Apple öppnar för strömmande speltjänster via App Store – Microsoft missnöjda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tänk om Akademibokhandeln hade samma tänk som Apple, undra vad bokpriserna skulle hamna på om allting granskades in absurdum? ...och vad skulle censureras?

Tänk snarare om IKEA ändrar reglerna för Billy som innebär att du endast får ställa böcker i bokhyllan som godkänts i förväg av IKEA.

Där är vi idag med Apple... sinnessjukt (tycker jag som är annars stort fan av Apple).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Verkar som att det åtminstone varit så förr, för 9 år sedan om man ska lita på källan från @DevilsDad
https://appleinsider.com/articles/11/06/09/apple_backs_down_o...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Apple gör sig inte populära sista tiden direkt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Skillnanden är att spel är interaktiva.

Xcloud är en videoström som streamas till din device, och du kan sedan trycka på lite knappar att styra den videoströmmen (interaktiv).

Netflix är en videoström som streamas till din device, och du kan sedan trycka på lite knappar att styra den videoströmmen (interaktiv).

Ingen som helst dj-avla skillnad.

Skrivet av raQblad:

Ett intressant aspekt, rent juridiskt, är ju hur man på ena sidan inte verkar ha några problem att tillåta appar som Netflix, Audible, HBO, Spotify, etc. som i princip är samma sak men allting utom spel - filmer, serier, böcker och musik är annorlunda från spel på vilket sätt då?

Hoppas att Apple ändrar sig, verkar inte som en långsiktigt hållbar strategi.

Håller med. Helt dj-vla hål i huvudet!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Funderat att byta läger från OnePlus till iPhone nu när de kommer med en 5.4 tums mobil men nu tror jag inte det. Ojek, jag gamar aldrig på en mobil men vad kommer efter detta. Kan bli att man till slut sitter med en helt inlåst mobil med bara "made for Apple" applikationer. Blir nog att beställa en Pixel 4a istället om man vill ha en mindre mobil: Köptråden Google Pixel 4a / 4a 5G - importera till Sverige

Skrivet av medbor:

Med tanke på att iOS marknadsandelar ökat en del senaste tiden och till synes hela branchen granskar dem så tror jag verkligen inte att de kommer ’komma undan’ med några andra saker. Jag tror snarare vissa saker i avtalen kommer behöva luckras upp. Denna nya policy som tillåter streaming är en sån grej. Känns inte alls som för mycket jobb att visa vad som finns i en speltjänst och kräva att den ska gå att köpa på iOS. Sen vill väl föräldrar kunna tillåta XCloud för kanske Minecraft, men inte för DOOM Eternal för en 7 åring på iPad... han ingen läst artikeln och bara skiter på Apple?

Har nu beställt en Pixel 4a. 354 € är nog halva priset vad en iPhone 12(5.4) kostar och troligen duger Pixeln för mig men är faktiskt rädd att den är för stor med sina 144 x 69.4 x 8.2 mm. Men mindre än min OnePlus 6 med måtten 155.7 x 75.4 x 7.8 mm. Min iPhone SE 2016 är egentligen perfekt med måtten 123.8 x 58.6 x 7.6 mm men skärmen för liten pga de stora kanterna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Lite skämmigt har det blivit för mig att äga en iphone. Det har aldrig egentligen känts bra att de dikterar vad jag kan köra och inte kan köra på hårdvara jag betalat fullpris för. Men i praktiken har de inte förbjudit något som jag ändå hade intresse att ha. Detta ser ut att ändras. Om några år när det är dags att byta fån så får man nog snegla runt på Android.

Samma sak här. Har lagt sexsiffriga belopp på Apple under de senaste åren. Nu kommer jag ta mig en funderare inte bara kring köp av framtida iOS-prylar, men även framtida planerade nya macar blir det frågetecken kring för min del.

Är seriöst förbannad på Apple. De dj-avlas bara med mig som tack för att man varit enormt trogen kund under många år.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple ska ha betalt för allt som görs på en ios-enhet. De tycker de äger rätt till alla pengar som tjänas på Apple-användare. De är utan tvekan det girigaste företaget som någonsin existerat. Så enkelt är det och det är konstigt att inte fler inser det.

