Nu när plastpåsar kostar 6 kr, hur fixar ni problemet med soppåsar då?

Permalänk
Inaktiv

Nu när plastpåsar kostar 6 kr, hur fixar ni problemet med soppåsar då?

Hej. Aldrig att jag betalar 6 kronor för en plastpåse och använder bara dem för att ha sopor i, men nu blev det lite kostsamt så jag undrar, vad använder ni för att slänga sopor nu för tiden?

Permalänk
Relik 📜

Avfallspåsar? Finns i varenda butik.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Finns 20/25-pack "tunna" plastpåsar i rullar för typ 10-20kr på dom affärer jag handlar.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

brukar även avfallspåsar som bärpåsar.

Permalänk
Medlem

Soppåsar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Moderator
Forumledare

@anon321431: Som ovan, avfallspåsar. Oftast rosa because reasons

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

köper soppåsar för att ha sopor i, känns liksom logiskt på nåt vis

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

@Crazytoe: Som ovan, avfallspåsar. Oftast rosa because reasons

What reasons?

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon321431:

What reasons?

Kan tyvärr inte gå in på det under pågående utredning
Skämt åsido så kör ingen i mitt område med rosa påsar, så då är det lätt att urskilja vem som ligger bakom vad (har en lokal sop-maffia som kollar så alla slänger rätt).

För övrigt kanske man skull stå på Ica innan kassorna och sälja ICAs egna soppåsar som bärpåsar för 5:- styck? 🤔😳😱🤯

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Beskatta inköpskassen så vi inte köper plast! Använde inte alla inköpskassen att kasta sopor i? Och nu köper alla avfallspåsar istället.... I plast.

Jag kan inte vara den enda som tycker att det känns meningslöst.

Permalänk
Medlem

Folk köper andra (engångs-) plastpåsar istället, vilket leder till följande delikata problem:
Efter kritiserade skatten – handeln larmar om brist på plastpåsar

"Eftersom kunderna av allt att döma väljer bort plastkassar som hade gått att använda flera gånger, och istället köper engångspåsar alternativt påsar i papper, ställer sig Pär Bygdeson frågande till vilken nytta skatten har gjort.

'Om syftet är att minska miljöpåverkan, då har man misslyckats. Men om man är intresserad av att ta fram en lag som ser bra ut så kan man säga att det har det gått bra.'"

Permalänk
Medlem

Har köpt avfalls påsar i flera år, och vägrat butikens jävla påsar i flera år. Betala för en påse när jag handlar för tusenlappar i månaden i din butik? Baka in det i priset. Göra gratis reklam på vägen hem..

Men värst av allt: skatten höjs, fine, politikerna vet inte bättre dom är greta troende. Men varenda butik passade även på att höja priset och ta ut mer vinst på pås jäveln. Inte nog att staten ska ha sitt, utan nu ska butiken tjäna extra dom med och peka finger åt annat håll.

Det är inte våra svenska soppor som kastas i haven, vi återvinner till skillnad från andra u-länder som dumpar allt och har avlopp rätt ut i vattnet och totalt förstör sin närmiljö. Men vi ska straffas ekonomiskt för det?

Men inte nog med det. All plast i produkterna? Förpackningar har ofta dubbel plast, eller plast runt om flera inplastade produkter. Köpte 4 pack lax idag. Låg i en plastpåse och alla 4 bitar var individuellt inplastade. Men oj det är påsarna vi bär hem maten i som spelar roll..

Ne, bara en extra inkomst åt staten och butikerna, medans vi får betala. Sen står greta människor och klappar sig för bröstet för att "vi är så duktiga". Godhets knarkare och bluff skatt med cash åt staten.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag vaskar påsar, helt okej med 6 spänn. Finns annat att engagera sig i.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Matavfallet slängs i de påsar som VA-bolaget förser. Övriga sopor i soppåsar. Lite grövre avfallspåsar kostar kanske 20 kr för 20 st, men det är sånt som butiker brukar ha rabatter på lite då och då och tunnare påsar kan du få 25 st för 6,90 kr på min lokala ICA-butik.

Händer att man får plastpåsar gratis från vissa butiker fortfarande, inte mataffärer men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kan tyvärr inte gå in på det under pågående utredning
Skämt åsido så kör ingen i mitt område med rosa påsar, så då är det lätt att urskilja vem som ligger bakom vad (har en lokal sop-maffia som kollar så alla slänger rätt).

