Komprimera MP4 för minskad filstorlek

Permalänk

Komprimera MP4 för minskad filstorlek

Tjena,

Sambon är student och har nu all undervisning digitalt i hemmet. Universitetet har nu bestämt att inte längre spela in några föreläsningar utan allt är endast live-sänt, något som kan göra att man missar något viktigt om man inte kan delta eller helt enkelt gör det omöjligt att kolla tillbaks på en föreläsning för att kolla upp något man kanske missat.

Hon vill ha hjälp med att spela in föreläsningarna själv, något som jag löste via Windows inbyggda screen capture i Game Bar, men mp4-filerna blir osmidigt stora. Vi pratar om nästan 2GB för 1 timmes föreläsning.

Har ni några bra tips på vilken programvara man kan använda för att komprimera mp4 utan allt för mycket tapp i kvalité? Hon vill gärna kunna samla ett gäng föreläsningar, kanske några veckor bakåt, på sin OneDrive där det i dagsläget finns möjlighet att spara max 100GB.

Har själv arbetat väldigt lite med den här typen av mjukvaror så gärna så pedagogiskt som möjligt, finns det vettiga tutorials att finna är det ett stort plus.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Handbrake kan jag tänka mig löser det, finns möjlighet att välja olika fördefinierade kvalitéer eller ställa in själv.
https://handbrake.fr/

Permalänk
Medlem

Handbrake är som nämnt ovan bra, en mer windowsanpassad variant är Vidcoder som är en vidareutveckling av handbrake, jag tycker Vidcoder är lättare att använda.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av breakman:

Handbrake kan jag tänka mig löser det, finns möjlighet att välja olika fördefinierade kvalitéer eller ställa in själv.
https://handbrake.fr/

Skrivet av Pirum:

Handbrake är som nämnt ovan bra, en mer windowsanpassad variant är Vidcoder som är en vidareutveckling av handbrake, jag tycker Vidcoder är lättare att använda.

Kanon, får kolla in dessa efter jobbet idag

Permalänk

Har nu testat båda dessa förslag, och valet föll på vidcoder. Enkelt att förstå sig på och minimal handläggning. Fick ner filer från 2GB till ~160MB. Mycket bra!