Cooler Master NR 200 - SFF som ändå konkurrerar med de mer populärare chassit för en betydligt mindre peng

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Jag använde Noctuas bruna långsmala "Anti vibration mounts" som följer med fläktarna. Klippte till och tryckte i hålen.

En temporär lösning dock, ska försöka hitta något bättre.

Ah, tackar för tipset

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Det finns en bra guide för att rotera och få gpu uppåt:
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/ijwywj/nr200_inverted...

Gissar att en del popnitar ryker, men tydligen ska bara en mindre bit tas bort i moderkortsplåten.

3 nitar verkar det vara och sen vänder man allt utom fronten... låter faktiskt ganska lätt

Permalänk
Medlem

Har fått ihop det mesta, minus försök till skatbotämjning och sidopaneler.. den Noctua NF A12x15 jag skaffade för ändamålet (toppanelen med SFX-L-agg) fungerade inte så bra..lite svårt att fästa med Noctuas gummisaker eftersom man inte kommer åt baksidan av fläkthålen där sen verkade den inte vara slim nog. Med Noctuas gummisaker verkar den fungera att sätta i sidohållaren; fann däremot inte något bra sätt med inkluderade medel att fästa den andra Coolermaster 120mmfläkten där, om ej med skruvar direkt och det undviker jag hellre då pot. vibrationer.

Så tänker köra en 120mm-fläkt in på sidan, en 120mmfläkt i topp för ut. Två 120mmchassifläktar fungerade ju bra i Define C mini .. : P

GPUn blockerar nästan hela botten när horisontellt placerad så vad jag kan se blir plåt-sidopanel istället för glas mer nödvändigt eftersom man gärna har en chassifläkt som suger in och valen by defualt är sidan, botten, toppen (ser ut så när man följer manualen).

Tror kylning kan bli ok om jag kan tämja kablar, får ihop allt och bygget postar. Blir varse ikväll.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

@Kolsvart Katt: Har ditt SFX-L agg 120mm fläkt? Hur mycket täcks den av bakplåten?

Permalänk
Medlem

@CM_Fredrik

Jag ser att chassit är jätteslut hos svenska återförsäljare just nu och Inet har 2021-02-21 som preliminärt leveransdatum. Är det så pass stor efterfrågan internationellt? Nästan ett halvt år bort om man ska tro på Intet's siffror

Permalänk
Medlem
Skrivet av FiftyFifty:

@Kolsvart Katt: Har ditt SFX-L agg 120mm fläkt? Hur mycket täcks den av bakplåten?

Hej,

Jepp, 120mm. Förstår inte frågan riktigt; agget sätts en ram och "träs upp" inuti chassit, med fläkten mot ena sidan, öppet mot ena chassisidan. Undrar du hur stor del av fläkten som ev täcks av ramen som sitter på chassisidan, som har hål där chassifläkten är? Kan se efter. Inte mycket om nåt iaf.

Katter är kul; har haft dom utanför arbetsrummet hela tiden, idag slank en in, skruvar och grejs på en bordsduk, dutt dutt med tass, vad gör kisse som man lyfter? Alltid klor-ut om kisse inte vill bli lyft : P (klor-i-underlaget alltså, som följer med misse när den lyfts)

Första startförsöket hände absolut inget alls. Blev svartsynt och tänkte att jag nog snurrat på cpu-kylaren en gång för många (i det högre läget kan NH-L12S sitta i en av fyra riktningar tror jag för att inte krocka med chipsetkylare, topp-120mmfläkt som följer med, eller RAM/kablar däråt) men jag hade inte slagit på nätagget som ju sitter på insidan : )

Lågfrekvent läte, men blev en hel del bättre när underlaget byttes (stod på en billigare tvbänk som var en kub i princip, ljudlåda).

Förtjust i hur stabil framsidan känns. Inte direkt strömknappen. Nu ska jag se om jag kan stänga av fyrverkeriet till LEDs på RAMminnena (de reades).

Edit2. Ryzen 5 3600 med NH-L12S i högre läget, en 120mm in en 120mm ut(direkt ovanför och direkt över, tar typ i den enda 120mm som följer med avsedd för toppen som får plats), verkar idla på runt 35C. Nytt chassi och luftflöde, ny CPU-kylare, ny CPU..vet inte var i fas den tempen är men inga danger levels när man spelar och exporterar många bilder så fungerar nog.

Fokus på relevanta saker för tråden; detaljer om temps
Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Skrivet av Kungjaevel:

@CM_Fredrik

Jag ser att chassit är jätteslut hos svenska återförsäljare just nu och Inet har 2021-02-21 som preliminärt leveransdatum.

2021-02-01 nu. Det går framåt för oss!

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

2021-02-01 nu. Det går framåt för oss!

Tråkigt med så lång väntetid men den som väntar på något bra väntar aldrig för länge, älskar chassit, genomtänkt och komplett på alla sätt, helt klart värt att vänta på.

