Permalänk
Medlem

Projektor till bostadsrättförening

Hej där!
Är med i styrelsen för en BRF där vi nu har tänkt införskaffa en projektor för att ha under styrelsemöten. Vi har tillgång till en stor samlingslokal som medlemmarna får hyra för diverse födelsedagsfiranden och annat - jag hade dock en tanke om man får dit en projektor att medlemmarna även kan hyra lokalen för att ha filmkvällar och koppla in sin egen laptop. Vi bistår då med HDMI-kabel som alltid sitter i projektorn så att medlemmarna aldrig behöver pilla på projektorn och kanske orsaka handhavande skada.

Jag tänkte då inför nästa styrelsemöte leta fram några vettiga förslag. Vi är en förening på 123 lägenheter så detta är inte en särskilt stor utgift så sett, men jag vill ändå inte slösa en massa pengar i onödan. Behöver man lägga till mycket extra pengar för att den även skall vara vettig att kolla film på?

Länka gärna både och. Vettig projektor för att enbart skärmdela där vi visar diverse dokuemnt och dylikt, samt en som även är bra/OK för film. Jag kan absolut ingenting om projektorer så hjälp uppskattas rejält.

Mvh

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där!
Är med i styrelsen för en BRF där vi nu har tänkt införskaffa en projektor för att ha under styrelsemöten. Vi har tillgång till en stor samlingslokal som medlemmarna får hyra för diverse födelsedagsfiranden och annat - jag hade dock en tanke om man får dit en projektor att medlemmarna även kan hyra lokalen för att ha filmkvällar och koppla in sin egen laptop. Vi bistår då med HDMI-kabel som alltid sitter i projektorn så att medlemmarna aldrig behöver pilla på projektorn och kanske orsaka handhavande skada.

Jag tänkte då inför nästa styrelsemöte leta fram några vettiga förslag. Vi är en förening på 123 lägenheter så detta är inte en särskilt stor utgift så sett, men jag vill ändå inte slösa en massa pengar i onödan. Behöver man lägga till mycket extra pengar för att den även skall vara vettig att kolla film på?

Länka gärna både och. Vettig projektor för att enbart skärmdela där vi visar diverse dokuemnt och dylikt, samt en som även är bra/OK för film. Jag kan absolut ingenting om projektorer så hjälp uppskattas rejält.

Mvh

Tänk på att om man ska titta på film så vill man gärna ha något vettigt ljud också. Finns det högtalare i lokalen redan eller är det något som ska köpas?

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Tänk på att om man ska titta på film så vill man gärna ha något vettigt ljud också. Finns det högtalare i lokalen redan eller är det något som ska köpas?

Det behöver också köpas, finns inga i dagsläget. Kan man koppla vanliga PC-högtalare i projektor eller vad krävs? Eller om det funkar med typ trådlösa?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Bildexpert 📺

@kwame: Finns sjuttioelva sätt att lösa ljudet på. PC-högtalare är generellt den sämre lösningen eftersom dessa tenderar att inte vara rätt i andra sammanhang. Ständigt återkommande forumfråga om hur man får PC-högtalare att fungera i en situation de inte är byggda för.

När det är en förening som ska betala och ni vill få något som fungerar – kanske lämna offerter till AV-installatörer runt om med önskemål om hur det ska fungera och kanske någon form av driftsavtal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@kwame: Finns sjuttioelva sätt att lösa ljudet på. PC-högtalare är generellt den sämre lösningen eftersom dessa tenderar att inte vara rätt i andra sammanhang. Ständigt återkommande forumfråga om hur man får PC-högtalare att fungera i en situation de inte är byggda för.

När det är en förening som ska betala och ni vill få något som fungerar – kanske lämna offerter till AV-installatörer runt om med önskemål om hur det ska fungera och kanske någon form av driftsavtal?

Tror jag kan ordna det bara jag får lite information om Projektor, duk och högtalare att köpa, har läst el på gymnasiet samt nu läser jag vidare till Datavetare på Universitet. Känns som att kontakta AV-installatörer med driftsavtal genast blir dyrare och en rullande kostnad. (Men jag kanske har fel?)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kolla på Epsons projektorer, dom har bra pris och är bra. Kolla gärna så den har lens-shift, gör att installationen blir 100ggr enklare.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Bildexpert 📺

@kwame: Beror helt på vad man önskar och ställer för krav på funktioner. Det finns i alla fall hundratals produkter som skulle kunna svara mot behovet, så svårt att peka på någon enskild produkt när det inte ens finns en budget nämnd.

Men tänk så här: Projektor kräver – utöver kostnaden för själva projektorn:

Mörkläggning
Dukyta i lämplig form
Projektorfäste
Kablar
Kabelkanaler (man vill gärna undvika löst hängande kablar)
Någon form av ljudlösning
Högtalarsystem med tillhörande kablar
+installation av allt ovanstående

Projektor är alltid mycket mer än själva projektorn

Permalänk
Medlem

Många företag har gått ifrån projektorer till t.ex. 75-tums TV istället för sina konferensrum numera, men behöver man enorm bild i ett stort rum kanske det inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det behöver också köpas, finns inga i dagsläget. Kan man koppla vanliga PC-högtalare i projektor eller vad krävs? Eller om det funkar med typ trådlösa?

Där jag arbetar har vi projektor i taket, duk på väggen, två högtalare på varsin sida om duken och sedan kopplar man in datorn i ett Hdmi-uttag i vägen. Alla kablar döljs i kabelkanaler.

Jag gissar att högtalarna är aktiva och kopplade direkt in i projektorn.

Viktigt att det är enkelt att använda och svårt att förstöra om många ska nyttja projektorn.

Permalänk
Medlem

Hur står sig denna idag (Epson EH-TW 6100W)? Finns i närheten av mig begagnad för 3300 kr.
Hur är det att köpa begagnat? Såg att den såldes ut för ca 7k för 4 år sedan. Nybytt lampa i den.

Tänkte om man lyckas pruta ner den till 2-2500 om det vore ett vettigt köp?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080