Permalänk

Varm CPU

Har just nu en ganska varm processor som ligger runt 40-50 ibland spikar den till 60 grader vid idle och jag har en vattenkylare. När jag spelar ligger jag på runt 70 (dock inte kollat jätte noggrant vid temperaturen vid spel). Det är en Ryzen 3700x och NZXT X63 kylare. Mitt chassi är Phantek P400a, kylaren är monterad där fram då den inte fick plats uppe. Just nu är det utblås där fram och bak och inblås där uppe. Där det sitter två fläktar där uppe och en där bak.

Min gissning är att det sprutar in varm luft genom kylaren och det är därför den blir varm. Några tips på hur jag kan åtgärda problemet?

Permalänk
Medlem

Har du en bild på hur det ser ut i chassit?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Vad jag kan få fram av en enkel googlesökning så är det helt normala temperaturer på en vattenkyld Ryzen 3700x.
"Seems normal. Ryzen 3000 is 7nm, so very heat dense, especially the 3700x and 3800x, all the heat is located on a single super small die, so most coolers aren't really designed to cool it effectivly. I got 85-95c with a Noctua NH U9S, and that thing is designed to cool threadrippers"

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

70 grader är inget att oroa sig över.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

@Decster:

bild

Permalänk
Medlem

Kollar du med ryzen master eller annat? du ska gå efter vad ryzen master säger för dom andra programmen mäter inte på samma ställe.
Jag hade ändrat till tvärt om med dina fläktar att den suger in luft fram och blåser ut i toppen eftersom värme stiger naturligt men det brukar sällan göra mer än max någon grad i helhet ändå.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk

@F.Fairlane: Om jag ska vara realistiskt så är det väl mellan 50-60 vid idle och över 70 vid gaming. Och ibland spikar den över 60.

Permalänk

@Mac83: Jag har använt mig av NZXT Cam och HWmonitor.

Permalänk
Medlem

Ryzen brukar ligga ganska "högt" i temperatur, framförallt "Idle" för hur boostingen fungerar, dock bör du nog kolla så att kylaren är monterad med slangarna nedåt om det går och vända på fläktarna så att den suger in fram och blåser ut bak

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk

@Mac83: Dock verkar det som CPU:n clockspeed är runt 4300 MHz ganska ofta vid idle så det kan ju förklara varför den är så varm eller? Den verkar som minste gå ner till 3300 MHz. Har inte overclockat eller något.

Permalänk
Medlem

Kollade nyss min 3800x och den ligger på runt 31c i idle, enligt ryzen master. Jag har en fractal design celsius s24 AIO. Är du säker på att inte något program ligger och tuggar på i bakgrunden?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x / Fractal Design celsius s24 / asus rog crosshair 7 hero wifi / 32gb g.skill 3600mhz cl16 trident Z neo C / MSI Radeon RX5700XT Gaming X / samsung 970 EVO Plus 500gb nvme / Western Digital blue 500gb ssd.

Permalänk

@Insanyrd: Nix. Jag ladda ner Ryzen master och nu ligger tempraturen på ungefär 35 grader enligt programmet men på NZXT Cam ligger den på 54. Så jag antar att jag litar på Ryzen master. Bild på de olika programmen

Permalänk
Medlem

Din radiator är upp och ner, kanske blir lite bättre om du vänder den, pumpen slipper gå med luft iallafall

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Inaktiv

Likt många andra så har du en felmonterad radiator.
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk&t=1s

Permalänk

@Mac83: Ligger på 35 grader enligt Ryzen master. Som du sa verkar det som att andra program mäta något annat. Så det verkar som att cpu inte är så varm trots allt. Dock ska jag montera om radiatorn.

Permalänk
Medlem

@Antonbombom:
Gå efter Ryzen master för det visar rätt.
Det är en väldigt vanlig fråga om ryzen faktiskt för av någon anledning så har dom inte fått dom andra programmen att läsa på samma ställe som amds egna program.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@Antonbombom: Värt att notera är att du har din radiator åt fel håll. All luft som finns i den slutna loopen kommer hamnar vid intaget mot pumpen.
Så det kan mycket väl vara så att ditt vattenflöde är nästan obefintligt, och även om det inte skulle vara det kommer nog din pump dra mycket luft och få kortare livslängd pga det.

Finns en ganska underhållande video om detta hos gamer nexus.
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Kort och gott, oavsett vad dina temperaturer beror på borde du vänta din radiator 180 grader så att slangarna är i botten. Sedan starta pumpen och vrida runt lite på chassit så att all luft hamnar i toppen på radiatorn där den ska vara.

Permalänk
Skrivet av huttala:

@Antonbombom: Värt att notera är att du har din radiator åt fel håll. All luft som finns i den slutna loopen kommer hamnar vid intaget mot pumpen.
Så det kan mycket väl vara så att ditt vattenflöde är nästan obefintligt, och även om det inte skulle vara det kommer nog din pump dra mycket luft och få kortare livslängd pga det.

Finns en ganska underhållande video om detta hos gamer nexus.
https://www.youtube.com/watch?v=BbGomv195sk

Kort och gott, oavsett vad dina temperaturer beror på borde du vänta din radiator 180 grader så att slangarna är i botten. Sedan starta pumpen och vrida runt lite på chassit så att all luft hamnar i toppen på radiatorn där den ska vara.

Medveten om det. Dock var temperaturen aldrig för varm, bara program som visade fel.