Cooler Master Masterbox NR200P – ett genomtänkt Mini ITX-chassi

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av rundkvadrat:

Har fått hem min låda nu och fått flyttat över det. Har ett msi 980ti (icke ref) och det står faktiskt lite snett iom att det tar i hhd'n. Tur man har backplate och att riserkabeln är flexibel. Ska se om det inte kan lösas genom att montera hhd'n lite annorlunda emot hur cooler master vill. Tror man kan tjäna in ett par-tre millimeter där.

Annars mycket trevligt chassi

Här borde jag tänkt ett varv extra istället för att blankt säga att en hårddisk fick plats med stående grafikkort. Räknade inte in ytterligare utstickande backplate på eftermarknadskort samt att gummibussningarna även de bygger på några millimeter på själva hårddiskmonteringen. Tar och redigerar det inlägget med en varning för att det kan bli trångt.

Ledsen att jag vilseledde dig här och hoppas att det går att montera om disken så att det ryms ändå!

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Här borde jag tänkt ett varv extra istället för att blankt säga att en hårddisk fick plats med stående grafikkort. Räknade inte in ytterligare utstickande backplate på eftermarknadskort samt att gummibussningarna även de bygger på några millimeter på själva hårddiskmonteringen. Tar och redigerar det inlägget med en varning för att det kan bli trångt.

Ledsen att jag vilseledde dig här och hoppas att det går att montera om disken så att det ryms ändå!

Äsh då, ingen orsak. Jag hade redan beställt och räknade nästan med nån form av moddning för att få in en 3,5"

Tror man kan lösa själva upphängningen så det bygger mindre Det är inte långt ifrån att gå in smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Jag köpte en sådan, tyvärr passade den inte på ett "Z390 Phantom Gaming-ITX/ac" då heatpipsen tog i chipset kylflänsen. Så blir att skicka tillbaka den och fortsätta med vatten kylning. Men jag gjorde om det, så nu sitter radiatorn i sidan. Fläktarna i toppen blåser inåt och kyler moderkortet, sedan plockas luften upp av radiatorn som blåser ut i sidan. Satte även två fläktar i botten som trycker luft upp i grafikkortet så har riktigt bra gpu temps, och ok cpu temps nu.

Permalänk
Medlem

Ah var sjukt sugen på att köpa ett exemplar, men helt slutsålt överallt i Sverige från vad jag sett, o Inet har listat det som 99 dagars leveranstid så kommer nog inte ske innan vinter.

Permalänk

Väntar på att min lokala @webhallen ska få in chassit, 28/8 verkade som en killgissning, hoppas det dyker upp snart.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

De magnetiska sidopanelerna är riktig trevliga. Ska bli intressant att se hur bra dammfiltren är mot katthår också. Om andra kör med medföljande 120mm-fläkten närmast bakdelen och luftkylare för CPU så kan det bli snålt med utrymme mellan luftkylares heatpipes eller andra utstickande delar och den normaltjocka 120mmfläkten. Med NH-L12S får den precis plats minus fläktgallret. Jag kunde inte ha NH-L12S i någon annan riktning(än heatpipes mot toppen).

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kachiem:

Ah var sjukt sugen på att köpa ett exemplar, men helt slutsålt överallt i Sverige från vad jag sett, o Inet har listat det som 99 dagars leveranstid så kommer nog inte ske innan vinter.

Skrivet av adfactory:

Väntar på att min lokala @webhallen ska få in chassit, 28/8 verkade som en killgissning, hoppas det dyker upp snart.

Innan Inet fick in en batch som verkade komma från ingenstans så berättade de att de varit i kontakt med CM och att det var lastat på en container i Kina men att det skulle ta rätt lång tid för containern att nå distributören så de kunde få in fler. Jag antar att Webhallen säkerligen räknas in här också men det senaste datumet jag fick i mejl för preliminär leverans var 18/9. (så precis innan en ny batch hittades någonstans spontant och jag fick min utskickad). Så skulle gissa på att det borde vara däromkring som de får in leveranser om inte bokningar äter upp allting innan de ens kommer i lager.

