Inköp av spel från en grossist

Permalänk

Inköp av spel från en grossist

Någon som jobbar på MediaMarkt/Elgiganten och har möjlighet att se vad inköpspriset är på produkter?

Jag har kontaktat en grossist som säljer tv-spel, priserna de erbjuder mig är högre än vad det skulle kosta mig att köpa direkt från butiker såsom Elgiganten/Mediamarkt.

För mig så är detta otroligt.

Har en grossist rätt att ta ut olika priser beroende på vem som köper?
För ingen lär köpa spel från dem om priserna jag ser är korrekta.

Jag syftar inte på bulk-rea, där man få rabatt om man köper 1000 spel, för det är inte rimligt att de erbjuder spel dyrare än vad det skulle kosta att köpa från Elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Någon som jobbar på MediaMarkt/Elgiganten och har möjlighet att se vad inköpspriset är på produkter?

Jag har kontaktat en grossist som säljer tv-spel, priserna de erbjuder mig är högre än vad det skulle kosta mig att köpa direkt från butiker såsom Elgiganten/Mediamarkt.

För mig så är detta otroligt.

Har en grossist rätt att ta ut olika priser beroende på vem som köper?
För ingen lär köpa spel från dem om priserna jag ser är korrekta.

Jag syftar inte på bulk-rea, där man få rabatt om man köper 1000 spel, för det är inte rimligt att de erbjuder spel dyrare än vad det skulle kosta att köpa från Elgiganten.

En grossist säljer sällan till privatpersoner eller till mindre volymer. Processen kanske därför är omständig och de saknar rutiner och system för detta. Detta kanske är anledningen till varför du får ett högre pris - helt enkelt för att de inte pallar att sälja endast ett ex.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att grossisten har merkostnader i form av t.ex. kundregistrering och logistik för att sälja enskilda ex av något som vida överstiger samma utgifter för elektronikladorna. Köper du bulk så äts den förlusten upp av mängden som hanteras och priset blir bättre.

Om vi för enkelhetens skull säger att en order kostar X minuter att hantera så kommer din order på 1 vara generera oerhört mycket mindre vinst än en order på 12000 av samma sak. Således får du ett högre pris eftersom grossist troligen inte ens vill ha att göra med kunder som beställer ett fåtal av något. Ovan är baserat på erfarenhet som är rätt gammal vid det här laget så saker kan ju ha ändrats så kalla det kanske mer för en killgissning än fakta

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Grossister köper in stora partier och säljer i stora partier. Grossister säljer normalt inte till privatpersoner utan endast företag.
Det är ofta väldigt höga bruttopriser men kunderna (butikerna) får väldigt bra rabatter och köper såklart in större mängder.
En grossist underlättar för företag att köpa in produkter. De kan använda sig av en grossist istället för att köpa in varje enskild produkt ifrån alla tusentals tillverkare.

Det kan låta logiskt att få ett billigare pris direkt av en grossist som privatperson. Ju mindre led desto mindre påslag. Men tyvärr fungerar det inte så

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk

Gissar att du har fått produsentens rekomenderade ut-pris då det säkert är enda prisen grossisten har i systemet och inte har gjort någon uträkning på bara 1 stk.

Dom stora aktörarna som Elgiganten och Mediamarkt säljer normalt til priser under denna.

Permalänk
Medlem

Grossisten får ju sätta vilket pris de vill, säkert är återkommande kunder med stora volymers priser helt annorlunda än om någon ny vill beställa 100st.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Kan flika in med att det är ungefär så det ser ut. Oftast så köps sakerna in dyrare än vad du som konsument får ge för produkten tyvärr.

Permalänk

Tack för era svar.

Jag är registrerad som enskild firma, fick inte tillgång till sidan förrän jag skickade in beviset från skatteverket.

Jag förstår att de inte vill sälja i mindre summor, jag hade tänkt köpa 500-1000 spel, men priset är detsamma oavsett mängden jag köper.

Jag är mest rädd att grossisten har kommit överens med jättarna att sätta dessa priser för mindre företag, detta gör det omöjligt för mig att etablera mig i branschen.

