för Strix och liknande.

Kul också att ASUS gått ut med (läckt?) att de ska rea alla korten första månaden, alltså kan vi räkna med extremt begränsad tillgång hela den perioden. Allt denna hype är för att få till hype inför de större leveranserna senare som kommer säljas dyrare troligen (tills AMD släpper i alla fall)

Permalänk
Medlem

hahaha sitt stilla i båten, det finns tid att bestämma. De som har "kommit" är redan öronmärkta för andra, jag räknar inte med att kunna beställa eller få en bit av kakan förrän andra leveransen, om äns då.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns mer och mer som den perfekta stormen för att få alla att trycka på knapparna så fort korten kommer in för varje batch... tror de är på riktigt rädda för AMD annars hade de inte agerat så här.

Prestandan som läckt är inte alls oväntat bra, bara 2000-serien som var undermålig med alldeles för högt pris... folk glömmer fort! Om man lägger på den kassa värmeutvecklingen kommer dessa kort troligtvis tas emot ganska dåligt av recensenter tror jag.

3080FE kommer försöka leva på kylaren hos 3090FE, för de liknar varandra och effektuttaget på korten är samma (bortsett från extra minneskapslarna på baksidan). Sanningen är dock att 3080FE definitivt kommer bli Hot&Loud skulle jag tro, dels för att ge utrymme för partners, men också för att spara pengar och pressa priset på korten.Det visas ju av prisökningen vi sett för Strix och liknande.

Kul också att ASUS gått ut med (läckt?) att de ska rea alla korten första månaden, alltså kan vi räkna med extremt begränsad tillgång hela den perioden. Allt denna hype är för att få till hype inför de större leveranserna senare som kommer säljas dyrare troligen (tills AMD släpper i alla fall)

Om det här stämmer verkar 3080 verkligen inte vara särskilt spännande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Känns som att det är väldigt få som vågar hoppas på AMD.
Tycker det blir allt tydligare att Nvidia känner sig hotade av vad AMD kan komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om det här stämmer verkar 3080 verkligen inte vara särskilt spännande.

Det där pekar ju på att 3080 år ca 70% snabbare än 2080 i högre upplösning, övertaget minskar i 1080p.
Helt klar godkänt och enligt förväntningar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Den kommer flaska jättehårt.

Även det är intressant att se.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SayZk:

Det där pekar ju på att 3080 år ca 70% snabbare än 2080 i högre upplösning, övertaget minskar i 1080p.
Helt klar godkänt och enligt förväntningar för mig.

Självklart flaskar ju CPUs 1080p fan fläska på en 9/10 serie i 5.3GHz så och RAM CL15 4400MHz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Du tänker på detta "test:" https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Upplösning spelar ju ingen roll om CPUn inte flaskar. Uppenbarligen så flaskar CPUn i FC5 eftersom vid 1080p ligger 2080Ti vid 98% och 2080S 97%, till och med 2070S ligger på 92%. Kollar du däremot 4K så har du 49% bättre prestanda med ett 3080 än 2080S.

Det intressanta i det testet är däremot att 3080 är 49-64% snabbare än 2080S utan RTX, men med RTX "bara" 41-43% snabbare. Så det känns som något konstigt med RTX delen. Frågan är vart det sitter, om det kan fixas med drivrutiner.

Verkar som de kört testet med en rätt svag CPU. Dessutom gillar Far Cry 5 eller Dunia-motorn CPU väldigt mycket, även i högre upplösningar.

Sweclockers test av RTX 2080 Super - CPU är Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz
https://www.sweclockers.com/test/27902-nvidia-geforce-rtx-208...

Edit: Man kan vända på det och kolla ett CPU test, den här är med Far Cry New Dawn som verkar än mer CPU begränsat.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Permalänk
Medlem

Vilket kommer det göra ännu svårare för de som vill avyttra sina begagnade kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Verkar som de kört testet med en rätt svag CPU. Dessutom gillar Far Cry 5 eller Dunia-motorn CPU väldigt mycket, även i högre upplösningar.

Sweclockers test av RTX 2080 Super - CPU är Intel Core i7-8700K @ 4,7 GHz
https://www.sweclockers.com/test/27902-nvidia-geforce-rtx-208...
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17781?key=5b7016c889c920f3c06023b8483734ce

Man kan vända på det och kolla ett CPU test, den här är med Far Cry New Dawn.
https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Testet är kört med 10900k står det ju.

Hittade flera test där det är likadant i 1080p. Så ja, snabbaste som finns på marknaden verkar flaska rejält i detta spel.
https://www.tweaktown.com/articles/8908/far-cry-new-dawn-benc...
https://www.guru3d.com/articles_pages/far_cry_new_dawn_pc_gra...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Testet är kört med 10900k står det ju.

Hittade flera test där det är likadant i 1080p. Så ja, snabbaste som finns på marknaden verkar flaska rejält i detta spel.
https://www.tweaktown.com/articles/8908/far-cry-new-dawn-benc...
https://www.guru3d.com/articles_pages/far_cry_new_dawn_pc_gra...

Verkar stämma, det kan vara New Dawn som är än mer CPU begränsat än FC5 som jag kollade på först. Siffrorna stämmer bättre om man kollar på Swec 10900K CPU test.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför någon kör FC5 benchmarks... Den spelmotorn är från stenåldern och lever kvar i att man kör få antal kärnor med väldigt hög frekvens och låga latenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Även det är intressant att se.

Har du läst denna?
https://www.sweclockers.com/test/25932-snabbtest-core-i7-2600...

Permalänk
Medlem

@JonasT: Testar ni kortet i BFV?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Med tanke på hypen och marknadsföringen så är det väl det som folk förväntar sig ja, dock inte mer. Om 3090 nu är 20% snabbare bör 3080Ti bli 45-55% (tog minus 5% pga lite färre shader cores) än 2080Ti vilket isf vore väldigt bra och nog det alla längtat efter med tanke på vilken liten skillnad det var mellan 1080Ti och 2080Ti mot den gigantiska skillnaden mellan 980Ti och 1080Ti.

Japp med 10xx-->20xx fick vi inte mer FPS utan Raytracing (vilket så klart blev en besvikelse då 10xx gav så mycket samt den långa tiden mellan 10xx-20xx). Nu är det tillbaka till vad det borde vara i prestanda lyft på deras varannat-år-schema och man blir nästan överväldigad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Förstår inte varför någon kör FC5 benchmarks... Den spelmotorn är från stenåldern och lever kvar i att man kör få antal kärnor med väldigt hög frekvens och låga latenser.

Det är väl en del av det, att testa en bunt olika spel. Swec och många andra är bra för de testar rätt många spel. Sen finns det fortarande bra prestanda att vinna även i det spelet om man kör riktigt höga upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Jag har en fråga som jag inte lyckats få svar på ännu.

Behöver man dra 2 stycken separata kablar från nätaggregatet till detta kort? En vanlig sladd på mitt SF750 har ju 2 stycken 8-pin på toppen av en sladd. Men jag tycker mig har läst att man med 3080 och 3090 behöver dra 2 separata kablar från nätagget då varje sladd klarar upp till 150W. Kan någon klargöra vad som gäller?

Det följer med en 2x8pin PCIE --> 12 pin adapter. Så du behöver alltså 2 vanliga PCIe ström som vanligt och de flesta nätagg har väl detta genom en kabel (som delar sig i grafikkortsänden)

Permalänk
Medlem

Vilken CPU skall jag uppgradera till för att få så bra prestanda som möjligt?
Sitter på datorn i sign och funderar på ett 3070 eller 3080.
Räcker en 9900K? eller ska man slå till högre?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Om det här stämmer verkar 3080 verkligen inte vara särskilt spännande.

100% (3080) / 76% (2080 ti) = +31% bättre

320W (3080) / 250W (2080 ti) = +28% mer effekt

Nej jag är inte imponerad.

Inte ens om det hade varit 40% snabbare.

Dessutom verkar det bara skala så här bra vid 4K vilket ingen (nästan) spelar på...

Nej jag tror inte detta kommer tas emot väl för de som bryr sig om effektivitet och värmeutvecklingen...

Permalänk
Medlem

Gud vad man älskar folk som bara länkar en video utan någon som helst beskrivning varför.

Permalänk
Medlem

Läckorna verkar ju stämma bra överens med Nvidias marknadsförning. När de säger att 3080 är "upp till" 2x snabbare än förra generationen så är det ju med launch kortet, 2080, man gör en jämförelse, inte 2080 Super eller 2080 Ti.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vilken CPU skall jag uppgradera till för att få så bra prestanda som möjligt?
Sitter på datorn i sign och funderar på ett 3070 eller 3080.
Räcker en 9900K? eller ska man slå till högre?

Upplösning? Mål-FPS? Omöjligt att säga utan att veta dina förväntningar. Om du satsar på FPS och 200+ Hz på skärmen kanske de extra megahertz som 10-serien erbjuder kan vara intressant, men för 99% av spelarna räcker 9900K fantastiskt bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Vilken CPU skall jag uppgradera till för att få så bra prestanda som möjligt?
Sitter på datorn i sign och funderar på ett 3070 eller 3080.
Räcker en 9900K? eller ska man slå till högre?

Skärmen du har är väl 1080@144Hz och då är CPU viktigt, eftersom GPU inte är så tungt belastad i den upplösningen. Vänta till testerna släpps så får du en bättre uppfattning om hur 3070/80 presterar med olika spel i 1080p. Swec kommer sannolikt testa med 10900K@5Ghz https://www.sweclockers.com/artikel/30268-sweclockers-uppdate...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Läckorna verkar ju stämma bra överens med Nvidias marknadsförning. När de säger att 3080 är "upp till" 2x snabbare än förra generationen så är det ju med launch kortet, 2080, man gör en jämförelse, inte 2080 Super eller 2080 Ti.

Jo men även jämfört med det kortet har inte jag sett något test där det faktiskt levererar mer än 80% över (ens i Nvidias valda titlar, eller 4K, eller med RT/DLSS ens), så det känns ju som en överdrift i alla fall i riktiga spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Läckorna verkar ju stämma bra överens med Nvidias marknadsförning. När de säger att 3080 är "upp till" 2x snabbare än förra generationen så är det ju med launch kortet, 2080, man gör en jämförelse, inte 2080 Super eller 2080 Ti.

Tror jag nog inte, till förra generationen räknas ju också 2060, vilket nog är vad som det jämförs med.

Edit: Och hade det skrivits "minst" X gånger snabbare så hade det varit en jämförelse med 2080Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vilket kommer det göra ännu svårare för de som vill avyttra sina begagnade kort...

Fan, nästan en prissänkning med 50%. Det sjuka är att det fortfarande inte är "tillräckligt". xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

de flesta nätagg har väl detta genom en kabel (som delar sig i grafikkortsänden)

Många budgetmodeller har säkert det, men pigtails är inget som bör förekomma eller accepteras i de högre prisklasserna över 1200 kr. Tyvärr är många kunder okunniga om problemen med spänningsfall som kan uppstå trots att nätdelen orkar hålla rätt volttal utan belastning, vilket leder till krascher som är otroligt svårt att felsöka för de allra flesta.

Såg dock att Asus byggt in några kontroll-LEDs för instabil spänningsmatning, vilket nog tyvärr antagligen blir en funktion som de kommer vara ganska ensamma om i vanlig ordning.