Att de utöver det tvingar dig att inte sälja din app eller tjänst billigare på någon annan platform är droppen. Hade någon släppt en app och tagit 30% mer hos Apple med hänvisning att de tvingar oss använda deras system och tar 30% så hade ju konsumenter kunnat vakna upp och klaga. Nu är det utvecklarna som får ta hela smällen för att Apple beter sig såhär. Historien om att få Floatplane appen på IOS är ju tex helt galen.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Geforce Now, Playstation Now, Google Stadia, Xbox Project xCloud har inga strömmande spel-appar som är serverbaserade på iPhone eller iPad för tillfället.

Det närmaste du kan komma i Apples App Store är Valves Steam Link och Sonys Playstation Remote Play-appar som kan strömma spel från din egen dator eller Playstation 4-konsol.

Jag tycker det är väldigt märkligt att Apple tillåter användare att strömma från sin egen dator/konsol men inte strömma samma innehåll från samma butik(Steam/PS Store) från en dator/konsol som de hyr i ett datacenter. Användaren har tillgång till samma innehåll från samma spelbutik. Apple försvagar sitt eget argument att de måste skydda sina användare när de samtidigt tillåter folk att strömma från sina egna enheter.

Håller med.

Ingen som helst logik i hur Apple argumenterar för sin subjektiva och drakoniska begränsningar. Lite som maffian; de försöker mobba och dra in privat skatt/beskyddarpengar där de tror att de kan komma undan med det.

Sabbar inta bara för konkurrenter till Apple (vilket säkert är deras syfte), men även för mig som Apple-användare. Mycket trist.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Med det sagt tycker jag det är trist att Apple inte är lite mer flexibla med spelströmningstjänsterna. Denna senaste ändring är väl ändå bättre än inget och har vis förståelse för att de vill ha koll på varje spel som strömmas. Tycker inte det är rätt att jämföra ett spel som fjärrstyrs med att strömma en film från Netflix. Att fjärrstyra ett spel är mer som att fjärrstyra en app och om en tjänst innehåller hundratals spel eller appar blir det svårt att ha koll på vad varje enskilt spel/app gör.

Nej. Ser ingen som helst logik i det du skriver ovan. Noll.

Varför skall ens Apple ha koll på vilka spel jag strömmar till min iOS-enhet?

Lika lite anledning till det som att Apple skall kolla på vilka filmer jag strömmar till min iOS-enhet?

Åldersbegränsning? Rating för våld, sexualitet, etc?

Exakt samma sak borde gälla film isf.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänk snarare om IKEA ändrar reglerna för Billy som innebär att du endast får ställa böcker i bokhyllan som godkänts i förväg av IKEA.

Där är vi idag med Apple... sinnessjukt (tycker jag som är annars stort fan av Apple).

Jag håller med, men gränsen har blivit nådd. Svårt att hitta vettiga alternativ bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Helt sjukt och hål i huvudet.

Spel som streamas (som en tjänst som Xcloud) skall godkännas i AppStore? De körs på ju en Xbox i molnet! GÅR inte ens att ladda upp i AppStoe då de inte kan köras på varken iOS eller macOS. Dessutom så är ju en tjänst som Xcloud precis som Netfliex; det är inte ett enda spel, utan hundratals spel som byts ut och streams som ingår i tjänsten.

Motsvargigheten för annan media skulle innebära att alla filmer i Netflix skall godkännas av Apple, och alla låter hos Spotify skall godkännas av Apple, och all content på YouTube måste först godkännas av Apple innan det kan spelas upp.

Detta är verkligen det värsta jag sett från Apple. Har massor av iOS-enheter, och undvikt Android sedan åtta år tillbaka. Föredrar Apple telefoner och plattor, och har flera macar.

Har köpt Appleprylar för sexsiffrigt belopp tillsammans under senaste 6-7 åren.

Hade tänkt att byta ut miniPhone till hösten mot en ny, men nu kommer jag definitivt att seriöst överväga andra alternativ till iOS. Gillar verkligen inte Android, men där finns inte sådana här av i närheten drakoniska och galna begränsningar.

Men inte lätt. Pest eller kolera.

