Permalänk
Medlem

Ny frys knorrande ljud

Hej!

Måste bara kolla om det är någon som köpt ny frys relativt nyligen som kan svara på om detta ljudet är normalt? Vi köpte både ny kyl och ny frys från Bosch nyligen och håller på att bli tokig på frysen. Det "knorrar" högt så fort kompressorn går och det pumpar runt kylmedlet. Det är inte själva kompressorn som låter och det är inte fläkten, det är något annat.......

Här är en film där man hör ljudet. Man hör det utan problem 5 meter bort. Sen låter det kanske lite värre på filmen.

https://imgur.com/a/9oVqRtD

Mvh J

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tyvärr ger kylar och frysar såna där läten ifrån sig. Tyckte det där var rätt harmlöst jämfört med andra jag råkat ut för (pro tip: håll er borta från Samsungs budgetserier), men det är förstås svårt att uppskatta ljudnivå via ett klipp.

Skicka videon till Boschs support och kolla med dem om det är normalt. De lär väl ha reparatörer som de kan skicka ut, gissar jag?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

har också en ny kyl/fry combo, låter exakt likadant lite slumpat.
ibland typ aldrig vissa gånger fler, men som dom sa till mig att dom brukar göra det.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Tyvärr ger kylar och frysar såna där läten ifrån sig. Tyckte det där var rätt harmlöst jämfört med andra jag råkat ut för (pro tip: håll er borta från Samsungs budgetserier), men det är förstås svårt att uppskatta ljudnivå via ett klipp.

Skicka videon till Boschs support och kolla med dem om det är normalt. De lär väl ha reparatörer som de kan skicka ut, gissar jag?

Tack för svar. Jo man har ju hört att det nya köldmediet i frysarna nuförtiden låter mer än det gamla freonet. Våran gamla frys var knäpptyst i jämförelse.

Får väl kolla med bosch ändå kanske.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

@Jaxione: Det ljudet hade jag blivit tokig av!

Låter inte precis friskt...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag är på inga sätt en expert på ämnet, men låter det inte som att det kan vara luftbubblor i kylmediet? Lät ni den stå stilla utan att koppla in den, enligt anvisning, vid installation?

Permalänk
Medlem

Tyvärr vanligt att kylar låter mer nu än förr.
Jag hade en kyl/frys från ikea som lät gnälligt , trots flera reparatörer som kolla på den
Så slutade det med att jag kastade den.

Ring bosch o be dom kolla på den iaf.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Försök att lägga om det du har i frysen, gärna i lådorna och inte öppet om du har det.

Detta märkte vi gjorde stor skillnad i ljudnivå, mycket alltså.

Vet ej varför men lådorna bevarar nog kylan bättre och då slipper skåpet jobba lika mycket är min gissning.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd

Nu hörde jag inget ljud men det beror säkerligen på min dator.
Ett tips är att läsa manualen där det brukar finnas massa bilder på katter, bilar och liknande för att illustrera alla olika ljud en kyl och frys kan ge ifrån sig. Så är det iallafall i min manual från Husqvarna. Många ljud är normala men låter riktigt konstigt.
Ring upp Bosch och prata med dem, spela upp ljudet för dem så kan de säkert säga om det är normalt eller något är fel.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av addek83:

Jag är på inga sätt en expert på ämnet, men låter det inte som att det kan vara luftbubblor i kylmediet? Lät ni den stå stilla utan att koppla in den, enligt anvisning, vid installation?

Hej!

Det stod upp i flera dagar innan vi kopplade in det så kan inte var det, men tack för tipset.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

har också en ny kyl/fry combo, låter exakt likadant lite slumpat.
ibland typ aldrig vissa gånger fler, men som dom sa till mig att dom brukar göra det.

Ja jag har hittat fler trådar om detta. Så vi är fler Men lite som i denna tråden så säger vissa reklamera och vissa att det är normalt. Har mailat Bosch med videon och frågat nu iaf så får vi se vad dom säger. Men får lite känslan att allt är normalt enligt frystillverkarna. Samsung och Electrolux har tom filmer och illustrationer med ljud som är normala och tittar man på dom så verkar allt från bubblande, till fräsande till allt möjligt vara normalt.

Så känns inte som man kommer få någe vidare bra svar............

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Det är normalt. Blir mindre efter att du har haft den igång ett par veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Ja jag har hittat fler trådar om detta. Så vi är fler Men lite som i denna tråden så säger vissa reklamera och vissa att det är normalt. Har mailat Bosch med videon och frågat nu iaf så får vi se vad dom säger. Men får lite känslan att allt är normalt enligt frystillverkarna. Samsung och Electrolux har tom filmer och illustrationer med ljud som är normala och tittar man på dom så verkar allt från bubblande, till fräsande till allt möjligt vara normalt.