Ska man testa kontakta Mediamarkt/Elgiganten och se vilka priser de kan erbjuda om jag köper in 500-1000 spel från dem eller ska jag försöka förhandla med grossisten?

Permalänk

@Allavetinget:

Det förklarer lite mer. Har du varit i kontakt med distributören, eller är detta gjennom någon self-service lösning?

Är det nån räattighetsfråga med distributören, eller kan det vara et tema att köpa direkt från publisher istället?

Permalänk

@RunRookieRun:

Jag kontaktade speltillverkaren och fick då svar att de inte säljer spelen direkt själva utan hänvisade mig till distributören. Jag har inte kontaktat speltillverkaren om vilka priser grossisten har satt ännu.

Kontaktade grossisten/distributören, de ville ha bevis på att jag har registrerad firman hos skatteverket vilket de fick. Sedan registrerade de ett konto som jag har fått, så priserna som jag ser är distributörens webbshop.

Jag har inte vågat ifrågasätta priserna ännu hos grossisten, vill inte bli av med kontot men samtidigt så kommer jag inte köpa in spel om jag inte kan konkurrera prismässigt med fysiska butiker.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Allavetinget:

Jag har inte vågat ifrågasätta priserna ännu hos grossisten, vill inte bli av med kontot men samtidigt så kommer jag inte köpa in spel om jag inte kan konkurrera prismässigt med fysiska butiker.

Vad har du att förlora?

Permalänk
Medlem

Oftast har de prislista med olika procentsatser gentemot kundens (butikens) omsättning mot grossisten. Ju större kund du är hos dem desto bättre pris.
Sedan händer det att butiker säljer saker utan vinst bara för att få in kunder, typ lockvaror, för att sedan sälja annat.

Att just leva på att sälja spel är oerhört svårt, marginalerna är redan små och volymerna måste vara höga för att det ska gå runt.

Som företagstips skulle jag säga att se efter marknader där du kan erbjuda kunder något som är mer nischat, något som "volymbolagen" inte kan erbjuda. Ska du konkurrera med dessa "volymbolag" måste du ha ett bättre, effektivare system (främst logistik, distribution, marknadsföring m.m.) än de stora bolagen.

hursom, lycka till!

edit:
Om du förklarar ditt bolag för grossisten, din 5 årsplan och vision, vilka resurser du sitter på idag samt hur du har tänkt att kunna bli för en typ av kund till dem i framtiden så kan de kanske göra en deal med dig. Att du har något unikt som kommer frodas till något som även gynnar grossisten i din 5 årsplan.
Har du ingen bra plan för tillväxt och ombildning till AB så kan du glömma detta tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allavetinget:

Tack för era svar.

Jag är registrerad som enskild firma, fick inte tillgång till sidan förrän jag skickade in beviset från skatteverket.

Jag förstår att de inte vill sälja i mindre summor, jag hade tänkt köpa 500-1000 spel, men priset är detsamma oavsett mängden jag köper.

Jag är mest rädd att grossisten har kommit överens med jättarna att sätta dessa priser för mindre företag, detta gör det omöjligt för mig att etablera mig i branschen.

Ska man testa kontakta Mediamarkt/Elgiganten och se vilka priser de kan erbjuda om jag köper in 500-1000 spel från dem eller ska jag försöka förhandla med grossisten?

1. Enskild firma är det ingen som tar på allvar (även om det är lika mycket företag som ett AB).
2. Volymen är för liten, du behöver hitta andra inköpskanaler, andra länder t.ex. att importera ifrån.
3. Marginalen på spel är sannolikt extremt låg, är ju egentligen ingen ÅF som är intresserad av att sälja spel längre, de har en handfull topp-spel i sitt utbud och inte mycket mer, vilket tyder på att det mer är en service (hey, du kan köpa ett spel eller två från oss samtidigt som du köper konsollen) snarare än något man tjänar pengar på. Mättad marknad helt enkelt med alldeles för många ÅF:ar.

Visa signatur

Dator: Mac