@martinot:
Men tanken är väl bara att alla ingående spel ska presenteras så att de kan granskas och hanteras med föräldrakontrollerna? Själva upplevelsen med en katalog-app kommer väl i skutänden bli snarlik andra plattformar och de ’apparna’ kommer ju bara vara genvägar till streams i huvud-appen. Dock behöver huvudappen bli lite smartare och fatta saker som skärmtid och föräldrakontroll...

Det känns som att jag läser det som skrivs på ett annat sätt än alla andra? Det blir lite mer jobb för MS att uppfylla guidelines, men sen är det väl precis som det borde?

Permalänk
Skrivet av martinot:

Xcloud är en videoström som streamas till din device, och du kan sedan trycka på lite knappar att styra den videoströmmen (interaktiv).

Netflix är en videoström som streamas till din device, och du kan sedan trycka på lite knappar att styra den videoströmmen (interaktiv).

En app kan strömmas via video och du kan sen trycka på lite knappar för att styra den (interaktiv med – i alla fall teoretiskt – stora implikationer).

Netflix videoström och du kan sen trycka på lite knappar för att styra den (interaktiv med väldigt begränsade implikationer).

Att du inte ser någon större skillnad mellan dessa två har jag svårt att begripa.

Skrivet av martinot:

Nej. Ser ingen som helst logik i det du skriver ovan. Noll.

Varför skall ens Apple ha koll på vilka spel jag strömmar till min iOS-enhet?

Lika lite anledning till det som att Apple skall kolla på vilka filmer jag strömmar till min iOS-enhet?

Åldersbegränsning? Rating för våld, sexualitet, etc?

Exakt samma sak borde gälla film isf.

De tycker att ett spel är mer som en app och inte som en läsare (”reader”) som läser något statiskt som en video, bok, låt eller podcast är.

De vill att varje spel ska synas individuellt i App Store så att det kommer upp vid sökning på det och att varje spel ska kunna betygsättas av användarna direkt i App Store och att varje spel ska kunna styras med föräldrakontroll-appar.

Jag håller med om att det är fyrkantigt av Apple att kräva detta, men kan absolut se skillnad på en video på Netflix och att fjärrstyra ett spel då nästa steg skulle kunna vara att fjärrstyra en app och helt kringgå Apples regelverk kring appar.

Men som sagt; jag tycker det är tråkigt att de inte kan låta spelströmningstjänsterna få plats i App Store och låta kunden få avgöra om det är något denne vill ta del av eller inte. Så jag är egentligen på din sida i sakfrågan.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Svårt för någon som inte utvecklar appar att förstå exakt vad detta kommer innebära, men det första jag ser är att Apple vill ha kvar kontrollen över vad som går att köpa på App Store. Ifall en streamingtjänst annars skulle erbjuda ett spel med t ex pornografiskt innehåll så skulle ju Apple tvingas att ta bort HELA streamingtjänsten då de knappas kan gå in på exempelvis Stadia som app och plocka bort den där. Det skulle ju inkräkta på tjänsten Stadia.
Dessutom vill de väl behålla sitt app-system som de alltid haft för användarna med recensioner och information om utgivare etc.

Att starta inköpta spel lär ju gå som vanligt genom ex. Stadia eller vilken streamingtjänst man nu använder, och det enda som då blir lite annorlunda är väl att man blir dirigerad till App Store vid nedladdning av den. Precis som man blir från vilken sida som helst på nätet idag. Jag kan ju vara helt ute och cykla, men jag har svårt att se att det innebär något värre än det här.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple ska ha betalt för allt som görs på en ios-enhet. De tycker de äger rätt till alla pengar som tjänas på Apple-användare. De är utan tvekan det girigaste företaget som någonsin existerat. Så enkelt är det och det är konstigt att inte fler inser det.

Jag ska försöka förklara... Apple tar inte betalt för någonting som görs på en IOS-enhet. De tycker inte heller att de äger rätt till alla pengar som tjänas på Apple-användare., de äger rätt till pengar som apputvecklarna tjänar pengar på Apples användare.
De som om något är giriga är alla företag som vill TJÄNA pengar på Apples marknad utan att betala för sig...för du tror väl inte att utvecklarna till bra produkter går med förlust? Du tror väl iallafall inte heller att du som konsument skulle få mellanskillnaden på 20% ifall Apple skulle sänka sin avgift på IAP från 30% till 10%?

