AMD avtäcker Zen 3 och Radeon RX 6000 i oktober

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

med pris och tekniska data.

Dvs man har presenterat en framtida release, releasen har inte skett.

Nu stämmer ju dock inte ens det för vad som var relevant för diskussion, vilket var vad som kommer hända i de lägre segmenten när Ampere tar sig dit, vilket definitivt inte har varit föremål för nån "release" oavsett hur du vänder och vrider på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Nu stämmer ju dock inte ens det för vad som var relevant för diskussion, vilket var vad som kommer hända i de lägre segmenten ...

OP påstod ju att detta sker just nu, vilket var vad jag opponerade mig emot och menar att det kommer dröja innan vi ser någon påverkan där.
Verkar ju inte (ännu) vara någon strid ström av begagnade RTX 2080 till salu för <2000 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

OP påstod ju att detta sker just nu

Vilket det också gör? Har du tagit en titt på andrahandsmarknaden sen Ampere tillkännagavs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vilket det också gör? Har du tagit en titt på andrahandsmarknaden sen Ampere tillkännagavs?

Japp. 4000kr och uppåt för RTX 2080.
Och förstahandsmarknaden, som jag utgår från primärt åsyftades? Jag hittar varken RTX 2070 eller RX 5700 under 3000kr, verkar inte ha rört sig alls utifrån att Ampere presenterades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Vilket det också gör? Har du tagit en titt på andrahandsmarknaden sen Ampere tillkännagavs?

Med lägre segmenten, menar ni bara lite lägre, typ mellansegmenten runt omkring 2060/2070 och 5500-5700XT eller faktiskt budgetkort?

För baserat på ett par dagar att försöka hitta ett billigt AMD-kort för att byta ut ett uråldrigt 290 i en server så kan jag meddela att priserna när du kommer ner på budgetnivån verkar vara typ samma där till exempel ett 480 eller 570 verkar gå för runt tusenlappen fortfarande, medan folk på andra ställen försöker argumentera att säljare borde släppa 2080Ti's för 3000kr. Ganska vilt.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

@Shiprat: Det blir "knock on effekt" säljs ett 2080 Ti för under 4k så betalar ingen 2k+ för ett 2060, säljs ett 2060 för <2k så betalar ingen vettig person 1500:- för ett 980 Ti osv.

Sen blir det givetvis väldigt hoptryckt nere i botten på marknaden. Vid 1k och under handlar det mer om "dagens fynd" mer än att det finns några direkta riktpriser baserade på prestanda. Där köper folk lika mycket på features/ålder/märke som att kort X presterar bättre än Y. Många som säljer saker i den prisklassen vill bara bli av med sakerna och köparna orkar inte heller bråka om hundralappar, vilket gör att du kan hitta betydligt bättre deals ena veckan jämfört med den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

@Shiprat: Det blir "knock on effekt" säljs ett 2080 Ti för under 4k så betalar ingen 2k+ för ett 2060, säljs ett 2060 för <2k så betalar ingen vettig person 1500:- för ett 980 Ti osv.

Sen blir det givetvis väldigt hoptryckt nere i botten på marknaden. Vid 1k och under handlar det mer om "dagens fynd" mer än att det finns några direkta riktpriser baserade på prestanda. Där köper folk lika mycket på features/ålder/märke som att kort X presterar bättre än Y. Många som säljer saker i den prisklassen vill bara bli av med sakerna och köparna orkar inte heller bråka om hundralappar, vilket gör att du kan hitta betydligt bättre deals ena veckan jämfört med den andra.

Ok, jag tycker inte att jag ser så mycket av denna "knock on effekt" hittills, ser mest ut som att det är just de dyrare korten som går ner, alltså 2070 och uppåt. Vi får väl se hur det ser ut efter lansering, om polls här på forumet är att lita på så tror jag inte att det är så stor andel som säljer kort förberedande just nu. Det är ju en situation som inte riktigt uppstått tidigare såvitt jag minns heller, att så stort (om nvidias benchmarks är i närheten av verkligheten) hopp i prestanda/kr sker mellan två generationer. Jag räknar inte med att sälja mitt 2080S till exempel. Jag betalade 9200kr för det och det är ett väldigt bra kort. Mer värt att stoppa in det i en HTPC eller bara behålla som reserv snarare än att sälja det för att få tillbaka mindre pengar än vad ett mellansegmentskort kostar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

... så tror jag inte att det är så stor andel som säljer kort förberedande just nu. ...

Exakt! Hur många av dem som sitter på prestandakort nu är villiga att sälja det och sedan sitta utan i flera månader?
"Knuffen" kommer först när de nya korten hunnit komma ut i större kvantiteter.

Permalänk
Medlem

En lite teaser

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!