Skrivet av Kolsvart Katt:

De magnetiska sidopanelerna är riktig trevliga. Ska bli intressant att se hur bra dammfiltren är mot katthår också. Om andra kör med medföljande 120mm-fläkten närmast bakdelen och luftkylare för CPU så kan det bli snålt med utrymme mellan luftkylares heatpipes eller andra utstickande delar och den normaltjocka 120mmfläkten. Med NH-L12S får den precis plats minus fläktgallret. Jag kunde inte ha NH-L12S i någon annan riktning(än heatpipes mot toppen).

Har du någon bild på hur det ser ut med L12S? Jag har i princip bara sett bilder med tornkylare (inklusive mig själv med en U12A).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Har du någon bild på hur det ser ut med L12S? Jag har i princip bara sett bilder med tornkylare (inklusive mig själv med en U12A).

Kan förstå det. Hade initialt tänkt vertikal GPU men det är tvivelsamt om CPUkylaren faktiskt funkat i lågnivåĺäget med Ballistixarna, på millimetern isf, och hade väldigt liten lust att byta nyköpta SFX-L-agget när även slim 120mm inte hade fungerat i topp på andra platsen (gick inte att fästa på något bra sätt heller).

På den första av bilderna ser man hur en av de medföljande standardtjocka 120mm-fläktarna för toppen nästan tar i heatpipesen på CPU-kylaren.
På den andra ser man distansen till sidofläkten, ett par cm. (Samma slim Noctua NF-A12x15 som sitter i sidan som sitter på CPU-kylaren)
På den tredje ser man hur heatpipesen skulle få det rätt svårt för RAM-minnena om man snurrade CPU-kylaren. Det går inte att ha heatpipesen bakåt och det går inte att ha dom neråt för då får topplocket inte plats överhuvudtaget.

Edit. runt 65C verkar Ryzen 5 3600 bli under moderat till tung belastning på alla trådar, albeit bara någon minut, m. ca 20C i rummet.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Kan förstå det. Hade initialt tänkt vertikal GPU men det är tvivelsamt om CPUkylaren faktiskt funkat i lågnivåĺäget med Ballistixarna, på millimetern isf, och hade väldigt liten lust att byta nyköpta SFX-L-agget när även slim 120mm inte hade fungerat i topp på andra platsen (gick inte att fästa på något bra sätt heller).

På den första av bilderna ser man hur en av de medföljande standardtjocka 120mm-fläktarna för toppen nästan tar i heatpipesen på CPU-kylaren.
På den andra ser man distansen till sidofläkten, ett par cm. (Samma slim Noctua NF-A12x15 som sitter i sidan som sitter på CPU-kylaren)
På den tredje ser man hur heatpipesen skulle få det rätt svårt för RAM-minnena om man snurrade CPU-kylaren. Det går inte att ha heatpipesen bakåt och det går inte att ha dom neråt för då får topplocket inte plats överhuvudtaget.

https://i.ibb.co/3STSF76/DSC01892-dt.jpg
https://i.ibb.co/VL4KMRP/DSC01894-dt.jpg
https://i.ibb.co/QPkJGSt/DSC01895-dt.jpg

Edit. runt 65C verkar Ryzen 5 3600 bli under moderat till tung belastning på alla trådar, albeit bara någon minut, m. ca 20C i rummet.

Ser bra ut. Alltid föredragit kylare som blåser nedåt men hade min U12A hemma sen innan och den gör sitt jobb bra. Min 3800X hamnar ju runt 77 grader i Cinebench vilket också får ses som ok.