Så känns inte som man kommer få någe vidare bra svar............

nae precis, har whirlpool som vitvara som låter så, det går över alla märken tydligen.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Hej!

Måste bara kolla om det är någon som köpt ny frys relativt nyligen som kan svara på om detta ljudet är normalt? Vi köpte både ny kyl och ny frys från Bosch nyligen och håller på att bli tokig på frysen. Det "knorrar" högt så fort kompressorn går och det pumpar runt kylmedlet. Det är inte själva kompressorn som låter och det är inte fläkten, det är något annat.......

Här är en film där man hör ljudet. Man hör det utan problem 5 meter bort. Sen låter det kanske lite värre på filmen.

https://imgur.com/a/9oVqRtD

Mvh J

Ber om ursäkt att skriva i sån gammal tråd men... köpte en ny kyl/frys combo från bosch i somras och till och från får jag exakt samma oljud som ditt klipp visar. Börjar bli lite jobbigt...
Hur gick du vidare med detta? Fick du nåt svar av bosch/ny frys?
Eller är det bara försöka sig leva med det?

Permalänk
Medlem

Det är gas och vätska som avdunstar och kondenserar och det är inte ljudlöst och ger gurgel och sus mm. av olika turbulenser inne i rören - det man hör är ofta flash-gas i kapillären när det slupar slut på kondensat i det som matar kapillären från kondensorn och det går gas genom hela kapillären - i perioder - karaktären och intervallen förändras av hur varmt/kallt du har i frysen/kyl respektive temperatur rum mm. och det är helt enkelt så by design då det är väldigt driftsäker och andra typer av expansionsventiler tenderar vara dyra och krånglar i för stor andel av sålda antalet vitvaror inom 10-15 år eller så. Till detta är det svårt att göra styrbara expansionsventiler med den lilla flödet som en kyl/frys har medans är man på värmepumpsnivå så ser man det först på inverter-pumparna medans många ON/OFF-värmepumpar/AC kör med kapillär de också (i stort sett alla portabla AC kör med kapillär de också trots relativt hög effekt och stor flöde av köldmedie)

--

Man bytte köldmedier till Isobutan (R600b) typ under 1990-talet efter sovjetmurens fall (och det var greenpeace som köpte en konkursfärdig vitvarufabrik någonstans i den forna östaterna och sålde till sina egna medlemmar till en början och det var inte problemfritt...) och de började att experimentera med isobutan istället för R12 och senare R134a som ersatte R12 och använda cyklopentan som blåsgas av isolerskum istället för tyngre freoner (R11 eller liknande) och visade sig isolera bättre efter en tid än att använda freoner som blåsgas och det hela tillsammans visade sig att det var så pass mycket effektivare att andra vitvarutillverkare måste följa efter för att det inte skulle stå F-G i energideklarationerna medans de med isobutan som köldmedel och cyklopetan som blåsgas i isoleringen var på A +A, ++A

Pratar vi om kyl/frys med R12/R134a som köldmedier så pratar vi om minst 30 år gamla vitvaror, så det är inget som hänt speciellt mycket sista 10-25 åren utan om det låter eller inte beror på ungefär samma saker som om en snurrhårddisk surrar och knattrar högljutt i en kabinett eller inte, alltså ljudisolering och om ljudet överförs mekaniskt vidare till något som agerar högtalare i någon annan del i kabinettet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikssonJocke:

Ber om ursäkt att skriva i sån gammal tråd men... köpte en ny kyl/frys combo från bosch i somras och till och från får jag exakt samma oljud som ditt klipp visar. Börjar bli lite jobbigt...
Hur gick du vidare med detta? Fick du nåt svar av bosch/ny frys?
Eller är det bara försöka sig leva med det?

Är det samma ljud som jag hade så finns det en fix. Dom lägger något som heter permagum runt ett par rör i kondensorn. Du kan läsa mer i denna tråden. Våran blev väldigt mycket tystare efter den fixen, men man fick tjata lite

https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-siemens-frys-later-i...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Skrivet av Jaxione:

Är det samma ljud som jag hade så finns det en fix. Dom lägger något som heter permagum runt ett par rör i kondensorn. Du kan läsa mer i denna tråden. Våran blev väldigt mycket tystare efter den fixen, men man fick tjata lite

https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-siemens-frys-later-i...

Jätte tack för svar! Har bokat servicebesök till nästa vecka nu så får vi se om de får till det

Permalänk
Medlem

kyl och frys här hemma låter som ambient ljud från Diablo ibland.