Konstigt att inte fler insett detta.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Xcloud är en videoström som streamas till din device, och du kan sedan trycka på lite knappar att styra den videoströmmen (interaktiv).

Netflix är en videoström som streamas till din device, och du kan sedan trycka på lite knappar att styra den videoströmmen (interaktiv).

Ingen som helst dj-avla skillnad.

Håller med. Helt dj-vla hål i huvudet!

Det du säger är att streamingtjänsterna är interaktiva medan @filbunke uppenbarligen menar att spelen är interaktiva. Det är all skillnad.

Jag kommer inte exakt ihåg vad Apple har för policy för vilket innehåll de vill och inte vill ha på App Store, men porr är ju en sak, och ifall en filmtjänst ville streama det så kan de uppenbarligen inte göra det genom App Store då det skulle bryta mot deras villkor.
Ifall man tycker det är Helt dj-vla hål i huvudet! så finns det ju så många andra alternativ än Apple att vända sig till som konsument.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Ruttet äpple

Skrivet av henkiii:

Varför inte dra det till sin spets. En app för varje låt/film/serieavsnitt ochså!
Appletax <\3

Accordingly Apple inc has announced a new way forward that will lead the industry into the future. All songs will be featured as single Apps. This will let the customer focus on the very best and only the best that iTunes has in its store. We are not believers of content without quality. This change is without doubt, the best of all changes Apple has done since we begun to change your life. Your welcome. - Tim

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@martinot:
Men tanken är väl bara att alla ingående spel ska presenteras så att de kan granskas och hanteras med föräldrakontrollerna? Själva upplevelsen med en katalog-app kommer väl i skutänden bli snarlik andra plattformar och de ’apparna’ kommer ju bara vara genvägar till streams i huvud-appen. Dock behöver huvudappen bli lite smartare och fatta saker som skärmtid och föräldrakontroll...

Det känns som att jag läser det som skrivs på ett annat sätt än alla andra? Det blir lite mer jobb för MS att uppfylla guidelines, men sen är det väl precis som det borde?

"Lite mer jobb"?!

Tänk om MS skulle lansera xcloud på ios. Varenda (!) spel skulle då behöva granskas och listas av Apple, med en egen produktsida i appstore som ska hållas uppdaterad. Dessutom ska varenda uppdatering, i varenda spel, skickas till Apple för granskning. Alla köp i spel, via xcloud, på ios ska gå genom appstore, så att Apple får en del av kakan. Jag skulle säga att det extremt mycket jobb!

Allt detta sammantaget innebär, i princip, att det är helt oattraktivt att lansera spelstreaming på iOS.

Enda alternativet som jag ser det är om du bygger en tjänst, och app, till iOS och från början bygger in alla dessa funktioner för att följa Apples regler. Att anpassa en redan befintlig tjänst till Apples regelverk, glöm det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Att de utöver det tvingar dig att inte sälja din app eller tjänst billigare på någon annan platform är droppen. Hade någon släppt en app och tagit 30% mer hos Apple med hänvisning att de tvingar oss använda deras system och tar 30% så hade ju konsumenter kunnat vakna upp och klaga. Nu är det utvecklarna som får ta hela smällen för att Apple beter sig såhär. Historien om att få Floatplane appen på IOS är ju tex helt galen.

Jag är absolut inte 100 här, men jag är rätt övertygad om att de absolut kan sälja in-game content billigare vart de vill, så länge det inte påverkar den versionen som körs genom App Store. Det var ju det Epic försökte med...att kränga egna saker till samma Fortnite som körs på App Store. Då blir det ju en: "Spela på IOS, men köp prylarna hos oss"-situation, vilket inte är så konstigt att Apple inte gillar.

Det är ju lätt jämförbart med att du inte kan köpa ett spel på PS4 och lira det på din X-box. MS vill ju också ha sin del av kakan. Samma gäller för Epic...köper du ett spel där (eller får gratis) så kan du ju inte köra det på Steam.

Inkompatibiliteten är väl något som är störande för oss konsumenter, men det är knappast varken konstig, unikt eller obegripligt.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"Lite mer jobb"?!

Tänk om MS skulle lansera xcloud på ios. Varenda (!) spel skulle då behöva granskas och listas av Apple, med en egen produktsida i appstore som ska hållas uppdaterad. Dessutom ska varenda uppdatering, i varenda spel, skickas till Apple för granskning. Alla köp i spel, via xcloud, på ios ska gå genom appstore, så att Apple får en del av kakan. Jag skulle säga att det extremt mycket jobb!

Allt detta sammantaget innebär, i princip, att det är helt oattraktivt att lansera spelstreaming på iOS.

Enda alternativet som jag ser det är om du bygger en tjänst, och app, till iOS och från början bygger in alla dessa funktioner för att följa Apples regler. Att anpassa en redan befintlig tjänst till Apples regelverk, glöm det!

Tur att ingen tvingar dem att lansera sina streamingtjänster på App Store lika lite som att du som konsument tvingas köpa Appleprodukter.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

"Lite mer jobb"?!

Tänk om MS skulle lansera xcloud på ios. Varenda (!) spel skulle då behöva granskas och listas av Apple, med en egen produktsida i appstore som ska hållas uppdaterad. Dessutom ska varenda uppdatering, i varenda spel, skickas till Apple för granskning. Alla köp i spel, via xcloud, på ios ska gå genom appstore, så att Apple får en del av kakan. Jag skulle säga att det extremt mycket jobb!

Allt detta sammantaget innebär, i princip, att det är helt oattraktivt att lansera spelstreaming på iOS.

Enda alternativet som jag ser det är om du bygger en tjänst, och app, till iOS och från början bygger in alla dessa funktioner för att följa Apples regler. Att anpassa en redan befintlig tjänst till Apples regelverk, glöm det!

Apples användare betalar tillräckligt mycket mer än hela android för att det skulle vara värt det.

Mesta delen av jobbet är ju engångsgrejer, sen kan de inte ändra spelen på dagen utan att meddela, det låter väl ganska sunt enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Verkar som att det åtminstone varit så förr, för 9 år sedan om man ska lita på källan från @DevilsDad
https://appleinsider.com/articles/11/06/09/apple_backs_down_o...

Ja jag postade den i en annan konversation och det stämmer dom har inte krav på att du ska ha samma pris på båda ställena det som istället har är att dom kräver att du inte på något sätt får marknadsföra det andra priset till någon Apple kund. Det står i apples terms of service och det är öppet för tolkning skulle det bara vara i appen så skulle det vara fine det skulle inte gå igenom ändå eftersom Apple granskar alla appar. Men som tidigare nämndes i denna tråd så tog Apple ned appen för ett företag som just marknadsförde priset på sin tjänst till en eller flera Apple kunder. Eftersom det inte går att göra via deras app så var det ju då på något externt sätt, men det spelar ingen roll för Apple säger du till deras kunder att det finns billigare någon annanstans så bannar dom din app.

Skrivet av medbor:

@martinot:
Men tanken är väl bara att alla ingående spel ska presenteras så att de kan granskas och hanteras med föräldrakontrollerna? Själva upplevelsen med en katalog-app kommer väl i skutänden bli snarlik andra plattformar och de ’apparna’ kommer ju bara vara genvägar till streams i huvud-appen. Dock behöver huvudappen bli lite smartare och fatta saker som skärmtid och föräldrakontroll...

Det känns som att jag läser det som skrivs på ett annat sätt än alla andra? Det blir lite mer jobb för MS att uppfylla guidelines, men sen är det väl precis som det borde?

Skrivet av medbor:

Apples användare betalar tillräckligt mycket mer än hela android för att det skulle vara värt det.

Mesta delen av jobbet är ju engångsgrejer, sen kan de inte ändra spelen på dagen utan att meddela, det låter väl ganska sunt enligt mig

Jag vet inte vilka terms of Service alla i den här tråden läste eller vad man tror Xcloud är för något. Xcloud är en strömningstjänst Microsoft har servrar med fake Xboxs som kör deras spel och skickar en videostream till användaren som sen kan använda kontrollerna för att skicka tillbaka samma kommandon som Xbox kontrollen skickar till konsolen. Det är ganska straight forward hela grejen förutom just latency problem. Men du behöver inte då göra något speciellt med spelen för att dom ska funka på Xcloud om dom funkar på Xbox.

Men det Apple kräver är helt annorlunda.
"games must use in-app purchase to unlock features or functionality" nu vet jag här att ingen här är fan av ingame purchases och det är väl här både skon klämmer för Microsoft och för Apple men för att få det att funka så måste göra om Xcloud till att inte bara strömma videofeeden dom måste connecta hela Xbox betalsystem till varje enskild app användare sen när dom gjort det skitjobbet så måste dom betala 30% till Apple på varje köp för besväret. Det är ju inte bara en liten ändring utan det är ju en ändring Microsoft aldrig kommer lägga tid på.

Grejen är ju den också att nu har jag inte programmerat för Xbox men med största sannolikhet så är alla Xbox spel med betalningar länkade via någon API till Xbox betalsystem och för att göra som Apple vill så måste ju betalningen göras på iphonen via appen så då funkar antagligen inte proceduren som den ser ut idag och då beror det på hur mycket microsoft API styr och vad spelutvecklarna själv styr men det kan mycket väl vara så att varenda spelutvecklas som då har ingame köp måste skriva om spelen i en speciell Apple version för just dom som vill streama spelet till en IOS enhet. Så det är på inget sätt ett litet jobb att uppfylla Apple krav på den listan.

Dom andra två är ganska lätta meta data och att ha en catalog app och sen kunna ha genvägar till den från separata små appar det är ju förhållandevis lätt men att ändra Xbox hela betalsystem för att fungera men en extern enhet beroende på hur deras system ser ut så kan det vara ett riktigt skit jobb.

Permalänk
Medlem

För mig är det obegripligt att Apple fortfarande har kunder. Känns som om de gör precis allt för att göra sina produkter och tjänster oattraktiva.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Ja jag postade den i en annan konversation och det stämmer dom har inte krav på att du ska ha samma pris på båda ställena det som istället har är att dom kräver att du inte på något sätt får marknadsföra det andra priset till någon Apple kund. Det står i apples terms of service och det är öppet för tolkning skulle det bara vara i appen så skulle det vara fine det skulle inte gå igenom ändå eftersom Apple granskar alla appar. Men som tidigare nämndes i denna tråd så tog Apple ned appen för ett företag som just marknadsförde priset på sin tjänst till en eller flera Apple kunder. Eftersom det inte går att göra via deras app så var det ju då på något externt sätt, men det spelar ingen roll för Apple säger du till deras kunder att det finns billigare någon annanstans så bannar dom din app.

Jag vet inte vilka terms of Service alla i den här tråden läste eller vad man tror Xcloud är för något. Xcloud är en strömningstjänst Microsoft har servrar med fake Xboxs som kör deras spel och skickar en videostream till användaren som sen kan använda kontrollerna för att skicka tillbaka samma kommandon som Xbox kontrollen skickar till konsolen. Det är ganska straight forward hela grejen förutom just latency problem. Men du behöver inte då göra något speciellt med spelen för att dom ska funka på Xcloud om dom funkar på Xbox.

Men det Apple kräver är helt annorlunda.
"games must use in-app purchase to unlock features or functionality" nu vet jag här att ingen här är fan av ingame purchases och det är väl här både skon klämmer för Microsoft och för Apple men för att få det att funka så måste göra om Xcloud till att inte bara strömma videofeeden dom måste connecta hela Xbox betalsystem till varje enskild app användare sen när dom gjort det skitjobbet så måste dom betala 30% till Apple på varje köp för besväret. Det är ju inte bara en liten ändring utan det är ju en ändring Microsoft aldrig kommer lägga tid på.

Grejen är ju den också att nu har jag inte programmerat för Xbox men med största sannolikhet så är alla Xbox spel med betalningar länkade via någon API till Xbox betalsystem och för att göra som Apple vill så måste ju betalningen göras på iphonen via appen så då funkar antagligen inte proceduren som den ser ut idag och då beror det på hur mycket microsoft API styr och vad spelutvecklarna själv styr men det kan mycket väl vara så att varenda spelutvecklas som då har ingame köp måste skriva om spelen i en speciell Apple version för just dom som vill streama spelet till en IOS enhet. Så det är på inget sätt ett litet jobb att uppfylla Apple krav på den listan.