Permalänk

Det blev att slå till på det här chassit, tänkte bygga in Ryzen 7 och lite annat, sannolikt ett RTX 3070 när det finns i lager. Tills dess fortsätter jag med mitt GTX 1060 3GB. Hur som helst - Webhallen trodde på 2-5 veckors leveranstid medans inet gissade på nästa år. Då kan det vara värt att veta att Computersalg har det här chassit i lager, dock för 1399 kr, men jag tycker det var värt den extra pengen för att slippa vänta.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Det blev att slå till på det här chassit, tänkte bygga in Ryzen 7 och lite annat, sannolikt ett RTX 3070 när det finns i lager. Tills dess fortsätter jag med mitt GTX 1060 3GB. Hur som helst - Webhallen trodde på 2-5 veckors leveranstid medans inet gissade på nästa år. Då kan det vara värt att veta att Computersalg har det här chassit i lager, dock för 1399 kr, men jag tycker det var värt den extra pengen för att slippa vänta.

Komplett fick precis 18 st i lager!

-1 då, för det norpade jag genast åt mig 😏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trippy:

Komplett fick precis 18 st i lager!

-1 då, för det norpade jag genast åt mig 😏

Nice, beställde en också tack för tipset!

Permalänk

Vill bara varna alla som tänkt köra vertikal gpu att raisern är lite för lång. Man får manipulera kabeln så formen blir som ett u eller v sett från sidan. För att få avståndet från kontakt till kontakt kortare. Risken annars är att raiser lägger tryck på kortet och jag tror det var det som orsaka döden av mitt 980ti.

Köpte precis ett 5.8 cm tjockt Asus 2080ti som ersättare, blir tight att få in det vertikalt men det ska finnas 6-7 cm utrymme vad jag kan se

Permalänk
Skrivet av Trippy:

Komplett fick precis 18 st i lager!

-1 då, för det norpade jag genast åt mig 😏

Tack! Jag avbeställde från Computersalg och tog ett från komplett med, nu är det 12 kvar.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Jag beställde ett vitt från computersalg. Det är på väg nu blev lite dyrare men nu är jag säker på att få det innan jul iaf

Permalänk
Medlem

@JonasT: Jag antar att detta är ett av få ITX-chassin som skulle få in ett GTX 3090, men att få in det vertikalt är kört eller då det kräver 3 expansionsplatser?

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

@JonasT: Jag antar att detta är ett av få ITX-chassin som skulle få in ett GTX 3090, men att få in det vertikalt är kört eller då det kräver 3 expansionsplatser?

Vertikalt med plåtsidan i så fall, annars får det ingen luft alls

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Dallen:

@JonasT: Jag antar att detta är ett av få ITX-chassin som skulle få in ett GTX 3090, men att få in det vertikalt är kört eller då det kräver 3 expansionsplatser?

Founders Edition av Geforce RTX 3090 går inte att montera vertikalt i NR200P.

Permalänk
Medlem

Någon som vet något mer ang lagerstatus för dessa?

Ser att det görs mycket reklam för chassit här på Sweclockers av Inet men med två månaders leveranstid. Verkar vara en konstigt strategi om det inte är så att de vet att det ska inkomma snarare än senare.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Någon som vet något mer ang lagerstatus för dessa?

Ser att det görs mycket reklam för chassit här på Sweclockers av Inet men med två månaders leveranstid. Verkar vara en konstigt strategi om det inte är så att de vet att det ska inkomma snarare än senare.

Med tanke på att den första leveransen redan blev 1,5 månader försenade pga. Miss Rona så lär man nog få kolla komplett, inet, compurersalg, Caseking.de och overclockers.co.uk dagligen och hugga när det droppas in då andra vågen av Corona verkar träffa några länder just nu.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Founders Edition av Geforce RTX 3090 går inte att montera vertikalt i NR200P.

Tack finaste Jonas för ditt svar. Just 3090 blir nog rätt fet i botten ändå på den där.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Någon som vet något mer ang lagerstatus för dessa?

Ser att det görs mycket reklam för chassit här på Sweclockers av Inet men med två månaders leveranstid. Verkar vara en konstigt strategi om det inte är så att de vet att det ska inkomma snarare än senare.