Permalänk
Medlem

Jag la ut en köpes här på forumet och har nu ett på ingående så glad! Lite dyrare men men

Permalänk

Ni som redan har byggt i chassiet, vad har ni för PSU?

Blir mitt första mITx och märker att mitt kännskap til SFX PSU'er inte sträcker till. Tanken var att gå för lite overhead och bygga med 750w direkt, men verkar inte finnas så mycket alternativ annat enn Corsairs SF750.

Får man plats med nått annat en SFX?

Om någon kan peka i rett riktining hadde jag satt stor pris på det.

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

Ni som redan har byggt i chassiet, vad har ni för PSU?

Blir mitt första mITx och märker att mitt kännskap til SFX PSU'er inte sträcker till. Tanken var att gå för lite overhead och bygga med 750w direkt, men verkar inte finnas så mycket alternativ annat enn Corsairs SF750.

Får man plats med nått annat en SFX?

Om någon kan peka i rett riktining hadde jag satt stor pris på det.

SFX/SFX-L är ju det som officiellt får plats
Men går att modda in ett (modulärt/semi modulärt) ATX också, framförallt om man har ett kortare grafikkort alt skippar främre övre fläkten

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

@Betty (Kung Pow): Tack.

Planen var vel et 2080ti/3070 bygge, så vågar inte chansa på at jag köper et kortare ett då jag inte vet hvilken variant man får tag i enn.

Vil SFX-L påvärka längden på GPU också, eller går alla SFX och SFX-L klar?

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

@Betty (Kung Pow): Tack.

Planen var vel et 2080ti/3070 bygge, så vågar inte chansa på at jag köper et kortare ett då jag inte vet hvilken variant man får tag i enn.

Vil SFX-L påvärka längden på GPU också, eller går alla SFX och SFX-L klar?

Det borde gå, men kan bli problem med fullhög främre övre fläkt med SFX-L
Skulle helt klart rekommendera ett bra SFX agg, kollade länge och väl på SFX-L också, men priset skilde inte så mycket och hittade ett SF750 på webhallens fyndhörna för 1590

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

@Betty (Kung Pow): Perfekt! Da verkar det inte som att jag har missat något stort i SFX vägar. Lägger inn en bevakning på SF750 och ser om nån deal dyker upp för chassiet leveras.

Permalänk
Skrivet av RunRookieRun:

@Betty (Kung Pow): Perfekt! Da verkar det inte som att jag har missat något stort i SFX vägar. Lägger inn en bevakning på SF750 och ser om nån deal dyker upp för chassiet leveras.

Tror det finns en ännu starkare Silverstone också, men den är några hundra dyrare också
Men räknar kallt med att 750W räcker för 30x0 serien + en 3700x

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Lagt upp ett galleri nu om bygget:

https://www.sweclockers.com/galleri/15241-nr200p-overkill-luf...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

coolermaster har ju ett 850w sfx nätagg
dock verkar dom inte ha släppt det nånstans? eller har nån koll?
https://www.coolermaster.com/au/en-au/catalog/power-supplies/...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av cooldfs:

coolermaster har ju ett 850w sfx nätagg
dock verkar dom inte ha släppt det nånstans? eller har nån koll?
https://www.coolermaster.com/au/en-au/catalog/power-supplies/...

Det säger inte så mycket egentligen men listningen för deras europeiska variant dök upp på tyska amazon i slutet på juni, kanske är något som släpps framöver.
https://www.amazon.de/-/en/MPY-8501-SFHAGV-EU/dp/B08BKQ23XC

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Fuck jag vill verkligen ha det här chassit.. har beställt på webbhallen men det verkar inte som någon riktigt vet när det kommer nya.. slut överallt. Någon som beställt på den danska sida? Den verkar suspekt.

Permalänk
Skrivet av caliwator:

Fuck jag vill verkligen ha det här chassit.. har beställt på webbhallen men det verkar inte som någon riktigt vet när det kommer nya.. slut överallt. Någon som beställt på den danska sida? Den verkar suspekt.

Pratade med Inet i dag och fick besked om att dom förventade en leverans 18.sept. Min order som jag la 5.sept kommer då skickas enligt dom.

Legg en order och kryss fingrarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av caliwator:

Fuck jag vill verkligen ha det här chassit.. har beställt på webbhallen men det verkar inte som någon riktigt vet när det kommer nya.. slut överallt. Någon som beställt på den danska sida? Den verkar suspekt.

Compersalg? Det är en stor välkänd sida, absolut inga konstigheter att beställa. Fick en leverans så sent som förra veckan. Erbjuder betalning via Klarna om man är orolig. Beställ du.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Finns även i lager hos Komplett nu!

https://www.komplett.se/product/1167590/datorutrustning/dator...

____________________

NU! Känner jag mig äntligen klar med mitt bygge. Efter att ha beställt Scythe Fuma 2 till serverbygget i chassi #2 och blivit påminnd hur skönt det är med luftkylning i idle, så kunde jag inte hålla mig från att testa det i main-riggen. Beställde således en Pure Rock 2 till servern istället (en oklockad 2700 som idlar för det mesta lär inte behöva mer) och började härja igen.