Dom andra två är ganska lätta meta data och att ha en catalog app och sen kunna ha genvägar till den från separata små appar det är ju förhållandevis lätt men att ändra Xbox hela betalsystem för att fungera men en extern enhet beroende på hur deras system ser ut så kan det vara ett riktigt skit jobb.

Jag har inte kört xbox sedan ett chippat orginal med stora handkontrollen och inte heller kört Xcloud så jag vet inte exakt hur deras modell fungerar alls. Jag bara listade de delar apple skrivit och varför de känns rimliga på iOS, om det är så att tjänsten MS erbjuder verkligen är en Xbox i molnet (med store och allt) så förstår jag direkt varför det inte accepteras av Apple. Hade det varit en spelväljare från prenumerationstjänsten bara så är det ju lite annat. Hur fungerar det ens med mikrotransaktioner med spel som man hyr och inte äger, vad händer när spel försvinner från tjänsten och nya kommer in när man handlat?

Kanske borde sätta mig in i MS ekosystem lite för att fatta bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har inte kört xbox sedan ett chippat orginal med stora handkontrollen och inte heller kört Xcloud så jag vet inte exakt hur deras modell fungerar alls. Jag bara listade de delar apple skrivit och varför de känns rimliga på iOS, om det är så att tjänsten MS erbjuder verkligen är en Xbox i molnet (med store och allt) så förstår jag direkt varför det inte accepteras av Apple. Hade det varit en spelväljare från prenumerationstjänsten bara så är det ju lite annat. Hur fungerar det ens med mikrotransaktioner med spel som man hyr och inte äger, vad händer när spel försvinner från tjänsten och nya kommer in när man handlat?

Kanske borde sätta mig in i MS ekosystem lite för att fatta bättre

Ja jag förstår absolut varför Apple kom ut mer reglerna annars så skulle ju folk bara streama fortnite till sin telefon och köra det där igenom. Så jag förstår varför dom kom ut med reglera men betyder ju inte att jag gillar dom sen tyckte jag bara diskussionen just om hur mycket jobb det skulle vara för Microsoft att följa reglerna var lite fel eftersom vad jag kan se i dom reglerna så skulle det vara ett jätte jobb.

Jag ska ärligt säga att jag har inte själv kört Xcloud än jag har bara studerat teknologin bakom och i princip så var det ju bara massa Xbox moderkort som var omgjorda för att passa i server racks sen strömmar dom ut spelen därifrån så du loggar in på ditt Xbox konto och kan då spela på maskinen på det. Sen sparar ju alla archivements, saves, köp och så vidare sparas ju på ditt konto så när du loggar loggar in för att spela så laddas ju hämtar dom ju den biten till just den maskinen. Men så funkar ju mitt Xbox konto på min Xbox One också den laddar ju hem mina inställningar, Sparade spel och så vidare automatiskt när jag loggar in.

Oftast på såna tjänster så är ju microtransaktioner som en save eller ett archivement så har du låst upp den på ditt konto så har du ju tillgång till den. Så funkade det ju till exempel på origin körde du med EAs prenumerations tjänst och sen du slutade så förlorar du ju access till det spelet men sen om du köper spelet igen eller börjar prenumerera igen så ligger ju fortfarande det du åstadkommit kvar på ditt konto så du förlorar ju aldrig något.

Idag på datorer så är ju nästan allt Cloudsave där man bara har ett användarnamn och lösenord och kan få tillgång till allt du gjort på vilken dator som helst genom att bara logga in.

Sen är jag helt emot Apples move det vet du ju sen våra tidigare trådar men jag förstår fullt och fast varför dom gjorde det i deras sits hade jag väl gjort likadant. Rättegången lär ju ta år och varför skulle jag släppa på mitt monopol 1 sekund tidigare än jag behöver. Men nu är ju inte jag Apple så jag är ju fri att klaga på deras monopol beteende och hoppas på en ändring i framtiden.