Tips: Bevaka lagerstatus med notifikation på Prisjakt. Lyckades haffa ett ex i torsdags när Komplett helt utan förvarning fick in 18 stycken i lager.
Någon timme senare var lagersaldot 0 (mitt tips här i tråden skyndade nog på processen 😅).

Utan Prisjakt hade jag nog helt missat det helt, istället sitter man nu och bygger ihop sitt NR200P 😁

Permalänk
Medlem

@Trippy: Tack vare dig som jag haffade ett exemplar också därifrån.

Dock får de sitta i kartong tills 4900x kommer!

Permalänk
Medlem

Tjena kompisar! Planerar trycka in ett 3080 eller 3090 AIB (Asus TUF kanske?) i mitt NR200P. Väntar på recensioner.

Ska jag installera ett Fuma 2 eller Arctic 280mm på CPUn tycker ni?

Vill gärna ha FE, men då de bara går att få av NVIDIA är det lite surt med öppet köp av använd produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Tjena kompisar! Planerar trycka in ett 3080 eller 3090 AIB (Asus TUF kanske?) i mitt NR200P. Väntar på recensioner.

Ska jag installera ett Fuma 2 eller Arctic 280mm på CPUn tycker ni?

Vill gärna ha FE, men då de bara går att få av NVIDIA är det lite surt med öppet köp av använd produkt.

Min högst personliga och inte speciellt vetenskapliga åsikt är Fuma 2 om du kan få tag i en och den passar med ditt moderkort. Jag upplevde det som att det lite väl tight om utrymme för slangarna, och en sidomonterad AIO är ju inte optimalt som man sett i Gamers Nexus video som cirkulerat. I mitt fall blev det dessutom väldigt varmt för grafikkortet när radiatorfläktarna satt som insug i sidan och luften drogs genom radiatorn innan den kom in i chassit. Det märktes en tydlig skillnad i temperatur beroende hur hårt jag lät toppfläktarna arbeta med att dra ut luft. Med Fuma 2 upplever jag det som att värmefördelningen jämnades ut till mer behaglig nivå. Istället för 60 grader på CPU och 80 på GPU så blev det omkring 70/70, men med trevligare ljudnivå.

För att inte tala om att man aldrig kommer undan pumpljudet på en AIO, hade nästan glömt hur tyst en luftkyld burk är i idle

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Tack, får bli en FUMA då. Den kom idag från amazon.de, hittade nån liten spansk säljare Typ 800kr fraktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

@macmann1: Tack, får bli en FUMA då. Den kom idag från amazon.de, hittade nån liten spansk säljare Typ 800kr fraktat.

Det blir nog kanon. Finns ju heller inget som hindrar dig att köpa en AIO och testa om det är något du föredrar, finns ju ångerrätt. Fuman kan du säkert sälja vidare om så är fallet.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om ett sätt att montera SSDerna på. Tog ett buntband och gjorde hål i. Skruvade ihop 2st SSDer med det. De får plats på höjden med fronten monterad också. Skulle man behöva byta disk eller nåt, så är det väldigt lätt att bara poppa av fronten och så kan man komma åt alla diskar.

Fractal Design Dynamic S28 monterat i chassit. Gör lite ont att se böjarna på slangen, men ska inte röra det mer så det ska väl förhoppningsvis hålla.
Tack vare att jag inte behöver ha någon ssd på nätdelen, så finns det "lite" mer plats för slangarna.

Permalänk

Sval och kompakt :>
Grafikkortet står lite snett med backplate och hdd omoddat men inte mycket. Inte så det lägger tryck på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rundkvadrat:

Sval och kompakt :>
Grafikkortet står lite snett med backplate och hdd omoddat men inte mycket. Inte så det lägger tryck på kortet.

https://i.imgur.com/4yBfTTR.jpg

https://i.imgur.com/HqRQWfp.jpg

Hårddiskar gillar inte värme, så även om det bara är backplate skulle jag försöka få lite avstånd mellan