Köpråd: Gamingstol, kontorsstol i tyg som klarar 184cm/130 kg

Permalänk
Medlem

Köpråd: Gamingstol, kontorsstol i tyg som klarar 184cm/130 kg

Jag har nog gått igenom runt 500 olika modeller och märken på nätet för att hitta en vettig kontorsstol/gamingstol. Tygsortimentet är väldigt begränsat så därför behöver jag tips!

Jag söker en riktigt bra stol som man kan justera för rygg (haft flera ryggskott), svank, sitthöjd och det är ett krav att den ska vara i tyg, då allt som är PU-läder eller liknande blir för varmt.

Är inne i en extrem tränings- och kostförändringsfas i livet och kommer inte väga så mycket som angivet snart, men jag tänker att om de är anpassade att klara tyngre vikt, så håller dessa troligen längre. Kommer aldrig väga mindre än 100 kg oavsett, även om jag blir atletisk (kraftig benstomme, ni vet ).

Krav:
+ Tyg
+ Justerbar
+ Grym för ryggen
+ 184 cm
+ Ca 120-130 kg
+ Svart/grå

Vill ej ha:
- Gamingutseende med megastora logotyper, udda färger osv (kan dock ha överseende med det om resten stämmer)

Budget:
~ Max 5000 kr

Permalänk
Permalänk
Medlem

Begagnad RH Logic 400 XL.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat på den, men det är lite lurigt kring att den bara säljs på nätet och man inte kan provsitta. Läste något om att den inte passade speciellt bra om man var lång. Sedan läst en del recensioner som varit missnöjda med byggkvalitén. Så tveksam till den fortfarande.

Skrivet av ToirRisker:

Begagnad RH Logic 400 XL.

Ser ut som en sån jag hade på mitt förra jobb, hade nog standard dock, ingen XL. Men den är ju bra, men så ska man ju hitta en i bra skick också. Vet att nästan samtliga på det jobbet hade någon skavank, antingen något sneda i ryggen, eller att kolven var dålig. Vill helst undvika köpa begagnat om det inte är garanti från en firma som säljer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najze:

Jag har kikat på den, men det är lite lurigt kring att den bara säljs på nätet och man inte kan provsitta. Läste något om att den inte passade speciellt bra om man var lång. Sedan läst en del recensioner som varit missnöjda med byggkvalitén. Så tveksam till den fortfarande.

Den är speciellt byggd för långa människor (står bokstavligen 180-204 cm och >180 kg) och den har fått bra kritik för byggkvaliteten så vet inte vad du läst för konstigt.
Min svärfar som är 186 och ingen lättviktare är väldigt nöjd.

Permalänk
Medlem

@Najze: Under stolen brukar det sitta en lapp med Ordernr och datum. Ta det nummret och ring flokk (flokk.com) så kan dem se vem som sålde stolen. Ta sedan kontakt med ÅF vid ev. garantiärende.

Jag har en beg. som jag köpte här på forumet. Smorde upp den och den är som ny. Några månader senare gick armstödet sönder så jag fick fram info från flokk och ringde ÅF som sedan skickade ut armstöd + 5 nya hjul på garanti inom en vecka. Både flokk och ÅF va riktigt hjälpsamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Den är speciellt byggd för långa människor (står bokstavligen 180-204 cm och >180 kg) och den har fått bra kritik för byggkvaliteten så vet inte vad du läst för konstigt.
Min svärfar som är 186 och ingen lättviktare är väldigt nöjd.

Kan minnas fel, blandar kanske ihop den med andra modeller som de har. Ska se om jag kan hitta vart jag läste det. Problemet med den är att det är leveranstid på ca 3 mån, i början på dec, så det är lite långt att vänta in tyvärr.

Skrivet av ToirRisker:

@Najze: Under stolen brukar det sitta en lapp med Ordernr och datum. Ta det nummret och ring flokk (flokk.com) så kan dem se vem som sålde stolen. Ta sedan kontakt med ÅF vid ev. garantiärende.

Jag har en beg. som jag köpte här på forumet. Smorde upp den och den är som ny. Några månader senare gick armstödet sönder så jag fick fram info från flokk och ringde ÅF som sedan skickade ut armstöd + 5 nya hjul på garanti inom en vecka. Både flokk och ÅF va riktigt hjälpsamma.

Ah, bra tips!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Najze:

Kan minnas fel, blandar kanske ihop den med andra modeller som de har. Ska se om jag kan hitta vart jag läste det. Problemet med den är att det är leveranstid på ca 3 mån, i början på dec, så det är lite långt att vänta in tyvärr.

Ja, det är ju värre förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, det är ju värre förstås.

Kikat på en del reviews på den och jag tror att det kan varit så att jag kikat på recensionerna på deras egna sida, problemet är att där blandas alla recensioner oavsett produkt, så jag kan ha läst på fel modell.

Oavsett verkar den trevlig och Titan XL-varianten är nog att föredra om man som jag är bred och ganska lång, även om jag kvalar in på vikten med marginal på Titan. Det enda kruxet för min del är att man inte kan skjuta på varken sits framåt eller rygg uppåt, den är fast i L-position eller hur man ska förklara.

Men känns ändå som ett vettigt val, bäst hittills. Lite drygt med leveranstiden bara. Får försöka hitta någon rabatt också så man får ner priset något

Permalänk
Medlem

Hittade en firma (www.rekomo.se) nära där jag bor som köper in bl.a. Kinnarps kontorsstolar, fixar vid behov och säljer igen.

Har beställt en Kinnarps 9000-modell för 4250:-, inkl frakt från Stockholm, full ångerrätt samt 2 års garanti. Kändes som en helt okej deal, då begagnat inte är något jag egentligen önskade, men pga garanti och ångerrätt kändes det bra.

Kinnarps ville ha ca 8500 kr för en 6000-modell och 11000 kr för en 8000-modell, nya, vilket kändes långt över min budget.

Återkommer huruvida det var ett bra köp att tänka på miljön den här gången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najze:

Hittade en firma (www.rekomo.se) nära där jag bor som köper in bl.a. Kinnarps kontorsstolar, fixar vid behov och säljer igen.

Har beställt en Kinnarps 9000-modell för 4250:-, inkl frakt från Stockholm, full ångerrätt samt 2 års garanti. Kändes som en helt okej deal, då begagnat inte är något jag egentligen önskade, men pga garanti och ångerrätt kändes det bra.

Kinnarps ville ha ca 8500 kr för en 6000-modell och 11000 kr för en 8000-modell, nya, vilket kändes långt över min budget.

Återkommer huruvida det var ett bra köp att tänka på miljön den här gången

Återkom hur stolen ser ut och känns Och om det var värt det. Funderar på samma

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Återkom hur stolen ser ut och känns Och om det var värt det. Funderar på samma

Japp, återkommer! (leveranstid ca 2v)

Permalänk
Medlem

Secretlabs Titan XL alla dagar i veckan.
Har en vanlig Titan i cookies and cream-tyg. Det är helt grym.

Permalänk
Skrivet av Najze:

Hittade en firma (www.rekomo.se) nära där jag bor som köper in bl.a. Kinnarps kontorsstolar, fixar vid behov och säljer igen.

Har beställt en Kinnarps 9000-modell för 4250:-, inkl frakt från Stockholm, full ångerrätt samt 2 års garanti. Kändes som en helt okej deal, då begagnat inte är något jag egentligen önskade, men pga garanti och ångerrätt kändes det bra.

Kinnarps ville ha ca 8500 kr för en 6000-modell och 11000 kr för en 8000-modell, nya, vilket kändes långt över min budget.

Återkommer huruvida det var ett bra köp att tänka på miljön den här gången

Jag är också på jakt efter en ny stol nu pga de rådande omständigheterna då man blir sittande hemma mer än tidigare.
Hittade också rekomo efter att ha kollat på olika alternativ och det verkar ju väldigt schysst! Hur fick du stolen för 4250:- inkl. frakt? Vad jag kan se går den för 4800:- inkl. frakt som privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightogus:

Jag är också på jakt efter en ny stol nu pga de rådande omständigheterna då man blir sittande hemma mer än tidigare.
Hittade också rekomo efter att ha kollat på olika alternativ och det verkar ju väldigt schysst! Hur fick du stolen för 4250:- inkl. frakt? Vad jag kan se går den för 4800:- inkl. frakt som privatperson.

Den står i Stockholm och de skickar den till deras butik i Mölndal/Göteborg, men jag bor 2 km ifrån så jag åker dit och hämtar den och slipper frakten, det kostar inget att skicka mellan butikerna. Jag bad även att få se den före köp, så de skickar den hit, sedan så får jag avgöra om jag vill ha den och betala på plats. Inget köptvång.

Permalänk
Skrivet av Najze:

Den står i Stockholm och de skickar den till deras butik i Mölndal/Göteborg, men jag bor 2 km ifrån så jag åker dit och hämtar den och slipper frakten, det kostar inget att skicka mellan butikerna. Jag bad även att få se den före köp, så de skickar den hit, sedan så får jag avgöra om jag vill ha den och betala på plats. Inget köptvång.

Då är jag med, tack för ditt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Återkom hur stolen ser ut och känns Och om det var värt det. Funderar på samma

En uppdatering kring hur det gått.

Jag fick en stol, efter att ha ringt och frågat, rekomo hörde inte av sig själva. Den stolen var i nyskick, men ryggen var lite sned och det gick inte lösa på plats, så jag bad om en ny stol. Det har nu gått 1 månad och vi har påmint rekomo och undrat varför ingen ny stol kommit. Kinnarps stolen tog slut i lager efter jag bett om en ny, men vi tror att de schabblat bort det och sålt stolarna som stod i Stockholm till något företag. Fanns över 40 st kvar då. Senast veckan som kommer ska det komma en stol, säger dem.
,
Kändes bra först, men ingen bra erfarenhet alls tyvärr när det började krångla. Har ju inte betalat något men servicen är under all kritik. Vi får se om de räddar upp det i veckan eller så lägger jag ner helt hoppet om en stol därifrån.