Permalänk
Medlem

Volvo XC60 2017 Rear Seat Entertainment

Efter småbarn och flera år av "sug efter att modda" så var det äntligen dags igen. Tidigare har jag ju konstruerat flera chassin och jag har alltid fixat med bilar... Så varför inte kombinera det?

Det hela började egentligen med att vi köpte ny bil, och vi fick åka ganska långt för att hämta den. med småbarn i bilen så är även kortare resor ibland långa och årets "bilresor i sverige semestrande" kan ibland tära på harmonin i bilen.

Min första tanke var att köpa fästen att hänga Switch, surfplatta eller liknande i baksätet och sen vara nöjd. Men som av en ren händelse snubblade jag över nackstöd till en XC90, färgen var fel, modellen var fel och jag misstänkte att det skulle vara svårt att få igång skärmarna utan resten av systemet. Men jag bestämde mig ändå för att försöka!

resultatet av min ingivelse ses här:

Besök galleriet här

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Avstängd

Snyggt, när jag var liten så satt man och pratade med varandra i bilen eller räknade bilar. 😎

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Snyggt, när jag var liten så satt man och pratade med varandra i bilen eller räknade bilar. 😎

När jag var liten så satt man o fråga konstant om man var framme snart, och tändes en lampa i baksätet för att kunna läsa en kalle anka eller något så var det helt livsfarligt för då kunde man krocka för farsan blev bländad.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

När jag var liten så satt man o fråga konstant om man var framme snart, och tändes en lampa i baksätet för att kunna läsa en kalle anka eller något så var det helt livsfarligt för då kunde man krocka för farsan blev bländad.

Skrivet av Stefflo:

Snyggt, när jag var liten så satt man och pratade med varandra i bilen eller räknade bilar. 😎

Sen kivades man lite också... sen började någon gråta... sen väcke den ena den andra för att det var tråkkgt att bara sitta i bilen själv...

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Skrivet av Discharged:

Efter småbarn och flera år av "sug efter att modda" så var det äntligen dags igen. Tidigare har jag ju konstruerat flera chassin och jag har alltid fixat med bilar... Så varför inte kombinera det?

Det hela började egentligen med att vi köpte ny bil, och vi fick åka ganska långt för att hämta den. med småbarn i bilen så är även kortare resor ibland långa och årets "bilresor i sverige semestrande" kan ibland tära på harmonin i bilen.

Min första tanke var att köpa fästen att hänga Switch, surfplatta eller liknande i baksätet och sen vara nöjd. Men som av en ren händelse så snubblade jag över en annons på facebook som sålde nackstöd till en XC90, färgen var fel, modellen var fel och jag misstänkte att det skulle vara svårt att få igång skärmarna utan resten av systemet. Men när han släppte nackstöden för en struntsumma kunde jag inte motstå frestelsen ändå.

resultatet av min ingivelse ses här:

Besök galleriet här

Det var det första jag la till när vi byggde vår xc70lll, helt klart värt det då vi åker väldigt mycket. vi kör 2 mi boxar,ett Nintendo wii, ibland även ett gammalt ps (glömt modellen). Det blir väldigt tyst i bilen. det som jag direkt ser du kommer få problem med är om ni tilltar sätena, på originalet kan man vrida skärmen för anas ser dom inte något när dom i framsätena hissar ner ryggen. sitter man väldigt rakt och det är små barn blir även det ett problem om man inte har sjukt bra betraktningsvinklar (det har inte originalet) i vår bil har vi monterat en konverter i reservhjulet, denna går till en skinnklädd panel på sidan i bagagen som kan klickas dit och tas bort super smidigt med väggfästen för skärm. på den sitter ett svart grenuttag och nintendo wii, mi boxarna och även hdmi splitter/joiner sitter där.
På detta sätt kan dom blanda helt som dom vill, en kan spela,dom kan spela olika dvd,spela olika netflix,titta på samma film, spela mot varandra osv, från miboxana drog vi usb kabel fram till stolen så dom även kan sätta i ett usb minne eller ladda telefoner eller spelkontrollerna. från konvertern drog vi kabel till konsolen i mitten så dom kan slå på strömmen själva på en liten brytare. glöm bara inte bort att kolla så dom stängt av den innan du stänger av bilen, för uttaget i bagagen bryts inte av tändningen. (glömdes en gång när vi parkerade på flyget, var sådär kul att komma hem efter 3 veckor vid 01 på natten och inte komma in i bilen och bärgaren inte kunde göra något då vi inte hade bladnycklen i dosan (låg hemma) och det är laminerade rutor på bilen som dom inte vågade försöka ta sig igenom. så det blev taxi 18mil hem och sedan ta frugans bil ner på morgonen och möta upp bärgaren (bladnycklen är numera alltid i dosan + en startare ligger i bilen) när det gäller tilten på skärmen, på vår modell är själva tilten rätt simpel egentligen, du borde lätt kunna lösa det genom att tex 3d printa ett extra case som monteras med en skruv på vader sida så skärmen kan rotera i nackstödets ram.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Vart nominerar man till årets pappa?

Permalänk
Medlem

Snyggt moddat! Du kan ju faktiskt ansluta blåtands handkontroller till pekplattorna så kan de spela allehanda gamla emulatorer och spel.

Som småbarnsföräldrar gör vi likadant om vi ska köra en timme eller mer. En pekplatta till var unge och hotspot på mobilen så får man lugn och ro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Discharged:

Sen kivades man lite också... sen började någon gråta... sen väcke den ena den andra för att det var tråkkgt att bara sitta i bilen själv...

Tycker jag känner igen det där. Jag låg ibland uppe i bakfönstret (Volvo 240) på längre resor och när syrrorna somnat så rullade man ner och sen var det full fart igen. Aldrig tråkigt här inte😂

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10