För övrigt kanske man skull stå på Ica innan kassorna och sälja ICAs egna soppåsar som bärpåsar för 5:- styck? 🤔😳😱🤯

Fy vad hemskt att de har sån koll på er.
Skulle jag INTE gilla..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Har inte köpt påsar på flera år.
Alltid använt avfallspåsar för sopor.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kan dock rekommendera Willys avfallspåsar jämfört med ICAs. Något större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Beskatta inköpskassen så vi inte köper plast! Använde inte alla inköpskassen att kasta sopor i? Och nu köper alla avfallspåsar istället.... I plast.

Jag kan inte vara den enda som tycker att det känns meningslöst.

Är det samma typ av påsar osv?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Är det samma typ av påsar osv?

Inte alltid, soppåsar är ofta i alla fall rätt mycket tunnare.
__
I övrigt så har jag inte köpt plastpåsar i åratal. Tar med en ryggsäck vid shoppande och behöver sällan mer än den kan innehålla.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Bolaget är väl värst, hörde att en sån liten kasse kostade 7kr? Jag har alltid ryggsäck med mig när jag handlar i butik men oftast blir det att jag beställer hem allt.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

När det gäller erbjudanden på soppåsar brukar de hamna runt priset som ÖoB har här: https://www.öob.se/hushall/stada-diska/avfall-sophantering/av...

Alltså 0,5 kr påsen.

Många som pratar om vad de använder för att handla med, använder vanlig återanvändningsbar påse. På plastpåsens tid använde jag ofta butikens plastpåsar flera gånger om, men de håller inte och fungerade inte bra när man handlade mer än ett par varor. Sällan de användes som avfallspåse och kosta har de ju gjort länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Beskatta inköpskassen så vi inte köper plast! Använde inte alla inköpskassen att kasta sopor i? Och nu köper alla avfallspåsar istället.... I plast.

Jag kan inte vara den enda som tycker att det känns meningslöst.

De specifika soppåsarna är betydligt mycket tunnare och kräver därmed mindre material och är avsevärt mycket lättare att frakta. Eftersom det är mindre material blir det inte på långt när lika mycket mikroplaster av de påsar som hamnar i vattendrag eller i skog, och de tar inte flera decennier att bryta ner.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inte alltid, soppåsar är ofta i alla fall rätt mycket tunnare.
__
I övrigt så har jag inte köpt plastpåsar i åratal. Tar med en ryggsäck vid shoppande och behöver sällan mer än den kan innehålla.

Men om soppåsar innehåller ex 50% mindre plast så bör det väl vara ett bättre alternativ än plastpåsarna från butik. Liksom plastpåsar != plastpåsar

Jag brukar alltid lägga mina matvaror i ryggsäcken. Gjort så senaste 5 åren åtminstone

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har sparat så sjuhelvetes massa påsar då jag förut köpte nya påsar varje gång jag handlade, så nu tar jag bara påsar från den samlingen. När de tar slut, om ett par år eller så, så kommer jag nog bara använda vanliga soppåsar som de flesta andra verkar göra.

Permalänk
Medlem

Jag valde den gröna modellen. En lite tjockare 25-literspåse som man kan slänga det mesta i utan att den spricker sönder när man knyter ihop den.

Permalänk
Medlem

Soppåsar på rulle.

Dom slängs inte i haven eller skogen, det är bara dom man köper i kassorna som hamnar där av någon okänd anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Beskatta inköpskassen så vi inte köper plast! Använde inte alla inköpskassen att kasta sopor i? Och nu köper alla avfallspåsar istället.... I plast.

Jag kan inte vara den enda som tycker att det känns meningslöst.

Beror på hur man sorterar sopor antar jag. Har fyrfack så vi sorterar allt i lådor i köket sedan tömmer vi dom i tunnan direkt, utan påse. När vi handlar använder vi bara pappkassar som vi alltid lägger i bilen. En kasse går att återanvända runt 20 gånger eller något innan den går sönder.

https://www.fyrfack-kristianstad.com/karl.html

Så jag tycker det är bra att plast har blivit dyrt. Påsarna man tog potatis och lök med är för små för att ha till något vettigt ändå.

Permalänk
Expertgissare

Idag köper jag soppåsar och slänger sopor i, förr köpte jag butikens påsar och använde några gånger till allt möjligt (perfekt till badkläder tex) innan de blev soppåse av dom.
Nu fraktar jag varorna från butiken i kundvagnen till bilen och slänger in allt i skuffen och kör hem det så, i alla fall de gånger man glömmer ta med sig papåsar, vilket är allt för ofta

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

hmzz.. hittade denna https://www.partykungen.se/blodig-kropp-i-sopsack.html när jag sökte lite efter soppåsar, vettefan om man vågar slänga den sen asså :/ hade nog reagerat om jag så den i en container/skräpet

Visa signatur

In science we trust!