Slutresultatet då:

Scythe Fuma 2 back exhaust
2x 120mm NF-S12A top exhaust
2x 140mm NF-P14S Redux 1500 bot intake (deshroud 2080ti)
1x 140mm NF-P14S Redux side intake

När jag spelar PUBG (vilket är det mest krävande jag gör) så ligger både GPU och CPU kring 70 med fläktarna på 800 RPM. Lite spikes på CPU men inget vansinnigt. CPU på 5ghz 1.3v, GPU undervoltad till 0.875 vid 1815Mhz.

Helt klart inspirerad av @holter

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Finns även i lager hos Komplett nu!

https://www.komplett.se/product/1167590/datorutrustning/dator...

____________________

NU! Känner jag mig äntligen klar med mitt bygge. Efter att ha beställt Scythe Fuma 2 till serverbygget i chassi #2 och blivit påminnd hur skönt det är med luftkylning i idle, så kunde jag inte hålla mig från att testa det i main-riggen. Beställde således en Pure Rock 2 till servern istället (en oklockad 2700 som idlar för det mesta lär inte behöva mer) och började härja igen.

Slutresultatet då:

Scythe Fuma 2 back exhaust
2x 120mm NF-S12A top exhaust
2x 140mm NF-P14S Redux 1500 bot intake (deshroud 2080ti)
1x 140mm NF-P14S Redux side intake

När jag spelar PUBG (vilket är det mest krävande jag gör) så ligger både GPU och CPU kring 70 med fläktarna på 500-800 RPM. Lite spikes på CPU men inget vansinnigt. CPU på 5ghz 1.3v, GPU undervoltad till 0.875 vid 1815Mhz.

https://i.imgur.com/Y4pqVD3.jpg

Helt klart inspirerad av @holter

Ser riktigt bra ut! Maxad!

Permalänk

Fint att den finns på komplett! Men jag vill ha den vita får hoppas att den kommer in snart

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Finns även i lager hos Komplett nu!

https://www.komplett.se/product/1167590/datorutrustning/dator...

____________________

NU! Känner jag mig äntligen klar med mitt bygge. Efter att ha beställt Scythe Fuma 2 till serverbygget i chassi #2 och blivit påminnd hur skönt det är med luftkylning i idle, så kunde jag inte hålla mig från att testa det i main-riggen. Beställde således en Pure Rock 2 till servern istället (en oklockad 2700 som idlar för det mesta lär inte behöva mer) och började härja igen.

Slutresultatet då:

Scythe Fuma 2 back exhaust
2x 120mm NF-S12A top exhaust
2x 140mm NF-P14S Redux 1500 bot intake (deshroud 2080ti)
1x 140mm NF-P14S Redux side intake

När jag spelar PUBG (vilket är det mest krävande jag gör) så ligger både GPU och CPU kring 70 med fläktarna på 800 RPM. Lite spikes på CPU men inget vansinnigt. CPU på 5ghz 1.3v, GPU undervoltad till 0.875 vid 1815Mhz.

https://i.imgur.com/Y4pqVD3.jpg

Helt klart inspirerad av @holter

Du råkar inte ha temperaturer på GPU innan du deshroudade och satte in fläktar i botten? Är nyfiken vad man kan förvänta sig med endast 2 i toppen och CPU-kylare som exhaust.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 11400F | GPU: GTX 760 2GB | MB: Gigabyte B560M Aorus Pro | RAM: Corsair Vengance LPX 16GB @ 3200 Mhz | PSU: Seasonic Focus GX 650 watt | Chassi: Fractal Design Meshify 2 Compact | SSD: Kingston A2000 1TB | CPU-Kylare: Cooler Master Evo 212 v2

Bildskärm: MSI Optix G242 | Mus: Endgame Gear XM1r | Tangentbord: Varmilo VA88 Charcoal MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av pavl1sh:

Du råkar inte ha temperaturer på GPU innan du deshroudade och satte in fläktar i botten? Är nyfiken vad man kan förvänta sig med endast 2 i toppen och CPU-kylare som exhaust.

Kommer inte ihåg exakt tyvärr, men kylaren levde om ordentligt. Säkert upp mot 85 iallafall. Undervoltade inte innan jag deshroudade heller. Den enda ledtråden jag har är vad jag själv skrev några sidor bakåt

CPU klarar sig bra och håller sig runt 60 grader, GPU däremot har det mer kämpigt. Skulle det vara vettigt att byta till Noctua-fläktar istället? Kanske undervolta lite?

Ochså värt att tänka på att jag där inte hade luftkylning utan en AIO med insug i sidan.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk

Om en Noctua 12:a går in borde väl en svart fin be quiet! Pure Rock 2 kunna funka också 15.5cm hög

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@adfactory: Ja den passar. Iallafall med plåtsidan. Har en sådan, förvisso inte den svarta.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem