Återförsäljare om Geforce RTX 3080 – kommer att ta slut "på minuter"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sgart:

Blir att ta kafferast strax innan 15. Hoppas jag inte blir störd.

Toa besök så kan ingen störa dig 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Enligt källor till Moores Law is Dead, så kommer korten i 3000-serien vara ytterst begränsade i tillgång i början, FE vill man tydligen inte ens sälja speciellt många av utan de finns där mest för att ge goda pris/prestanda vid initiala recensioner.

https://www.youtube.com/watch?v=SxtfNcm45xk&ab_channel=Moore%...

Om det han säger är sant är Nvidia briljanta på marknadsförning, men riktiga a**h*les mot konsumenter.

Har inte kollat på videon, men det du säger i kommentaren stämmer troligen enligt många. ASUS till exempel kör ju ’kampanj’ första månaden på samma nivå som FE för TUF korten. När tillgången ökar så ’återgår’ priserna. Då har alla redan sagt hur bra de är (alla som fått kort dvs)

Hoppas @JonasT är beredd att uppdatera artikeln i efterhand baserat på riktiga butikspriserna efter någon/några veckor? Vi vill ju inte ha samma läge som med 2080 ti som såldes för många tusen över ’lanseringspriset’ fortfarande i år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Prestandaläckan som visar att 3080 ligger i snitt 24% över 2080 Ti (i deras tester) var lite tråkig att se, men ändå en enorm uppgradering från mitt 1070.

Att de presterar så jävla bra i eth-mining är dock oerhört oroväckande, cryptominers kommer nog visst att hugga detta kort. Crypto är inte nödvändigtvis helt dött, med 115MH per sekund och kort blir det väl kring $200 avkasting per månad och kort. Ett (eller flera, ökningen är såklart linjär) 3080 skulle ge ROI på några månader och därefter är det ren profit. Skulle man ångra sig har korten sedan ett extremt högt andrahandsvärde. Hela situationen verkar problematisk för oss vanliga människor som bara vill spela.

Sidospår, men URL till hackernews? Googlar mig fram till lite olika alternativ.

2080ti är 24% långsammare än 3080 (100 - 76 = 24)
3080 är 31% snabbare än 2080ti (100/76 = 1.31...)

Det är exakt samma siffra som presenteras olika

Bara så det inte blir några missförstånd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

2080ti är 24% långsammare än 3080 (100 - 76 = 24)
3080 är 31% snabbare än 2080ti (100/76 = 1.31...)

Det är exakt samma siffra som presenteras olika

Bara så det inte blir några missförstånd

Tack för rättelsen! Korrigerar mitt inlägg.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Niolator:

När jag kollar på Prisjakt går RTX3080 på 8-10000 kr. Var får folk pengarna ifrån? Lånar folk pengar för att köpa grafikkort idag?

Nu kommer jag inte köpa ett direkt, även om jag kan. Men personligen får jag mina pengar från ett jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BenjiBE:

Toa besök så kan ingen störa dig 😉

Tro mig. I Handel kan allt hända

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Grattis till priset! Hoppas den som köpte ved vad den gjorde bara...

Ett företag som "snabbt som fan" behövde en dator för att redigera BRAW 6K. Så jag slängde ihop en Threadripper workstation åt dom. Mitt 2080 ti är på min firma så dom köper det till en bra rabatt och med full garanti från mig så.. Kommer komplettera med ett till likadant kort så dom kommer ha dual 2080ti vilket gör Resolve väldigt happy.

En sådan här maskin ganska exakt: https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Dom bryr sig om att få en riktigt bra redigering nu, inte om att det snart kommer finnas värre kort. Det är svårt för dom att säga till sin kund att dom inte kan leverera för att dom väntar på ett bättre grafikkort som kommer snart. Dessutom måste dom ha grejer man vet funkar. Inte grejer som kanske strular med mjukvaror och drivrutiner i början.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Alla miners har väl förbokat hela partierna. Precis som det var med AMD kortet för något år sedan.

Många tänker inte på det, men Vega var en riktig succé, de sålde alla de kunde tillverka.
Problemet vara bara att de såldes till miners, inte gamers.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ett företag som "snabbt som fan" behövde en dator för att redigera BRAW 6K. Så jag slängde ihop en Threadripper workstation åt dom. Mitt 2080 ti är på min firma så dom köper det till en bra rabatt och med full garanti från mig så.. Kommer komplettera med ett till likadant kort så dom kommer ha dual 2080ti vilket gör Resolve väldigt happy.

En sådan här maskin ganska exakt: https://www.pugetsystems.com/recommended/Recommended-Systems-...

Dom bryr sig om att få en riktigt bra redigering nu, inte om att det snart kommer finnas värre kort. Det är svårt för dom att säga till sin kund att dom inte kan leverera för att dom väntar på ett bättre grafikkort som kommer snart. Dessutom måste dom ha grejer man vet funkar. Inte grejer som kanske strular med mjukvaror och drivrutiner i början.

Skönt att höra, priserna på korten har ju börjat rasa en del nu så det var ett högre pris än väntat bara, men behöver man ett kort nu så är ju inte framtiden så intressant... bra för alla alltså

Permalänk
Medlem

Nu ska jag inte köpa något kort inom närtid personligen, men jag låter mig förvånas över att det kliar så mycket i fingrarna på folk att man inte väntar på recensioner. Och att konkurrenten också verkar ha något runt hörnet ger väl en anledning till att hålla fingrarna i styr en liten stund, om man absolut nu inte är i en sits där man absolut måste ha sitt kort nu.

Angående nyheten så läser jag det som att tillgången på kort är relativt dålig. Dock vanligt förekommande så inget konstigt i det.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om 3080 bara kommer släppas online eller om det kommer finnas i butiker den 17:e?

Visa signatur

CPU: Intel i9 10850k RAM: 16 Gb
Moderkort: Gigabyte z490 Grafik: ZOTAC rtx 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Skojar du? 25% bättre än TI-versionen är dåligt enligt dig?

Tja det är ganska långt ifrån vad man visade upp på Nvidia eventet, Digital founderys uppvisning och den direkta jämförelsen i Doom som Nvidia skickade ut mellan just ett 2080ti och 3080.
Så ja stämmer de staplarna i spelen som fanns med så tycker jag nog ändå att en hel del av hypen kom av sig. Effekten kretsen sedan sägs dra är ju då ungefär i samma proportion som dess prestandaökning och ja då blir det iprincip ett "Big Turing" istället (nej jag vet det är inte det).
Därför hoppas vi på att det material de faktiskt skickat ut stämmer och det länken gällde inte gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Tja det är ganska långt ifrån vad man visade upp på Nvidia eventet, Digital founderys uppvisning och den direkta jämförelsen i Doom som Nvidia skickade ut mellan just ett 2080ti och 3080.
Så ja stämmer de staplarna i spelen som fanns med så tycker jag nog ändå att en hel del av hypen kom av sig. Effekten kretsen sedan sägs dra är ju då ungefär i samma proportion som dess prestandaökning och ja då blir det iprincip ett "Big Turing" istället (nej jag vet det är inte det).
Därför hoppas vi på att det material de faktiskt skickat ut stämmer och det länken gällde inte gör det.

Precis så känner jag med, klockad lite större turing (sett till spelprestanda alltså)

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Hoppas @JonasT är beredd att uppdatera artikeln i efterhand baserat på riktiga butikspriserna efter någon/några veckor? Vi vill ju inte ha samma läge som med 2080 ti som såldes för många tusen över ’lanseringspriset’ fortfarande i år...

Vet inte vilket RTX 2080 Ti du menar, men vid vår ursprungliga recension av Geforce RTX 2080 Ti Founder Edition baserades omdömet på prislappen 14 000 kronor, vilket jag även tror kortet ligger på idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Vet inte vilket RTX 2080 Ti du menar, men vid vår ursprungliga recension av Geforce RTX 2080 Ti Founder Edition baserades omdömet på prislappen 14 000 kronor, vilket jag även tror kortet ligger på idag?

Det var inget fel just på Swec-artikeln i det fallet, lite klumpigt formulerat av mig. Många andra sidor presenterade 999$ som release priset och några få kort såldes för det innan det riktiga priset på 1199$ visades (antagligen för att inte priset skulle låta lika illa).

OM det händer denna gången (igen) vill jag bara att ni ska vara redo och hålla koll. Jag tror verkligen inte att ni skulle missa en sån grej eller strunta i att uppdatera. Jag vill bara att ni ska vara redo, då det ryktas om prishöjningar till både höger och vänster och dålig tillgänglighet.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Det var inget fel just på Swec-artikeln i det fallet, lite klumpigt formulerat av mig. Många andra sidor presenterade 999$ som release priset och några få kort såldes för det innan det riktiga priset på 1199$ visades (antagligen för att inte priset skulle låta lika illa).

OM det händer denna gången (igen) vill jag bara att ni ska vara redo och hålla koll. Jag tror verkligen inte att ni skulle missa en sån grej eller strunta i att uppdatera. Jag vill bara att ni ska vara redo, då det ryktas om prishöjningar till både höger och vänster och dålig tillgänglighet.

Då är jag med! Vi ska definitivt hålla koll på prisutvecklingen och tillgängligheten nu under hösten.

Tror det blir särskilt viktigt med partnermodellerna, då det inte är helt ovanligt med introduktionspriser som sedan höjs någon vecka/månad senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Då är jag med! Vi ska definitivt hålla koll på prisutvecklingen och tillgängligheten nu under hösten.

Tror det blir särskilt viktigt med partnermodellerna, då det inte är helt ovanligt med introduktionspriser som sedan höjs någon vecka/månad senare.

Ja ASUS har ju en kampanj på TUF till FE-priset första månaden till exempel, sen ska det gå upp med mer än tusen riksdaler om jag förstått det rätt...

Så hur taggad är du för Dagen-O (Onsdag)?

Permalänk
Medlem

@JonasT: Måtten på korten är ju officiella men anges i tjocklek som "2-slott", kan du översätta hur tjockt ett 3080 faktiskt är i mm?
Finns ju en del av oss om sitter på ITX chassi där det kan röra sig om just någon enstaka mm om kortet får plats eller inte då vi endast har 2 PCI slotts i chassit.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av medbor:

Ja ASUS har ju en kampanj på TUF till FE-priset första månaden till exempel, sen ska det gå upp med mer än tusen riksdaler om jag förstått det rätt...

Så hur taggad är du för Dagen-O (Onsdag)?

Det ska bli väldigt kul att släppa recensionen! Har inte sett folk så här hajpade sedan Ryzen 3000-lanseringen.

Skrivet av MacAllan:

@JonasT: Måtten på korten är ju officiella men anges i tjocklek som "2-slott", kan du översätta hur tjockt ett 3080 faktiskt är i mm?
Finns ju en del av oss om sitter på ITX chassi där det kan röra sig om just någon enstaka mm om kortet får plats eller inte då vi endast har 2 PCI slotts i chassit.

Har inte kortet hemma för en linjalmanöver, men kan kika på måndag. Min visuella granskning säger att det håller sig precis inom ramarna för två kortplatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Har inte kortet hemma för en linjalmanöver, men kan kika på måndag. Min visuella granskning säger att det håller sig precis inom ramarna för två kortplatser.

Hade varit kanon om du kan göra det, får hoppas att ditt ögonmått stämmer för då är det positiva nyheter för många med ITX chassi

Sen återstår ju värmeutvecklingen, men den får man väl ge sig till tåls med till onsdag

Permalänk
Medlem

Denna helg är en väldigt seg helg, även om man spelar så finns 3080 där bak i hjärnan, smyger fram när man väl minst glömmer det för stunden. Jag är riktigt taggad och jag hoppas få tag på ett 3080 iaf. Det är min Julklapp till mig själv samt ett ex Cyberpunk 2077

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

När jag kollar på Prisjakt går RTX3080 på 8-10000 kr. Var får folk pengarna ifrån? Lånar folk pengar för att köpa grafikkort idag?

Jag hyr ut min kropp i byte mot pengar. Jag sitter på en stol 8 timmar om dygnet och trycker på knappar med mina fingrar så sätter de in pengar på något "konto" i en bank till mig. Sen kan jag byta de pengarna mot grafikkort.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

nvidias kunder påminner mycket om apples kunder tycker jag.
Dom ska ha det senaste från tillverkaren baserat på uttalanden från tillverkaren.

Sedan när tar man vad Intel/amd/nvidia säger/visar som sanning när det gäller prestandaresultat?
99% av gångerna så är det cherry pick som gäller eller inte samma testhårdvara/inställningar eller något som gör att siffrorna inte går att lita på.

Tycker det är sjukt drygt att knappt någon har reagerat på 3080 och 3090s tdp. 320 och 350w..
Hade det t ex varit amd så hade det varit en riktigt shitstorm.
Radeon VII hade en tdp på 300w..
https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-3080-synthetic...

Reagerat har man ju gjort, men inte skrivit nåt. Att de drar så mycket betyder att de har problem med tillräcklig prestanda. Tex Radeon VII hade 3x prestanda mot ett GTX1060 i vissa applikationer men drog nära 3 ggr så mycket effekt, så ingen mening om man kan dela upp jobbet på flera mindre kort. För 3000 serien så måste man visa på tillräckligt prestandalyft mot dels 2000-serien och även vad man tror AMD ska komma med.

Jämför tex AMD mot Intel när det gäller processorer, den som leder racet drar typiskt minst ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ville bara påminna om detta

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av MacAllan:

Ville bara påminna om detta

Bra där! Jag får det till ganska exakt 40 mm tjockt, så definitivt inom ramarna för två expansionsplatser.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Klockan är över 15.00 och jag ser ingen på framsidan om 3080

Edit: Googlade mig fram till att nvidia sköt up NDAn tills 16e?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk

@Zippeer:

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk
Chassi-Jesus 📦
Skrivet av Zippeer:

@JonasT: Klockan är över 15.00 och jag ser ingen på framsidan om 3080

Edit: Googlade mig fram till att nvidia sköt up NDAn tills 16e?

Jepp, de flyttade embargot till onsdag klockan 15.

Vi uppdaterade den här nyheten natten till lördag:
https://www.sweclockers.com/nyhet/30373-geforce-rtx-3080-rull...

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Bra där! Jag får det till ganska exakt 40 mm tjockt, så definitivt inom ramarna för två expansionsplatser.

Perfekt, då är det förmodligen det tunnaste 3080 kortet och kommer inte vara några problem storleksmässigt för dom flesta ITX chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka136:

Någon som vet om 3080 bara kommer släppas online eller om det kommer finnas i butiker den 17:e?

Undrar detsamma! Jobbar typ 700 meter ifrån både Inet och Webhallen i Stockholm.
Typ hinna boka/köpa ett vid 15:00 sen vid 16:00 då man slutar, hämta upp sitt kort

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.