Permalänk
Medlem

Ännu en gång till alla Apple fanboys som klagar på mig.

Android har kommit ikapp och gått förbi.

Apple är inte bra. Lämna dem. Våga bojkotta Apple!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

För mig är det obegripligt att Apple fortfarande har kunder. Känns som om de gör precis allt för att göra sina produkter och tjänster oattraktiva.

Tyvärr så är dagens ungdomar coola när de har sin "vAcKrA iPhOnE".

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Lego Master

Ah, det gamla talesättet...
"You either die a hero, or you live long enough to see yourself become the villain."

Srsly Apple. Get stuffed.

Also this:

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unicorn:

Ja jag förstår absolut varför Apple kom ut mer reglerna annars så skulle ju folk bara streama fortnite till sin telefon och köra det där igenom. Så jag förstår varför dom kom ut med reglera men betyder ju inte att jag gillar dom sen tyckte jag bara diskussionen just om hur mycket jobb det skulle vara för Microsoft att följa reglerna var lite fel eftersom vad jag kan se i dom reglerna så skulle det vara ett jätte jobb.

Jag ska ärligt säga att jag har inte själv kört Xcloud än jag har bara studerat teknologin bakom och i princip så var det ju bara massa Xbox moderkort som var omgjorda för att passa i server racks sen strömmar dom ut spelen därifrån så du loggar in på ditt Xbox konto och kan då spela på maskinen på det. Sen sparar ju alla archivements, saves, köp och så vidare sparas ju på ditt konto så när du loggar loggar in för att spela så laddas ju hämtar dom ju den biten till just den maskinen. Men så funkar ju mitt Xbox konto på min Xbox One också den laddar ju hem mina inställningar, Sparade spel och så vidare automatiskt när jag loggar in.

Oftast på såna tjänster så är ju microtransaktioner som en save eller ett archivement så har du låst upp den på ditt konto så har du ju tillgång till den. Så funkade det ju till exempel på origin körde du med EAs prenumerations tjänst och sen du slutade så förlorar du ju access till det spelet men sen om du köper spelet igen eller börjar prenumerera igen så ligger ju fortfarande det du åstadkommit kvar på ditt konto så du förlorar ju aldrig något.

Idag på datorer så är ju nästan allt Cloudsave där man bara har ett användarnamn och lösenord och kan få tillgång till allt du gjort på vilken dator som helst genom att bara logga in.

Sen är jag helt emot Apples move det vet du ju sen våra tidigare trådar men jag förstår fullt och fast varför dom gjorde det i deras sits hade jag väl gjort likadant. Rättegången lär ju ta år och varför skulle jag släppa på mitt monopol 1 sekund tidigare än jag behöver. Men nu är ju inte jag Apple så jag är ju fri att klaga på deras monopol beteende och hoppas på en ändring i framtiden.

Härligt att vi lever i ett relativt fritt samhälle (men ingen anarki tack och lov) där folk kan ha olika åsikt och prata om saker. Jag förstår precis varför många vill ha det på ett annat sätt, det blir lättare att göra vissa saker då till exempel. Men oftast har jag kommit fram till att det går att få till det man vill eller nära nog även på Apples plattformar. Frågan kanske borde vara om man faktiskt behöver just den funktionen som är problematisk eller om det går att lösa på andra sätt. Det går såklart inte i alla fall, men ofta är man bara fast i ett spår utan att kolla runt efter alternativ som också kan duga

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

För mig är det obegripligt att Apple fortfarande har kunder. Känns som om de gör precis allt för att göra sina produkter och tjänster oattraktiva.

Det är obegripligt att olika människor värderar olika saker? Ingenting i detta beslut påverkar mig öht
Sen finner jag det oerhört attraktivt med ett helt integrerat system som har kryptering by default, allting är synkat, min mobil fungerar automatiskt som en 2FA-enhet (med den snyggaste 2FA lösningen hittills) och mina licenser är cross plattform. Det finns mer i livet än att streama på en mobil, även om det för vissa är det viktigaste och för dom är det nog att rekommendera Android tills vi ser om det sker en förändring hos Apple.

Permalänk
Medlem

Och sen finns det folk som håller på Apple i målet mellan dom och Epic...

Monopolet måste brytas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!